Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2011, 18:06
Noeleke
Avatar van Noeleke
Noeleke is offline
Een snel gedichtje voor de poeziewedstrijd van school (verplicht meedoen, dus verwacht er niet veel van )
==============================================================

Een Tweede Kans

Een kwade man uit 's Gravenhagen
Verongelukte met zijn wagen
Hij was echt dood, men wist het zeker
Zijn overlijdensbericht bij de lokale preker

Maar toch leefde hij nog en kon toen keren
Om zijn leven te beteren en nieuwe dingen te leren
De man werd braaf, goedaardig en slim
Hij begon vanaf toen aan zijn betere klim

Maar zijn goedheid begon al snel te minderen
Hij vergreep zich regelmatig aan kleine kinderen
Met zijn koppie niet aanwezig, hij keek opzij
Er kwam een auto van rechts, toen verongelukte hij

==============================================================

Eventuele aanpassingen zijn welkom, maar wel snel, want ik moet hem morgen voordragen Vooral voor de titel, want het is zeg maar een gedicht dat je steeds opnieuw kunt lezen, zonder echt opnieuw te beginnen..

Dankje!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2011, 18:12
Verwijderd
Ik snap het verhaal niet zo goed en de laatste zin van je eerste strofe al helemaal niet.

*herleest*

Dus het verhaal is: Ventje gaat dood, krijgt een nieuwe kans (ofzo? Waarom?), hij gaat goede dingen doen, dan gaat het mis en hij gaat kindertjes misbruiken. Dan gaat hij alsnog dood. Heb ik dat goed? Dat zou ik proberen wat duidelijker te maken, denk ik, want ik kan het nu herlezen, maar als jij het voordraagt kan je publiek dat niet.

Maar ik vind het wel grappig. Al is de link met het seksschandaal in de kerk na al die tijd een beetje uitgekauwd aan het raken. Maar toen ik het begreep, vond ik het een geinig gedichtje dicht je vaker?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2011, 18:22
Noeleke
Avatar van Noeleke
Noeleke is offline
Citaat:
Ik snap het verhaal niet zo goed en de laatste zin van je eerste strofe al helemaal niet.

*herleest*

Dus het verhaal is: Ventje gaat dood, krijgt een nieuwe kans (ofzo? Waarom?), hij gaat goede dingen doen, dan gaat het mis en hij gaat kindertjes misbruiken. Dan gaat hij alsnog dood. Heb ik dat goed? Dat zou ik proberen wat duidelijker te maken, denk ik, want ik kan het nu herlezen, maar als jij het voordraagt kan je publiek dat niet.

Maar ik vind het wel grappig. Al is de link met het seksschandaal in de kerk na al die tijd een beetje uitgekauwd aan het raken. Maar toen ik het begreep, vond ik het een geinig gedichtje dicht je vaker?
Neen, ik dicht niet vaker, al vind ik het wel leuk om zulk soort simpele rijmpjes te maken Maar.. dat seksschandaal met die kerk was helemaal niet de bedoeling! 'Kinderen' rijmt gewoon op 'minderen'.... En het moest slecht zijn, dusja, wat moet ik anders met kinderen

Als jij me een alternatief woord geeft, pas ik het aan

Maar voor het verhaal: het is een gedicht dat je door kunt lezen.
Dus:
Een ventje gaat dood (niet echt, maar men denkt dat), dan issie dus 'overleden' dus kan ie zijn leven gladjes overdoen, dan gaat hij goeie dingen doen, maar dat houdt hij niet vol, dus belandt weer op het slechte pad. En dan verongelukt hij, ofwel het gedicht begint weer van vooraf aan! Dus je kunt het gedicht eindeloos doorlezen zonder 'opnieuw te beginnen' Dat is de bedoeling ervan
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 18:58
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Het is wel een beetje 'gerijmd om de rijm' en da's niet zo mooi. Bijvoorbeeld bij slim/klim. Wat je ook zou kunnen doen, is, behalve gewoon een beetje minder strikt te rijmen, is je rijmschema om te gooien. Bijvoorbeeld door niet aabb te doen (eerste twee zinnen rijmen op elkaar, en de tweede twee zinnen rijmen op elkaar, die is vrij 'voorspelbaar') kun je het ook omdraaien naar abab (om en om rijmen zinnen). Of zelfs maar de helft laten rijmen. Of het stiekem op een ander woord laten rijmen (dus aaba bijvoorbeeld) als dat beter uitkomt.

Vooral in dit stukje vind ik je rijm iets minder:

Maar toch leefde hij nog en kon toen keren
Om zijn leven te beteren en nieuwe dingen te leren
De man werd braaf, goedaardig en slim
Hij begon vanaf toen aan zijn betere klim


Misschien klinkt het minder 'gedwongen' als je het wat gaat husselen? En die rare 'klim want het moet rijmen op slim' eruit.

En misschien kun je iets verduidelijken waarom hij nog leefde. Ik wilde een suggestie doen voor je rijm in de vorige strofe en toen schreef ik per ongeluk een andere strofe.

Spoiler


Maar verder vind ik het heeeeeeeel wat beter dan al die uitgekauwde slome cliché gedichten vol met emoties en HEEL VEEL clichés en mislukte zinnen en meehhh die sommige net-dichtende-meisjes soms uitkramen. Hij is gewoon grappig en origineel en ja, leuk!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2011, 21:48
Noeleke
Avatar van Noeleke
Noeleke is offline
Ik heb het vandaag voorgedragen... bij de beste 5 van de klas Alleen maar wannabe-emotionele gedichten! YAY
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 13:16
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik heb het vandaag voorgedragen... bij de beste 5 van de klas Alleen maar wannabe-emotionele gedichten! YAY
Citaat:
Maar verder vind ik het heeeeeeeel wat beter dan al die uitgekauwde slome cliché gedichten vol met emoties en HEEL VEEL clichés en mislukte zinnen en meehhh die sommige net-dichtende-meisjes soms uitkramen. Hij is gewoon grappig en origineel en ja, leuk!
Precies! Maar fijn dat je uitgekozen bent. (:


(Toen ik ooit gedichten voor Nederlands moest schrijven deed ik ze expres niet emotioneel want dat is veel enger. Als mensen-irl je emotionele gedichten lezen.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Eerste bachelor en plannen voor een tweede; diploma (niet) aanvragen?
Verwijderd
8 28-06-2010 17:48
Seksualiteit problemen bij een tweede erectie krijgen
darksun
18 27-01-2010 15:59
Liefde & Relatie Een tweede kans
Verwijderd
25 28-08-2006 19:16
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Altijd nog een tweede kans
Verwijderd
0 03-06-2004 20:48
De Kantine Zie jij forum als een tweede kans om een imago te ontwikkelen?
Frida
15 25-04-2002 10:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.