Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2003, 19:14
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Ik doe dit jaar 5 havo en moet dit jaar dus mijn examen doen. Maar ik moet dit jaar ook beslissen over welke studie ik volgend jaar ga doen.

Nu heb ik eventueel de aspiratie om op de universiteit te gaan studeren. Maar ja, dan moet ik of nog minstens twee jaar vwo doen. Maar zijn er ook wegen via het HBO om economie of sociologie te gaan studeren op de universiteit? Zo ja, moet dat dan nadat je je HBO-opleiding hebt afgemaakt, of kan dat bij bepaalde opleidingen al na je propedeuse? En zoja, bij welke opleidingen is dit het geval?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2003, 19:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nu is het zo dat als je een relevante hbo-opleiding hebt gedaan en daarvan je propedeuse hebt gehaald dat je dan aan een universitaire studie kunt gaan volgen maar er zijn plannen om dit zeer binnenkort niet meer toe te laten omdat heel veel hbo-instromers op de universiteit het niet halen. Met een afgeronde hbo-opleiding mag je volgens mij altijd aan een universitaire studie beginnen. Die hbo-opleiding zal dan wel enigszins moeten aansluiten bij je universitaire opleiding die je wilt gaan volgen maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Via het vwo kan je uiteraard ook naar de universiteit maar dat is niet altijd even handig omdat je onder andere met je talen zit. Als je het profiel C&M hebt gevolgd of een ander profiel op de havo met minstens een volledige taal dan is het meestal wel mogelijk om na de havo vwo te gaan doen. Als je twee talen in moet gaan halen dan kan het misschien wel maar dat is het wel pittig denk ik.

De precieze regels hiervoor verschillen per school dus als je dat wilt weten kan je het beste bij jou op school informeren, bijvoorbeeld bij je decaan.

Groetjes Dana
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 19:43
Verwijderd
VWO doen. Simpel.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 19:48
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2003 @ 20:43:
VWO doen. Simpel.
Dat zal voor mij een probleem zijn. Als ik na het vwo ga, dan moet ik nog Frans inhalen. En ja, als je in de derde nog nooit een voldoende voor een proefwerk had gehaald, tja, dan kun je wel voorstellen dat ik niet zit te wachten op nog eens een jaar Frans, en dan nog wel op vwo-niveau.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 19:56
Verwijderd
Problematisch. Kun je het niet verwisselen voor een ander vak? Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit in de tweede fase. Ik heb de middelbare school afgerond onder het oude regime en daarin kon je makkelijk vakken wisselen e.d. als je van HAVO naar VWO ging.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 20:02
Dwarfie
Dwarfie is offline
Op het vwo zijn tegenwoordig Frans en Duits verplicht. Dat kan dus niet. Misschien moet je toch maar goed je best gaan doen op het vwo, dat werkt echt veel beter dan via de "hbo-p-weg".
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 22:32
chris9 tje
chris9 tje is offline
misschien dat je dit jaar al kunt beginnen met frans inhalen/bijspijkeren? je hoeft alleen te lezen op t vwo, dat kan al schelen?

zoals gezegd halen veel hbo-p-ers het gewoon niet en dan ben ja alsnog een jaar kwijt, bovendien heb je tijdens die 2 jaar vwo nog de tijd om je echt goed te orientieren op wat je erna wilt gaan doen, want je klinkt alsof je (bijna) geen idee hebt.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:20
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Citaat:
chris9 tje schreef op 17-09-2003 @ 23:32:
misschien dat je dit jaar al kunt beginnen met frans inhalen/bijspijkeren? je hoeft alleen te lezen op t vwo, dat kan al schelen?

zoals gezegd halen veel hbo-p-ers het gewoon niet en dan ben ja alsnog een jaar kwijt, bovendien heb je tijdens die 2 jaar vwo nog de tijd om je echt goed te orientieren op wat je erna wilt gaan doen, want je klinkt alsof je (bijna) geen idee hebt.
Ik zit op dezelfde school als PGWR, en bij ons is het zo dat je als je frans 1 doet je in 4 VWO alles nog krijgt, dus lezen, schrijven, spreken en luisteren. Na de vierde sluit je het dan af en alleen de volvakkers gaan nog door.
Ik heb vorig jaar zelf gezien bij degenen die uit 5 havo kwamen, dat ze daardoor allemaal een onvoldoende voor frans stonden.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 21:20
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz.. maar het moet toch te regelen zijn dat je nu dan al frans met vwo 4 volgt? of zoiets?
of is jullie school niet zo flexibel?
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 15:25
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Gellukig heb ik tm. 4 havo Frans gedaan en alleen maar voldoendes gehaald VWO zou dan misschien niet eens zo slechte keuze zijn, aangezien ik de HAVO op mn sloffen af kan.
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.