Oud 27-10-2004, 18:26
[Bart-de-Brabo]
Avatar van [Bart-de-Brabo]
[Bart-de-Brabo] is offline
Wie kan mij helpen..? Ik moest voor scheikunde een proef doen en daarna wat vragen beantwoorden... op zich niet zow'n heel groot probleem... maar ik kom er egt niet uit gewoon... en toen ik wat ging vragen aan die vent zei die dat ik 't zelf uit moest zoeken omdat 't voor een cijfer is... Maar iig... de proef... ik tik 'm maar ff over...

Hoe verlopen evenwichtsverschuivingen?

Als oplossingen van FeCl3 en KSCN worden samengevoegd, stelt zich het volgende evenwicht in:

Fe 3+ (aq) + SCN – (aq) <--> FeSCN 2+ (aq)

1. Schenk 30 mL 0,010 M FeCl3-oplossing bij 35 mL 0,010 M KSCN-oplossing en homogeniseer het ontstane mengsel. Verdeel het mengsel vervolgens over 7 reageerbuizen. Hiervan dient buis 1 als referentie.

2. Verhit buis 2 voorzichtig en laat deze vervolgens langzaam weer afkoelen.

3. Schenk ik buis 3 een paar mL verzadigde FeCl3-oplossing.

4. Schenk in buis 4 een paar mL verzadigde KSCN-oplossing.

5. Schenk in buis 5 een paar mL 0,10 M AgNO3-oplossing.

6. Schenk in buis 6 een paar mL 0,10 M NaOH-oplossing.

7. Schenk de inhoud van buis 7 uit in een erlenmeyer en voeg zoveel water toe tot de rode kleur net niet meer zichtbaar is. Vul drie reageerbuizen voor ongeveer de helft met deze verdunde oplossing. Hiervan dient één buis als referentie. Schenk in de twee andere buizen met verdunde oplossing een paar mL verzadigde FeCl3-oplossing respectievelijk een paar mL verzadigde KSCN-oplossing.

Nouw... dat was de proef dan... ik kreeg de volgende resultaten..:

reageerbuis: waaneming:
1: bordeaux rood (referentie...)
2: licht oranje
3: donkerrood... lijkt op bloed
4: donker donkerrood... bijna zwart...
5: wit... romige kleur zeg maar... lichtelijk doorzichtig met stukjes erin... en na een kwartiertje ontstond er een paarse neerslag...
6: urinekleur geel...
7-1: lichtbruinig (referentie...)
7-2: donkerder vergeleken met '7-1'...
7-3: donker bordeaux rood... lijkt op bloed...

Nouw... en dan komen de vragen..:

a. Beschrijf kort je waarnemingen bij de proefonderdelen 1 t/m 7.
b. Geef de vergelijkingen van de reacties die optraden bij de proefonderdelen 5 en 6.
c. Beredeneer in welke richting de onderzochte evenwichtsreactie endotherm is.
d. Geef een uitgebreide verklaring voor de geconstateerde kleurveranderingen bij de proefonderdelen 3 t/m 7.

------------------------------------------------------------------------------------

Nouw... vraag a lukt dan wel... maar bij b kom ik dus in de problemen... ik heb 't geprobeerd met de Binas... Maar wat is in vredesnaam KSCN..? Verder dacht ik dat zowieso Fe 3+ met NO3 zouw reageren... maar egt... verder kom ik egt niet... ... op zich zou c. wel moeten lukken... zolang ik b weet... (denk ik... ) en d... ... jah... *zucht... 't is niet zow dat ik te lui ben om zelf mn huiswerk te doen... ik kom er gewoon niet uit... En ik wil graag een goed cijfer... dus egt waar... als iemand me kan helpen... zouw je egt godse dankbaar zijn...

(btw... zit in VWO-5... voor als je antwoord geeft... dat je een beetje rekening houd met mn niveau...)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2004, 20:17
sdekivit
sdekivit is offline
FeSCN is ijzerthiocyanaat ofwel ijzerrhodamine en veroorzaakt dus de rode kleur die je in de referentiebuis zult vinden (en in andere buisjes)

--> als je dus een rodere oplossing vindt, dan weet je dat daar meer KSCN is gevormd en ,jawel, het evenwicht is naar rechts verschoven

--> als je een buisje vindt met een lichtere kleur dan is het evenwicht naar links verschoven.

bedenk wel dat SCN - kleurloos is en dat Fe2+ geel is.

KSCN is ook kleurloos en beinvloedt het evenwicht in de richting van FeSCN als de proef goed is verlopen.

die reacties moet je kunnen opstellen --> heb je als het goed is al gehad --> zouten en neerslagreacties.

over endotherm kun je alleen wat zeggen als je de kleuromslag hebt gezien bij verhitten --> de omslag die je dan ziet is de endotherme reactie, want bij verhitten verloopt de reactie die warmte nodig heeft, 'beter beter' dan exotherme reacties.

--> is bij verhitten de oplossing kleurloos gewoorden, dan is de reactie naar links dus endotherm.

Sander

Laatst gewijzigd op 27-10-2004 om 20:28.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 20:11
[Bart-de-Brabo]
Avatar van [Bart-de-Brabo]
[Bart-de-Brabo] is offline
@ Sander..: ... is 't goed als ik je toevoeg op MSN..? Ik zag bij andere posts dat je behoorlijk slim bent... iig godse bedankt...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 00:27
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Fe 3+ (aq) + SCN – (aq) <--> FeSCN 2+ (aq)

1. Schenk 30 mL 0,010 M FeCl3-oplossing bij 35 mL 0,010 M KSCN-oplossing en homogeniseer het ontstane mengsel. Verdeel het mengsel vervolgens over 7 reageerbuizen. Hiervan dient buis 1 als referentie.

2. Verhit buis 2 voorzichtig en laat deze vervolgens langzaam weer afkoelen.

3. Schenk ik buis 3 een paar mL verzadigde FeCl3-oplossing.

4. Schenk in buis 4 een paar mL verzadigde KSCN-oplossing.

5. Schenk in buis 5 een paar mL 0,10 M AgNO3-oplossing.

6. Schenk in buis 6 een paar mL 0,10 M NaOH-oplossing.

7. Schenk de inhoud van buis 7 uit in een erlenmeyer en voeg zoveel water toe tot de rode kleur net niet meer zichtbaar is. Vul drie reageerbuizen voor ongeveer de helft met deze verdunde oplossing. Hiervan dient één buis als referentie. Schenk in de twee andere buizen met verdunde oplossing een paar mL verzadigde FeCl3-oplossing respectievelijk een paar mL verzadigde KSCN-oplossing.
Bij het kijken naar waar een reactie verloopt moet je kijken wat er meer gemaakt wordt nadat je iets hebt toegevoegd.
-> als de concentratie van een stof toeneemt door het toevoegen van iets zal het evenwicht naar de kant gaan waar die stof niet staat.
-> ook geld: de deeltjes willen zoveel mogelijk bewegingsruimte hebben. Word de concentratie van alle stoffen bijv hoger door indampen oid dan zal het systeem er voor zorgen dat het evenwicht gaat naar de kant met de minste ionen

1) er word uitgegaan van 0,3 mmol Fe3+ en 0,35 mmol SCN-. Ik weet niet wat de evenwichtconstante is, maar als je die weet kan je ook nog berekenen hoeveel er van de 3 soorten ionen in de opl. is.

2)Ik zou zeggen verhitten geeft verdamping van water, concentraties worden hoger en het evenwicht gaat naar rechts(volgens mij is dit in tegenstelling met wat sdekivit zegt, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet niet precies wat je wilt en ik geef maar ff snel mijn interpetatie die niet perse goed hoeft te zijn, want dat met die kleuren vertelt mij in m'n huidige toestand weinig )

3) de concentratie Fe3+ neemt toe, evenwicht naar rechts

4) de concentratie SCN- word hoger dus het evenwicht gaat naar rechts

5) & 6) Bij deze reacties haal je stoffen weg die in je reactievergelijking staan, door neerslag. Zie de algemene regel.

7) in beide gevallen gaat het evenwicht naar rechts, dus meer FeSCN en dus een donkerdere kleur.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 10:43
sdekivit
sdekivit is offline
je kunt de evenwichtsverschuiving beter duidelijk maken met het botsende deeltjes model:

bijvoorbeeld het evenwicht A+B <--> C + D

toevoegen van stof A levert volgens het botsende deeltjes model een grotere kans op het aantal botsingen van A met B (er is meer A aanwezig dus de kans dat A een deeltje B tegenkomt zal groter zijn). Doordat er meer botsingen tussen A en B plaatsvinden wordt er meer C en D gevormd --> het evenwicht verschuift dus naar rechts (dus wat teddybeer zei: de kant waar het toegevoegde deeltje niet staat)

gaan we het volume verkleinen, dan geldt ook weer het botsende deeltjes model: als we het volume gaan verkleinen, worden de concentraties dus groter, van alle stoffen. Maar de stoffen met een grotere concentratietoename zullen eerder een eigen deeltje tegen komen dan alle andere stoffen. --> het evenwicht verschuift dan dus naar de kant van de minste ionen

bv.: in het evenwicht 2A + B --> C + 3 D

--> halveren van het volume zal ervoor zorgen dat de concentraties verdubbelen en het resultaat is te zien in de concentratiebreuk

volgens de concentratiebreuk neemt de teller ([c] * [d]3) meer toe dan de noemer --> de kans is dus groter dat C en D met elkaar botsen dan A met B en dus verschuift het evenwicht naar de kant van A en B

Sander

Laatst gewijzigd op 30-10-2004 om 12:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.