Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2007, 18:10
het sokje
het sokje is offline
nou zie vraag, is kotsen slecht voor je
ik ben al een tijdje ziek en ik kots me wat af, maar ik was benieuwd of het nou ook schade toebrengt (aan jezelf, dus niet aan anderen )
alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 18:13
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Het kan je slokdarm irriteren en het is niet goed voor het glazuur van je tanden, maar een normaal griepje zal doorgaans geen blijvende schade aanrichten.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 18:14
het sokje
het sokje is offline
hoeveel kotsen doet dat dan wel?
heb hier al 2 weken last van namelijk
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 18:19
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Die klachten ontstaan bijvoorbeeld bij mensen met een eetstoornis die daar bij braken, echt langere termijn dus.

Maar als je al 2 weken klachten hebt en niks binnenhoudt zou ik even langs de huisarts gaan.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 18:21
het sokje
het sokje is offline
ik ben eergister ook al geweest
en ik ben aan de betere hand, maar ik was gewoon benieuwd, want men maag staat wel op zen kop
maar bedankt voor de snelle reactie
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 19:07
Verwijderd
wat bloem zegt.

plus dat ik iig altijd last heb van spierpijn als ik dagen lang heb gekotst (gelukkig al jaren geleden voor mij).
En een vervelend gevoel bij het stukje tussen mijn neus en keel...zurig en naar.

beterschap
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 23:11
Lautitia
Lautitia is offline
Gevolgen van frequent en langdurig braken:
- Uitdroging en de verschijnselen die daarbij horen (droge huid, brosse nagels, dun en droog haar) veroorzaakt door vochtverlies.
- Een verminderde vulling van de bloedvaten/Een te lage bloeddruk veroorzaakt door vochtverlies en het verlies aan elektrolyten. Een te lage bloeddruk veroorzaakt een verminderde doorbloeding van de huid en de extremiteiten waardoor deze een blauwpaarse kleur krijgen, duizeligheid en flauwvallen.
- Bradycardie (een te lage hartslagfrequentie) veroorzaakt door verlies aan met name kalium (een van de belangrijkste elektrolyten); kalium is noodzakelijk voor contractie van hartspiercellen. Daarnaast nemen de hartspiercellen in volume af (hypoplasie) en in aantal (hypotrofie).
- Mechanische schade. Braken kan gepaard gaan met flink wat geweld en drukverhoging; in zeldzame gevallen kan dit leiden tot maagbloeding, scheurtjes in de slokdarm, ribfracturen en lucht tussen pericard en hart, tussen pleura en long of onder de huid.
- Schade aan de maag, slokdarm, keelholte, speekselklieren en gebit door de bijtende werking van het maagzuur.
- Metabole alkalose: er gaat veel zuur verloren waardoor de pH van het bloed stijgt. Dit verschijnsel wordt versterkt door uitdroging aangezien er dan ook via de nieren veel zuur verloren gaat.
- Een tekort aan magnesium. Dit geeft klachten als verwardheid, spierzwakte, kramp en hartritmestoornissen, en bevordert bovendien het verlies van kalium via de urine.
- Botdemineralisatie, veroorzaakt door een tekort aan met name fosfaat, calcium en eiwit.
- Stijging van de concentratie van endogene opïoden in het bloed. Dit is mogelijk de biologische component die het ontstaan van verslaving aan opgewekt braken bevordert. Daarnaast stimuleren deze stoffen de eetlust.
- Het ontstaan van oedeem. Bij vochtverlies produceert de hypothalamus ADH (Anti-Diuretisch Hormoon) dat aldosteronproductie door de bijnieren stimuleert, en aldosteron zorgt ervoor dat de nieren de urine meer concentreren; op die manier gaat er minder vocht verloren en kan er oedeem ontstaan. Vooral nadat het braken gestaakt is, is deze oedeemvorming opvallend, omdat de ADH-afgifte nog enkele dagen tot weken hoog blijft.

Overigens blijkt bij braken ongeveer de helft van het gegeten voedsel verteerd te worden.

Hmja, dit is héél veel informatie die misschien niet eens van toepassing is op de vraag die de TS heeft, I know .. Maar ik stond er echt versteld van dat braken zo véél negatieve effecten heeft op je lichaam, en dat wilde ik met jullie delen. Sorry .
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 16:03
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 03-02-2007 @ 00:11 :
Hmja, dit is héél veel informatie die misschien niet eens van toepassing is op de vraag die de TS heeft, I know .. Maar ik stond er echt versteld van dat braken zo véél negatieve effecten heeft op je lichaam, en dat wilde ik met jullie delen. Sorry .
Bedankt voor het delen Maar er staan een aantal dingen in die niet kloppen. Als je het uit je hoofd doet, kan dat natuurlijk gebeuren. Als je dit uit je boek haalt dan wordt het eens tijd voor een nieuw fysiologieboek
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 19:08
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Mja je verliest voedingsstoffen en vocht. En zoals Bloem al zei: het is slecht voor je tanden.

2 weken ziek en kotsen is niet goed (sowieso niet), maar je zal er geen schade door oplopen.

Misschien is het wel een optie om wat voedingssupplementen te slikken? Ik weet het niet.. ik roep ook maar wat. Maar ik kan me voorstellen dat dat het gebrek aan voedingsstoffen gedeeltelijk oplost en je gezondheid verbetert.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 19:15
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
DDM schreef op 03-02-2007 @ 17:03 :
Bedankt voor het delen Maar er staan een aantal dingen in die niet kloppen. Als je het uit je hoofd doet, kan dat natuurlijk gebeuren. Als je dit uit je boek haalt dan wordt het eens tijd voor een nieuw fysiologieboek
Wat klopt er niet: mijn uitleg van bepaalde begrippen, zitten er onjuistheden in de beschrijving van de processen die ik noem, of noem ik zelfs processen die niet optreden bij braken? Dan weet ik in ieder geval in welke richting ik moet zoeken . Niet te specifiek antwoorden graag , ik wil het zelf uitzoeken wat er niet klopt.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 18:44
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik zie ook niet echt fouten hoor, dus ik ben ook benieuwd...
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 18:09
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Lautitia schreef op 03-02-2007 @ 20:15 :
Wat klopt er niet: mijn uitleg van bepaalde begrippen, zitten er onjuistheden in de beschrijving van de processen die ik noem, of noem ik zelfs processen die niet optreden bij braken? Dan weet ik in ieder geval in welke richting ik moet zoeken . Niet te specifiek antwoorden graag , ik wil het zelf uitzoeken wat er niet klopt.
Bijvoorbeeld bij je laatste punt. Daar haal je de osmolaliteit -en volumehuishouding door elkaar. Verder krijg je geen oedeem. Maar ik benieuwd via welke fysiologische weg jij oedeem wil creeren.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 20:27
Kwekky
Avatar van Kwekky
Kwekky is offline
Toen ik een keer zwaar ziek was, heb ik daar gekneusde ribben aan overgehouden
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 00:28
Verwijderd
en het feit dat je metabolisme op hongerstand schakelt, waardoor je daarna ipv gewoon je eten verteert veel meer als vet op gaat slaan (zo kom ik aan mn buikje)
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 09:09
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Typisch geneeskundig automonteur gelul weer

Geneeskundige boeken kloppen vaak geen zak van, althans niet als je naar de details gaat kijken
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 12:46
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Maarten schreef op 06-02-2007 @ 10:09 :
Typisch geneeskundig automonteur gelul weer


Ik zou toch maar wat blij zijn als mijn motortje blijft lopen en alles goed gesmeerd blijft. Typische opmerking
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 20:54
zonnestoeltje
Avatar van zonnestoeltje
zonnestoeltje is offline
die oedeemvorming zie je toch ook bij kinderen in de derde wereld? (of haal ik nu wat door elkaar? ) alleen is dat door tekort aan voedinsstoffen e.d. wat uiteindelijk ook een gevolg is van veel kotsen.
__________________
werk alsof je t geld niet nodig hebt, dans alsof niemand kijkt, heb lief alsof je nog nooit gekwetst bent
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding, Gewicht & Gezondheidtopic #26
Balance
500 08-09-2012 18:00
Drugs & Alcohol Bloed kotsen van pillen?
HC4L
49 07-09-2007 01:30
Psychologie MOET Ik (meer) hulp zoeken?
fizzle-fluffy
101 28-10-2006 17:11
Drugs & Alcohol Drank&alcohol= alleen maar plezier hebben.
Verwijderd
49 24-12-2003 18:33
Psychologie anorexia???
Bitchy-Angel
109 01-10-2003 16:00
Drugs & Alcohol Tips tegen overgeven na drank
heropsychodream
53 06-07-2003 00:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:59.