Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2005, 13:44
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 14-02-2005 @ 15:22 :
Weet je zeker dat je dat laatste niet verwart met de Engelse uitspraak CARthage? Van CARthago heb ik nog nooit gehoord namelijk.
nec ego.

Trouwens, wat die contracties betreft bij Grieks, daarvan wist ik al het een en ander. Ik ben nog niet werkelijk met Grieks aangevangen, maar ik heb mij wel, zij het kortstondig, bezig gehouden met de rijtjes van verbuiging. Dat maakt inderdaad, in verband ook met de overige priegeltekentjes, het aangezicht van het Grieks, in ieder geval op eerste gezicht, erg rommelig. Maar naast dit, laten we zeggen cosmetische verschil, zijn er toch ook wel syntactische verschillen, zelfs semantische. Als het Grieks zowel een optatief als een conjunctief afzonderlijk heeft (toch?), dan volgt daaruit, dat de Latijnse conjunctief dus een andere, namelijk ruimere, ook de optatief omvattende, semantiek heeft dan de Griekse. En de syntaxis is al hierom op punten afwijkend, dat het Latijn een naamval meer heeft dan het Grieks. En verleent dat het Latijn niet extra charme?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2005, 20:06
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-02-2005 @ 14:37 :
Studeerde ik ook maar klassieke talen!
Ja, is er geen enkele hoop meer dat je dat ooit zult doen?

Citaat:
Maar, vertel, is er, voorzover jij weet, ook een (niveau)verschil tussen de verschillende klassieke talen studies in den lande?
Daar heb ik weinig idee van, ik studeer immers maar één van die studies.

Bij mijn oriëntatie voor de studie bleek wel dat er een sfeerverschil bestaat, en dat de studies verschillen in de groot- dan wel kleinschaligheid van de leerlingenschare. De VU heeft de minste studenten (maar die ziet dit als een voordeel, omdat kleinschaligheid de overdracht van informatie makkelijker en gerichter maakt), in Nijmegen zijn er geloof ik juist weer aardig veel.

Verder weet ik dat mijn vroegere Latijndocente me heeft afgeraden om naar Groningen te gaan, omdat de aandacht daar te veel gericht zou zijn op voor haar op den duur bijna ergerlijke opdrachten maken, waardoor ze de informatiecolleges ging missen.

Maar omtrent de aanwezigheid van verschillen wat betreft het niveau is mijn kennis helaas onvoldoende om je van een bevredigend antwoord te kunnen voorzien. Ik weet wel dat de VU geen slechte keuze is.

Citaat:
MickeyV schreef op 16-02-2005 @ 14:44 :
nec ego.

Trouwens, wat die contracties betreft bij Grieks, daarvan wist ik al het een en ander. Ik ben nog niet werkelijk met Grieks aangevangen, maar ik heb mij wel, zij het kortstondig, bezig gehouden met de rijtjes van verbuiging. Dat maakt inderdaad, in verband ook met de overige priegeltekentjes, het aangezicht van het Grieks, in ieder geval op eerste gezicht, erg rommelig. Maar naast dit, laten we zeggen cosmetische verschil, zijn er toch ook wel syntactische verschillen, zelfs semantische. Als het Grieks zowel een optatief als een conjunctief afzonderlijk heeft (toch?), dan volgt daaruit, dat de Latijnse conjunctief dus een andere, namelijk ruimere, ook de optatief omvattende, semantiek heeft dan de Griekse. En de syntaxis is al hierom op punten afwijkend, dat het Latijn een naamval meer heeft dan het Grieks. En verleent dat het Latijn niet extra charme?
Zeker, er zijn natuurlijk wel syntactische en semantische verschillen. Maar niet van een dergelijke omvang dat ze bepalend zijn bij het kiezen van een favoriet.

Het Latijn heeft een extra naamval, die in het Grieks wordt opgevangen door de dativus, en, in het geval van de ablativus absolutus, de genitivus. Het Grieks heeft een extra modus, die in het Latijn opgevangen wordt door de conjunctivus. Dus voor welk van beide talen die extra charme nou moet gelden..?

Zo zijn er nog wel meer verschilletjes.. Zo heeft het Grieks een lidwoord. Latijnse zinnen zijn af en toe beduidend lastiger te doorgronden bij gebrek hieraan.

Oh, een groter verschil is natuurlijk ook de mogelijkheid aan participiavorming. Het Latijn heeft er maar drie. Er bestaat onder andere geen actief verleden tijdsparticipium, wat vaak door een ablativus absolutus omzeild wordt. Het Grieks kent dit participium wel, wat ik weer een voordeel van het Grieks vind.

Dit hangt samen met een ander verschil: het bestaan van de aoristus in het Grieks. Naast oa het imperfectum, dat een duur in het verleden aangeeft, het perfectum, dat juist de huidige staat door de uitgedrukte gebeurtenis in het verleden benadrukt, bestaat de aoristus om een afgesloten handeling uit te drukken.

Het Grieks heeft dus, althans wat dit betreft, meer mogelijkheden en is daarom wat verscheidener. Alleen is de kanttekening die daarbij gezet moet worden wel, dat de verschillen in de verbuiging van die meerdere mogelijkheden vaak gruwelijk klein of onherkenbaar zijn. Maar dan stuiten we weer op mijn morfologische klacht.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:26
MickeyV
MickeyV is offline
Hier spreekt een kenner. Maar zeg, zit je soms bij Dminor in de groep?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:41
MickeyV
MickeyV is offline
Oh, en wat de studie klassieke talen betreft: misschien, als ik heel snel stinkend rijk kan worden, begin eraan nog voor m'n pensioen. Anders, ach, je weet hoe het gaat. Na de studie is het uit met de pret. Moet er toch geld in het laatje komen.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 12:06
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Femic schreef op 21-01-2005 @ 18:14 :
En bovenop dat alles krijg je bij ons 2 extra werkweken als je gym doet in de bovenbouw (in de 4e naar Triër en in de 5e naar Rome. De laatste was het hoogtepunt van mijn middelbare school )
Ik ga dit jaar naar Trier.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 13:08
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-02-2005 @ 12:26 :
Hier spreekt een kenner. Maar zeg, zit je soms bij Dminor in de groep?
Hehe, sterker nog..
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 16:46
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 18-02-2005 @ 14:08 :
Hehe, sterker nog..
Je bent Stefano?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 10:11
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-02-2005 @ 17:46 :
Je bent Stefano?


Ik dacht dat je daar wel van op de hoogte was.

Maar daar waar je ervan op de hoogte gesteld had kunnen worden, ben je ook maar bar weinig aan te treffen.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 01:07
MickeyV
MickeyV is offline
Geef Mickey maar weer de schuld.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 10:58
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik heb er heel vaak spijt van gehad dat ik Grieks heb gekozen, ipv Latijn, want iedereen, maar dan ook iedereeen koos voor Latijn, en ik ben nu de halve klas Grieks.
De Latijnse lessen zijn ook veel leuker dan de Grieks, door de kleine klas grieks en de lerares Latijn. Aan de andere kant ben ik wel blij dat ik Grieks doe, want de bijna privelessen doen wonderen voor je cijfers, en de klas Latijn is niet helemaal up to date met de lesstof, de proefvertaling is ook al een paar weken uitgesteld.

En natuurlijk, Rome is (wij gingen gelukkig een hele week, en met het vliegtuig, ipv de bus het jaar ervoor)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 11:07
lukie
lukie is offline
Ik heb geen spijt dat ik van het Gymnasium af ben gegaan. Anders zou ik nu ten eerste elke dag tot en met het achtste uur hebben en ten tweede nog drie jaar tegen de kop van m'n latijn/grieks lerares moeten aankijken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 19:18
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 20-02-2005 @ 02:07 :
Geef Mickey maar weer de schuld.
Wel zo makkelijk.

Maar nu ontopic; deze nick is niet voor niets aangemaakt. Je weet me vast elders te vinden in geval van behoefte aan voortzetting van deze conversatie.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:36
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 20-02-2005 @ 20:18 :
Wel zo makkelijk.

Maar nu ontopic; deze nick is niet voor niets aangemaakt. Je weet me vast elders te vinden in geval van behoefte aan voortzetting van deze conversatie.
Is het een geheimpje?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 19:36
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 22-02-2005 @ 16:36 :
Is het een geheimpje?
Nee hoor, inmiddels niet meer. Die weddenschap heb ik al gewonnen.
__________________
't Kan verkeren.

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 22-02-2005 @ 20:36 :
Nee hoor, inmiddels niet meer. Die weddenschap heb ik al gewonnen.
Slinks hoor, slinks.

Heb je al cijfers gehaald?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:54
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Hoort een moderator niet te zorgen dat een forum on-topic blijft? discumptate de asini umbra(e)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:58
Verwijderd
In principe heb ik geen spijt dat ik latijn heb gekozen . We zitten met een gemotiveerde groep, het is uitdagend, je leert dingen die anderen niet leren en die je helpen bij andere vakken.
Maar soms had ik wel spijt.. We zijn vrij slecht onderwezen, wat ook niet echt motiverend was, en daardoor was 5vwo behoorlijk zwaar (tenminste, ik moest/moet erg veel leren voor 'n toets). En de verhalen vind ik ook niet altijd even boeiend.
Ook had ik liever Grieks gehad ipv latijn, maar dat kon niet.

Oh, en 't was natuurlijk supercool dat wij naar Rome mochten .. en de rest van de school niet
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:24
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 23-02-2005 @ 16:54 :
Hoort een moderator niet te zorgen dat een forum on-topic blijft? discumptate de asini umbra(e)
Een kniesoor die daarop let. En bovendien is het Mickeys schuld.

Mickey, mocht je het antwoord op je vraag verlangen: je weet me te vinden.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 14:38
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 23-02-2005 @ 21:24 :
Een kniesoor die daarop let. En bovendien is het Mickeys schuld.

Mickey, mocht je het antwoord op je vraag verlangen: je weet me te vinden.
U bedoelt, naar ik aanneem, die plaats waar wij ons eerder getroffen hebben in die lange woordentwist over hondjes en varkentjes?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:42
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Die plaats bedoel ik.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 19:02
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 14-02-2005 @ 15:20 :

Heb je trouwens ook nog Oudheidkunde overwogen (alleen Latijn/Grieks als bijvak naast de huidige bijvakken voor ons: oude geschiedenis etc.)? Of is dit gewoon totaal de verkeerde invalshoek voor jouw interesses?
Hoewel ik dacht dat ik mij goed georienteerd had op veel studies voor ik koos voor Grieks en Latijn, was op de een of andere manier het bestaan van de studie oudheidkunde mij totaal ontgaan. Jammer, want als ik dat was gaan doen had ik het waarschijnlijk wel volgehouden. Toen ik al wist te gaan stoppen met GLTC heb ik nog een overstap overwogen, maar ik had het eigenlijk door mijn slechte ervarningen met de studie Grieks en Latijn wel een beetje gehad met de oudheid en ik heb toen besloten iets totaal anders te gaan doen, sociale geografie. Tot op heden heb ik geen spijt van mijn keuze (ben nu tweedejaars) en het gaat prima, dus ik verwacht ook geen spijt meer te krijgen. Wel jammer dat ik niet eerder van oudheidkunde had gehoord, had me misschien wel veel ellende bespaard.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 19:42
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 27-02-2005 @ 20:02 :
Hoewel ik dacht dat ik mij goed georienteerd had op veel studies voor ik koos voor Grieks en Latijn, was op de een of andere manier het bestaan van de studie oudheidkunde mij totaal ontgaan. Jammer, want als ik dat was gaan doen had ik het waarschijnlijk wel volgehouden. Toen ik al wist te gaan stoppen met GLTC heb ik nog een overstap overwogen, maar ik had het eigenlijk door mijn slechte ervarningen met de studie Grieks en Latijn wel een beetje gehad met de oudheid en ik heb toen besloten iets totaal anders te gaan doen, sociale geografie. Tot op heden heb ik geen spijt van mijn keuze (ben nu tweedejaars) en het gaat prima, dus ik verwacht ook geen spijt meer te krijgen. Wel jammer dat ik niet eerder van oudheidkunde had gehoord, had me misschien wel veel ellende bespaard.
Tsja, jammer inderdaad. Maar als je je nu goed voelt bij sociale geografie, en het GLTC-jaar was geen weggegooide, dan is de spijt van het niet zijn gaan studeren van Oudheidkunde hopelijk geen hardnekkige.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:31
schoolsux
schoolsux is offline
foute tpic .. voor mij dan ..

ik heb er ontzettend veel spijt van dat ik voor latijn & grieks heb gekozen

is er dan ook niemand die er spijt van heeft ? soms lijk ik hier egt de enige die het gewoon enit interessant vindt. dat gezeur en gezemel over die rare goden !

tja .. that's me
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:47
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
schoolsux schreef op 31-01-2006 @ 16:31 :
foute tpic .. voor mij dan ..

ik heb er ontzettend veel spijt van dat ik voor latijn & grieks heb gekozen

is er dan ook niemand die er spijt van heeft ? soms lijk ik hier egt de enige die het gewoon enit interessant vindt. dat gezeur en gezemel over die rare goden !

tja .. that's me
Als je het topic had gelezen, had je gezien dat er ook wel aantal mensen waren met spijt.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 16:03
schoolsux
schoolsux is offline
tja
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 22:58
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
schoolsux schreef op 31-01-2006 @ 16:31 :
foute tpic .. voor mij dan ..

ik heb er ontzettend veel spijt van dat ik voor latijn & grieks heb gekozen

is er dan ook niemand die er spijt van heeft ? soms lijk ik hier egt de enige die het gewoon enit interessant vindt. dat gezeur en gezemel over die rare goden !

tja .. that's me
Grieks en Latijn zijn je dankbaar dat je ze achter je hebt gelaten. Mensen zoals jij kunnen ze missen als kiespijn.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 09:45
schoolsux
schoolsux is offline
tja . als jij dat vindt. best wel hard om zo te zeggen.
je kent me niet en je weet ook niet in wat voor situatie ik verkeer duz.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 09:56
schoolsux
schoolsux is offline
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 21:29
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:19
Verwijderd
Ik heb er wel spijt van dat ik nooit Grieks of Latijn heb gehad. Ik ben van 3havo naar 4vwo overgestapt, en ja, ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om het in te halen ofzo - ik koos E&M met duits2, informatica en ckv2 - en Grieks en Latijn tja, nooit meer aan gedacht. Kwam ook wel doordat maar 2 mensen in m'n klas gymnasium deden.

Na een switch naar C&M heb ik er wel spijt van. Duits en Frans zijn ook wel leuk, daar van niet, maar ik denk dat de klassieke talen een aardige aanvulling op m'n profiel zouden zijn geweest. Jammer, het is er dus nooit van gekomen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 08:59
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ik had er spijt van dat ik in de 5e Latijn en Grieks heb laten vallen, maar nu is alles toch weer goed gekomen
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 10:14
Verwijderd
Mag je Griekse en Latijnse taal & cultuur studeren als je geen examen hebt gedaan in die vakken?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:47
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-02-2006 @ 11:14 :
Mag je Griekse en Latijnse taal & cultuur studeren als je geen examen hebt gedaan in die vakken?
Ik studeer dan ook geen Latijnse en Griekse Taal en Cultuur, maar de vooropleiding Theologie, wat ook Latijn en Grieks is.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 13:45
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Sylph schreef op 13-02-2006 @ 11:14 :
Mag je Griekse en Latijnse taal & cultuur studeren als je geen examen hebt gedaan in die vakken?
Dat mag, maar dan moet je in een halfjaar 5 jaar grieks en in een jaar 5 jaar latijn inhalen. (althans in Groningen is dat zo) Het is te doen, maar dan moet je wel gemotiveerd zijn. Gelukkig hoef je niet alleen deze "basiscursussen" te doen maar heb je de andere vakken van het eerste jaar zoals archeologie en oude geschiedenis er ook bij.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 16:48
Verwijderd
Citaat:
hasseltboy schreef op 13-02-2006 @ 13:47 :
Ik studeer dan ook geen Latijnse en Griekse Taal en Cultuur, maar de vooropleiding Theologie, wat ook Latijn en Grieks is.
Oh, okay.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 14:52
Verwijderd
Het is echt opvallend hoe veel kennis van het Grieks ik in een hallf jaar tijd ben verloren.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 13:28
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik heb hoogstens spijt dat ik Grieks heb laten vallen.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:37
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 13-02-2006 @ 13:47 :
Ik studeer dan ook geen Latijnse en Griekse Taal en Cultuur, maar de vooropleiding Theologie, wat ook Latijn en Grieks is.
Ga je theologie doen? Cool! In Apeldoorn natuurlijk?
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 15:39
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Il organista schreef op 18-02-2006 @ 19:37 :
Ga je theologie doen? Cool! In Apeldoorn natuurlijk?
Nee, al zouden veel mensen zien dat ik dat zou doen. Ik hou het bij de vooropleiding.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 12:11
fractuur
fractuur is offline
In de onderbouw heb ik heel veel spijt gehad dat ik Latijn en Grieks had, maar Grieks heb ik laten vallen, en daarna begon Latijn toch wel heel erg leuk te worden. Bovendien heb ik door al die cultuur heel weinig aan mijn Oudheid op Geschiedenis hoeven doen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 15:25
Lamako
Avatar van Lamako
Lamako is offline
Ik heb er heel veel spijt van dat ik maar 1 jaar Grieks kan hebben, het is alleen in de 3e en vanaf de 2e pas Latijn
En nou gaan ze vanaf volgend jaar vanaf de 1e tm de 6e Grieks én Latijn geven *willik ook *
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 15:07
Mindfields
Mindfields is offline
Tja, wat valt er spijt te hebben? Ik zit al 6 jaar op een gymnasium en ik weet gewoon niet beter. Zonder Grieks en Latijn geen leven. Ik heb op een gegeven moment wel (na de 3e) Latijn laten vallen, en ben verder gegaan met Grieks. Soms merk je wel dat je toch een schoolvak hebt wat niet veel mensen geven als je bijvoorbeeld uitlegt dat je het woord 'doulos' kan veranderen in 'doulou/douloi/doelon etc (fonetisch)', maar in het dagelijks leven valt het me gewoon niet meer op omdat 'iedereen het heeft'.

En dan nog het verschil tussen Grieks en Latijn: bij mij in de 5e klas (4 klassen) zijn er 2 klassen Grieks en 3 klassen Latijn, vorig jaar waren dat nog 3 klassen Grieks. Dat zijn er echt heel veel in vergelijking met andere scholen / andere jaren op mijn school, maar in mijn jaar gaf toevallig een hele goede lerares les. Omdat er dus nog zoveel mensen Grieks hebben, valt het verschil in populariteit nauwelijks op.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.