Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2003, 09:49
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Voetbalclubs geven voor het eerst minder uit


Voor het eerst sinds lange tijd dalen de begrotingen van de 18 eredivisieclubs. De uitgaven gaan van 326,8 miljoen euro naar 320,2 miljoen. Feyenoord en Ajax werken met dezelfde begroting als vorig seizoen. PSV ziet als enige topclub de uitgaven flink slinken.

De belangrijkste oorzaken van de financiële malaise in het voetbal zijn de tegenvallende economie, de ingestorte transfermarkt en de dalende tv-gelden. Onder dwang van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moesten de eredivisieclubs individueel een contract met de betaalzender Canal+ afsluiten. Dat levert 15 tot 20 procent minder aan inkomsten dan de 22 miljoen euro, die de ploegen normaliter per jaar ontvangen.

,,Ik kan me niet herinneren dat de begrotingen ooit zijn gedaald en ik werk nu 22 jaar in het betaald voetbal'', zegt Henk Kesler, directeur van de voetbalbond KNVB. ,,Steeds was er een stijging. Je kunt dus wel van een historische daling spreken.'' Vorig seizoen was er nog een bescheiden groei van 3,6 miljoen euro. In het seizoen 2001/02 groeiden de begrotingen nog met 46,7 miljoen. De daling van de begrotingen zal volgens Kesler zeker twee jaar doorzetten. De laatste dure spelerscontracten uit de vette tijd lopen dan af. Komend seizoen wordt een piek verwacht in het aantal ontslagen voetballers. ,,Daarbij komt dat er bijna geen extra geld valt te verdienen. De stadions zitten vol en de tv-gelden zullen eerder dalen dan stijgen.''

Kesler is echter niet zorgelijk over de huidige ontwikkeling. ,,Het voetbal gaat terug naar de realiteit. Je kunt wel €20 miljoen willen uitgeven, maar als je slechts €15 miljoen binnenkrijgt, doe je het ook niet goed. Er moet een evenwicht zijn tussen uitgaven en inkomsten.''

En die was er het afgelopen seizoen bij enkele clubs niet. Gedurende het voetbaljaar kwamen NAC, FC Utrecht, FC Twente, AZ, RKC, Willem II en Vitesse in financiële problemen. Die clubs hebben toen al gedwongen moeten saneren. De Arnhemmers gaan met €2 miljoen achteruit. In de afgelopen jaren ging de begroting van Vitesse van €54 miljoen in 2000 naar €16 miljoen. Nog zijn de problemen voor de Gelderlanders niet voorbij. De club kampt nu al met een tekort van zo'n €4 miljoen. De inkomsten vallen tegen door het uitblijven van een hoofdsponsor en de slechte verkoop van seizoenkaarten. Vitesse werd een paar weken geleden door de gemeente gered.

Verrassend genoeg stijgt de begroting van NAC, vorig seizoen nog in grote financiële nood, met zeven ton. Door de verkoop van het stadion aan de gemeente voor €15,3 miljoen lijken de problemen in Breda voorlopig voorbij. FC Utrecht, een ander zorgenkindje van het vorige voetbaljaar, heeft wel de tering naar de nering moeten zetten: een daling in de uitgaven van €2,7 miljoen.

De grootste klap, absoluut gezien, krijgt PSV. De Eindhovense topclub heeft liefst €4,3 miljoen minder te besteden. Op het afgelopen seizoen leed PSV een recordverlies van €10 miljoen. Dat ligt vooral aan de slechte resultaten in de Champions League en het uitblijven van een toptransfer, zoals de club dat in het verleden met Ruud van Nistelrooy (Manchester United) wel voor elkaar kreeg.

,,Het is beter nu te bezuinigen dan dat we over twee jaar zwaardere problemen krijgen'', zei voorzitter Harry van Raaij op de perspresentatie begin deze maand. De preses hoopt het parkeerterrein rond het stadion te verkopen om zo 10 tot 15 miljoen euro binnen te halen.

De clubs zullen volgens Kesler vooral aan kostenbeheersing moeten doen. De meeste ploegen hebben hun selectie al fors ingekrompen. Bezuinigingen zijn nog te halen in het gezamenlijk inkopen van producten. Iets dat in de eerste divisie al op grote schaal gebeurt. ,,Dat levert echter geen bergen geld op'', zegt Hans Herremans, directeur van belangenvereniging Eredivisie NV. ,,Daarmee bezweer je de crisis in het betaald voetbal niet. De eredivisie moet het hebben van het herstel van de economie.''


Bron: Algemeen Dagblad

Vooral het verlies van PSV vorig seizoen is merkwaardig, kampioen spelen en toch zo'n groot verlies maken
Maar deze cijfers tonen toch aan dat het absoluut niet zo goed gaat met 't Nederlandse Betaald Voetbal als de meesten hier laten uitschijnen
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2003, 10:14
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Tering he

Ik vind dat er nu maar eens klappen moeten vallen met al die schulden. Alleen moet er in Europa wel 1 lijn getrokken worden, want Barcelona en Real Madrid hebben schulden die de Nederlandse doen verbleken.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 10:35
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Boogie schreef op 15-08-2003 @ 11:14:
Tering he

Ik vind dat er nu maar eens klappen moeten vallen met al die schulden. Alleen moet er in Europa wel 1 lijn getrokken worden, want Barcelona en Real Madrid hebben schulden die de Nederlandse doen verbleken.
Real Madrid niet meer sinds ze dat onroerend goed verkocht hebben aan de stad En kom niet af met "maar ze kopen alle spelers voor zoveel miljoenen euro's " want dat geld verdienen ze binnen de 2 seizoenen terug door hun marketingstrategie
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 10:42
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 15-08-2003 @ 10:49:
De Arnhemmers gaan met €2 miljoen achteruit. In de afgelopen jaren ging de begroting van Vitesse van €54 miljoen in 2000 naar €16 miljoen. Nog zijn de problemen voor de Gelderlanders niet voorbij. De club kampt nu al met een tekort van zo'n €4 miljoen. De inkomsten vallen tegen door het uitblijven van een hoofdsponsor en de slechte verkoop van seizoenkaarten. Vitesse werd een paar weken geleden door de gemeente gered.
begroting van vitesse is van 54 miljoen gulden naar 16 miljoen euro gedaald lijkt me
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 10:51
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Bij vitesse is het dwijlen met de kraan open!
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 10:57
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 15-08-2003 @ 11:42:
begroting van vitesse is van 54 miljoen gulden naar 16 miljoen euro gedaald lijkt me
Ja, dat merk ik ook net, foutje in de bron. Werd al gezegd op 'n ander forum waar dit staat.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:20
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 15-08-2003 @ 11:35:
Real Madrid niet meer sinds ze dat onroerend goed verkocht hebben aan de stad En kom niet af met "maar ze kopen alle spelers voor zoveel miljoenen euro's " want dat geld verdienen ze binnen de 2 seizoenen terug door hun marketingstrategie
Feit blijft dat ze een gigantische schuld hadden. In Nederland spreken we alleen nog maar over een begrotingstekort.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:26
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Boogie schreef op 15-08-2003 @ 13:20:
Feit blijft dat ze een gigantische schuld hadden. In Nederland spreken we alleen nog maar over een begrotingstekort.
Als datgene wat Utrecht, NAC, Vitesse enzo nog 'n begrotingstekort te noemen is
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 12:29
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
NAC is weer financiel gezond door de gemeente

psv heeft zijn begroting op verkoop van spelers afgesteld dus als er geen spelers worden verkocht......
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 13:17
Verwijderd
Citaat:
timbo85 schreef op 15-08-2003 @ 13:29:
psv heeft zijn begroting op verkoop van spelers afgesteld dus als er geen spelers worden verkocht......
Geen nieuwe spelers betekent meestal geen vooruitgang. Geen vooruitgang = stilstand, en stilstand is achteruitgang. Ik vrees voor PSV dat er uit de huidige spelersgroep niet meer te halen is dan er afgelopen seizoen inzat. Ik denk dat PSV afgelopen seizoen op z'n topniveau was.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 14:39
Verwijderd
Tsja, het is al een tijdje bekend dat het slecht gaat met de economie. Het heeft ook extreem lang geduurd voordat transfermarkt op gang kwam. Normaal beginnen de transfers al in juni.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als het weer goed gaat met de economie. Zullen ze dan weer doorgaan met enorme transfers (en zal de 200 misschien zelfs gehaald worden?) of hebben ze er van geleerd en zal zoiets niet snel meer gebeuren... Ik verwacht het eerste, want als men eenmaal veel geld heeft, dan moet dat rollen he.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 16:51
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
timbo85 schreef op 15-08-2003 @ 13:29:
NAC is weer financiel gezond door de gemeente

psv heeft zijn begroting op verkoop van spelers afgesteld dus als er geen spelers worden verkocht......
PSV heeft al het 'kapitaal' op veld staan. Wanneer Bommel, Kezman en misschien Robben worden verkocht, is er geen vuiltje meer aan de lucht. Hoewel we dan weer helemaal moeten opbouwen. Maar dat hou je toch

PSV wilde ook het parkeerterrein verkopen, maar das ook niet gelukt. Ik denk dus dat 'we' ons daar in Eindhoven niet zo druk over hoeven maken.....
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 16:57
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
Nixje schreef op 15-08-2003 @ 14:17:
Geen nieuwe spelers betekent meestal geen vooruitgang. Geen vooruitgang = stilstand, en stilstand is achteruitgang. Ik vrees voor PSV dat er uit de huidige spelersgroep niet meer te halen is dan er afgelopen seizoen inzat. Ik denk dat PSV afgelopen seizoen op z'n topniveau was.
Ik denk dat het juist beter is om je team bij elkaar te houden.
Geen nieuwe spelers= geen aanpassingsproblemen!

Denk jij werkelijk dat Koeman blij is met het vertrek van Chivu en vd Meijde?! Ik niet. Ik denk wél dat Koeman blij is met de vervangers. Maar die vervangers moeten zich nog wél bewijzen!

Dus neem van mij aan dat PSV zeker in de beginfase van de competitie een voorsprong heeft op Ajax en Feyenoord
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 17:14
Uitgeluld
Avatar van Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
DeGexxte schreef op 15-08-2003 @ 17:57:
Dus neem van mij aan dat PSV zeker in de beginfase van de competitie een voorsprong heeft op Ajax en Feyenoord
En die zullen ze nodig hebben ook
__________________
VAK 410->RED&WHITE FIGHTERS
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 18:10
Ketjing
Avatar van Ketjing
Ketjing is offline
Vitesse heeft eindelijk een shirtsponsor en het begrotings tekort is weer een stuk kleiner geworden. Nu nog een hoofdsponsor.
__________________
[QUOTE=Miek;29666509]Ik dacht dat Ketjing een buitenlander was :p[/QUOTE][QUOTE=Lilith;30445293]Ketjing is.. knap. :eek:[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 10:49
zlatani9
Avatar van zlatani9
zlatani9 is offline
Citaat:
Ketjing schreef op 15-08-2003 @ 19:10:
Vitesse heeft eindelijk een shirtsponsor en het begrotings tekort is weer een stuk kleiner geworden. Nu nog een hoofdsponsor.
Misschien wil Ome Dirk er nog wel een clubje bij hebben.. Zou wel leuk staan bij zijn financieringskrediet imago
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 12:35
Verwijderd
Citaat:
DeGexxte schreef op 15-08-2003 @ 17:57:
Ik denk dat het juist beter is om je team bij elkaar te houden.
Geen nieuwe spelers= geen aanpassingsproblemen!

Denk jij werkelijk dat Koeman blij is met het vertrek van Chivu en vd Meijde?! Ik niet. Ik denk wél dat Koeman blij is met de vervangers. Maar die vervangers moeten zich nog wél bewijzen!

Dus neem van mij aan dat PSV zeker in de beginfase van de competitie een voorsprong heeft op Ajax en Feyenoord
True, maar na de eerste wedstrijd is dat er nog niet echt uitgekomen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 12:45
Bobby James
Avatar van Bobby James
Bobby James is offline
Citaat:
DeGexxte schreef op 15-08-2003 @ 17:57:
Ik denk dat het juist beter is om je team bij elkaar te houden.
Geen nieuwe spelers= geen aanpassingsproblemen!

Dus neem van mij aan dat PSV zeker in de beginfase van de competitie een voorsprong heeft op Ajax en Feyenoord
ooh ja, dit heeft zich in t verleden zo vaak bewezen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-08-2003, 13:46
Verwijderd
Citaat:
DeGexxte schreef op 15-08-2003 @ 17:57:
Ik denk dat het juist beter is om je team bij elkaar te houden.
Geen nieuwe spelers= geen aanpassingsproblemen!

Denk jij werkelijk dat Koeman blij is met het vertrek van Chivu en vd Meijde?! Ik niet. Ik denk wél dat Koeman blij is met de vervangers. Maar die vervangers moeten zich nog wél bewijzen!

Dus neem van mij aan dat PSV zeker in de beginfase van de competitie een voorsprong heeft op Ajax en Feyenoord
Dat hebben we kunnen zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.