Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2007, 13:11
amberlove
amberlove is offline
ff vraagje mense!!
ik ben mee ionisatiereacties bezig, en dan moet je normaal de 2 delen samendoen die onoplosbaar zijn, of slecht oplosbaar, maar nu heb ik oefening, waarin alleen maar delen zitten die wel oplosbaar zijn, wa moe je dan doen???? welke stoffen moe je dan samenzetten???

dit is de oefening:
KNO3 + CaCl2

K+ + (NO3)- + (Ca)2+ + (Cl)- >> ???


normaal is et ofwel de 2 binnenste samen schrijven, ofwel de 2 buitenste, afhankelijk welke slecht of niet oplosbaar is, ma ze zijn allebei oplosbaar

pls help
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Advertentie
Oud 28-07-2007, 14:11
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
In dit geval kun je gewoon de regel voor het samenschrijven toepassen, dus dit geeft als eerste opzet voor de reactie K+ + NO3- + Ca2+ + 2Cl- -> K+ + 2Cl- + Ca2+ + NO3-. Na indampen van het reactieproduct hou je kaliumchloride (KCl) en calcumnitraat (Ca(NO3)2) over.
De Cl--ionen in de reactie worden geleverd door calciumchloride (CaCl2), dat 2 Cl--ionen levert, dus dit aantal klopt. Omdat je onder andere KCl als eindproduct hebt, heb je rechts (en ook links) van de reactiepijl 2 K+-ionen nodig. Dat betekent echter dat je aan beide kanten van de pijl ook 2 NO3--ionen nodig hebt. Dit geeft dus als uiteindelijke reactie 2K+ + 2NO3- + Ca2+ + 2Cl- -> 2K+ + 2Cl- + Ca2+ + 2NO3-.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 28-07-2007, 14:40
amberlove
amberlove is offline
maar dan zijn er tog geen stoffen samengeschreven?? dan is het tog geen ionenreactie???
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Oud 28-07-2007, 14:45
amberlove
amberlove is offline
kzal ander voorbeeld geven van ionenreactie die wel klopt...

KI - oplossing + Pb(NO3)2
(2K+) + (I-) + (Pb 2+) + (2NO3 -) >> (2K+) + (2NO3 -) + (PbI2)

hier zijn Pb en I samengeschreven, omdat jodiden slecht oplosbaar zijn als ze samenstaan met Pb.
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Oud 28-07-2007, 17:01
Verwijderd
Als de ionen in oplossing geen neerslag vormen (of dat zo is kan ik je niet uit mijn hoofd vertellen), dan verandert er dus niets.
Oud 28-07-2007, 17:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Even terug naar de reactie tussen kaliumnitraat (KNO3) en calciumchloride (CaCl2): als je deze zouten in oplossing bij elkaar brengt heb je een combinatie van de ionen K+, NO3-, Ca2+ en Cl-. Wat er nu gebeurt is dat de ionen van het ene opgeloste zout worden uitgewisseld tegen de ionen van het andere opgeloste zout. Dat betekent dat K+ en Cl- de combinatie KCl vormen en dat Ca2+ en NO3- de combinatie Ca(NO3)2 vormen. Er worden dus uit 2 oplosbare zouten 2 andere oplosbare zouten gevormd. Het gaat hier om een zogenaamde dubbele substitutiereactie van het type
zout1 + zout2 -> zout3 + zout4, waarbij alle zouten oplosbaar zijn.
Dan nu de reactie tussen kaliumjodide (KI) en loodnitraat (Pb(NO3)2): als je deze zouten in oplossing bij elkaar brengt heb je een combinatie van de ionen K+, I-, Pb2+ en NO3-. Wat er nu gebeurt is dat de ionen van het ene opgeloste zout wederom worden uitgewisseld tegen de ionen van het andere opgeloste zout. Dat betekent dat K+ en NO3- de combinatie KNO3 vormen en dat Pb2+ en I- de combinatie PbI2 vormen. De laatste combinatie geeft een onoplosbaar zout, terwijl de ionen bij de eerste combinatie in oplossing blijven, dus dit geeft als eerste opzet voor de reactie
K+ + I- + Pb2+ + 2NO3- -> K+ + 2NO3- + PbI2.
Omdat je onder andere PbI2 als eindproduct hebt, heb je rechts (en ook links) van de reactiepijl 2 I--ionen nodig. Dat betekent echter dat je aan beide kanten van de pijl ook 2 K+-ionen nodig hebt. Dit geeft dus als uiteindelijke reactie
2K+ + 2I- + Pb2+ + 2NO3- -> 2K+ + 2NO3- + PbI2.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 28-07-2007 om 17:30.
Oud 28-07-2007, 22:16
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
amberlove schreef op 28-07-2007 @ 15:45 :
kzal ander voorbeeld geven van ionenreactie die wel klopt...

KI - oplossing + Pb(NO3)2
(2K+) + (I-) + (Pb 2+) + (2NO3 -) >> (2K+) + (2NO3 -) + (PbI2)

hier zijn Pb en I samengeschreven, omdat jodiden slecht oplosbaar zijn als ze samenstaan met Pb.
denk je wel even om je tribune ionen ? die moet je wegstrepen !

btw: als er niets onoplosbaar, dan heb je als resultaat een oplossing bestaande uit verschillende ionen en heeft er geen reactie plaatsgevonden.
Oud 29-07-2007, 10:58
amberlove
amberlove is offline
wat zijn tribune-ionen????? nooit van gehoord
Oud 29-07-2007, 11:02
amberlove
amberlove is offline
is de essentiële ionenreactie dan hetzelfde als de gewone ionenreactie??? wss denk ik, ma kweet ni zeker....
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Oud 29-07-2007, 11:38
Verwijderd
Citaat:
amberlove schreef op 29-07-2007 @ 11:58 :
wat zijn tribune-ionen????? nooit van gehoord
Tribune ionen zijn ionen die wel mee reageren maar niet in de reactievergelijking hoeven omdat er niets aan de ionen veranderd.

Kortom: wat voor en na de streep in de reactievergelijking hetzelfde is mag je wegstrepen.
Oud 29-07-2007, 18:33
amberlove
amberlove is offline
ma da is tog alleen in de essentiële ionenreactie da je dingen die hetzelfde zijn mag wegstrepen???
en als er nix veranderd, zou er geen essentiële zijn, want dan zou je alles mogen wegstrepen
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Oud 30-07-2007, 10:56
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 29-07-2007 @ 12:38 :
Tribune ionen zijn ionen die wel mee reageren maar niet in de reactievergelijking hoeven omdat er niets aan de ionen veranderd.

Kortom: wat voor en na de streep in de reactievergelijking hetzelfde is mag je wegstrepen.
een tribune ion reageert juist NIET mee evatjuh hij is aanwezig in oplossing maar neemt niet deel aan de reactie.
Oud 31-07-2007, 17:43
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 30-07-2007 @ 11:56 :
een tribune ion reageert juist NIET mee evatjuh hij is aanwezig in oplossing maar neemt niet deel aan de reactie.
mja, precies andersom, ik twijfelde nog even te veel, verkeerd gekozen . Maar de conclusie is wel goed, gewoon wegstrepen
Oud 31-07-2007, 17:55
sdekivit
sdekivit is offline
ja idd: resultaat is idd wegstrepen.
Oud 11-08-2007, 11:37
amberlove
amberlove is offline
dus er is geen essentiële ionenreactie? want alles blijft hetzelfde voor en na de streep
Oud 12-08-2007, 10:25
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
amberlove schreef op 11-08-2007 @ 12:37 :
dus er is geen essentiële ionenreactie? want alles blijft hetzelfde voor en na de streep
Toch wel. Je nettoreactie is namelijk Pb2+ + 2I- -> PbI2. Alle overige ionen blijven namelijk in oplossing en nemen dus niet deel aan de reactie.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 12-08-2007, 10:29
amberlove
amberlove is offline
ja, dat weet ik, maar kijk, bv...

(Cu)2+ + (Cl)- + (2Na)+ + (CO3)- >> ??????

alle verbindingen die je kunt maken zijn oplosbaar, en het zijn net diegene die onoplosbaar worden die je moe verbinden,
dus, er zijn geen verbindingen mogelijk en blijft het voor en na de streep hetzelfde, en zou ik bij de essentiële ionenreactie alles mogen wegstrepen, en is er dus geen, ma da kan tog ni?????
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Oud 12-08-2007, 12:13
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Bij de reactie tussen koperchloride (CuCl2) en natriumcarbonaat (Na2CO3) heb je te maken met de ionen Cu2+, Cl-, Na+ en CO32-. Als je een overzicht van de oplosbaarheidsregels voor een zout raadpleegt zul je zien dat Cu2+ en CO32- met elkaar een niet oplosbaar zout vormen volgens Cu2+ + CO32- -> CuCO3. Samenvoegen van een koperchloride- en een natriumcarbonaatoplossing zal dus een neerslag van kopercarbonaat veroorzaken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Ads door Google
Oud 12-08-2007, 14:36
amberlove
amberlove is offline
danku danku danku danku danku danku danku danku !!!!!!!!

jullie hebben mij gered!!!
als ik jullie nog met iets kan helpen, vraag het me maar!!!
ma dan liefst over talen enzo
wiskunde ed zijn nu ni bepaald mijn topvakken

heeeeeelleeeeee dikke soewnnnn xXxXxXxXxXxXx
__________________
voeg me toe: amber_floepiedoepie@hotmail.com dikke kusjsss
Oud 12-08-2007, 14:40
pino123
pino123 is offline
krijg je misschien (ook) niet een reactie tussen (CO3)2- en H2O
__________________
Jacob lovesss you
Oud 12-08-2007, 22:29
Verwijderd
Citaat:
amberlove schreef op 12-08-2007 @ 15:36 :
danku danku danku danku danku danku danku danku !!!!!!!!

jullie hebben mij gered!!!
als ik jullie nog met iets kan helpen, vraag het me maar!!!
ma dan liefst over talen enzo
wiskunde ed zijn nu ni bepaald mijn topvakken

heeeeeelleeeeee dikke soewnnnn xXxXxXxXxXxXx
Als jij ermee geholpen bent doe ik er nu een slotje op
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.