Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2005, 15:36
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Hoi
Ik heb even een vraagje en misschien zijn er mensen die er hier meer vanaf weten. Mijn telefoon (samsung E800) is sinds 24 november een jaar oud, maar hij ging 20 november kuren vertonen. Hij liep vast, waarna ik hem ook niet meer aan kreeg en 2minuten later ging hij automatisch terug aan (zonder de pincode). Nou, aangezien ik nog nét binnen de garantie viel, heb ik hem op laten sturen.

Een week later kreeg ik mijn telefoon terug, maar hij vertroonde wéér dezelfde problemen. Nu liep hij in 1 week al 3x vast. Ik heb hem nu weer op laten sturen, maar hoelang gaan ze dat nog doen (als hij het telkens blijft doen). Heb ik nog recht op een nieuwe telefoon of....? Hij valt nu namelijk weer in de garantie (3 maanden dacht ik) op het onderdeel waar hij de eerste keer voor terug is gestuurd.

Is er iemand die mij daar iets over kan vertellen, want ik heb een zin om hem elke maand terug te brengen.

ik weet niet of het hier thuis hoort, maar anders moet men het maar verwijderen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2005, 15:47
Go
Avatar van Go
Go is offline
Als ze je telefoon tot sint juttemis op willen sturen en jou zo aan het lijntje proberen te houden, zou ik hen een ultimatum stellen. Als de telefoon na bijvoorbeeld drie keer opgestuurd geweest te zijn nog niet naar behoren werkt zou ik de koop ontbinden; ik zou niet met een dergelijke winkel langer zaken willen doen. Maar waarschijnlijk zullen ze je eerder al een nieuwe telefoon aanbieden.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 15:49
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Hmm oke... maar kan je zoiets eisen ?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nadat ze het ding hebben geprobeerd te repareren (een paar keer is beter) kun je stellen dat ze geen deugdelijk toestel hebben geleverd, en daarom idd de koop ontbinden. Dan krijgen zij de telefoon terug en jij het volledige aankoopbedrag. (neem geen genoegen met een tegoedbon, je hebt recht op je geld)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:41
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-12-2005 @ 17:22 :
Nadat ze het ding hebben geprobeerd te repareren (een paar keer is beter) kun je stellen dat ze geen deugdelijk toestel hebben geleverd, en daarom idd de koop ontbinden. Dan krijgen zij de telefoon terug en jij het volledige aankoopbedrag. (neem geen genoegen met een tegoedbon, je hebt recht op je geld)
Als je die telefoon al een jaar hebt krijg je niet het volledige bedrag terug. Dat zou natuurlijk onredelijk zijn. Ik weet niet wat de economische levensduur van een telefoon is tegenwoordig, maar als die bijvoorbeeld 3 jaar is zou je in theorie 2/3e terug moeten krijgen.
Verder is het maar afhankelijk wat er in de algemene voorwaarden staat of je geld terug krijgt of een ander artikel.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:52
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik ben ook erg blij dat ik hem nog net op tijd heb opgestuurd (dat het binnen het jaar viel), maar goed. Ik zal weleens afwachten wat ze nu zeggen én of hij het überhaupt nog een keer doet.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:03
Verwijderd
Het gaat hier ook nog eens om een bijzondere vorm van koop, namelijk consumentenkoop. Daarbij heb je als koper nog wat meer mogelijkheden dan de gewone algemene ontbindingsactie die bij alle overeenkomsten geldt. Bij consumentenkoop heb je bijv. de keuze uit vervanging van de zaak, reparatie, eventueel reparatie door een ander op kosten van de verkoper, maar ook ontbinding.

Je kunt ontbinding echter pas vorderen als je de verkoper in de gelegenheid hebt gesteld om eerst de zaak te repareren of te vervangen. Dat is hier gebeurd, want hij is al meerdere malen weggeweest. Ik zou zeggen dat je onderhand wel eens je geld terug mag eisen met een ontbindingsactie.

Wat de algemene voorwaarden betreft, die moet je natuurlijk doorkijken, maar ik zou me niet te snel laten afschrikken als daar iets in staat over geen schadevergoeding na een jaar. Immers, het gaat om consumentenkoop en vrijwel het gehele consumentenrecht is dwingend, zodat fabrikanten en winkeliers niet zomaar ten nadele van de consument daarvan af kunnen wijken.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:04
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-12-2005 @ 17:22 :
Nadat ze het ding hebben geprobeerd te repareren (een paar keer is beter) kun je stellen dat ze geen deugdelijk toestel hebben geleverd, en daarom idd de koop ontbinden. Dan krijgen zij de telefoon terug en jij het volledige aankoopbedrag. (neem geen genoegen met een tegoedbon, je hebt recht op je geld)
Je hebt niet recht op het gehele bedrag, omdat je de telefoon een jaar hebt kunnen gebruiken. Daarnaast mogen ze je eerst nog een vervangend (zelfde) toestel aanbieden.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-12-2005 @ 18:04 :
Je hebt niet recht op het gehele bedrag, omdat je de telefoon een jaar hebt kunnen gebruiken.
Waar haal je dat vandaan?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-12-2005 @ 18:06 :
Waar haal je dat vandaan?
Ow, sinds 24 noveber een jaar staat er.

Maar ja, garantie is garantie, ze hebben voor een werkende telefoon te zorgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-12-2005 @ 18:06 :
Waar haal je dat vandaan?
Wat dat ze de telefoon een jaar heeft kunnen gebruiken of dat je ze geen recht meer heeft op het volledige aanschafbedrag?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-12-2005 @ 19:01 :
Wat dat ze de telefoon een jaar heeft kunnen gebruiken of dat je ze geen recht meer heeft op het volledige aanschafbedrag?
Dat het feit dat ze de telefoon al een tijdje heeft gebruikt in mindering moet brengen op een eventuele schadevergoeding als ze de overeenkomst ontbindt.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-12-2005 @ 19:25 :
Dat het feit dat ze de telefoon al een tijdje heeft gebruikt in mindering moet brengen op een eventuele schadevergoeding als ze de overeenkomst ontbindt.
Dat is toch gewoon zo. Als je de telefoon hebt gebruikt bv 1 jaar, dan is volgens mij 1/3 van de waarde afgeschreven. Uitgaande van een reële levensduur van 3 jaar.
Tenminste dat lees ik soms in de consumentenbond bij koelkasten ed.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 21:14
Verwijderd
Dat lijkt me sterk. Niet alleen omdat het behoorlijk moeilijk is een realistische levensduur vast te stellen, maar ook omdat dat gewoon niet strookt met het uitgangspunt van ontbinding, namelijk verbreken van de band tussen verkoper en koper en herstel door beide in de oude toestand.

Het kan best anders zijn hoor, ik hou me niet zo bezig met consumentenrecht, maar het lijkt me gewoon nogal sterk. Dat zou immers ook betekenen dat je in de situatie dat je een jaar lang een (stel) voor 75% werkende telefoon hebt gehad, je 75% van 2/3 van de totale waarde in mindering zou moeten brengen op de uiteindelijke schadevergoeding. Dat terwijl een voor 75% werkende telefoon net zo hard wanprestatie is.

Als de telefoon gewoon non-conform is, en dat komt niet meteen na de verkoop maar pas later aan het licht, dan is dat nog steeds volledig voor risico van de verkoper.

(Verder, jij als wetenschapper mag op de uni ook geen motivaties geven als 'het is toch gewoon zo', waarom hier dan wel? en de consumentenbond is nu ook niet bepaald de meest betrouwbare 'bron' )

Laatst gewijzigd op 18-12-2005 om 21:16.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 21:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-12-2005 @ 22:14 :
Dat lijkt me sterk. Niet alleen omdat het behoorlijk moeilijk is een realistische levensduur vast te stellen, maar ook omdat dat gewoon niet strookt met het uitgangspunt van ontbinding, namelijk verbreken van de band tussen verkoper en koper en herstel door beide in de oude toestand.

Het kan best anders zijn hoor, ik hou me niet zo bezig met consumentenrecht, maar het lijkt me gewoon nogal sterk. Dat zou immers ook betekenen dat je in de situatie dat je een jaar lang een (stel) voor 75% werkende telefoon hebt gehad, je 75% van 2/3 van de totale waarde in mindering zou moeten brengen op de uiteindelijke schadevergoeding. Dat terwijl een voor 75% werkende telefoon net zo hard wanprestatie is.

Als de telefoon gewoon non-conform is, en dat komt niet meteen na de verkoop maar pas later aan het licht, dan is dat nog steeds volledig voor risico van de verkoper.

(Verder, jij als wetenschapper mag op de uni ook geen motivaties geven als 'het is toch gewoon zo', waarom hier dan wel? )
Er wordt dan aan de fabrikant gevraagd hoe lang het product mee dient te gaan.

Daarnaast is het volgens mij ook nog zo dat de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt en daarna bij de koper, als er geen garantie gegeven is. Dus mocht het niet gelijk aan het ligt komen, dan heb je nog 6 maanden de tijd. Meestal ben je dan het probleem wel tegengekomen.

Ja, maar als je telefoon 75% werkend is, dan ga je toch ook gewoon klagen. Je moet volgens mij de verkoper wel de mogelijkheid geven om zijn fout te herstellen. Anders mag hij er redelijkerwijs vanuit gaan dat het product naar behoren heeft gewerkt, lijkt mij dan.

Ik heb even wat opgezocht en het blijkt dat je een gebruikersvergoeding schuldig bent voor de periode dat je het product gebruikt hebt.
http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/...leTelefoon&w=3
( )

Laatst gewijzigd op 18-12-2005 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 22:02
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-12-2005 @ 22:20 :
Daarnaast is het volgens mij ook nog zo dat de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt en daarna bij de koper, als er geen garantie gegeven is. Dus mocht het niet gelijk aan het ligt komen, dan heb je nog 6 maanden de tijd. Meestal ben je dan het probleem wel tegengekomen.
Die Europese richtlijn is nog niet omgezet in Nederlandse wetgeving en dat is wel nodig om die rechten (inderdaad o.a. omkering van de bewijslast de eerste zes maanden) af te kunnen dwingen.

Citaat:
Ja, maar als je telefoon 75% werkend is, dan ga je toch ook gewoon klagen. Je moet volgens mij de verkoper wel de mogelijkheid geven om zijn fout te herstellen. Anders mag hij er redelijkerwijs vanuit gaan dat het product naar behoren heeft gewerkt, lijkt mij dan.
Ja, dat natuurlijk sowieso. Dat is nodig om bijv. ontbinding te kunnen vorderen maar eigenlijk is het gewoon een algemene fatsoensnorm: als je iemand iets verwijt dan moet je hem ook de kans geven om het eerst recht te zetten. Alle producten kunnen een keer stuk gaan, dat geeft je natuurlijk niet meteen het recht om van de koop af te komen.

Citaat:
Ik heb even wat opgezocht en het blijkt dat je een gebruikersvergoeding schuldig bent voor de periode dat je het product gebruikt hebt.
http://www.staiksterk.nl/StaIkSterk/...leTelefoon&w=3
( )
Ga ik even kijken
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 00:20
jet
Avatar van jet
jet is offline
ik heb hetzelfde gehad (met een andere telefoon)
en het hangt er vanaf bij welke provider je zit
bij vodafone sturen ze hem 3 keer op en dan krijg je een nieuwe. maar daar moet je wel om vragen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 09:18
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Offtopic:

Samsung is nou niet bepaald de beste fabrikant van telefoons. Een klasgenoot en meerderen zijn niet voor niks op Nokia overgaan en ik doe het ook nog steeds met m'n 8310 van ruim van jaar oud.Never een Samsung voor mij.
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-12-2005, 12:45
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
jet schreef op 19-12-2005 @ 01:20 :
ik heb hetzelfde gehad (met een andere telefoon)
en het hangt er vanaf bij welke provider je zit
bij vodafone sturen ze hem 3 keer op en dan krijg je een nieuwe. maar daar moet je wel om vragen
Hmm.. ja hij is via KPN gekocht

Maarré hmm wel bedankt in ieder geval, dan weet ik een beetje wat ik wel/niet kan zeggen
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 13:25
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Rachel schreef op 19-12-2005 @ 13:45 :
Hmm.. ja hij is via KPN gekocht

Maarré hmm wel bedankt in ieder geval, dan weet ik een beetje wat ik wel/niet kan zeggen
Het oplossen van je probleem zit dus nog steeds binnen de garantie.
Ik kan je maar één tip geven: speel het niet te hoog. Met de goodwill van de winkel krijg je je probleem veel sneller en gemakkelijker opgelost, dan wanneer je ook nog eens een geschil met de winkel hebt. Die winkel wil eigenlijk ook niks liever dan dat jou toestel gewoon werkt als zij het terugkrijgen van Samsung, en het is ook Samsung die eventueel voor een nieuw/vervangend toestel moet zorgen.

In de praktijk is het meestal zo dat wanneer een toestel voor de derde keer binnenkomt met (nog steeds) hetzelfde probleem, dat jij dan een nieuw toestel krijgt in je eigen/oude behuizing.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 10:32
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik zal hem ná oud &. nieuw wel terug krijgen denk ik
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 12:19
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Maar dat is toch vreemd. Want als je bijv. een gratis telefoon hebt gekregen bij een abo. krijg je dan geen geld terug omdat je ook niks betaald hebt?
__________________
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 29-12-2005 @ 13:19 :
Maar dat is toch vreemd. Want als je bijv. een gratis telefoon hebt gekregen bij een abo. krijg je dan geen geld terug omdat je ook niks betaald hebt?
Volgens mij niet, er staat namelijk meestal bij:
inclusief *telefoon* t.w.v ***, hierbij maakt de telefoon dus deel uit van de koopovereenkomst.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 13:33
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik heb hem terug en ik heb het maar meteen gevraagd. Die kerel zei dat, wanneer hij nu wéér hetzelfde vertoont, de kans groot is dat ik een nieuw toestel krijg.

Mijn 2e vraag; Zou ik dan bijv. ook geld bij kunnen leggen voor een ander toestel?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 14:16
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Rachel schreef op 29-12-2005 @ 14:33 :
Mijn 2e vraag; Zou ik dan bijv. ook geld bij kunnen leggen voor een ander toestel?
Je kunt het altijd vragen, maar ik schat die kans niet erg groot.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware nieuwe mobiel blijkt gebruikt te zijn
Hardcoregamer
1 19-08-2012 12:15
Werk, Geld & Recht telefoon
Tuta
9 10-07-2008 15:59
Software & Hardware vraagjes over aflopen abonnement mobiel
Verwijderd
8 05-03-2006 02:23
Werk, Geld & Recht Samsung E800 - Vastlopen
Rachel
4 18-12-2005 17:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.