Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2008, 17:37
stifmeisterrr
stifmeisterrr is offline
Ik ben dit jaar begonnen met ICT maar kwam er nu achter dat dat echt helemaal niks voor mij is
Ik wil dus nu havo gaan doen. Heb vmbo-tl afgerond en laagste cijfer op me diploma was een 7. Mjah nu is de vraag dus of ik vavo in een jaar zou kunnen halen? en zo ja, zit ik dan heel de week met me neus in de boeken ?

Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 23-09-2008 om 17:43.
Advertentie
Oud 25-09-2008, 11:07
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Uhm, is dat niet een beetje laat ? Ik heb er al 5 weken op zitten ..

Nouja, je kunt altijd nog bellen of ze nog plek hebben. En of je nog kunt instromen.
Meestal als je vmbo-t hebt afgerond, zul je havo-2 jarig doen, er zijn natuurlijk uitzonderingen
Oud 26-09-2008, 07:44
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
Ik ben dit jaar begonnen met ICT maar kwam er nu achter dat dat echt helemaal niks voor mij is
Ik wil dus nu havo gaan doen. Heb vmbo-tl afgerond en laagste cijfer op me diploma was een 7. Mjah nu is de vraag dus of ik vavo in een jaar zou kunnen halen? en zo ja, zit ik dan heel de week met me neus in de boeken ?

Alvast bedankt
Nee je moet 2 jaar over doen, zijn uitzonderingen maar komt bijna niet voor. En of je een hele week met je neus in de boeken zitten hangt van jezelf af natuurlijk.
Oud 03-10-2008, 11:17
swiffermuis
Avatar van swiffermuis
swiffermuis is offline
Haha, wat gaat het allemaal makkelijk bij jullie.

Ik heb 2 keer 4HAVO gedaan (2 verschillende scholen!!), en de 2e keer ging ik helemaal de mist in. Ik heb helemaal niks fout gedaan, alleen de thuissituatie zat niet helemaal mee (schulden, veel overlijdens). Nu heb ik laatst een intakegesprek gehad bij het Sprintlyceum en toen begon het hele gedoe. Formulieren, formulieren en nog meer formulieren. Ze deden heeeel moeilijk. Uiteindelijk ben ik toch aangenomen.. maarrrrrr. Het was alsnog niet allemaal geregeld. Ik moet een uitbestedingsformulier laten ondertekenen door mijn laatste school en die willen en kunnen dat blijkbaar niet doen, omdat ik ineens uitgeschreven ben! Ik ben dus weer lekker vastgelopen . Maarrrr.. nu heb ik zometeen weer een gesprek met mevrouw op de school van de Vavo, want ik snap er heeeelemaal niets meer van. Ben benieuwd hoe het gaat..
Btw, ik doe avondschool, zijn er meer mensen die dat doen?
Oud 13-10-2008, 18:38
Chucky66
Chucky66 is offline
Hallo,
Ik heb even een vraagje over het VAVO.
Ik heb namelijk in het schooljaar 2005-2006 mijn VMBO-TL diploma gehaald, en ben er nu achter na 2 jaar op verschillende MBO scholen, dat ik toch eerst mijn Havo wil gaan halen.
Nu heb ik op mijn diploma (mede door te weinig motivatie) niet gemiddeld een 7 als cijfer.
Ik ben ook bij een intake gesprek bij het ID-College geweest om Vavo te gaan doen, maar die vrouw daar zei dat ze mij niet kon toelaten vanwege dat ik niet gemiddeld een 7 stond.
Is het nu voor mij echt helemaal niet meer mogelijk om Havo te gaan doen??
Ik doe het liever niet via een zelfstudie van de LOI of iets dergelijks want ik denk dat dat erg moeilijk is om zelf alles uit de zoeken.

Bedankt alvast!!

Laatst gewijzigd op 14-10-2008 om 12:39.
Oud 16-10-2008, 13:57
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Het kan wel, het ligt namelijk echt aan de betreffende school.
Als ik jou was, zou ik verder gaan zoeken

Maaruh, voor dit jaar wordt je in elk geval niet meer toegelaten.
Oud 02-12-2008, 10:38
Fluke_
Fluke_ is offline
Hallo,,
ik doe op het moment 4vwo, heb een hekel aan school en verveel me de pleures.
Ik wil dus vavo gaan doen voor 5&6 vwo, maar ik woon in zeeland,
en wil niet te ver reizen. dus,
Waar kan ik allemaal 5&6 vwo doen in 1 jaar ?
In zeeland zijn ze ermee gekapt ...
Oud 04-12-2008, 03:20
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Hallo,,
ik doe op het moment 4vwo, heb een hekel aan school en verveel me de pleures.
Ik wil dus vavo gaan doen voor 5&6 vwo, maar ik woon in zeeland,
en wil niet te ver reizen. dus,
Waar kan ik allemaal 5&6 vwo doen in 1 jaar ?
In zeeland zijn ze ermee gekapt ...
Staatsexamens...
Oud 04-12-2008, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Hallo,,
ik doe op het moment 4vwo, heb een hekel aan school en verveel me de pleures.
Ik wil dus vavo gaan doen voor 5&6 vwo, maar ik woon in zeeland,
en wil niet te ver reizen. dus,
Waar kan ik allemaal 5&6 vwo doen in 1 jaar ?
In zeeland zijn ze ermee gekapt ...
http://www.roczeeland.nl/portal/page..._schema=PORTAL ?! onderin staat gewoon dat je VAVO kan doen aan het ROC. Ze noemen het dan wel geen VWO-sprint maar je kanw el in 1 jaar al je vakken doen. Je kan ook bij het Luzac kijken, al weet ik niet of die bij jou in de buurt zit + het is reteduur.
Oud 06-12-2008, 23:52
Vermadus
Vermadus is offline
Hallo, ik had wat vragen over VAVO, omdat er nog wat dingen onduidelijk voor mij zijn.
Ik heb op dit moment een mavo diploma en ik doe MBO( 2e jaar ), maar ik wou graag op het VAVO mijn havo diploma halen. Ik vroeg me alleen de volgende dingen af:

Wat zijn de kwalificaties om in het VAVO te komen? want mijn eindrapport cijferlijst van de mavo is niet bepaald top.

Is het mogelijk om in 1 jaar havo te halen, of wordt het dan toch echt 2 jaar?

Ik neem aan de de prijs voor de opleiding reteduur is ( ook al weet ik niet de precieze kosten ) , is er dus ook een avond-school/opleiding, zodat er in de middag mogelijkheid is om te werken.

In ieder geval alvast bedankt!
Oud 07-12-2008, 12:54
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Citaat:
dat zou hetzelfde zijn als dat je in nederland een vwo papiertje behaalt en daarmee naar belgië gaat. Als je een bepaalde studie op wo niveau wil doen, dan moet je ook een bepaald profiel hebben gedaan.

Zo is het bij ons dat je in het middelbaar toch zeker latijn moet hebben gedaan dacht ik als je bijvoorbeeld geneeskunde wil gaan studeren.

Het zou logisch zijn dat dat ook zo is in nederland, dat je profiel toch wel een weg is om bij een bepaald doel (in dit geval studie) te raken.


Om even duidelijk proberen te zijn: In belgië heb je verschillende onderverdelingen zoals in nederland vwo/havo/vmbo. Bij ons is het aso/kso/tso/bso/bo.
Aso: Algemeen secundair onderwijs dat het dichtst aanleunt bij vwo.
Kso: Kunst secundair onderwijs dat nagenoeg dezelfde vakken aanbiedt op hetzelfde niveau als aso, maar meer gericht op kunst.
Tso: Technisch secundair onderwijs dat nagenoeg dezelfde vakken aanbiedt op hetzelfde niveau als aso, maar meer gericht op techniek
bso: Beroeps secundair onderwijs ligt qua niveau veel lager dan alle anderen en richt zich vooral op praktijk.
Bo: Bijzonder onderwijs voor mensen met een leerachterstand.

Je zou de havo kunnen vergelijken met tso en kso maar dat gaat niet voor alle richtingen (profielen) op. Bij het tso profiel secretariaat-talen leer je 5 talen op aso-niveau. Bij tso profiel chemie, heb je biologie, fysica en chemie op aso niveau.

Sommige richtingen in aso zijn dan weer 'gemakkelijk'; humane wetenschappen bijv.



Om te antwoorden op je vraag; een aso papiertje is het equivalent van een vwo papiertje.
aso
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Oud 07-12-2008, 12:56
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Citaat:
Hallo, ik had wat vragen over VAVO, omdat er nog wat dingen onduidelijk voor mij zijn.
Ik heb op dit moment een mavo diploma en ik doe MBO( 2e jaar ), maar ik wou graag op het VAVO mijn havo diploma halen. Ik vroeg me alleen de volgende dingen af:

Wat zijn de kwalificaties om in het VAVO te komen? want mijn eindrapport cijferlijst van de mavo is niet bepaald top.

Is het mogelijk om in 1 jaar havo te halen, of wordt het dan toch echt 2 jaar?

Ik neem aan de de prijs voor de opleiding reteduur is ( ook al weet ik niet de precieze kosten ) , is er dus ook een avond-school/opleiding, zodat er in de middag mogelijkheid is om te werken.

In ieder geval alvast bedankt!
Als je voltijd Havo gaat volgen moet je lesgeld betalen, maar dat is op een gewone middelbare school ook zo als je boven de 16 (of is het 18?) bent.
Je kunt inderdaad 's avonds lessen volgen, maar niet alle vakken worden 's avonds aangeboden, de meesten wel overigens.
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Oud 07-12-2008, 13:39
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Als je vanuit het vmbo de VAVO havo wilt gaan doen, doe je er 2 jaar over.
Oud 07-12-2008, 13:41
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Ik neem aan de de prijs voor de opleiding reteduur is ( ook al weet ik niet de precieze kosten ) , is er dus ook een avond-school/opleiding, zodat er in de middag mogelijkheid is om te werken.
Soms, betaalt je oude school het lesgeld. Je moet je wel eerst weer inschrijven op een gewone voortgezet onderwijs school. Via de Rutte-regeling kun je uitbesteed worden. Tegenwoordig worden vmbo leerlingen namelijk gestimuleerd om door te gaan met de havo.
Oud 07-12-2008, 13:45
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Hallo,,
ik doe op het moment 4vwo, heb een hekel aan school en verveel me de pleures.
Ik wil dus vavo gaan doen voor 5&6 vwo, maar ik woon in zeeland,
en wil niet te ver reizen. dus,
Waar kan ik allemaal 5&6 vwo doen in 1 jaar ?
In zeeland zijn ze ermee gekapt ...
Hm. Ik weet niet. Meestal word je pas toegelaten als je ook wat dingen van je eindexamendossier hebt afgesloten. Anders is het namelijk gewoon niet te doen in één jaar. Of als je je havo diploma hebt ..

Als je dit echt wilt .. zou je kunnen praten met de decaan op school. Die kan weer contact opnemen met een VAVO-instelling (ROC bijv)
Oud 07-12-2008, 14:49
Vermadus
Vermadus is offline
Bedankt voor de antwoorden!
Ik vroeg me ook eigenlijk af of er een open dag is voor het VAVO, waar ik eventueel nog wat vragen zou kunnen stellen, is er zoiets?
Oud 07-12-2008, 15:47
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Lastige vraag. Op het *weetevennietmeerhoehetheet* (hetzelfde als in Utrecht) in Groningen stond wel de VAVO van de betreffende provincie. Hier kon je vragen stellen e.d. Sommige instellingen hebben een openavond. Niet allemaal. Ik denk dat je het beste even contact kan opnemen met de instelling waar je eventueel naar toe zou willen. Meestal hebben ze ook wel een informatie boekje, met kosten enzovoorts. Of je kunt een gesprek aanvragen
Oud 07-12-2008, 20:22
Vermadus
Vermadus is offline
Net nog even rondgekeken, in ieder geval de paar VAVO-scholen waar ik geïnteresseerd voor ben zijn nog geen open dagen voor in 2009, dus dat zal dan wel telefonisch/via mail contact worden.

Ik ben er ook net achtergekomen dat er maar 1 VAVO school in den haag zit? Mondriaan VAVO? Misschien dat ik dan toch maar moet overwegen om buiten Den Haag te kijken (leiden?)
Oud 03-03-2009, 14:10
Ragdollman
Ragdollman is offline
Zo, even leven blazen in deze topic!

Ik ben hier om wat vragen te stellen over het VAVO, maar voordat ik dat doe, zal ik eerst maar even mijn verhaal vertellen.

Ik ben op dit moment 17 (18 in september), heb een mavo-t diploma met een verschrikkelijke gemiddelde van 5,8. Natuurlijk zijn daar verschillende redenen voor, maar uiteindelijk, de cijfer blijft daar toch uiteindelijk.

Omdat ik met zo'n rapport natuurlijk niet naar havo kon doorstromen, heb ik een MBO opleiding gedaan, maar helaas beviel dat totaal niet, en ben ik nu voor een half jaartje aan het werken.

Nu ik bijna 18 ben, was/ben ik van plan om het eerstvolgende schooljaar VAVO te doen, voor een havo diploma. Natuurlijk wil ik dit het liefst in 1 jaar afronden, maar ik heb zo'n mijn twijfels dat zoiets gaat lukken.

Maar, helaas loop ik nu ook tegen het 2-jarige havo muur aan, omdat dat ook toelatingseisen heeft maar ik minimaal een 6,5 moet staan, op de sites van DE VAVO scholen.

Ik dacht dat VAVO was voor zeg maar een tweede kans, als je HAVO niet op middelbare school kan doen, maar nu loop ik tegen dezelfde toelatingseisen aan als de middelbare school eisen, een 6,5 gemiddeld.

Dus, mijn vraag ik, heeft elke VAVO school deze toelatingseisen, of krijg ik nou de verkeerde informatie toegegooid?

In ieder geval alvast bedankt!
Oud 03-03-2009, 16:41
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Vraagje!

Als achttienjarige, kun je zelf aangeven of je 4+5 HAVO of 5+6 VWO in één jaar wilt doen of ligt dat aan je vooropleiding?
__________________
Haters gonn' hate
Oud 03-03-2009, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Vraagje!

Als achttienjarige, kun je zelf aangeven of je 4+5 HAVO of 5+6 VWO in één jaar wilt doen of ligt dat aan je vooropleiding?
Dat laatste meestal.
Oud 03-03-2009, 20:53
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Zo, even leven blazen in deze topic!

Ik ben hier om wat vragen te stellen over het VAVO, maar voordat ik dat doe, zal ik eerst maar even mijn verhaal vertellen.

Ik ben op dit moment 17 (18 in september), heb een mavo-t diploma met een verschrikkelijke gemiddelde van 5,8. Natuurlijk zijn daar verschillende redenen voor, maar uiteindelijk, de cijfer blijft daar toch uiteindelijk.

Omdat ik met zo'n rapport natuurlijk niet naar havo kon doorstromen, heb ik een MBO opleiding gedaan, maar helaas beviel dat totaal niet, en ben ik nu voor een half jaartje aan het werken.

Nu ik bijna 18 ben, was/ben ik van plan om het eerstvolgende schooljaar VAVO te doen, voor een havo diploma. Natuurlijk wil ik dit het liefst in 1 jaar afronden, maar ik heb zo'n mijn twijfels dat zoiets gaat lukken.

Maar, helaas loop ik nu ook tegen het 2-jarige havo muur aan, omdat dat ook toelatingseisen heeft maar ik minimaal een 6,5 moet staan, op de sites van DE VAVO scholen.

Ik dacht dat VAVO was voor zeg maar een tweede kans, als je HAVO niet op middelbare school kan doen, maar nu loop ik tegen dezelfde toelatingseisen aan als de middelbare school eisen, een 6,5 gemiddeld.

Dus, mijn vraag ik, heeft elke VAVO school deze toelatingseisen, of krijg ik nou de verkeerde informatie toegegooid?

In ieder geval alvast bedankt!
Tja. Het ligt aan je intakers. En waarom jij een 5,8 gemiddeld stond. En hoe gemotiveerd jij bent. En of je het niveau aan kunt. (Op sommige scholen kun je een 'toelatingstest' doen.) Ik zou zeggen; bel eens een VAVO instelling op, en informeer naar de mogelijkheden

Btw; vanuit een vmbo-t diploma, duurt het behalen van een havo diploma op de vavo 2 jaar.
Oud 03-03-2009, 20:56
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Dat laatste meestal.
Precies. Minimaal moet je een overgangsbewijs hebben naar 5 vwo.
Andere mogelijkheden zijn om vanuit het HAVO diploma in te stromen in vwo sprint.
Of als je gezakt bent.

Voor 4/5 havo, overgangsbewijs naar 4 havo. 4 vwo
Of als je bent gezakt.
Oud 05-03-2009, 12:52
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Precies. Minimaal moet je een overgangsbewijs hebben naar 5 vwo.
Andere mogelijkheden zijn om vanuit het HAVO diploma in te stromen in vwo sprint.
Of als je gezakt bent.

Voor 4/5 havo, overgangsbewijs naar 4 havo. 4 vwo
Of als je bent gezakt.

__________________
Haters gonn' hate
Oud 05-03-2009, 21:37
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Als ik vragen mag, wat heb je tot nu toe aan middelbare school gedaan?
En waarom zou je naar de VAVO willen?
Oud 06-03-2009, 14:33
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Als ik vragen mag, wat heb je tot nu toe aan middelbare school gedaan?
En waarom zou je naar de VAVO willen?
Met grote schaamte, vooruit dan.

VMBO-theoretische leerweg/MAVO diploma behaald, overgestapt naar 4 HAVO N&G. Door een aantal slecht gemaakte proefwerken aan het begin van 't schooljaar kan ik mijn cijfers niet ophalen naar cijfers waarmee je naar de 5-HAVO kunt. Zoals een meisje uit m'n klas die vorig jaar bleef zitten met drie keer een 5,4 op haar eindrapport.

Nu wilde ik dus (als ik 't dit jaar niet haal) 4 + 5 HAVO in één jaar doen op een VAVO-school.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 06-03-2009, 18:48
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Dan heb je dus in 4 havo gezeten. (overgansbewijs)
Hoe staat het met vakken die je af kunt sluiten, (schoolexamens, eventuele vrijstellingen?

(Ik had zelf vrijstelling voor geschiedenis1, anw, maatschappijleer, afgerond in 5 vwo. Voor 50% in 4 vwo. Die mocht ik gewoon allemaal meenemen.) Heb je goede cijfers voor PO's? (Tellen ook vaak als vrijstelling)
Oud 08-03-2009, 12:23
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Dan heb je dus in 4 havo gezeten. (overgansbewijs)
Hoe staat het met vakken die je af kunt sluiten, (schoolexamens, eventuele vrijstellingen?

(Ik had zelf vrijstelling voor geschiedenis1, anw, maatschappijleer, afgerond in 5 vwo. Voor 50% in 4 vwo. Die mocht ik gewoon allemaal meenemen.) Heb je goede cijfers voor PO's? (Tellen ook vaak als vrijstelling)
Ik hoop wel een aantal vrijstellingen te krijgen want voor Engels bijv. sta ik een 9.0 afgerond. Ik ben bang dat het echt zo een blijven-zitten-met-een-5,4-geval wordt. Vorige keer was een meisje op één tiende punt blijven zitten Ik zal ernaar informeren want heb echt geen zin om ál die vakken opnieuw te doen.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 08-03-2009, 15:53
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Ik hoop wel een aantal vrijstellingen te krijgen want voor Engels bijv. sta ik een 9.0 afgerond. Ik ben bang dat het echt zo een blijven-zitten-met-een-5,4-geval wordt. Vorige keer was een meisje op één tiende punt blijven zitten Ik zal ernaar informeren want heb echt geen zin om ál die vakken opnieuw te doen.
Je kunt alleen vrijstelling krijgen voor SE toetsen (daarbij mogen ze niet terug komen op het examen), die je al hebt gemaakt. Ik weet niet of je voor engels al SE toetsen had in 4 havo? Zo kun je vrijstellingen krijgen voor SE luistertoets/mondeling enz. Dit wordt immers niet gevraagd op het examen.

Voor vakken als eco/wiskunde/natuurkunde/scheikunde, kun je geen vrijstellingen krijgen, alleen voor het PO onderdeel. Je moet echter om in aanmerking voor een vrijstelling te komen, wel al een SE cijfer hebben van je vorige school.

Aardrijkskunde/geschiedenis/nederlands/engels/frans/duits/anw/maatschappijleer kan wel, immers niet alle domeinen worden gevraagd op het CE.
Oud 12-03-2009, 14:52
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Je kunt alleen vrijstelling krijgen voor SE toetsen (daarbij mogen ze niet terug komen op het examen), die je al hebt gemaakt. Ik weet niet of je voor engels al SE toetsen had in 4 havo? Zo kun je vrijstellingen krijgen voor SE luistertoets/mondeling enz. Dit wordt immers niet gevraagd op het examen.

Voor vakken als eco/wiskunde/natuurkunde/scheikunde, kun je geen vrijstellingen krijgen, alleen voor het PO onderdeel. Je moet echter om in aanmerking voor een vrijstelling te komen, wel al een SE cijfer hebben van je vorige school.

Aardrijkskunde/geschiedenis/nederlands/engels/frans/duits/anw/maatschappijleer kan wel, immers niet alle domeinen worden gevraagd op het CE.
Dus ik kan niet vrijstelling krijgen voor SE's voor de VAVO-school als ik op deze school een SE met een voldoende heb afgesloten? En voor PO's heb ik best hoge cijfers.
__________________
Haters gonn' hate
Oud 12-03-2009, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Met grote schaamte, vooruit dan.

VMBO-theoretische leerweg/MAVO diploma behaald, overgestapt naar 4 HAVO N&G. Door een aantal slecht gemaakte proefwerken aan het begin van 't schooljaar kan ik mijn cijfers niet ophalen naar cijfers waarmee je naar de 5-HAVO kunt. Zoals een meisje uit m'n klas die vorig jaar bleef zitten met drie keer een 5,4 op haar eindrapport.

Nu wilde ik dus (als ik 't dit jaar niet haal) 4 + 5 HAVO in één jaar doen op een VAVO-school.
Geeft dat? geen schaamte nodig vind ik! Ja! als je school toestemming geeft(als je onder de 18 ben) dan is het zo geregeld, anders kan je gewoon zelf regelen als je 18 jaar of ouder ben
Oud 18-03-2009, 21:42
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Dus ik kan niet vrijstelling krijgen voor SE's voor de VAVO-school als ik op deze school een SE met een voldoende heb afgesloten? En voor PO's heb ik best hoge cijfers.
Niet als het SE's betreft, die terug komen op examens.
Bijv: module heksen van geschiedenis komt niet terug op het CE. Als je dit op je huidige school als een SE hebt gemaakt, krijg je hier vrijstelling voor.

Echter, module nationalisme (balkan/duitsland/italie D1 oid) krijg je geen vrijstelling voor. Dit komt voor het havo en het vwo terug op het CE.

PO's moeten wél SE PO's zijn. (En de weging moet overeenkomen met die van de VAVO instelling.)
Bijv: Wiskunde PO op je huidige school telt als SE voor 10% mee. Op de VAVO instelling hebben ze een PO wiskunde wat mee telt voor 20%. Je krijgt dan niet automatisch vrijstelling. Je moet dan nog een deel van het PO van de VAVO instelling doen.
Oud 26-03-2009, 16:27
Verwijderd
Hallo ik had een vraagje,
Kun je vanuit VWO6 (als je zeker weet dat je zakt, en het ook niet werkt om het af te maken op de VAVO) doorstromen naar 1-jarig 4/5 havo?

Alvast bedankt.
Oud 26-03-2009, 17:44
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Ja, dat kan!
Oud 26-03-2009, 18:02
Verwijderd
Kan dat ook als je onvoldoendes op je lijst hebt staan (die lijst van de 4e op de 5e)?
Al mijn cijfers liggen trouwens van die lijst tussen de 5 en de 6, met daarvan 2 onvoldoendes.
Maken ze daar een probleem van?
Je kunt dan toch gewoon een heel nieuw profiel kiezen (ik doe nu C&M maar wil dan E&M op de havo gaan doen) en dan begin je toch helemaal opnieuw zonder enig cijfer?
Bedankt nogmaals :]
Oud 26-03-2009, 18:47
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
In theorie kan dat. Bij mij op school in elk geval wel.
Het hangt voornamelijk van je intake-gesprek af.
Hoe ze je beoordelen, qua motivatie enz. Waarom je niet zo hoog staat nu en toen. En waarom je denkt, dat het het komend jaar wel gaat lukken.
(Ik denk dat je wel wordt toegelaten btw, je hebt immers al 6 vwo gedaan.)

Je begint opnieuw met cijfers, maar je kunt soms vrijstellingen krijgen.
Oud 05-04-2009, 21:15
lawlz0r
lawlz0r is offline
Helloo all,

Ik wil graag komende schooljaar beginnen met vavo vwo. Maar ik vraag me af of dat wel mogelijk is. Ik zit nu in mijn laaste jaar van MBO niv-4 en voor vavo vwo heb je minimaal een havo diploma nodig. Ik heb via via te horen gekregen dat mbo-4 gelijk staat aan een HAVO diploma (makes sense want je kan met je mbo niv-4 diploma ook naar het hbo)maar geldt het ook als je vavo vwo wilt gaan volgen?

Alvast bedankt
Oud 06-04-2009, 08:43
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Ik vrees van niet, voor jou ..
Officieel zou je zelfs eerst de twee-jarige havo moeten doen.
Maar omdat je na je MBO-4 al door kunt stromen naar het HBO is dat natuurlijk niet handig.

Wat wil je precies met het vwo diploma?
Je zou ook na één jaar HBO, via de propedeuse door kunnen stromen naar de uni.

Laatst gewijzigd op 06-04-2009 om 08:48.
Oud 09-04-2009, 13:37
<Jasper>
<Jasper> is offline
Goeiedag allemaal!

Ik zat even het topic door te lezen. En nou viel mij iets op over de kosten van een VAVO.
Mijn vraag is: Celine hoe kom jij op 5000 euro?

Dat wil dus zeggen dat een 4 jarige MBO opleiding goedkoper is dan 1 jaar VAVO.....
Naar mijn mening betaal je gewoon het Lesgeld dat door de staat is vastgesteld.
Dat zal dit jaar zo'n 1000 euro zijn voor 1 jaar MBO, en ook voor VAVO. Voor een HBO kom je al snel op bijna 1600 euro per jaar. Overige kosten zullen ook nog wel een aantal honderd euro zijn.

Het cursusgeld is voor personen die bijvoorbeeld alleen wiskunde willen volgen, en alleen het aantal lessen moeten betalen. Zij hoeven dan weer niet die 1000 euro lesgeld te betalen.

Als ik er compleet naast zit graag reageren + beargumenteren.

gr. Jasper
Oud 09-04-2009, 13:41
<Jasper>
<Jasper> is offline
Studiekosten


De kosten voor de opleiding HAVO zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Lesgeld of cursusgeld. Lesgeld betaal je als je de volledige opleiding volgt. Dit lesgeld betaal je met de onderwijskaart. Het lesgeld in het schooljaar 2009-2010 bedraagt € 1013,-. Cursusgeld betaal je als je in deeltijd studeert. Dit bedraagt ongeveer € 80,- tot € 100,- per cursus (vak) per studiejaar.
Studiekosten (ongeveer € 80,- per studiejaar).
Kosten van studiematerialen.


Ik had de pagina weer gevonden. Hier het gekopieerde gedeelte. En je ziet: Lesgeld OF Cursusgeld.

gr jasper
Oud 09-04-2009, 21:12
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Hoi Jasper,
Ik zal je antwoord geven..


Lesgeld
Deze heffing wordt namens het ministerie van O,C&W geïnd door de Informatie Beheer Groep, met gebruikmaking van de onderwijskaart. Voor het schooljaar 2009-2010 bedraagt het lesgeld € 2009-2010 bedraagt € 1013,-. Lesgeld moet betaald worden als de leerling 18 jaar of ouder is en een volledig pakket volgt (6 vakken of meer).


Dit geldt hoef je niet te betalen, als je staat ingeschreven op een VO-school. Je valt dan onder de zogenaamde Rutte-regeling. Je oude school betaald dit dan. Dit kan alleen, als je nog geen diploma hebt (bent gezakt, of via het vmbo een havo diploma wilt behalen)

Leerlingen die al een Havo- of VWO-diploma hebben, maar graag een diploma op een hoger niveau willen halen of zich willen herprofileren, komen niet langer voor rijksbekostiging in aanmerking. Dit geldt niet voor leerlingen die alleen nog maar een VMBO-t diploma hebben.

Deelnemersbijdrage
Deze bijdrage dekt uitgaven die de overheid niet of slechts gedeeltelijk subsidieert. Hieronder vallen kosten voor administratie, reproductie, studie- en voortgangscontrole, absentieregistratie en basisondersteuning.
Dit bedrag is afhankelijk van de school. Waar ik het doe, is het ongeveer
€ 250. Is ook afhankelijk van het aantal vakken dat je doet.

Dan nog de kosten voor de vakken zelf.
Schoolexamen vakken zijn goedkoper dan profielvakken.
Prijzen liggen rond de €400, respectievelijk € 600

Al zijn er scholen die vakken goedkoper aanbieden.

Als je het hele pakket doet, is er vaak één prijs, die alles omvat.
Zo kom je aan de € 5000 ..
(Dit geldt dus, als je het zelf moet betalen en het hele pakket doet)

Hierbovenop, komen nog de kosten voor de boeken.
Deze dien je zelf te betalen, maar de school heeft vaak wel een soort van een boekenfonds.
Toch kom je dan al gauw op een bedrag van € 500, voor een heel pakket.
Als je maar één of twee vakken doet, is dit bedrag uiteraard veel lager.

--
Als je maar een paar vakken doet, dus een deeltijdstudent bent, betaal je de kosten voor de vakken
+ het wettelijk cursusgeld, + deelnemersbijdrage

Laatst gewijzigd op 09-04-2009 om 21:21.
Oud 10-04-2009, 15:23
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
En als je voltijd VAVO wilt gaan doen en al een HAVO diploma hebt, moet je dus ook die € 5000,- ophoesten?
__________________
Haters gonn' hate
Oud 10-04-2009, 18:56
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Ja..
De overheid subsideert het namelijk niet meer.
Oud 12-04-2009, 15:04
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Dat is wel heel erg duur ik doe nu 8 vakken op de havo en was dit jaar zo maar zo 600 euro kwijt.

Administratiekosten € 25
Les/Cursusgeld € 26 per jaar (2009/2010) per lesuur
Lesmateriaal € Afhankelijk van gekozen vakken.
Overige opleidingskosten € 25 per jaar
Examenkosten € 25
Oud 12-04-2009, 18:18
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Heb je nog een ander diploma?
Wordt je gesubsideerd door een VO-school of gemeente?
Als je dus een VMBO-diploma hebt en naar de havo wilt, kun je nl goedkoper naar school gaan.

(Hoezo betaal je geen lesgeld? Ik zie dat je ouder bent dan 18 jaar .. en meer dan 6 vakken doet .. Doe je dan geen volledig profiel?)
Oud 13-04-2009, 10:52
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Nee ik heb geen ander diploma in me bezit. En het wordt ook niet gesubsideerd door de gemeente of andere school.

Nee ik koop me lessen gewoon los dat raadde de school me aan op deze manier is het goedkoper en nu hoef ik ook niet 29 uur naar school als ik daarvoor wel had gekozen. En nu ga ik maar zo 15 uur per week heen.
Oud 13-04-2009, 17:32
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Das wel relaxt!
Kan helaas niet overal ..
Oud 17-04-2009, 20:15
sammy 18
sammy 18 is offline
Hoi allemaal, ik heb een vraag.
Ik ben in de vierde blijven zitten door omstandigheden (ziekte enz. --> op ééntiende voor frans en duits terwijl mijn profiel n/t+n/g is.) Hierdooor ben ik in de nieuwe tweede fase terechtgekomen. Nu zit ik in de vijfde en sta ik voor alles wel redelijk (ziekte is nog niet over maar gaat wel beter ), echter sta ik voor wiskunde een 3,6 en bij een 3,4 wordt het afgerond naar een drie. Met andere woorden: ik blijf dan weer zitten
Nu zit ik al een hele tijd na te denken om naar de Vavo te gaan (5+6 VWO in één jaar), maar hoe zit het dan met mijn cijfers die ik gehaald heb? Begin ik dan helemaal opnieuw of begin ik dan weer met een 3,6 voor wiskunde en een 8 voor scheikunde?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt.
Oud 18-04-2009, 18:31
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Hoi Sammy,
Je kunt er zelf voor kiezen om je cijfers mee te laten rekenen.
Alleen is het zo, dat je alleen vrijstellingen kunt krijgen, voor vakken, waar geen CE in is.
Dus je kunt vrijstellingen krijgen voor PO's en SE vakken (vakken waar je geen eindexamen in hoeft te doen)

Voor wiskunde zul je alleen eventueel (als je dat wilt) vrijstelling krijgen voor het PO onderdeel, niet voor de rest van je cijfers. (Het PO onderdeel op je huidige school moet dan wel al een SE cijfer tellen)
Voor scheikunde hetzelfde. De PO's kun je als vrijstelling mee nemen.
Oud 19-04-2009, 20:30
sammy 18
sammy 18 is offline
Hoi Celine,
Dank je wel voor je reactie!
Oké, fijn dat ik vrijstelling krijg voor sommige dingen zoals PO's, jammergenoeg heb ik voor wiskunde 0 PO's gehad
Maar als ik zelf kan kiezen, kan ik dan ook zeggen dat ik volgend jaar op het ROC met een 8 gemiddelde voor scheikunde wil beginnen (sta ik nu) en voor een aantal vakken ook met mijn gemiddelde van in de vijfde. Maar dat ik voor wiskunde en bijvoorbeeld nederlands met een schone lei begin? Dus dat ik voor andere vakken niet met mijn eindgemiddeldes van de vijfde start?
Ook heb ik KCV met een 9 afgesloten en twee jaar spaans gevolgd waar ik ook een 8 voor stond. Kan ik deze twee cijfers ook meenemen? Dat komt namelijk goed uit voor de loting van de universiteit
Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar dit soort info staat niet op de site van het ROC, eigenlijk nergens en dit zijn juist de vragen die mij keuze voor volgend jaar beslissen.
Groetjes Sammy
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote VAVO topic /sprint opleiding/ avondonderwijs 2
xxceline
282 13-06-2011 19:54
Algemene schoolzaken overstap naar havo
Tjanssen
4 22-06-2009 12:11
Algemene schoolzaken Vavo
Hell-Inc
2 21-03-2007 12:12
Algemene schoolzaken VAVO avondopleiding
niqui
36 22-09-2006 14:36
Algemene schoolzaken VWO 5 en VWO 6 in 1 jaar doen!!!
Allenms
10 13-09-2006 12:49
Algemene schoolzaken Top havo doen???
meisje10505
1 30-06-2006 19:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.