Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2009, 13:56
Fex
Fex is offline
Hallo mensen

Ik heb lang na zitten denken, maar ik kom er niet uit wat ik zou moeten doen, daarom graag de hulp van mensen die er ervaring mee hebben of verstand van zaken hebben =)

Dit is mijn situatie: Ik ben 3 jaar geleden gestopt met VWO omdat ik er zo slecht voorstond dat ik mijn examens niet meer ging halen. Stom, ik weet het, maar het is nu niet anders...
Na dus 3 jaar thuis te hebben gezeten wil ik weer wat aan mijn opleiding gaan doen ( ik ben nu 21). Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer.
Moet ik nu VAVO gaan doen, moet ik bij het reguliere onderwijs aankloppen, moet ik een avondopleiding gaan doen? Wat ik in ieder geval wel weet is dat ik een overgangsbewijs naar VWO5 heb en een voorwaardelijk overgangsbewijs naar VWO6.

Een ander nadeel van mijn situatie is dat om bepaalde redenen ik in ieder geval het komende halfjaar niets aan mijn opleiding kan doen op maandag- en dinsdagochtend en -middag. Mede dankzij dit gegeven kom ik er echt niet meer uit =(

Zijn er mensen die in eenzelfde situatie hebben gezeten of genoeg kennis van zaken hebben om mij op weg te helpen?

Met vriendelijke groet, Fex

EDIT: Gezien ik een HBO opleiding wil gaan doen is VWO niet nodig, ik ben tevreden met HAVO... Als ik gewoon maar weer wat kan gaan doen!

Laatst gewijzigd op 05-05-2009 om 14:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2009, 14:53
Verwijderd
Als je overdag regelmatig niet naar school kunt, dan lijkt een avondopleiding me het meest praktische?

Maar: je bent 21, dan zou je ook kunnen overwegen om een 21+-toelatingstest te doen bij een hogeschool?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 15:02
Fex
Fex is offline
Een avondopleiding was uiteraard maar 1 van de opties waar ik zelf op uit kwam. Zijn er naar jouw weten misschien onderwijsvormen die ik over het hoofd heb gezien?

Die 21+ toets was ik ook op terechtgekomen inderdaad, maar zal het niveau van die toets niet te hoog zijn voor iemand die 3 jaar thuis zit? Kan me voorstellen dat je, omdat HBO een vervolgopleiding is, je daar redelijk wat kennis voor moet hebben. =)

Laatst gewijzigd op 05-05-2009 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Een avondopleiding was uiteraard maar 1 van de opties waar ik zelf op uit kwam. Zijn er naar jouw weten misschien onderwijsvormen die ik over het hoofd heb gezien?
Misschien zelfstudie of schriftelijk onderwijs (bv. LOI)...maar dat lijkt mij niet ideaal (voor sommige mensen is het het wel, hoor, daar niet van ).

Citaat:
Die 21+ toets was ik ook op terechtgekomen inderdaad, maar zal het niveau van die toets niet te hoog zijn voor iemand die 3 jaar thuis zit? Kan me voorstellen dat je, omdat HBO een vervolgopleiding is, je daar redelijk wat kennis voor moet hebben. =)
Geen idee, ik heb zelf nooit een dergelijke toets gemaakt, maar volgens mij doen juist veel mensen die een periode thuis hebben gezeten en er een tijd uit zijn zo'n toets. Je kunt je er over het algemeen ook vrij aardig op voorbereiden, volgens mij. En of je echt (middelbare school)kennis moet hebben voor een HBO-opleiding, verschilt per opleiding. Bij sommige opleidingen heb je erg weinig aan de middelbare schoolkennis, bij andere opleidingen is het echt een vereiste.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 16:12
Fex
Fex is offline
Zoiets bij het LOI zou een optie zijn, wellicht, maar ik ben wel benieuwd of je laatste jaar HAVO zonder begeleiding van een leraar te doen is. Kga dat in ieder geval even nazoeken! =)

De vervolgopleiding waar ik aan zit te denken is een HBO journalistiek (in Utrecht, als dat veel uit zou maken)... Van wat ik heb gelezen testen ze op je kennis van actualiteit, je kennis van journalistiek, de stand van zaken wat betreft je journalistieke vaardigheden en je motivatie. Het lijkt alsof daar je middelbare schoolkennis niet enorm relevant is. Iemand die daar ervaring mee heeft toevallig? =o

En Leonoor, bedankt voor je meedenken tot nu toe! =D
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 09:54
MrsMojoRisin
MrsMojoRisin is offline
Ik zit in een soortgelijke situatie en doe op dit moment HAVO staatsexamens. Dat kan je helemaal zelf doen, via de IB-Groep. Informatie hierover is te vinden op hun website. Ik denk dat als je op het VWO al een heel eind gekomen bent, dit te doen is. Het viel mij in elk geval heel erg mee, ik heb zelf VWO t/m de 3e afgemaakt en in de vierde naar HAVO gegaan, waar ik uiteindelijk na het behalen van 4 certificaten mee gestopt ben.

Voor staatsexamens moet je ervoor zorgen dat je zelf alle stof goed beheerst, dan voor elk vak een werkstuk maken wat je voor 1 mei moet opsturen. Schriftelijke examens heb je tegelijk met heel Nederland en dan in juli nog mondelinge examens, waarin je dat werkstuk moet presenteren. Deze mondelingen vervangen de normale schoolexamens en handelingsdeel etc.
Voor dit schooljaar zou het niet meer kunnen, maar wel voor volgend schooljaar. Je moet je voor 1 januari aanmelden. Oh, je moet ook zelf voor je boeken zorgen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld cursussen van het NTI/LOI kopen, dat is echt heel duur maar dan heb je wel begeleiding. Ik heb hier zelf niet voor gekozen.

VAVO kan ook een optie zijn, als het een goede school is. Bij mij was de school de reden dat ik ermee stopte want het was echt een hel. Maar dan kan je in jouw geval avondonderwijs doen. Reguliere school lijkt me geen optie, omdat je daar te oud voor bent. Misschien zou je bij het VAVO iets kunnen regelen dat je op de dagen dat je wel overdag beschikbaar bent, overdag onderwijs kunt volgen.

Trouwens, voor zover ik weet wordt bij een 21+toets ook altijd getest op Nederlands, Engels en wiskunde.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hulp nodig bij analyse van een gedicht
Natos
2 10-05-2014 18:51
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] NAtuurkunde vraag! Graag zsm hulp
TheSnagger
1 03-11-2011 21:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen hulp gevraagd!
saar7
11 09-01-2011 15:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp gevraagd!!
doornroosje
0 12-12-2005 13:13
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wi] Binom 2 vragen
Ceiling5
5 13-06-2005 20:03
Psychologie Ben ik ook weerens..
Droomvlucht
18 04-07-2002 19:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59.