Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2011, 13:59
rocco156
Avatar van rocco156
rocco156 is offline
hallo allemaal

ik heb een klein probleempje met windows XP, genaamd meneer Blue Screen Of Death.

hier is de error code: STOP: c000021a (Fatal System Error) The Windows Logon Process System process terminated unexpectedly with a status of 0xc0000005 (0x0000000 0x00000000). The system has been shut down.

ik kan zelf windows niet meer booten, zelfs niet meer in safe mode, maar ik kan wel bij alle files omdat ik Linux Ubuntu 10.04 voor OS heb (en die gebruik ik ook het meest), en ik ubuntu en windowsXP op een de zelfde schijf heb staan.

als dit een hardware gerelateerde issue is (wat goed mogelijk is met mijn computer), is hier een lijst van m'n hardware:
CPU: AMD Athlon XP 1800+ 1.54Ghz overgeclocked naar 1.8Ghz (12 jaar oud)
GPU: Nvidia Geforce4 Ti 4200 (9 jaar oud)
RAM: 750MB RAM verdeeld in 3 chips (leeftijd en type onbekend)
HDD's: 3 MAXOR 3.5 inch 164GB disks, waarvan 1tje gesplitst is in een deel voor Ubuntu, en het andere deel voor windowsXP.

ik weet redelijk veel van linux, maar ik weet bijna niks af van windows (kennis gaat tot het draaien van een.. .exe was het?)
ik hoop dat er hier wat windows techies zijn die mij kunnen helpen dit probleem op te lossen

cheerio's!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2011, 14:27
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
BSOD's liggen meestal aan falende hardware, ik zou eens beginnen met memtest te draaien om je geheugen te checken en je harde schijven op fouten te controleren dmv tools als Lifeguard.

Door de leeftijd van alle hardware zou er best weleens iets kapot kunnen zijn.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2011, 16:49
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Installeer binnen ubuntu ntfsprogs en voer ntfsfix uit.
Nadat je dat hebt uitgevoerd, herstart het systeem, selecteer windows in je bootloader en dan zal hopelijk windows automatisch een scandisk operatie uitvoeren. (deze zal iets beter werken dan fsck.ntfs)

Je kan nog eventueel de partitie mounten, kijken of je onder windows\minidump kan vinden.
Zo ja, kopieer ze ff naar een tijdelijke ruimte en bekijk ze met bsodviewer (via wine).

Tip: gebruik livecd ubcd, zodat je met verschillende applicaties (waaronder de eerder aangegeven memtest, powermax) je hardware op fouten kan scannen.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 27-03-2011 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 10:49
Verwijderd
Citaat:
BSOD's liggen meestal aan falende hardware, ik zou eens beginnen met memtest te draaien om je geheugen te checken en je harde schijven op fouten te controleren dmv tools als Lifeguard.

Door de leeftijd van alle hardware zou er best weleens iets kapot kunnen zijn.
BSOD's liggen meestal niet aan falende hardware maar aan brakke drivers of systeembestanden... Er zijn slechts enkele BSOD's die altijd aan hardware liggen en een C021a error is altijd een softwareprobleem.

Zie deze link:
http://support.microsoft.com/default...b;en-us;156669

Het zou heel fijn zijn als jullie eens wat research zouden doen voordat je antwoord geeft, helemaal bij zo'n overduidelijke foutmelding.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 09:49
rocco156
Avatar van rocco156
rocco156 is offline
dank jullie voor de snelle reacties!

WolterB, met mijn schijven was niks mis gelukkig, al heb ik wel al een tijdje dat alles wat ik download corrupt raakt als ik m'n processor te ver overclock (richting de 1.8Ghz vind m'n moederbord of processor denk ik niet zo leuk)

freyk, ik heb in de weinige tijd ntfsfix uitgevoerd en m'n disks gechecked, maar er waren volgensmij geen fouten.
ik moet wel nog even die windows\minidump bekijken met die bsod viewer, maar ik denk dat ik daar vandaag wel aan toe kom.
ook zal ik die ubcd tool nog even bekijken.

deadlock, die website geeft grotendeels infromatie over windows NT, en wat er staat voor windows xp is allemaal instructies die ik niet kan uitvoeren i.v.m het niet kunnen opstarten van windows, dus daar had ik niet veel aan.
wel zag ik wat gemompel op die pagina over een .exe genaamd drWatson.exe, en daar had ik ook al wat errors van net voor ik de bsod kreeg (al weet ik niet of dit echt relevant is aan het probleem).

als het allemaal toch een hardware failure is, heb ik nog wel wat onderdelen liggen (moederbord met onboard cpu, lossse gpu, nog een paar oude RAM chips, 3 computers van voor 1999, dat soort dingen)

ik zal zo snel mogelijk reageren als ik de windows\minidump heb gechecked met die bsod viewer en er iets interessants uit komt

ps: sorry voor de late reactie had het nogal druk met school.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 10:06
Verwijderd
Windows XP=Windows NT 5.1.

Probeer die F8 en dan de Last known good configuration (laatste configuratie die werkte).
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 10:19
rocco156
Avatar van rocco156
rocco156 is offline
ik heb al vaker geprobeerd om met de last known good configuration optie op te starten, maar dat heeft helaas geen effect.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 12:20
rocco156
Avatar van rocco156
rocco156 is offline
hier is de bsodviewer log (een beetje ingekort):

The problem seems to be caused by the following file: watchdog.sys

THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER

een driver issue lijkt het. kan komen omdat ik pas een "nieuwe" GPU in m'n pc gezet (de nvidia geforce fx 5600), maar op linux deed de GPU het meteen zonder enig gezeur over driver updates.
ook is het zo dat, voordat ik de nieuwere GPU er in had gezet, kreeg ik ook een BSOD met de zelfde error code.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 12:41
rocco156
Avatar van rocco156
rocco156 is offline
ik zie nu dat dat een bsod was uit 2009.. dus in de laatste tijd sloeg windows geen error logs meer op. wat moet ik nu doen?

EDIT: sorry voor de triple post hehe

Laatst gewijzigd op 31-03-2011 om 12:47.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 23:35
Verwijderd
Opstarten in veilige modus en nieuwe drivers installeren?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 14:22
rocco156
Avatar van rocco156
rocco156 is offline
ik heb het probleem al 'opgelost' want ik werd helemaal gek van windows
ik heb m'n schijven geformateerd en ubuntu opnieuw geinstalleerd.
als ik nog iets op windows moet doen dan doe ik dat of via Wine of in virtualbox

toch bedankt allemaal voor de help!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Bsod bij Sims 3
Lychee
5 17-07-2009 23:29
Software & Hardware BSOD's
Warsocket
9 18-09-2008 19:17
Software & Hardware [Vista RC1] BSOD
Verwijderd
20 09-10-2006 21:13
Software & Hardware bsod reset uitzetten
J-roenn
1 07-06-2006 08:48
Software & Hardware [Win XP] BSODs en gare McAfee
D@mien
4 15-04-2005 22:51
Software & Hardware [Overklokken] FSB op 145 = BSOD?
Megadeth
21 09-05-2003 12:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.