Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2010, 15:38
Jeannine92
Jeannine92 is offline
Je uit je lijden laten verlossen met de dood.
Stel je eens voor je bent ongeneselijk ziek en lijdt de hele dag pijn. In zo’n geval zou je voor de optie euthanasie kunnen kiezen. In Nederland wordt er onder euthanasie ‘’levensbeëindigend handelen op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt zelf’’verstaan. Deze vorm van euthanasie moet door de arts gemeld worden en er moet aan een aantal zorgvuldigheidseisen worden voldaan. Zo moet er bijvoorbeeld sprake van uitzichtloos en ondraaglijk lijden zijn. Ik ben van mening dat mensen die ongeneeslijk ziek zijn en het zo zwaar hebben dat ze niet meer verder willen leven, het recht hebben om euthanasie te laten plegen.
Ten eerste ben ik ervan overtuigd dat ieder mens het recht heeft op een waardige en pijnloze dood. Want wat is er erger dan de hele dag in een bed te liggen en te weten dat je dood gaat? Als je dan voor euthanasie kiest weet je wanneer het zal gaan gebeuren en kun je tenminste eerst nog rustig afscheid nemen van familie en vrienden en kun je een ondraaglijk lijden voorkomen. Volgens mij zouden er veel mensen rust vinden met het idee dat er een middel bestaat waarmee ze op een aanvaardbare manier uit het leven kunnen stappen.
Ook denk ik dat als een mens echt dood wil gaan om zich uit zijn lijden te verlossen, ze misschien wel zelfmoord plegen of het ziekenhuis verlaten. Deze manier van sterven zal veel erger aankomen bij de nabestaanden. Dus waarom zou een mens niet kunnen kiezen voor euthanasie, als je dan dood zou kunnen gaan zonder pijn? Zo wordt het voor de mensen die echt dood willen tenminste makkelijker en hoeven ze niet allerlei manieren te verzinnen om zelfmoord te plegen, maar kunnen ze vredig doodgaan.
Euthanasie laten plegen is ook beter voor de economie, dat klinkt hard, maar er zijn nu mensen die ongewild in leven gehouden worden en dat kost alleen maar extra geld. Van het geld wat daarvan bespaard word, kunnen misschien anderen geholpen worden. Ik vind het raar dat er dus mensen in leven gehouden worden, die niet eens willen leven. Terwijl er nog veel andere zieken mensen zijn die wel graag geholpen willen worden.

Er zijn natuurlijk ook mensen tegen euthanasie. Sommige mensen zien de wens voor euthanasie als egoïstisch omdat je hierdoor nabestaanden in de steek laat. Ik vind dat het beter is om afscheid van een persoon te nemen als deze dood zal gaan met minder pijn.
De gelovige mensen zegen: “het mag niet, in 1 van de 10 geboden uit de bijbel staat: Gij zult niet doden”. De christelijke mensen zijn van mening dat niet wijzelf, maar alleen god over hun leven mag beslissen. Dit tegenargument is moeilijk te weerleggen, want er zijn nu eenmaal mensen die dit geloven, daar is niks aan te veranderen. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat andere mensen geen euthanasie mogen plegen, zij hoeven het toch niet perse te gebruiken, het blijft eigen keus.

Ik ben aan mijn betoog begonnen, hij is niet af. Maar kan iemand me misschien tips geven, want ik kom niet echt verder
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2010, 11:10
dion-3301
Avatar van dion-3301
dion-3301 is offline
Hoe lang moet je betoog worden? Ik moet er 1 van 700 woorden schrijven, in dat geval moet je tussen kopjes gebruiken.
__________________
Snapje
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 15:07
Musiquefreak
Avatar van Musiquefreak
Musiquefreak is offline
Misschien zou je nog wat kunnen schrijven over de mensen die er fel op tegen zijn omdat het wordt gezien als 'moord' of hulp bij zelfdoding en omdat je een situatie niet altijd uitzichtloos en toekomstloos kunt noemen. Sommigen zijn van mening dat bepaalde mensen er weer bovenop hadden kunnen komen, maar dat er nu een einde gemaakt wordt aan dit sprankeltje hoop door ze plat te spuiten. Dit argument zou je kunnen weerleggen door te zeggen dat het alleen maar mag gebeuren onder extreme omstandigheden en dat alles goed nagecheckt wordt voordat iemand euthanasie kan laten plegen. Zo moet degene die dit wil zelf 3 x op een willekeurig tijdstip kunnen bevestigen dat de persoon dit nog wil (dit is omdat sommige mensen bijvoorbeeld lijden aan dementie en dus niet meer weten wat ze wel/niet hebben gezegd).
Misschien dat je kunt kijken hoe in andere landen met euthanasie wordt omgegaan?

Succes!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 15:58
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Je uit je lijden laten verlossen met de dood.
Door?

Citaat:
Stel je eens voor je bent ongeneselijk ziek en lijdt de hele dag pijn. In zo’n geval zou je voor de optie euthanasie kunnen kiezen. In Nederland wordt er onder euthanasie ‘’levensbeëindigend handelen op uitdrukkelijk verzoek van de patiënt zelf’’verstaan.
.....wordt er onder euthanasie verstaan: '.....'

Citaat:
Deze vorm van euthanasie moet door de arts gemeld worden en er moet aan een aantal zorgvuldigheidseisen worden voldaan.
Deze vorm? Zijn er meerdere dan? Je hebt tot nu namelijk alleen een definitie gegeven.

Citaat:
Zo moet er bijvoorbeeld sprake van uitzichtloos en ondraaglijk lijden zijn.
Zo moet er bijvoorbeeld sprake zijn van .......

Citaat:
Ik ben van mening dat mensen die ongeneeslijk ziek zijn en het zo zwaar hebben dat ze niet meer verder willen leven, het recht hebben om euthanasie te laten plegen.
Niet te emotioneel worden.

Citaat:
Ten eerste ben ik ervan overtuigd dat ieder mens het recht heeft op een waardige en pijnloze dood. Want wat is er erger dan de hele dag in een bed te liggen en te weten dat je dood gaat? Als je danvoor euthanasie kiest weet je wanneer het zal gaan gebeuren en kun je tenminste eerst nog rustig afscheid nemen van familie en vrienden en kun je een ondraaglijk lijden voorkomen.
Zin 1 akkoord.
Zin 2 'want' aan het begin van de zin doet mij denken aan spreektaal.
Bovendien is dit een emotioneel argument. Mag, maar niet overdrijven.
Zin 3 argument: ok.

Citaat:
Volgens mij zouden er veel mensen rust vinden met het idee dat er een middel bestaat waarmee ze op een aanvaardbare manier uit het leven kunnen stappen.
Dat weet jij? Heb je misschien betrouwbare bronnen hiervoor?

Citaat:
Ook denk ik dat als een mens echt dood wil gaan om zich uit zijn lijden te verlossen, ze misschien wel zelfmoord plegen of het ziekenhuis verlaten.
Dit zou ik even herschrijven.

Citaat:
Deze manier van sterven zal veel erger aankomen bij de nabestaanden.
Eens

Citaat:
Dus waarom zou een mens niet kunnen kiezen voor euthanasie, als je dan dood zou kunnen gaan zonder pijn?
Wat bedoel je precies? Bedoel je: ' Waarom zou een mens tegen euthanasie zijn? Dankzij euthanasie kunnen mensen dood gaan zonder pijn.' Als je mijn interpretatie bedoelt verschuif je de bewijslast. Bedoel je wat anders, herschrijf hem dan.

Citaat:
Zo wordt het voor de mensen die echt dood willen tenminste makkelijker en hoeven ze niet allerlei manieren te verzinnen om zelfmoord te plegen, maar kunnen ze vredig doodgaan.
Naar welk zinsdeel uit de tekst verwijst 'het'?
Het stukje ''maar kunnen...doodgaan'' zou ik weglaten of een nieuwe zin maken.


Citaat:
Euthanasie laten plegen is ook beter voor de economie, dat klinkt hard, maar er zijn nu mensen die ongewild in leven gehouden worden en dat kost alleen maar extra geld.
Ik vind het weer een beetje op spreektaal lijken vanwege ''dat klinkt hard'' midden in de zin. Bovendien is dat zinsdeel een emotioneel argument tegen jouw stelling.


Citaat:
Van het geld wat daarvan bespaard word, kunnen misschien anderen geholpen worden.
- Met het geld dat daarmee
- ''worden'' is logischerwijs verkeerd gespeld. Je hebt het hier opgevat als een voltooid deelwoord. Echter, voltooid deelwoorden hebben 'hebben' of 'zijn' als hulpwerkwoord. Hier is sprake van een lijdende vorm.
--> wordt

- 'misschien' duidt op twijfel in je eigen betoog. Vermijd dit. Jij bent overtuigd van je stelling, dus je uitspraken mag je best wat krachtiger verwoorden.


Citaat:
Ik vind het raar dat er dus mensen in leven gehouden worden, die niet eens willen leven. Terwijl er nog veel andere zieken mensen zijn die wel graag geholpen willen worden.
-'terwijl' aan het begin van de zin klopt hier niet.
-Bovendien: krachtiger! ''ik vind het dus onacceptabel dat er mensen in leven gehouden worden die dat niet willen. Er moet juist véél meer aandacht besteed worden aan andere zieken die wel willen blijven leven. ''


Citaat:
Er zijn natuurlijk ook mensen tegen euthanasie.
- ''Helaas zijn er nog steeds mensen tegen euthanasie.''

Citaat:
Sommige mensen zien de wens voor euthanasie als egoïstisch omdat je hierdoor nabestaanden in de steek laat.
-Geef bij tegenargumenten indirect je eigen mening:
''....omdat je hierdoor nabestaanden in de steek zou laten''.
-''zien de wens'' ? Ik zou dit herschreven.

Citaat:
Ik vind dat het beter is om afscheid van een persoon te nemen als deze dood zal gaan met minder pijn.
- afscheid te nemen
-van mensen, die ......

Citaat:
De gelovige mensen zegen: “het mag niet, in 1 van de 10 geboden uit de bijbel staat: Gij zult niet doden”.
- Christenen (niet alle gelovigen hebben de Bijbel als Heilig Schrift)zouden kunnen verwijzen naar één van de tien geboden uit Bijbel (hoofdletter!), namelijk : '' Gij zult niet doden''.

Citaat:
De christelijke mensen zijn van mening dat niet wijzelf, maar alleen god over hun leven mag beslissen.
- 'christenen' zijn van mening....
- God is heilig, dus schrijven we God met een hoofdletter.



Citaat:
Dit tegenargument is moeilijk te weerleggen, want er zijn nu eenmaal mensen die dit geloven, daar is niks aan te veranderen.
-Gedeelte voor de komma weglaten
-eigenlijk zou ik dit hele stukje weglaten, of verwijzen naar het hardnekkige karakter van sommige gelovigen. Ze zijn niet bereid om discussie aan te gaan.

Citaat:
Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat andere mensen geen euthanasie mogen plegen, zij hoeven het toch niet perse te gebruiken, het blijft eigen keus.
- 'Maar' begin zin zou ik op deze manier niet doen. 'Dit hoeft niet te betekenen dat...'
-Na de komma een punt.
- ''Het is immers een persoonlijke keuze.''
- 'per se' schrijf je trouwens als twee aparte woorden.


Succes!
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nakijken
schoolinfo
0 01-12-2013 14:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog NL Nakijken Help!
steefp
1 03-06-2013 14:13
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog nakijken
Sakuraberry
2 19-09-2010 17:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen hulp betoog nakijken!
mustprevail:P
2 11-05-2010 12:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NEDERLANDS] Betoog Kinderopvang
temptsun
1 15-10-2007 18:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NL] betoog oorlog tegen irak: [kan iemand aub nakijken]
halilo
14 05-01-2006 21:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.