Oud 07-12-2016, 13:52
xtessxa
xtessxa is offline
Moet ik een schrijver worden?

Ik zit hier op stage in het buitenland en het gaat niet helemaal zoals verwacht. Autist is al niet meer hoe ik mezelf zie voor jaren. Ik dacht echt dat het een soort van weggesmolten was, zoals sneeuw voor de zon. Maar de nieuwe ijstijd is aangebroken denk ik, wacht nee .... ik heb gewoon een hele lange winterslaap gehad. Ik zal uitleggen wat ik bedoel. Ik ga wel als een kind klinken want ik ben gewoon mezelf hier.

Op dit moment zit ik letterlijk aan de receptie in Tsjechië. Voor 5 maanden loop ik stage in een bunglow park. Ik ben dus voor het eerste helemaal op mezelf. En de bom van autisme is tegen mijn hoofd gegooid.
Ik heb PPDNOS, dit houd in dat je kenmerken van autisme hebt. Ook heb ik ADHD en hier ben ik overheen tenzij dat ik superblij en enthousiast ben over iets en dat is nooit dus verder geen probleem. Yupp lange chaotische zinnen, wen er maar aan. In ieder geval, blijkbaar heb ik een hoop kenmerken van autisme en er zullen er wel nog meer zijn. Het zijn er zo veel, veel meer dan ik dacht.

Hoe is deze bom tegen mijn hoofd gegooid? Voor drie weken heb ik in een innieminie appartement gezeten met twee anderen meiden die hier ook stage lopen. We zaten elkaar echt op de neus, het was echt heel erg klein. Dit was niet wat je noemt een succes. Het was lastig omdat deze meiden er al samen anderhalve week waren en ook zijn ze heel erg verschillend dan ik ben. Samen kunnen ze het heel goed vinden en met mij niet zo. Omdat het niet soepel ging hebben we gesprekken gehad met wat ik verkeerd deed en wat ik beter kon doen. We gingen er allemaal vanuit dat ik het probleem was omdat het geweldig ging en gaat tussen hun. De problemen begonnen ook toen ik erbij kwam. Dus ik luisterde en deed mijn uiterste best om het beter te doen. Alleen je karakter veranderen is niet zo makkelijk en een week later werd een van de meiden boos omdat het nog niet perfect ging. Ze werd boos omdat ik deed helpen met de keuken schoonmaken en dat moest ik niet doen want ik liep in de weg.
Ze vertelde me dat ik niet mag helpen tenzij dat het gevraagd word. Vreemd dat ze er zo boos over werd maar, oke dat is goed. Het spijt me nu al, ik heb geen idee hoe comma’s werken! In ieder geval, de volgende dag vroeg ik heel erg angstig en nerveus waarom ze zo boos werd om zoiets. Ze werd weer boos en vertelde me dat de frustraties opliepen en het er in een keer uitkwam. Toen noemde ze weer alles op dat ik verkeerd deed. Ik raakte voor de eerste keer gefrustreerd want dingen die hun een week eerder had gezegd had ik gedaan alleen dat was ook weer niet goed. Ik heb een hoop geduld en rust met iedereen alleen ik was gefrustreerd met haar. Voor de eerste keer probeerde ik mezelf tegenover haar uit te leggen en voor mezelf op te komen want ik was het er gewoon niet mee eens. Dat werkte uiteraard niet want dit meisje heeft geen inlevingsvermogen of ook maar een idee van wat autisme inhoud, ookal doet ze alsof. Ze had een hoop gezegd alleen iets wat mijn oren liet ringen is ¨ ik heb geen idee wat jij in Tsjechië doet. Jij had beter in Nederland kunnen blijven met je autisme¨.

FUCK THAT, what the fuck denkt zij mij te vertellen. Diit was iets waarvan ik zeker weet dat het absolute bullshit is. Op dat moment realiseerde ik me dat dit meisje niet perfect is en niet alles weet. Mijn naam is Tessa, NIET autisme, en Tessa kan alles bereiken wat ze echt wilt. Ze probeerde de hele tijd mij te vertellen wie ik ben en wat ik allemaal niet kan. Dat weet ik veel beter. Wat ik nu NIET meer kan is samenwonen met iemand die zo onwetend is.

Dus heb ik aan onze stagebegeleider verteld dat 3 meiden in zo een klein appartement niet zo goed gaat. Dat ik erg bots met, uuhm... laten we haar Donkey noemen en ik vroeg of dat er andere opties waren. Die waren er! En niet eens een week later zit ik nu alleen in een appartement.
Dus met die zorg en stress weg kan ik me nu helemaal op stage focussen. Ik hoef nu niet meer elke seconde van de dag over alles na te denken wat ik doe omdat iemand het misschien niet goed gaat vinden. Niet meer de hele dag kritiek terwijl ik als enige dingen en hun gewoon accepteer zoals ze zijn. Ik kan en ga voortaan gewoon mezelf zijn.

Nu, om mezelf beter te begrijpen en mezelf beter te kunnen uitleggen, ben ik dingen over autisme aan het opzoeken.
Ik zie een aantal dingen waarover geklaagd werd. Lang niet alles want een hoop was onzin maar een aantal dingen waren gegrond. Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik mezelf herken en ik dacht serieus dat mijn autisme niks was. Toen ik jonger was had ik er veel mee te maken. Vanaf echt schattig klein tot mijn 14e heeft het veel invloed gehad op mijn leven. Volgens mij had ik het gewoon niet meer door. Omdat ik over ADHD heen was gegroeid en het meest duidelijke en heftige er dus niet meer was. Alleen PDDNOS groei je niet overheen. Hier heb ik last van:

Voorbeelden:

- de verbeelding en het voorstellingsvermogen schieten vaak tekort, waardoor het het maken van plannen of organiseren van dingen vaak moeilijk of niet mogelijk is. is.
- onhandig en angstig gedrag in sociale situaties

- het ontbreken van wederkerigheid in het contact

- zich angstig tonen voor veranderingen

- rigide en dwangmatige gedragspatronen

- een onhandige, stijve motoriek

- taal letterlijk nemen

- moeite met verwerken van en reageren op prikkels:
een stoornis in de informatieverwerking in de hersenen. Informatie die via de zintuigen binnenkomt (zicht, geur, geluid etc.) wordt bij mensen met autisme vaak anders verwerkt. Zij hebben moeite om details die zij waarnemen te verwerken tot een samenhangend geheel.
- Vaak word niet begrepen wat er komen gaat of wat van hen verwacht wordt. Bijvoorbeeld in relaties met mensen onderling (wat wil hij van me, waarom zegt hij dat, wat betekent die blik?). En dat kan leiden tot stress en angst. Daardoor kunnen mensen met autisme soms heel erg boos of juist teruggetrokken reageren. En eigenlijk is dat best begrijpelijk als je je voorstelt hoe moeilijk het kan zijn om in een wereld te leven die je niet of niet helemaal goed begrijpt. Ook verlenen mensen met ASS vaak bovenmatig belang aan bepaalde volgorden van gebeurtenissen en bepaalde handelingen. Dit in een poging om orde in de 'chaos' te scheppen.
- moeite met het interpreteren en tonen van non-verbaal sociaal gedrag, zoals lichaamshoudingen of gezichtsuitdrukkingen, oogcontact en gebaren;

- moeite om relaties met leeftijdsgenoten op te bouwen;

- moeite met het interpreteren en zelf tonen van non-verbaal sociaal gedrag, zoals lichaamshoudingen, gezichtsuitdrukkingen, oogcontact en gebaren;

- onvermogen om een gesprek met een ander aan te gaan of te onderhouden;

Dit is wat informatie en een beeld met waar ik last van heb. Ik kan niet geloven dat ik nu pas een aantal dingen zie en me nu pas realiseer dat, dat mijn autisme is. Zoals ik al eerder zei, ik kan alles als ik het echt wil dus wanneer er staat dat er een onvermogen is of dat dit niet kan. Voor mij staat er dan wanneer ik er bewust van ben dat dit de bedoeling is kan ik dit met moeite doen.

Ik ben er echt achter aan het komen wie ik ben. En dat is spannend alleen op het moment ben ik niet zo blij met waar ik achter kom. Ik ben net over de fase waarbij ik onzeker ben over mijn uiterlijk. Tegenwoordig loop ik voor de eerste keer sinds mijn 12e rond met 0% make-up op elke dag. Ook heb ik geaccepteerd hoe mijn lichaam eruit ziet. Nu accepteer ik graag wie ik ben als een persoon alleen ik zie het even niet meer. Je weet wel dat veel tieners worden gepest om hun uiterlijk... ik nooit. Ik werd gepest om mijn gedrag en mijn autisme voor een groot deel van middelbare school. Totdat ze iets anders vonden dat 10x erger was. Daar ga ik verder nu niet op in. In ieder geval tegelijkertijd moet ik ook snel gaan bedenken wat mijn volgende opleiding gaat worden. Er zit echt haast achter ik moet me snel gaan aanmelden bij een opleiding.

Omdat toerisme niet is wat ik voor de rest van mijn leven wil doen, zoek ik op het moment naar iets anders. Ik weet dat ik graag sociaal werk wil gaan doen. Ik wil met autistische kinderen gaan werken op een zorgboerderij. Voor mensen die niet weten wat dit is. Het is een boerderij met goede begeleiding waar autistische kinderen in het weekend een dag of vaker naartoe kunnen. Ik ging vroeger naar zo een boerderij toe en ik hield ervan. Het was een vrolijke plek van dieren, zonnenschijn en spelen. Ik heb hier een hoop geleerd. Wat ik heel graag wil is op zo een boerderij werken. Ik sta alleen nog steeds open voor andere ideeën omdat ik weet dat dit misschien niet het slimste idee is. Maar tenzij dat er een ander idee komt waar ik nog meer van hou, ga ik hiervoor. Dus ik was aan het rondkijken en ik kwam alleen maar dingen tegen met computers, financien of creatieve banen. Wat mij hier nog het meeste aansprak is schrijver en dus ben ik nu aan het schrijven. Ik bedoel computers en financien gaan niet voor mij werken in een miljoen jaar.

Dus mijn vraag is kan ik schrijver worden?

Het is een beetje rommelig en snel geschreven. Ik ben niet goed met comma’s en punten maar ik ben wel tevreden met wat ik heb geschreven. Ik hoor graag wat jullie denken!

Be sweet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2016, 14:11
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik snap niet zo goed wat jouw autisme te maken heeft met de vraag of je schrijver kunt worden. Ik zou niet weten waarom niet namelijk. Er zijn vast wel meer mensen met autisme die schrijver zijn. Het vooral belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt, en dat je veel oefent. Doe bijvoorbeeld een keertje mee met een schrijfwedstrijd. Of zet eens een kort verhaal hier op het forum (er is een speciaal subforum dat verhalen en gedichten heet).

Oja, dat sociale werk op een zorgboerderij kun je er gewoon bij doen he? De meeste mensen worden niet direct succesvol als schrijver, dus dan kun je beter een vaste baan hebben en in je vrije tijd schrijven. Er is genoeg werk in de zorg, dus het is best slim om zo'n opleiding te doen.

Ik heb zelf geen autisme, maar ik zou ook niet zomaar met 3 vreemde meiden in een appartement samen kunnen leven hoor. Een paar dagen gaat dat prima, maar op een gegeven moment merk je gewoon dat je een ander karakter hebt, en dat kan botsen. Met of zonder autisme maakt dan niet zoveel uit.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 08:56
Verwijderd
Ik ga eerlijk zijn, wellicht vind je dat niet leuk.
Citaat:

Dus mijn vraag is kan ik schrijver worden?
Alles kan, maar als je deze vraag stelt na een nogal onsamenhangend verhaal vol stijl- en taalfouten, dan denk ik niet dat er veel vraag naar je schrijven gaat zijn. Je zegt zelf dit al:

Citaat:
Het is een beetje rommelig en snel geschreven. Ik ben niet goed met comma’s en punten
Tsja, dit is zoiets als "ik heb weinig balgevoel, ik ben niet sportief en ik houd niet van competitie, maar ik wil graag profvoetballer worden!"

Ik weet natuurlijk niet wat voor schrijven je precies verwacht te doen, maar meestal verwachten ze toch op zijn minst iemand die foutloos schrijft. Iemand die wél goed is met komma's (dat schrijf je met een k) en punten. Dat is wel redelijk een basisvoorwaarde voor een schrijver.

Citaat:
maar ik ben wel tevreden met wat ik heb geschreven.
Dit verbaast me nogal, gezien het voorgaande. Je geeft zelf aan dat je het snel geschreven hebt. Rommelig geschreven. En toch ben je tevreden? Als je verwacht te slagen als schrijver dan is het echt heel onhandig om snel tevreden te zijn. Als schrijver heb je meestal niet een baas of collega die veel tijd aan je besteedt en je de hele tijd stimuleert om je werk te perfectioneren. De meeste schrijvers moeten die discipline zelf opbrengen.

Citaat:
Ik hoor graag wat jullie denken!

Be sweet!
Bij deze! Zoals Pluis al zei; ik zie niet in wat je autisme en het voorgaande verhaal over je ervaring in Tsjechië te maken heeft met de mogelijkheid om schrijver te kunnen worden. Maar ik denk niet dat je een schrijver in je hebt. Ik vond het vermoeiend om je verhaal te lezen, omdat er foutjes in staan en omdat het gewoon niet lekker leest. Je springt van de hak op de tak.

Moet je die droom dan maar helemaal opgeven? Ach welnee, dat moet je lekker zelf weten. Ga je er mee door, dan raad ik je aan veel te oefenen en niet te snel tevreden te zijn met wat je geschreven hebt. Succes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie het grote autisme topic
Verwijderd
153 04-10-2010 07:05
Psychologie Ik kan mijn autisme niet accepteren
Verwijderd
18 28-08-2010 16:25
Psychologie autisme?
moon
7 15-04-2009 11:53
Psychologie meisje met autisme
moon
15 02-08-2006 19:42
Levensbeschouwing & Filosofie Ideeën, genieën en autisme en sociaal gedrag
Verwijderd
15 28-12-2004 12:29
Psychologie Autisme
Cleopatraan
29 19-01-2003 20:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.