Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2003, 16:49
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
het is kouder,
eerder donker,
guur weer,
de bladeren zijn ondertussen allemaal van de bomen.
bijna geen bloemen in bloei.
de vrolijke kleurtjes in de kleding van de zomer zijn vervangen voor bruin / zwart.
er spelen minder kinderen op straat.
mensen lijken gestrester.
kortom; WINTER

negatief beschreven dan....
natuurlijk zijn er ook positieve punten te noemen.
maar al die, voor mij, nega punten wegen zwaarder dan de positieve punten die te noemen zijn.

misschien toch last van een lichte winterdepressie?
ik ben er van overtuigd dat meer mensen dit hebben.
maar weet iemand écht hoe dit komt.
ik bedoel, dat het kouder wordt, hoeft toch niet per se negatief te zijn (sommige mensen vinden het heerlijk, met het idee dan lekker binnen te zitten, bij de openhaard...)

maar ik heb het gevoel dat ik er echt somberder van wordt.
ook ben ik eerder vermoeid, en merk ik dat ik zelf eerder geirriteerd ben.
raar? misschien wel.

dus; herken je dit? hoe voel jij je dan? en hoe komt het?
en verder: 'wat kan je doen, om de gevoelens wat minder te laten zijn?'

het is niet ernstig allemaal, maar toch

(K)!!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2003, 16:55
Verwijderd
Ik herken wel wat in jou verhaal, en voor mezelf plan ik dan juist in de wintertijd enorm veel dingen in, zodat ik voor een winterdip geen tijd meer heb ( letterlijk) . Meestal krijg ik die dan zo rond mijn verjaardag pas, en dat is mooi want ik heb toch al nooit zin om die te vieren. En dan is het al weer lente en vervagen de restjes van de winterdip.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 16:59
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 08-12-2003 @ 17:55:
Ik herken wel wat in jou verhaal, en voor mezelf plan ik dan juist in de wintertijd enorm veel dingen in, zodat ik voor een winterdip geen tijd meer heb ( letterlijk) . Meestal krijg ik die dan zo rond mijn verjaardag pas, en dat is mooi want ik heb toch al nooit zin om die te vieren. En dan is het al weer lente en vervagen de restjes van de winterdip.
hmm, maar ik had het, heb het en ga het aankomende tijd best druk hebben. maar ik merk, bij alles wat ik doe dat ik er last van blijf hebben.
ik ga in het donker naar school en kom vaak in het donker weer terug.
ik ga shoppen en zie bijna alleen nog maar donkere kleding ergens hangen. ik ga een strandwandeling maken, en de wind is zo damn guur en onderweg alleen maar kale bomen.
ik ga leren en moet om 5 uur mn bureaulamp al aandoen omdat het buiten al donker is. gewoon bij alles wat ik doe, merk ik het toch op, en belemmerde me soms ook in mn 'presetaties' of mn 'buien'.
xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:04
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb het ook wel in de winter, het begin meestal in de herfst. Voel me minder blij enzo... Ben idd ook eerder gestresst en chagerijnig. Je gaat van huis weg naar school alst donker is en je komt ook weer thuis alst donker is, vreselijk, voel me net zo'n mol. Tiz ook vreselijk koud en daar kan ik echt niet tegen (lees: ik ben een echte koukleum!) Ik hou dus NIET van winter!!!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:12
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
xStefjuhx schreef op 08-12-2003 @ 18:04:
voel me net zo'n mol.

maar idd... je hebt wel gelijk
*laat het weer snel mooier weer worden*
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:36
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
gudverdumme, reply weggelikt.

1) kou = kut
2.1) weinig licht, en licht is meestal wel fijn als je dingen wil doen (Vooral buiten)
2.2) ik ga in het donker na school en kom in het donker thuis van school. Tijdens school zie ik ook bijna geen licht, odmat we in een bunker onder de grond zitten. Dat is kut.
2.3) kou = sneller moe = kut
2.4) kou = andere mensen minder actief = kut

conclusie winter = kut
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 18:13
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Ik hou juist wel van de winter.

Waarom veel mensen last hebben van winterdepressies, ligt aan de verminderende hoeveelheid zonlicht in de winter. De zon is goed voor je huid en humeur. Als je vaak in de zon komt maakt je lichaam bepaalde stofjes meer aan (serotonine, of welk stofje dan ook) waardoor je je dus stukken beter voelt.
Wat sommige mensen aangeraden wordt, is het volgen van een lichttherapie.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 18:24
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 08-12-2003 @ 19:13:
Waarom veel mensen last hebben van winterdepressies, ligt aan de verminderende hoeveelheid zonlicht in de winter. De zon is goed voor je huid en humeur. Als je vaak in de zon komt maakt je lichaam bepaalde stofjes meer aan (serotonine, of welk stofje dan ook) waardoor je je dus stukken beter voelt.
Wat sommige mensen aangeraden wordt, is het volgen van een lichttherapie.
Dat dacht ik ook.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 19:13
elledc
elledc is offline
Inderdaad, en het negatieve eraan is dat de winter zo lang duurt. We hebben nog voor drie maanden te klagen

Het probleem is ook dat ik bijna elke winter ziek word, ja dat ligt eenmaal in mijn genen, en dat dit alles nog erger maakt. Hier thuis is het altijd zo kil, en in mijn kamer heb ik enkel een klein gasvuurtje

Pffff laat de winter dus maar gauw voorbij gaan!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 19:24
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 08-12-2003 @ 19:13:
Ik hou juist wel van de winter.
Ik vind de winter ook geen ramp, lekker warm aankleden en niks aan de hand

Dat zon-verhaal is absoluut waar!
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Masquerade schreef op 08-12-2003 @ 19:13:
Ik hou juist wel van de winter.

Waarom veel mensen last hebben van winterdepressies, ligt aan de verminderende hoeveelheid zonlicht in de winter. De zon is goed voor je huid en humeur. Als je vaak in de zon komt maakt je lichaam bepaalde stofjes meer aan (serotonine, of welk stofje dan ook) waardoor je je dus stukken beter voelt.
Wat sommige mensen aangeraden wordt, is het volgen van een lichttherapie.
jah klopt helemaal. maar ik hou niet van de winter.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 20:31
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 08-12-2003 @ 19:13:
Waarom veel mensen last hebben van winterdepressies, ligt aan de verminderende hoeveelheid zonlicht in de winter. De zon is goed voor je huid en humeur. Als je vaak in de zon komt maakt je lichaam bepaalde stofjes meer aan (serotonine, of welk stofje dan ook) waardoor je je dus stukken beter voelt.
Wat sommige mensen aangeraden wordt, is het volgen van een lichttherapie.
en ik denk ook dat veel mensen hobbies buiten hebben en dat is niet leuk in de winter
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 21:35
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Nee, goh; maar dat is ook niet de enige reden.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 22:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik heb meer moeite met de herfst. Dat komt zo plotseling, met kou en regen... Maar in de winter is het kerst en ziek ik lichtjes. Ik word altijd enorm blij van kerst.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 00:36
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Ik vind op veel momenten de winter juist stukken leuker dan de zomer.
Kan van beiden zowel genieten als eraan ergeren soms. En die wisselvalligheid is tijdloos.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:01
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-12-2003 @ 23:58:
Ik word altijd enorm blij van kerst.
Me 2
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:10
MauiMagic
Avatar van MauiMagic
MauiMagic is offline
Same here, zodra ut mooie weer weg is gaat me humeur ook vet minder worden, geen zin in kerst en zelfs ook nie eens meer in me verjaardagg
Winter zuigt, wie gaat er met me mee naar een warm eiland
__________________
Tja
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:52
Verwijderd
Ja, heb ik ook last van. Maar op een dag als vandaag als het helder weer is, dan valt het wel mee. Behalve als het echt ijsjoud is

Dat vroege donker vind ik heel vervelend, ik zie amper daglicht als ik een dag naar school ga.

Met kerst ben ik altijd depressief en ik ga daar dit jaar verandering in brengen. Met oud&nieuw voelde ik me ook nooit goed omdat ik dan terug dacht aan een depressief jaar. Maar nu ga ik alleen aan de leuke dingen denken (want die zijn er )
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-12-2003, 22:04
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hmmpff... die leraren blijkbaar ook.
allemaal chagerijnig.. en die proefwerken die ze in elkaar knutselen, ook helemaal niet meer te volgen.
vet lage cijfers, dat weet ik nou al.
maargoed, daar gaat dit verder niet om.

maar ik ben echt veel vaker down dan eerst enzo, nu weer
ik ben sowieso, ook in de zomer niet echt vrolijk. de winter heeft ook zo zn voordelen (die noem ik hier overigens niet), en de zomer, in dat opzicht nadelen.

kan het ook zijn, dat men zich in de zomer beter kan concentreren enzo op dingen dan in de winter, of heeft dat er nix mee te maken?? want rond te zomer kan ik veel beter geconcentreerd luisteren, en leren enzo

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 08:47
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-12-2003 @ 23:04:
kan het ook zijn, dat men zich in de zomer beter kan concentreren enzo op dingen dan in de winter, of heeft dat er nix mee te maken?? want rond te zomer kan ik veel beter geconcentreerd luisteren, en leren enzo
Dat zou in mijn logica best eens heel natuurlijk kunnen zijn ja. Een soort van winterslaap, alleen dan zonder te slapen waarbij de mens uitrust en zich klaarmaakt voor een nieuwe, actieve zomer.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:44
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Ja, in de zomer kun je je beter concentreren. De meeste mensen in ieder geval. En dat om dezelfde reden als eerder al is beschreven. Door de zon worden er bepaalde stoffen en ook vitamines aangemaakt in je lichaam waardoor je energieker bent en als je energieker bent kun je je ook beter concentreren.
Ook kun je in een (lichte)'winterdepressie' raken omdat je vanalles tegen je biologische klok in moet doen. Je biologische klok reageert namelijk op licht als het ware en omdat je nu dus al tijdens het donker op moet staan (te vroeg dus en dus ook te weinig energie opgedaan) en later gaat slapen (als het alweer donker is, dit allemaal omdat de maatschappij dit zo heeft bepaalt) raak je ook vermoeider. Lichttherapie kan in sommige gevallen inderdaad helpen! Eventueel zou je er voor naar je huisarts kunnen gaan en je lichttherapie voor kunnen laten schrijven!

Veel sterkte en succes!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 19:09
P&C
P&C is offline
winterdepressie ???
ga langs de citroen dealer
__________________
Rotterdam!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:01
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ik vind de winter een heerlijke tijd,
ga gewoon (warm aangekleed) het bos in, met sneeuw extra mooi. Minder mensen lopen rond overal, stilte, etc.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:02
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
OPGEROTH schreef op 11-12-2003 @ 22:01:
Minder mensen lopen rond overal, stilte, etc.
das woar, maar dat heb je in de zomernacht ook
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:14
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 11-12-2003 @ 22:02:
das woar, maar dat heb je in de zomernacht ook
Ja, maar in de winter ist ook overdag. Dankzij al die mensen met winterdepressies.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 21:31
Nuck
Nuck is offline
Ik doe niet aan depressies .
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 21:46
Susanne
Susanne is offline
pff die winterdepressies zijn altijd wel zo kansloos. 't kan heus wel zijn dat je je een keer slechter voelt maar dat dat nu werkelijk door het weer komt en dat het sneller donker wordt ed vind ik persoonlijk echt gelul.

je zou het ook gewoon positief in kunnen zien; hoe donkerder het wordt, hoe eerder de feestjes er weer zijn
__________________
In a burgundy dress lookin' finer than a french wine
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 08:24
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
Ik heb juist last van een zomerdepressie... maar dar hoor ik verder bijna nooit iemand over .
__________________
*Doe lief*
Met citaat reageren
Oud 12-12-2003, 16:06
kleine wicca
kleine wicca is offline
De winter zelf is helemaal niet vervelend. Lekker sneeuwpoppen bouwen en schaatsen, warme chocolademelk, oud&nieuw, kerst, sinterklaas...lichjes, kaarsjes en de pony's bij ons thuis zijn met hun dikke vacht net grote knuffelbeesten.
Wat alleen wel vervelend is, is dat mijn weerstand nul is en ik 20 keer ziek word in de winter.....maar verders.....zoek een tropisch zwembad op!
__________________
SHIT HAPPENS
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 17:13
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Inderdaad, zo'n wandeling kan ik ook wel heelijk vinden en leuke kaarsjes aan, voor de openhaard zitten, heerlijk, maar het grootste gedeelte van de winter is verschrikkelijk. Zo zat ik gister bijvoorbeeld gewoon rustig in de klas (bij het raam) zie je een 'sneeuwstorm' opkomen. Daar moest ik dus doorheen. En glad dat het was buiten. Koud en nat ook!
Tegen het donker heb ik niets. Kan het heerlijk vinden om in de stad te lopen als het donker is, er minder mensen zijn, muziekje aan. maar dan moet het niet glad zijn of sneeuwen ofzo.
Mijn favoriete seizoen is toch wel de Lente. wordt dan iets warmer, knopjes aan de bomen, bloempjes komen op, vogeltjes gaan fluiten, en dan ergens naar een park of weiland en daar lekker in het gras liggen en een boekje lezen!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 17:18
*moonchild*
Avatar van *moonchild*
*moonchild* is offline
de winter heeft iets gezelligs..
maar toch het is koud. donker.
beetje tegenstrijdig vind ik het.
net als mijn gevoelens in de winter.
__________________
Are the stars out tonight?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 18:27
5803
5803 is offline
Je kijkt uit het raam, en ziet traag wat sneeuwvlokjes naar beneden vallen. Voor sommige mensen zal dit het moment zijn om de slee of je schaatsen uit de kast te halen, en naar buiten te rennen voor een middagje sneeuw- of ijspret. Maar niet voor iedereen. Je hebt mensen die bij het invallen van de winter steeds chagrijniger en sneller geïrriteerd lijken te worden. Als je ze daarop wijst, word je meteen weer afgesnauwd. Een grote kans dat je dan te maken hebt met niet zomaar een chagrijnig iemand, maar iemand die lijdt aan winterdepressie. Dit is een aandoening, die, zoals de naam al zegt, alleen in de winter voorkomt.

Winterdepressiepatiënten voelen zich vanaf het begin van de winter heel depressief, zonder dat daar enige aanleiding voor hoeft te zijn. Ze zonderen zichzelf af, en reageren chagrijnig tegenover hun omgeving. Doordat ze zich over dit gedrag schuldig gaan voelen, wordt het rotgevoel steeds erger. Een ander symptoom van winterdepressie is een verstoord slaappatroon. Over het algemeen voelen mensen die aan winterdepressie lijden zich de hele winter door vermoeid. Ze slapen vaak lang achter elkaar, en worden dan even moe als ervoor weer wakker. Ook wordt het dag- en nachtritme door veel patiënten omgedraaid, doordat ze ’s avonds zo moeilijk in slaap komen. Het laatste belangrijke symptoom van een winterdepressie is een verstoord eetpatroon. In de winter eten winterdepressiepatiënten extra veel koolhydraten waardoor ze vaak heel erg komen. Sommigen komen in 2 maanden tijd wel 10 kilo aan!

Hoewel de oorzaak van winterdepressies niet bekend is, is er wel een oplossing.
Amerikaanse onderzoekers bedachten al snel na het ontdekken van deze aandoening dat voor de patiënten winterdagen met kunstmatig zonlicht verlengd zouden moeten worden tot zomerdagen. Dit kan door middel van zogenaamde lichtbakken. Dit zijn bakken die licht uitsturen met alle kleuren die de zon ook uitstraalt. De bakken worden gebruikt voor lichttherapie. Bij een groot deel van de winterdepressiepatiënten verdwijnen door af en toe een half uurtje lichttherapie de klachten snel. Er zijn ook winterdepressie-patiënten die dit iedere dag nodig hebben, ook zijn er winterdepressiepatiënten die alleen te helpen zijn met anti-depressiva.

Heb jij zelf het idee dat je aan winterdepressie lijdt? Dit zou heel goed kunnen, want 11 procent van de Nederlandse bevolking heeft er last van. Het grootste deel van dit percentage heeft er in lichte mate last van, deze slapen bijvoorbeeld in de winter iets slechter dan in de zomer, of worden iets chagrijniger.
Als je bovenstaande informatie hebt gelezen en je kunt hieruit concluderen dat je echt aan een winterdepressie lijdt en je wilt hier wat aan doen, twijfel er niet aan om naar je huisarts te gaan!

-------------------
5803 deed aan winterdepressiestuk in schoolkrant...
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 22:47
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
dag 5803,

knap geschreven.
uit eigen ervaring?! of hoe jij denkt dat het zit?
of uit ervaring van anderen?!!
iig, herken ik sommige dingen. het slaappatroon (ja, dom, zit nu weer achter de compu bijv.) en het eetpatroon spoort ook van geen kant.
mensen afsnauwen misschien niet, maar ik zou het soms wel willen.
achjah, ik kom er ook dit jaar wel weer overheen hoor (als ik het uberhaubt al heb )
xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:54
5803
5803 is offline
Ik heb het zelf niet echt, maar ik was eerst een tijdje heel chagrijnig, en toen ging ik zoeken wat winterdepressie precies inhield enzo, kijken of het hier aan kon liggen.
Maar ik heb het denk ik niet, wel ben ik veel moeier, in de winter...
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:04
Verwijderd
Herfst is veel erger dan winter.

Of winter-herfst-weer.

Maar als het echt winter is, en er ligt sneeuw, overal kerstlichtjes en de zon schijnt een beetje, dan wordt ik blij, als ik binnenzit met chocolademelk en koekjes.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:34
Laen
Avatar van Laen
Laen is offline
Waar kan je dat doen dan, zo'n lichttherapie? Of is 1 of 2 x per week een zonnenbankje ook goed? Ik heb nergens meer zin in deze dagen. Ik heb wel dingen te doen, maar kan me er niet toe zetten. Uiteindelijk zeg ik dus alles af en voel ik me alleen maar nog meer klote.
__________________
Negers & tompoucen zoenen met testout.com | <*)_>< "Onmogelooflijk!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-12-2003, 22:42
5803
5803 is offline
Zonnebank werkt niet, die geeft maar een kleur licht, en 'bij zo'n lichttherapie zitten alle kleuren licht erin, en dat heb je dus ook nodig...
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 08:38
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Susanne schreef op 11-12-2003 @ 22:46:
pff die winterdepressies zijn altijd wel zo kansloos. 't kan heus wel zijn dat je je een keer slechter voelt maar dat dat nu werkelijk door het weer komt en dat het sneller donker wordt ed vind ik persoonlijk echt gelul.
Hier ga ik niet eens op reageren!

Ik ben in de winter wel veel sneller moe!
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 09:08
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Ik heb gelukkig geen last van een winterdepressie. Tuurlijk voel ik me ookwel eens wat minder maar dat heb ik in alle seizoenen en ik voel me ook nog vaak genoeg goed in de winter.

En gelukkig heb ik nog niet echt last gehad van het kutweer van de winter. Ik heb gister nog gewoon in een vest buiten getafeltennist terwijl de zon scheen. Vaak heb ik het eerder warm ipv koud (ze doen de verwarming op school gewoon veel te hoog).
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 15:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
kleine wicca schreef op 12-12-2003 @ 17:06:
De winter zelf is helemaal niet vervelend. Lekker sneeuwpoppen bouwen en schaatsen, warme chocolademelk, oud&nieuw, kerst, sinterklaas...lichjes, kaarsjes en de pony's bij ons thuis zijn met hun dikke vacht net grote knuffelbeesten.
Wat alleen wel vervelend is, is dat mijn weerstand nul is en ik 20 keer ziek word in de winter.....maar verders.....zoek een tropisch zwembad op!

wow! i am happy, dat er ook mensen zo kunnen denken over de winter (wil dat ook, *jaloers is&)

maar sneeuwpoppen bouwen... heb nog weinig sneeuw gezien hoor... of gaat dat nog komen volgens jou?!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 21:10
Masquerade
Avatar van Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Susanne schreef op 11-12-2003 @ 22:46:
pff die winterdepressies zijn altijd wel zo kansloos. 't kan heus wel zijn dat je je een keer slechter voelt maar dat dat nu werkelijk door het weer komt en dat het sneller donker wordt ed vind ik persoonlijk echt gelul.

je zou het ook gewoon positief in kunnen zien; hoe donkerder het wordt, hoe eerder de feestjes er weer zijn
Jammer genoeg is het wetenschappelijk aangetoond, juffertje.
Of denk jij dat jij ermeer verstand van hebt dan doktoren, psychiaters, wetenschappers en weet ik veel wie nog meer? Laat me niet lachen. Graag een beetje respect. Hier kies je ook niet voor.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2003, 22:04
Rugbuksnuffer
Avatar van Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Een winterdepressie is vaak te wijten aan een gebrek aan daglicht.
Doordat het zomers langer licht is en we meer buiten zijn vangt onze huid meer licht op dat wordt omgezet in een bepaald vitamine.
Ik meen maar daar ben ik niet zeker van dat het vitamine K is.
Deze vitamine maakt dat wij ons opgewekter en levenslustiger voelen.

Heb je last van een echte winterdepressie dan zou lichttherapie uitkomst kunnen bieden.
Je kunt dit via de huisarts voorgeschreven krijgen maar de lampen zijn ook gewoon te koop. Ik heb ze weleens zien staan bij V&D
__________________
Mijn auto leeft. Hij rookt ,hij zuipt en hij wipt !!!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 18:52
Antistar
Avatar van Antistar
Antistar is offline
wintertijd...
daar heb ik geen goed woord voor over... als ze nou eens kerst en nieuwjaar in het zomerseizoen zetten dan schaft ik het winterseizoen af
__________________
Any little title you got, I'm takin it.. You can't have it, you didn't earn it.. Spit on yo name, shit on it, and burn it..
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 16:42
CoveredEyes
Avatar van CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 19-12-2003 @ 22:10:
Jammer genoeg is het wetenschappelijk aangetoond, juffertje.
Dat wou ik maar net zeggen!
__________________
And I'll be holding your hand 'cause it's never too late!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 21:24
Roxann
Avatar van Roxann
Roxann is offline
ik vind de winter best wel een leuk seizoen, en ik heb ook helemaal geen last van winterdepressies ofzo.
Waarschijnlijk omdat ik net zoveel van sneeuw en koud weer hou dan van hitte en zonneschijn.
Ik vind dat er echt niks gaat boven op zo'n ijskoude dag buiten stappen, het gras onder je voeten horen kraken, de sneeuw op de takken van de bomen zien liggen en ter plekke koude rillingen krijgen, en niet alleen van de kou, maar ook van het zien van zoveel moois.
ik weet niet echt hoe ik het moet zeggen, maar ik veel me dan gewoon zo heel erg 'levend'
Met citaat reageren
Oud 21-12-2003, 21:54
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Aan m'n lichaam merk ik duidelijk dat ik licht nodig heb. In de winter (en herfst) ben ik veel eerder moe en meer slaap nodig. De winter vind ik zeker leuker dan de herfst. Dat komt denk ik omdat je in de winter alweer uit kijkt naar de lente, die niet zo heel lang meer op zich laat wachten. Ook is de winter lekker knus, je mag lekker dikke truien aan en er is vaak sneeuw.
Door m'n allergie is de begin van de lente ook een rottijd, ik ben erg ziekig en heb ontzettend veel slaap nodig. Toch verdwijnt dat vanzelf en dan komt de geweldige zomer
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 15:31
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
winterdepressie?? winter is de mooiste tijd!!
heerlijk schaatsen: op de ijsbaan is iedereen vrolijk en sociaal. Sneeuw: schitterend!! al dat wit.
kerst: overal lichtjes, overal gezellig, thuis ook
23 dec ben ik jarig, is ook erg leuk
oud & nieuw:vuurwerk!!!
vakantie: lekker doen waar je zin in hebt
als het koud is?? gewoon lekker naar binnen, voor de kachel met een beker warme chocolademelk met slagroom! mmm....
en in de winter kan ik me juist beter concentreren. En als het buiter eerder donker is, blijf je toch lekker thuis met de lamp aan??? gezellig!! (mja, dat kan niet als je naar school toe moet....)
in de zomer zweet je enzo, ook nix aaan, heb je in de winter ook geen last van.
En deze winter zijn er heel veel vrolijke kleuren in de kleren, ik vind winterkleren ook mooier..
mja, de zomer is ook érg leuk!!
duss. leve de winter (en de zomer)!!!

(ik houd dus van allebei)
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 12:50
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
heb er ook altijd last van . M'n arts heeft me aangeraden om mer naar buiten te gaan en te bewegen. Als het erger word krijg ik misschien lichttherapie. (ik ben o.a. somber, snel geïriteerd, heel erg moe, slap, steeds piekeren, slecht geconcentreerd... de hele mikmak)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 22:01
goddezzz
Avatar van goddezzz
goddezzz is offline
heb zelf last van wat zwaardere winterdepressies....
heb 'n lichtbak...is handig...en het werkt heel goed...net als of het lekker zomer is...(wel nadeeltje: je wordt er niet bruin van helaas) daarbij verandert het niet dat ik geirriteerd wordt als ik door de regen moet fietse met windkracht 10
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Winterdepressie vs. lichttherapie
Verwijderd
64 23-01-2007 11:53
Psychologie Winterdepressie
Verwijderd
7 02-01-2007 10:03
Lichaam & Gezondheid winterdepressie
otkhus
15 17-11-2004 18:38
Psychologie winterdepressie
¤Aylin¤
36 29-04-2003 10:02
Psychologie Winterdepressie...
Parlaatje
2 07-11-2002 19:46
Psychologie winterdepressie
Gwenniej
4 29-04-2002 11:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.