Oud 23-05-2004, 15:06
acpon
Avatar van acpon
acpon is offline
Citaat:
Dr. Duncan McDougall heeft in 1907 door experimenten bewezen dat het gewicht van een menselijke ziel 21 gram is. Hij maakte een weegschaal/bed en daarin werden terminale patiënten gelegd. Nadat ze waren overleden waren ze 21 gram lichter.
De ziel bestaat dus toch!
__________________
Kom maar een keer op de koffie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2004, 15:07
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
ik geloof best dat de ziel bestaat maar niet door dit vage "bewijs"...
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:09
Verwijderd
Een ziel is een godsdienstelijke benaming voor ons bewustzijn.



En dit 'bewijs' klinkt inderdaad een beetje Fok! achtig.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:10
acpon
Avatar van acpon
acpon is offline
Citaat:
Reverend schreef op 23-05-2004 @ 16:09 :
Een ziel is een godsdienstelijke benaming voor ons bewustzijn.



En dit 'bewijs' klinkt inderdaad een beetje Fok! achtig.
die 12 gram moet toch iets zijn?
__________________
Kom maar een keer op de koffie!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:21
Verwijderd
Dus is het maar ziel?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
beetje minder films kijken misschien

en een link naar dat onderzoek misschien?


1907, en dat heeft sindsdien niemand meer gedaan
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:44
Neoma
Avatar van Neoma
Neoma is offline
Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van een ziel... laat staan dat je iets kunt zeggen over zijn gewicht.

Daarnaast fluctueert je gewicht heel erg. Als jij je elk half uur heel precies weegt, zullen de verschillen veel en veel groter zijn dan die 21 gram. En tijdens het overlijden verliest je lichaam ook nog eens lucht en vocht.

En het belangrijkste punt is dat als een ziel massa heeft, hij physisch te detecteren moet zijn in een levend lichaam. Dat is tot nog toe niemand gelukt en daarmee blijft de ziel een religieus verzinsel.
__________________
There was a time when religion ruled the world. It is known as the Dark Ages.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:48
AXE
AXE is offline
Die film heb ik ook gezien "21 Grams"

Over een man die een donor orgaan krijgt en dan verliefd wordt op de vrouw/weduwe van degene van wie hij zijn hart kreeg.

Maar euh... Geloof je serieus dat zielen bestaan, en zelfs dat ze allemaal precies 21 gram zouden wegen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:52
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
als mensen overlijden komt er toch ook allemaal vocht, lucht en andere viezigheid naar buiten, dat zal best 21 gram wegen...
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:53
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 23-05-2004 @ 16:52 :
als mensen overlijden komt er toch ook allemaal vocht, lucht en andere viezigheid naar buiten, dat zal best 21 gram wegen...
lijkt mij ook
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:54
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
AXE schreef op 23-05-2004 @ 16:48 :
Die film heb ik ook gezien "21 Grams"

Over een man die een donor orgaan krijgt en dan verliefd wordt op de vrouw/weduwe van degene van wie hij zijn hart kreeg.

Maar euh... Geloof je serieus dat zielen bestaan, en zelfs dat ze allemaal precies 21 gram zouden wegen?
nee die van jezus weegt 72 gram
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 15:57
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Isa schreef op 23-05-2004 @ 16:54 :
nee die van jezus weegt 72 gram
Poeh, zware ziel!
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 16:01
professor2
professor2 is offline
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 16:02
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Haha, misschien was het wel een zweterige dood.
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:02
Verwijderd
Dat experiment is nog nooit succesvol herhaald.

Conclusie: ofwel de meetapparatuur was niet goed of de experimentator heeft de resultaten beïnvloed.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:15
Verwijderd
scheelt weer wat in gewicht
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-05-2004 @ 18:15 :
scheelt weer wat in gewicht
Inderdaad. Ik zat ook al te denken: "heeft u genoeg van allerlei diëten die toch niet werken? Probeer dan nu...!"
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:34
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 23-05-2004 @ 18:26 :
Inderdaad. Ik zat ook al te denken: "heeft u genoeg van allerlei diëten die toch niet werken? Probeer dan nu...!"
Ja, dan krijg je zo'n pil van 20 gram waarvan je op slag sterft. "NIET met water innemen, dat neemt het effect weg."
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2004, 17:39
acpon
Avatar van acpon
acpon is offline
kan er zo geen artikelen over vinden op internet, maar het was gisteren op nieuwslicht.

Citaat:
Neoma[/pl]:
Daarnaast fluctueert je gewicht heel erg. Als jij je elk half uur heel precies weegt, zullen de verschillen veel en veel groter zijn dan die 21 gram. En tijdens het overlijden verliest je lichaam ook nog eens lucht en vocht.

En het belangrijkste punt is dat als een ziel massa heeft, hij physisch te detecteren moet zijn in een levend lichaam. Dat is tot nog toe niemand gelukt en daarmee blijft de ziel een religieus verzinsel.

het rare is juist dat het bij meerder is onderzocht en dat je steeds weer op 21 gram uitkomt (volgens nieuwslicht was het trouwens 17 maar goed).



ik blijf het apart vinden maar een fatsoenlijk artikel kan ik er niet over vinden. Een religieus verzinsel lijkt mij trouwens niet waarschijnlijk omdat de paus toen al veel minder invloed had...

__________________
Kom maar een keer op de koffie!

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 17:41.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 17:48
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 23-05-2004 @ 18:26 :
Inderdaad. Ik zat ook al te denken: "heeft u genoeg van allerlei diëten die toch niet werken?
-Verkoop dan uw ziel aan de duivel!
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 23-05-2004 @ 16:52 :
als mensen overlijden komt er toch ook allemaal vocht, lucht en andere viezigheid naar buiten, dat zal best 21 gram wegen...
maar dat is toch pas na een tijdje?

Ik neem aan dat dit vrijwel direct nadat de patient overleden was, gewogen was.

Is een dergelijk onderzoek later nog een keer gedaan? Of is het bij dit experiment uit 1907 gebleven? En zoja, als er meer onderzoeken waren gedaan: wat waren de resultaten?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Isa schreef op 23-05-2004 @ 16:54 :
nee die van jezus weegt 72 gram
En dat is gebaseerd op?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 18:57
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-05-2004 @ 19:51 :
En dat is gebaseerd op?
Doe nou niet zo forumbazig, rolleye die jongen nou toch gewoon want hij vraagt erom!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mu schreef op 23-05-2004 @ 19:57 :
Doe nou niet zo forumbazig, rolleye die jongen nou toch gewoon want hij vraagt erom!


Anyway, ik kwam hier wat meer info tegen over dat experiment:
http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 23-05-2004 @ 20:10 :
Ten eerste was het experiment nooit met succes herhaald
Ik probeer te achterhalen wanneer en door wie dat experiment herhaald was, maar ik kan het niet vinden! Iemand enig idee?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2004, 19:22
Verwijderd
Het is ongetwijfeld herhaald, maar daar is waarschijnlijk moeilijk documentatie van te vinden omdat het (allicht) geen resultaat heeft opgeleverd.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:23
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
21 gram... wat een bullshit.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:28
professor2
professor2 is offline
ikdacht dat de mensen die in een ziel geloofden dat de ziel niet ui materie bestond

als het inderdaad materie is dan zou er toch ook bewijs voor moeten zijn dat het ergens in eht menselijk lichaam zit
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:32
Verwijderd
Het is interessant je af te vragen wanneer precies dan deze ziel van 21 gram het lichaam binnenkomt. Immers, een eicel + spermacel weegt veel minder dan 21 gram.

Er moet dus klaarblijkelijk spontaan 21 gram ontstaan in het lichaam. Daar is dus energie voor nodig. Een eenvoudig rekensommetje levert dan op dat daarvoor ongeveer 0,021 * 9 * 10^16 J voor nodig is, oftewel 1,89*10^15 J (1,89 PJ).

Als je aanneemt dat deze energie van de omgeving afkomstig moet zijn en de ziel ergens in het zwangerschapsproces de foetus binnendringt zal de moeder dit direct merken... Ze krijgt het namelijk bijzonder koud.

Edit: ik kwam erachter dat ik een rekenfoutje had gemaakt.

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 20:51.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:37
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
t zal misschien wel dom horen maar k dacht dat het vanzelfsprekend was dat iemand een ziel had. k bedoel...dat is toch wie je bent enzo...
__________________
I Woke Up This MorniNg And NobOdy Is GoNna BriNg Me DoWn ToDaY!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-05-2004 @ 20:22 :
Het is ongetwijfeld herhaald, maar daar is waarschijnlijk moeilijk documentatie van te vinden omdat het (allicht) geen resultaat heeft opgeleverd.
Juist dan verwacht ik er materiaal van omdat het een eerder - wel geslaagd experiment - weerlegt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:40
Verwijderd
'Ziel' is een woord wat eigenlijk (onbewust) gebruikt wordt om het bewustzijnsproces veroorzaakt door de hersenen te verklaren. Ofzoiets.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
professor2 schreef op 23-05-2004 @ 20:28 :
ikdacht dat de mensen die in een ziel geloofden dat de ziel niet ui materie bestond


Ja, dat maakte MacDougalls experiment ook zo controversieel

Citaat:

als het inderdaad materie is dan zou er toch ook bewijs voor moeten zijn dat het ergens in eht menselijk lichaam zit
mm en dus niet onzichtbaar zoals er nu gedacht wordt?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 23-05-2004 @ 20:40 :
mm en dus niet onzichtbaar zoals er nu gedacht wordt?
Als het uit massa bestaat is het niet onzichtbaar, want dan kun je het detecteren.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:44
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
En als al die gasten nou een ruft lieten precies op het moment dat ze doodgingen? Doodgaan zou wel es een ontspannende werking op de kringspier kunnen hebben...
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 19:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-05-2004 @ 20:32 :
Het is interessant je af te vragen wanneer precies dan deze ziel van 21 gram het lichaam binnenkomt. Immers, een eicel + spermacel weegt veel minder dan 21 gram.

Er moet dus klaarblijkelijk spontaan 21 gram ontstaan in het lichaam. Daar is dus energie voor nodig. Een eenvoudig rekensommetje levert dan op dat daarvoor ongeveer 0,021 * 3 * 10^8 J voor nodig is, oftewel 6,3 MJ.

Als je aanneemt dat deze energie van de omgeving afkomstig moet zijn en de ziel ergens in het zwangerschapsproces de foetus binnendringt zal de moeder dit direct merken... Ze krijgt het namelijk bijzonder koud.
Volgens deze theorie ga je er wel vanuit dat die energie afkomstig moet zijn vanuit de omgeving --> moeder.
Maar wat dan van "inblazen".

t bijft mystiek he
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2004, 19:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 23-05-2004 @ 20:44 :
En als al die gasten nou een ruft lieten precies op het moment dat ze doodgingen? Doodgaan zou wel es een ontspannende werking op de kringspier kunnen hebben...
Dat gebeurt ook en als ik het goed gelezen heb, was daar rekening mee gehouden in het experiment.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 23-05-2004 @ 20:44 :
Volgens deze theorie ga je er wel vanuit dat die energie afkomstig moet zijn vanuit de omgeving --> moeder.
Maar wat dan van "inblazen".

t bijft mystiek he
De wet van behoud van materie is altijd geldig.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-05-2004 @ 21:05 :
De wet van behoud van materie is altijd geldig.
Behoud van materie? Dan zou alles wat er nu is ooit ook aanwezig moeten zijn, is dit zo of wordt de aardel in omvang misschien kleiner omdat wij daarboven op steeds meer ervan afvreten?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:27
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-05-2004 @ 20:32 :
Het is interessant je af te vragen wanneer precies dan deze ziel van 21 gram het lichaam binnenkomt. Immers, een eicel + spermacel weegt veel minder dan 21 gram.

Er moet dus klaarblijkelijk spontaan 21 gram ontstaan in het lichaam. Daar is dus energie voor nodig. Een eenvoudig rekensommetje levert dan op dat daarvoor ongeveer 0,021 * 3 * 10^8 J voor nodig is, oftewel 6,3 MJ.

Als je aanneemt dat deze energie van de omgeving afkomstig moet zijn en de ziel ergens in het zwangerschapsproces de foetus binnendringt zal de moeder dit direct merken... Ze krijgt het namelijk bijzonder koud.
Waha
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:30
Mu
Avatar van Mu
Mu is offline
Het is niet de algemene overtuiging dat de ziel in het lichaam 'onstaat', noch dat de ziel direct bij de zwangerschap het lichaam binnenkomt. Volgens enkele spirituele theorieën kan de ziel zelf het moment kiezen tussen begin en eind van zwangerschap.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 23-05-2004 @ 21:10 :
Behoud van materie? Dan zou alles wat er nu is ooit ook aanwezig moeten zijn, is dit zo of wordt de aardel in omvang misschien kleiner omdat wij daarboven op steeds meer ervan afvreten?
Behoud van materie geldt voor een afgesloten systeem. De aarde is geen afgesloten systeem omdat er zonlicht (en sterrenlicht) binnenkomt en de aarde warmte uitstraalt.

Even voor de duidelijkheid: materie is massa en energie.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Mu schreef op 23-05-2004 @ 21:30 :
Het is niet de algemene overtuiging dat de ziel in het lichaam 'onstaat', noch dat de ziel direct bij de zwangerschap het lichaam binnenkomt. Volgens enkele spirituele theorieën kan de ziel zelf het moment kiezen tussen begin en eind van zwangerschap.
Maar dan moet de ziel ergens vandaan komen. En omdat de ziel massa heeft (volgens de geponeerde stelling), kunnen we dit detecteren.

Ook moet de ziel vanaf positie X waar hij vandaan komt een zwaartekrachtspotentiaal overbruggen waarvoor energie nodig is.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2004, 21:17
Verwijderd
Even ter verduidelijking: het gaat hier om pseudowetenschappelijk onderzoek. MacDougall heeft maar zes (!) mensen gewogen en zelfs die resultaten zijn dubieus.

Met dank aan Gatara, die reeds in een goede link voorzag, dit excerpt:
  1. "So, out of six tests, two had to be discarded, one showed an immediate drop in weight (and nothing more), two showed an immediate drop in weight which increased with the passage of time, and one showed an immediate drop in weight which reversed itself but later recurred. And even these results cannot be accepted at face value as the potential for experimental error was extremely high, especially since MacDougall and his colleagues often had difficulty in determining the precise moment of death, one of the key factors in their experiments."(bron)
Daarna heeft niemand meer deze resultaten behaald. Conclusie: nonsens.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 01:28
Daevrem
Daevrem is offline
Beetje triest dat dit soort berichten om de tijd weer opduiken.

Ik kan dit 'onderzoek' niet anders noemen dan een ordinaire hoax.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 07:25
Joris
Avatar van Joris
Joris is offline
Ik vraag me af... Hoe heeft hij de hersens gemeten voordat de mensen dood waren?

verder wel grappig bedacht onderzoekje hoor maar erg aannemelijk is zijn uitkomst niet.
__________________
!@#$%^&**_+= || Ik heb een nick om op meetings te mogen komen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 07:33
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
Vind je het gek dat die metingen niet herhaald zijn, een beetje mensen uitmoorden om ze vervolgens te wegen
__________________
Lampaan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 07:46
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
EggeD schreef op 24-05-2004 @ 08:33 :
Vind je het gek dat die metingen niet herhaald zijn, een beetje mensen uitmoorden om ze vervolgens te wegen
nou, kleine moeite om een weegschaal in te bouwen in de intensive care bedden
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 24-05-2004 @ 02:28 :
Ik kan dit 'onderzoek' niet anders noemen dan een ordinaire hoax.
Helemaal mee eens, vooral als je naar het jaar des onderzoek bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 10:27
Karsino
Karsino is offline
De ziel weegt niks want de ziel is geen materie!!!
__________________
Opeens heb je het, je word Jood
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.