Oud 18-05-2003, 00:12
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
mun eerste schrijfseltje.. wilde even weten of het echt heel verschrikkelijk is of maar een klein beetje verschrikkelijk..

Joerie gooide zijn rugtas krachtig tegen de verwarming, met veel lawaai ging hij zitten. "Moet dat nou?" vroeg mevrouw Smits geïrriteerd. "Het eerste uur Frans, op maandag, hoe verzinnen ze het!" dacht Joerie. Hij had een zwaar weekend achter de rug en had geen zin in het gezeik van leraren. Vooral niet van Smits, wat een kankerwijf kon dat zijn. Meestal was ze wel okee, maar op maandag het eerste uur was Joerie niet echt voor rede vatbaar: zijn humeur stond op onweer. Het feit dat hij helemaal niets aan zijn huiswerk had gedaan, kwam daar nog eens bij en het stemde hem al niet gunstiger. Mevrouw Smits vermoedde al het een en ander en zei op een sarcastische manier: "Zeker weer een zwaar weekend gehad, meneer Weevers?". Joerie keek op en bromde iets onverstaanbaars, sommige mensen moesten lachen. "Waarom moeten jullie toch om alles lachen?" dacht Joerie bij zichzelf, "Je kon het niet eens verstaan!".

Joerie was een eenling. Niet dat hij geen vrienden had, hij had vrienden in overvloed, maar geen echte vrienden. Hij kende jan en alleman en kon in de pauze gaan staan waar hij maar wilde. Tenminte, hij kon bij die mensen gaan staan waar hij geen ruzie mee had. Dat was tekenend voor Joerie: of je vond hem geweldig om je mocht hem helemaal niet. Joerie had een scherp gevoel voor humor. Hij was dan ook de clown van de klas en de vrees van veel leraren. Er waren er ook bij die wel met hem konden lachen, dat waren de goede leraren, volgens Joerie. "Leraren," zo zei hij altijd "Zijn gewoon op school omdat ze je willen laten zien hoe slim ze zijn, de enige die een beetje te verteren zijn, zijn die met zelfspot." Joerie had altijd en overal een mening klaar, ook al had hij ergens totaal geen verstand van, hij deed altijd of hij overal vanaf wist.

Muffig ging het eerste uur voorbij. Joerie hoorde verveeld aan wat mevrouw Smits allemaal te vertellen had over het betrekkelijk voornaamwoord in het Frans. Ze was net bezig uit te leggen dat grammatica in een vreemde taal vaak niet begrepen werd, omdat de grammatica van het Nederlands niet begrepen werd. Het interesseerde Joerie wel, talen, vooral Nederlands en Engels. Frans en Duits konden hem niet zo boeien

Sinds de eerste haalde Joerie hoge punten voor alle talen en hij kreeg dan ook het advies om gymnasium te gaan doen. Na dat een jaar geprobeerd te hebben werd hij hard teruggeschopt naar het atheneum, Latijn was een ramp voor hem. Nadat hij teruggezet was naar het atheneum, besloot Joerie dat niets hem meer wat kon schelen en bleef vervolgens ook zitten in de derde. In het daarop volgende jaar voerde hij totaal niets uit, toch ging hij over, want hij had alles al een keer gehad. En nu zat hij dus in 4 VWO, zonder enig doel in zijn leven en met een ontzettend grote bek. Iedereen was natuurlijk een jaar jonger dan hij, dus Joerie was degene die allemaal wel eens even zou laten zien hoe alles ging. Hij had altijd de grootste mond tegen de leraren en als iemand iets gedaan had, werd Joerie altijd aangewezen als de schuldige, wat meestal ook zo was.
Dit jaar was Joerie in een ontzettend brave klas geplaatst. Ook zat hij niet bij Nick in de klas. Nick was zijn beste vriend, een van de weinige waar hij wél goed mee op kon schieten, ook buiten school. Samen hadden ze al heel wat ongein uitgehaald. Dit jaar was Joerie vastbesloten om eens te laten zien dat het allemaal nog veel erger kon. Hoe konden ze Nick en hem nou uit elkaar zetten?
__________________
Assepoester, houd je muil!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2003, 00:16
No return
No return is offline
ik vind het jammer dat die jongen joeri heet, ik zou hem eerder boris de buts bal noemen.
__________________
Forever Bound To Chaos! Inhale Exhale
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 00:04
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
humm..
reacties, please?
__________________
Assepoester, houd je muil!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 17:47
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Hai

Eum, de eerste zin zou ik in 2 zinnen verdelen. Verder mag/moet hetgeen Joeri DENKT, niet tussen aanhalingstekens, dacht ik.

Ik vind het ook 'jammer' dat het karakter van Joeri zo beschreven wordt. Ik (persoonlijk) vind het mooier dat je het karakter kan 'ontdekken' door zijn gedragingen te lezen. Het is ook verwarrend: een alinea verhaal, dan karaktertekening, dan verhaal, enz...
Je laat, denk ik, weinig fantasie over aan de lezer, en ik hou niet zo van realisme

Verder vind ik dat de lezer veraf staat van Joeri, ik bedoel...er is zo'n afstand, ik voel me niet echt vertrouwd met hem, ik 'voel' hem niet, ik weet niet waaraan het ligt, ik denk de stijl van het schrijven.
Ik vind het ook verwarrend dat je eerst zegt dat Joeri geen 'echte' vrienden heeft, maar het laatste zinnetje suggereert dan dat ze bijna 'boezemvrienden' zijn...?

Sorry voor de kritiek, maar het kan alleen maar helpen
Ik vind het niet slecht, maar ik zou toch enkele dingen veranderen,

greetz!
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:04
Edithjuh
Avatar van Edithjuh
Edithjuh is offline
ik vind et op zich geen slecht verhaal maar 'kankerwijf' zou ik weglaten. Heb je dat wel eens in een boek zien staan??
Suc6 met verder writen.
__________________
I wanna get close to you...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:30
l0ve.Bel0w
Avatar van l0ve.Bel0w
l0ve.Bel0w is offline
Idd, haal dat maar weg....Verder vind ik het een heel leuk verhaal, en benieuwd hoe die verder gaat!
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:32
b-z
Avatar van b-z
b-z is offline
Opzich vind ik het een geweldig verhaal, vooral als het je debuut is, het beste vind ik dat Joerie niet zo'n flat character is, of dat nou komt omdat ik iemand ken (haat) die net zo is of omdat het gewoon een goed beschreven figuur is, gebruik iets minder spreektaal zoals okee, wel goed dat je woorden als kankerwijf gebruikt, je hebt vast veel giphart gelezen, ik zou nog een verhaal wel waarderen
__________________
B-Z de muggenterrorist, een gevreesde held in strijd tegen de jeuk!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:44
Ms Rose
Ms Rose is offline
Citaat:
Ik vind het ook 'jammer' dat het karakter van Joeri zo beschreven wordt. Ik (persoonlijk) vind het mooier dat je het karakter kan 'ontdekken' door zijn gedragingen te lezen. Het is ook verwarrend: een alinea verhaal, dan karaktertekening, dan verhaal, enz...
Je laat, denk ik, weinig fantasie over aan de lezer, en ik hou niet zo van realisme


Wat dit betreft ben ik het eens met clubje. Ik bedoel maar: een vriend of vijand komt ook niet met een beschrijving van 'dit zijn nou mijn eigenschappen'. Je moet de lezer de kans geven om zelf het personage te leren kennen. De lezer moet zelf kunnen bepalen of Joerie zijn vriend of vijand is.

Voor de rest is het echt klasse, hoor . Het is een leuk verhaal, goed verteld ook.
__________________
Geen rose zonder doornen
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 23:25
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
bedankt voor de reacties..
denk dat je wel gelijk hebt, clubje, ik zal het stukje eens een keer herschrijven.. of misschien doe'k het vervolg wel gewoon, ik zie wel
ik zat ook te twijfelen over dat geen echte vrienden hebben, ik zal het ff veranderen
__________________
Assepoester, houd je muil!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 01:32
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
heb et toch maar even opnieuw geschreven, alleen de eerste alinea is hetzelfde. tis wel een ander verhaal geworden nu, nouya.. zeg maar welke et beste is. heb geprobeerd er meer dialoog en minder beschrijving in te stoppen..

Joerie gooide zijn rugtas krachtig tegen de verwarming. Met veel lawaai ging hij zitten. "Moet dat nou?" vroeg mevrouw Smits geïrriteerd. "Het eerste uur Frans, op maandag, hoe verzinnen ze het!" dacht Joerie. Hij had een zwaar weekend achter de rug en had geen zin in het gezeik van leraren. Vooral niet van Smits, wat een kankerwijf kon dat zijn. Meestal viel ze wel mee, maar op maandag het eerste uur was Joerie niet echt voor rede vatbaar: zijn humeur stond op onweer. Het feit dat hij helemaal niets aan zijn huiswerk had gedaan, kwam daar nog eens bij en het stemde hem al niet gunstiger. Mevrouw Smits vermoedde al het een en ander en zei op een sarcastische manier: "Zeker weer een zwaar weekend gehad, meneer Weevers?". Joerie keek op en bromde iets onverstaanbaars, sommige mensen moesten lachen. "Waarom moeten jullie toch om alles lachen?" dacht Joerie bij zichzelf, "Je kon het niet eens verstaan!".

Muffig ging het eerste uur voorbij. Joerie hoorde verveeld aan wat mevrouw Smits allemaal te vertellen had over het betrekkelijk voornaamwoord in het Frans. Terwijl hij wezenloos voor zich uit keek, dwaalde zijn gedachten af. "Ik moet op een of andere manier zien dat ik de dag zonder straf doorkom," dacht hij. Joerie had in het weekend niets aan school gedaan, zoals meestal. De laatste keer dat hij eruit gezet was, had hij een flinke preek van de rector, meneer Van Suyt, gehad. Die had hem onder meer verteld dat, wanneer hij nog één keer verwijderd werd, een schorsing overwogen zou worden. Joerie was er wel van geschrokken, hij wist dat hij niet de braafste van de school was, maar en schorsing? Maar toen hij er tien minuten later weer aan dacht, haalde hij zijn schouders op. "Ach, voor alles is een eerste keer" dacht hij toen "En een schorsing is ook niet het einde van de wereld. Misschien..." De bel deed Joerie opschrikken uit zijn gedachten. Traag pakte hij zijn tas in. Met nog steeds een duf gevoel in zijn hoofd liep hij door de gang zijn klasgenoten achterna. Ineens voelde hij een por in zijn rug "Doorlopen, godverdomme!". Grijnzend draaide Joerie zich om en begroette zijn vriend Nick met een klap op de schouder. Nick was Joerie's beste vriend. Ze zaten sinds de tweede bij elkaar in de klas en hadden in twee jaar ontzettend veel uitgehaald. Meestal eindigden die dingen met een enkeltje Van Suyt en daar stonden ze dan ook bekend als vaste klanten. "En?" vroeg Nick "Heb je je nieuwe klas al een beetje kunnen bekeren?". Joerie had twee weken geleden, aan het begin van het schooljaar, gezworen dat hij zijn ontzettend brave klas volledig zou omdraaien. Eerst had hij gevraagd of hij overgeplaatst kon worden naar de klas van Nick, maar hij kreeg al snel te horen dat dat niet kon. Ze waren tenslotte expres uit elkaar gezet! Vanaf dat moment had Joerie besloten dit jaar tot een ware hel te maken voor de leraren, maar vooral ook voor Van Suyt. Zij moesten allemaal boeten voor de beslissing Joerie in zo'n klas te zetten.
Joerie keek om zich heen. "Kut! Al die nerds zijn al weg, ik weet niet waar ik moet zijn." Hij was zijn rooster op de eerste dag al kwijtgeraakt en behielp zich meestal door gewoon achter zijn klas aan te lopen naar het volgende lokaal. "Waarom ga je niet met mij mee?" vroeg Nick "Ik heb een tussenuur." Joerie dacht aan de woorden van Van Suyt. Daarna dacht hij hoe goed hij met Nick kon lachen en zei: "Ja, is goed".
_______
ik weet trouwens helemaal NIX van die regels van aanhalingstekens in combinatie met komma's, punten, enz. kan iemand mij da ff uitleggen, want volges mij is da in't verhaal ook helemaal verkeerd..
bedankt
__________________
Assepoester, houd je muil!

Laatst gewijzigd op 21-05-2003 om 01:34.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 13:12
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Jah, da's inderdaad een probleem

Ten eerste: iets wat iemand DENKT, mag niet in aanhalingstekens. Het is trouwens heel verwarrend.

Verder moet je, telkens als je overgaat van een beschrijving naar dialoog, die dialoog telkens starten als een nieuwe alinea.
Bijvoorbeeld:

Jan ging naar buiten. Het was slecht weer. De regendruppels vielen op zijn jas, en zijn jas werd nat.
"Wat zeg je?" riep Max.
"Ik zei niks," antwoordde Jan.
Toen ging Jan weer verder. Het regende nog altijd.

Zie je? Gewoon telkens terug inspringen bij een dialoog. Die insprong zie je trouwens niet op het forum, maar wel in je word-document natuurlijk.

Qua regels...mmmz.
Als je de zin start met iets dat iemand zegt, moet de eerste letter natuurlijk een hoofdletter zijn. Na de aanhaling moet een komma, binnen de aanhalingstekens.
bv: "Ik ga met de fiets," zei hij.

Als de zin begint met een aanhaling, en als je dan zegt: 'zei hij', en dan terug een aanhaling (dezelfde zin) dan moet die tweede aanhaling niet in hoofdletters. Ook moet de komma, uitroepingsteken, enz, van de eerste aanhaling binnen de aanhalingstekens (er zijn uitzonderingen, maar die zijn zeldzaam). Na de 'zei hij', moet ook een komma, maar die moet buiten de aanhalingstekens.

bv:

"Je zal moeten vlug zijn," zei hij, "de bus vertrekt immers om 12 uur."

of
bv

"Wat is er?" vroeg de man.

Zie je? Het vraagteken binnen de aanhalingstekens, dan het aanhalingsteken, dan een spatie, en dan verdergaan.

of bv

"Wat is er?" vroeg de man, "heb ik iets van je aan misschien?"

greetz
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.

Laatst gewijzigd op 21-05-2003 om 13:14.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Edithjuh schreef op 19-05-2003 @ 18:04:
ik vind et op zich geen slecht verhaal maar 'kankerwijf' zou ik weglaten. .
Ja. Weet je hoe pijnlijk dat is voor mensen met kanker? Het is nou niet bepaald een ziekte waar je mee kunt spotten...

Verder... Mwaoh. Je vertelt wel redelijk, een beetje alles aan elkaar getypt... meer alinea's maken zou het verhaal zeker niet misstaan.
Gedachten horen m.i. inderdaad niet tussen aanhalingstekens.

Verder ben ik, het klinkt hard, niet echt ondersteboven van je verhaal. Veel oefenen. Er zit weinig emotie in, ik 'voel' Joerie (zoals iemand gezegd had) niet echt aan.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 22:13
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
thanx clubje
maar hoe zit het dan met het eindigen van de oorspronkelijke zin?
bv: Henk zei: "Het regent buiten.".
moet er nog een punt achter het hele ding? staat zo raar.. maar je moet de zin wel afsluiten, toch?
je hebt wel gelijk krummeltje.. heh.. ik schrijf alleen nog niet mijn hele leven
__________________
Assepoester, houd je muil!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 22:14
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
thanx clubje
maar hoe zit het dan met het eindigen van de oorspronkelijke zin?
bv: Henk zei: "Het regent buiten.".
moet er nog een punt achter het hele ding? staat zo raar.. maar je moet de zin wel afsluiten, toch?
je hebt wel gelijk krummeltje.. heh.. ik schrijf alleen nog niet mijn hele leven ik zal dat kankerwijf trouwes verandere.. had der nog nie echt over nagedacht
___
sorry voor de dubbelpost..
__________________
Assepoester, houd je muil!

Laatst gewijzigd op 21-05-2003 om 22:19.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 15:43
Verwijderd
Citaat:
maarte schreef op 21-05-2003 @ 22:14:
1. moet er nog een punt achter het hele ding? staat zo raar.. maar je moet de zin wel afsluiten, toch?
2. je hebt wel gelijk krummeltje.. heh.. ik schrijf alleen nog niet mijn hele leven ik zal dat kankerwijf trouwes verandere.. had der nog nie echt over nagedacht
1. nee. Die zin is al afgesloten.
2. gewoon oefenen... dan krijg je ook 9,5-en op KCV werkstukken
*blij*
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 19:21
clubje
Avatar van clubje
clubje is offline
Nee, na de aanhalingstekens moet er dus niks meer. Lekker gemakkelijk
__________________
Beminde Christen 't is beter of gistn| Under the sea, I'm not the only one who wonders what life would mean if we hadn't been disappointed in the sun.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 23:24
maarte
Avatar van maarte
maarte is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2003 @ 15:43:
gewoon oefenen...
dan blijf ik jullie dus irriteren met muk-verhalen, dat snap je wel eh?
__________________
Assepoester, houd je muil!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:22
Verwijderd
Citaat:
maarte schreef op 22-05-2003 @ 23:24:
dan blijf ik jullie dus irriteren met muk-verhalen, dat snap je wel eh?
nou, vooruit dan maar... in hemelsnaam!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2003, 23:54
;-)cow:-)boeh
Avatar van ;-)cow:-)boeh
;-)cow:-)boeh is offline
ik vind het wel een leuk verhaal aleen haal alsjeblieft dat kankerwijf er uit! want dat kan zoals iemand anders al zei, erg pijnlijk zijn voor mensen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Boeddhisme
ninie
160 27-05-2007 20:25
Verhalen & Gedichten Wie wint de verhalenwedstrijd?
Verwijderd
142 10-07-2006 12:11
Films, TV & Radio Onze nieuwe film is uit: rage of the streetfighter
Verwijderd
78 29-09-2003 08:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.