Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2003, 16:48
Komkommertje
Komkommertje is offline
Kan dat besmettelijk zijn? We hebben wel gezoend.
Hij zei dat het absoluut niet besmettelijk was, en had het aan de dokter gevraagd, ik geloof hem absoluut, alleen ik zit er mee. Hij heeft geen hepatitis maar door een hele erge polsbreuk is er iets vrijgekomen waardoor hij iets aan zijn lever heeft en hij dus af en toe een heel klein beetje gele ogen krijgt... het is vroeger gebeurt... Ik moet het hele verhaal nog achterhalen.. maar ik zit er een beetje mee, wat denken jullie?

Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 17:11
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
nou als je er last van krijgt dan merk je het toch echt wel

niet alle ziektes zijn besmettelijk
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 17:13
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
pyres74 schreef op 12-08-2003 @ 18:11:
nou als je er last van krijgt dan merk je het toch echt wel

niet alle ziektes zijn besmettelijk
Ja oke... het is uit voorzorg, ik ben al zovaak ziek geweest, pfeiffer enz enz, ik wil niet nog iets oplopen, vandaar die berzorgheid, ookal zegt hij dat het helemaal niet besmettelijk is... je weet maar nooit
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 17:46
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een besmettelijke leverziekte
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 17:48
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
Sven schreef op 12-08-2003 @ 18:46:
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een besmettelijke leverziekte
hepatitis
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:06
Verwijderd
Als je niet precies weet wat hij heeft dan kan ik ook niet zeggen of het besmettelijk is. Waarschijnlijk is het niet zo.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:09
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 12-08-2003 @ 19:06:
Als je niet precies weet wat hij heeft dan kan ik ook niet zeggen of het besmettelijk is. Waarschijnlijk is het niet zo.
er is een stof vrijgekomen bij zijn zware polsbreuk, iets van billirubine ofzo... dat is dus de oorzaak dat hij iets aan zijn lever heeft en af en toe een heel klein beetje geel wordt. Maar hij zei dat het NIET besmettelijk was en dat de dokter dat ook gezegd had,... maartoch... ik vind het niet gerust stellend... hij zei ook dat het GEEn hepatitis is.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 19:09:
er is een stof vrijgekomen bij zijn zware polsbreuk, iets van billirubine ofzo... dat is dus de oorzaak dat hij iets aan zijn lever heeft en af en toe een heel klein beetje geel wordt. Maar hij zei dat het NIET besmettelijk was en dat de dokter dat ook gezegd had,... maartoch... ik vind het niet gerust stellend... hij zei ook dat het GEEn hepatitis is.
billirubine is een afbraakproduct van rode bloedcellen en als de concentratie in het bloed te hoog wordt dan wordt je geel of verkleurd je urine. Geel zien is een indicatie dat bv. de lever niet goed functioneert door ziekte, galstenen of een aandoening aan de alvleesklier of hemolyse (overmatige afbraak rode bloedcellen). Dat geel zien door bilirubine kan een symptoom van een leverziekte zijn, niet een ziekte opzich.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:21
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 12-08-2003 @ 19:16:
billirubine is een afbraakproduct van rode bloedcellen en als de concentratie in het bloed te hoog wordt dan wordt je geel of verkleurd je urine. Geel zien is een indicatie dat bv. de lever niet goed functioneert door ziekte, galstenen of een aandoening aan de alvleesklier of hemolyse (overmatige afbraak rode bloedcellen). Dat geel zien door bilirubine kan een symptoom van een leverziekte zijn, niet een ziekte opzich.
Dus niet besmettelijk?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 19:21:
Dus niet besmettelijk?
Dat ligt aan de onderliggende oorzaak. Het is slechts een symptoom, dat is niet besmettelijk, maar misschien de oorzaak van het symptoom wel. Maar daarvoor moet je eerst de oorzaak weten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:35
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 12-08-2003 @ 19:23:
Dat ligt aan de onderliggende oorzaak. Het is slechts een symptoom, dat is niet besmettelijk, maar misschien de oorzaak van het symptoom wel. Maar daarvoor moet je eerst de oorzaak weten.
de oorzaak, is dat hij met een sport zijn pols gebroken waardoor dus zijn botten zijn gebroken en daardoor is er een stof vrijgekomen wat dus billirubine is. tenminste wat ik gehoord heb,... hij zei iig dat het niet besmettelijk was en de dokter ook niet... en anders zou hij het toch wel gezegd hebben dat het besmettelijk is?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 19:35:
de oorzaak, is dat hij met een sport zijn pols gebroken waardoor dus zijn botten zijn gebroken en daardoor is er een stof vrijgekomen wat dus billirubine is. tenminste wat ik gehoord heb,... hij zei iig dat het niet besmettelijk was en de dokter ook niet... en anders zou hij het toch wel gezegd hebben dat het besmettelijk is?
Dan lijkt het me geen leverziekte. Maar als de arts zegt dat het niet besmettelijk is, wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zo is. Dus het zal wel niet.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:41
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 12-08-2003 @ 19:38:
Dan lijkt het me geen leverziekte. Maar als de arts zegt dat het niet besmettelijk is, wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zo is. Dus het zal wel niet.
nee dan zal het wel geen leverziekte zijn, dan zal het wel aan die stof liggen wat hij heeft gekregen door zijn botbreuken. Maar door die billirubine wordt hij dus geel, en dat heeft toch met zijn lever te maken. Maar als het geen leverziekte is, is het dat dan nog steeds besmettelijk, als je de dokter enz er buiten houd?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:48
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 19:41:
nee dan zal het wel geen leverziekte zijn, dan zal het wel aan die stof liggen wat hij heeft gekregen door zijn botbreuken. Maar door die billirubine wordt hij dus geel, en dat heeft toch met zijn lever te maken. Maar als het geen leverziekte is, is het dat dan nog steeds besmettelijk, als je de dokter enz er buiten houd?
iig wat zou jij denken?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 19:41:
nee dan zal het wel geen leverziekte zijn, dan zal het wel aan die stof liggen wat hij heeft gekregen door zijn botbreuken. Maar door die billirubine wordt hij dus geel, en dat heeft toch met zijn lever te maken. Maar als het geen leverziekte is, is het dat dan nog steeds besmettelijk, als je de dokter enz er buiten houd?
Het hoeft niet per se met een slecht functionerende lever te maken te hebben zoals ik al zei, het kan dat het aantal rode bloedcellen dat wordt afgebroken te hoog is (hemolyse) (waardoor het bilirubine verhoogd wordt). Daardoor kan de lever het niet meer aan om al die bilirubine te verwerken tot gal waardoor veel in de bloedbaan komt. Dat lijkt me hier het meest waarschijnlijk en dat is niet besmettelijk. Dus geen reden om je zorgen te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 18:56
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 12-08-2003 @ 19:48:
Het hoeft niet per se met een slecht functionerende lever te maken te hebben zoals ik al zei, het kan dat het aantal rode bloedcellen dat wordt afgebroken te hoog is (hemolyse) (waardoor het bilirubine verhoogd wordt). Daardoor kan de lever het niet meer aan om al die bilirubine te verwerken tot gal waardoor veel in de bloedbaan komt. Dat lijkt me hier het meest waarschijnlijk en dat is niet besmettelijk. Dus geen reden om je zorgen te maken.
hartelijk bedankt, ik zat gewoon te trillen.... maar wat heeft het voor consequenties voor de persoon in kwestie?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 19:56:
hartelijk bedankt, ik zat gewoon te trillen.... maar wat heeft het voor consequenties voor de persoon in kwestie?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar als er consequenties zijn dan zal de huisarts hem daar wel op gewezen hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:09
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 12-08-2003 @ 20:04:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar als er consequenties zijn dan zal de huisarts hem daar wel op gewezen hebben.
kan het chronisch zijn?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 20:09:
kan het chronisch zijn?
Ik weet er te weinig vanaf om daar iets over te durven zeggen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:19
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
hoe zit het met bloedcontact? Ik bedoel... dat stopje... kan hij dat niet aan haar overdragen? (door een wondje in de vangina ifzo...)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 17:48:
Kan dat besmettelijk zijn? We hebben wel gezoend.
Hij zei dat het absoluut niet besmettelijk was, en had het aan de dokter gevraagd, ik geloof hem absoluut, alleen ik zit er mee. Hij heeft geen hepatitis maar door een hele erge polsbreuk is er iets vrijgekomen waardoor hij iets aan zijn lever heeft en hij dus af en toe een heel klein beetje gele ogen krijgt... het is vroeger gebeurt... Ik moet het hele verhaal nog achterhalen.. maar ik zit er een beetje mee, wat denken jullie?
Vaaaag verhaal.

Het lijkt me wel heel erg sterk dat iemand door een gebroken pols leverproblemen krijgt.

Misschien kan het, maar het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:51
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-08-2003 @ 20:47:
Vaaaag verhaal.

Het lijkt me wel heel erg sterk dat iemand door een gebroken pols leverproblemen krijgt.

Misschien kan het, maar het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk.
Nee, er is een stof bij vrij gekomen wat billirubine heet en die stof heeft onderandere effect op de lever.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:52
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 12-08-2003 @ 20:19:
hoe zit het met bloedcontact? Ik bedoel... dat stopje... kan hij dat niet aan haar overdragen? (door een wondje in de vangina ifzo...)
Hoe bedoel je dat precies? Het schijnt niet besmettelijk te zijn dus dan zal het ook wel niet via bloed over te dragen zijn....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 20:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Komkommertje schreef op 12-08-2003 @ 20:51:
Nee, er is een stof bij vrij gekomen wat billirubine heet en die stof heeft onderandere effect op de lever.
Oei, had ik helemaal niet aan gedacht...

Dat zou kunnen...

Complicaties bij de wondgenezing, dus.
Of dat zo'n effect op je lever kan hebben, ja, dat kan. In grote hoeveelheden.

Toch lijkt het me, zeker bij een polsbreuk, wel erg extreem...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 20:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
En ik vergeet helemaal om antwoord te geven op je hoofdvraag.


Nee, dat is niet besmettelijk!
Iets wat door een ongeval veroorzaakt is, kan niet besmettelijk zijn...
Een gebroken pols of een hartinfarct is toch ook niet besmettelijk?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 20:59
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-08-2003 @ 21:11:
Oei, had ik helemaal niet aan gedacht...

Dat zou kunnen...

Complicaties bij de wondgenezing, dus.
Of dat zo'n effect op je lever kan hebben, ja, dat kan. In grote hoeveelheden.

Toch lijkt het me, zeker bij een polsbreuk, wel erg extreem...
Dat is het punt van discussie helemaal niet. De dokter heeft toch vastgesteld dat het WEL zo is.. .


En als de dokter zegt dat het niet besmettelijk is, zal ik dat maar aannemen.. ik denkdat de dokter het beter weet dan wij
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 16:37
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Roos schreef op 12-08-2003 @ 21:59:
Dat is het punt van discussie helemaal niet. De dokter heeft toch vastgesteld dat het WEL zo is.. .


En als de dokter zegt dat het niet besmettelijk is, zal ik dat maar aannemen.. ik denkdat de dokter het beter weet dan wij
Oei... artsen hebben niet altijd gelijk, ik zou daar maar mee oppassen. In dit geval geloof ik de arts wel, maar geloof zo iemand niet altijd, ik heb genoeg verhalen gehoord van artsen die geen gelijk hadden (helaas).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 00:13
Nessa
Avatar van Nessa
Nessa is offline
Het lijkt mij niet dat een leverziekte besmettelijk is, maar je vriend zegt zelf dat het niet besmettelijk is en de dokter ook. Het lijkt me dat je die wel kunt vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 13:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Nessa schreef op 16-08-2003 @ 01:13:
Het lijkt mij niet dat een leverziekte besmettelijk is, maar je vriend zegt zelf dat het niet besmettelijk is en de dokter ook. Het lijkt me dat je die wel kunt vertrouwen.
Een leverziekte niet besmettelijk?

Ooit gehoord van hepatitis?
Leverziekte, en nogal besmettelijk.

(Overigens is dit iets anders en niet besmettelijk.)
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 18:28
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-08-2003 @ 14:40:
Een leverziekte niet besmettelijk?

Ooit gehoord van hepatitis?
Leverziekte, en nogal besmettelijk.

(Overigens is dit iets anders en niet besmettelijk.)
het is allemaal heel goed gekomen, hij had precies verteld wat jij zei, dat het billirubine hem geel maakt... hij heeft geen doktersbehandeling, hij heeft er ook geen last van en er zijn geen consequenties voor later, het is ook helemaal niet ernstig.
Hij heeft er met mij openhartig over gepraat,.. het is allemaal bezorgdheid vanuit mij geweest... omdat ik zelf al zo vaak ziek ben geweest, en niet wil dat het nog een keer gebeurt, maar nu weet ik al genoeg en ga ik er niet meer op door.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 18:30
Nessa
Avatar van Nessa
Nessa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-08-2003 @ 14:40:
Ooit gehoord van hepatitis?
Leverziekte, en nogal besmettelijk.
Egt? Wist nie dat dat n leverziekte was. Maar wat ik bedoel is, dat als die dokter zegt dat 'het' (wat het dan ook zijn mag) niet besmettelijk is, hij dan wel te vertrouwen is. In dit geval, want dokters hebben niet alleen maar gelijk.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 19:36
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Ooit gehoord van de ziekte van Gilbert? (NIET BESMETTELIJK)
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 08:09
Verwijderd
Citaat:
Nolita schreef op 17-08-2003 @ 20:36:
Ooit gehoord van de ziekte van Gilbert? (NIET BESMETTELIJK)
Dat zou het inderdaad ook wel kunnen zijn:

Syndroom van Gilbert
Korte beschrijving
Het syndroom van Gilbert is een erfelijke aandoening. Hierbij is sprake van een verhoogde concentratie in het bloed van de stof bilirubine. Bilirubine is een afbraakproduct van hemoglobine (de rode bloedkleurstof) en kan, in 'ongebonden' vorm, bij een hoge concentratie hersenbeschadiging veroorzaken. Daarom wordt bilirubine in de lever gebonden en zo onschadelijk gemaakt. Bij mensen met het syndroom van Gilbert is deze binding niet volledig, waardoor er een te hoge concentratie van ongebonden bilirubine ontstaat. Hierdoor ontstaat een gele verkleuring van de huid en de ogen (geelzucht).

Diagnose
De diagnose wordt meestal gesteld bij jonge volwassenen die een chronische milde geelzucht hebben. De chronische milde geelzucht wisselt in ernst en is afhankelijk van de mate van de inspanning die verricht wordt.

Behandeling
Aangezien het syndroom van Gilbert een mild verloop heeft is er in het algemeen geen behandeling nodig.

Voorkomen
Ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking heeft het syndroom van Gilbert.

Bron
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 16:54
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 19-08-2003 @ 09:09:
Dat zou het inderdaad ook wel kunnen zijn:

Syndroom van Gilbert
Korte beschrijving
Het syndroom van Gilbert is een erfelijke aandoening. Hierbij is sprake van een verhoogde concentratie in het bloed van de stof bilirubine. Bilirubine is een afbraakproduct van hemoglobine (de rode bloedkleurstof) en kan, in 'ongebonden' vorm, bij een hoge concentratie hersenbeschadiging veroorzaken. Daarom wordt bilirubine in de lever gebonden en zo onschadelijk gemaakt. Bij mensen met het syndroom van Gilbert is deze binding niet volledig, waardoor er een te hoge concentratie van ongebonden bilirubine ontstaat. Hierdoor ontstaat een gele verkleuring van de huid en de ogen (geelzucht).

Diagnose
De diagnose wordt meestal gesteld bij jonge volwassenen die een chronische milde geelzucht hebben. De chronische milde geelzucht wisselt in ernst en is afhankelijk van de mate van de inspanning die verricht wordt.

Behandeling
Aangezien het syndroom van Gilbert een mild verloop heeft is er in het algemeen geen behandeling nodig.

Voorkomen
Ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking heeft het syndroom van Gilbert.

Bron
Dat is dus nix ergs, ik heb het ook.
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 20:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
ekki schreef op 14-08-2003 @ 17:37:
Oei... artsen hebben niet altijd gelijk, ik zou daar maar mee oppassen. In dit geval geloof ik de arts wel, maar geloof zo iemand niet altijd, ik heb genoeg verhalen gehoord van artsen die geen gelijk hadden (helaas).
Ja.. maar ik vind het nogal vervelend dat hij keer op keer probeert om iedereen de les te lezen..
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 10:42
Komkommertje
Komkommertje is offline
volgens mij is het inderdaad syndroom van gilbert ja... hij zei ook al dat het heel zelden voorkomt.

hij zei ook dat het syndroom bla bla was,... maar dat zou gilbert idd kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 21:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Nessa schreef op 17-08-2003 @ 19:30:
Egt? Wist nie dat dat n leverziekte was. Maar wat ik bedoel is, dat als die dokter zegt dat 'het' (wat het dan ook zijn mag) niet besmettelijk is, hij dan wel te vertrouwen is. In dit geval, want dokters hebben niet alleen maar gelijk.
Alles waar hepat- bij staat heeft met de lever te maken...
En alles waar -itis achter staat is een ontsteking.
Hepatitis is dus een leverontsteking.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 21:02
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 19-08-2003 @ 09:09:
Dat zou het inderdaad ook wel kunnen zijn:

Syndroom van Gilbert
(...)

Bron
Het gaat hier om een leverziekte die door een polsfractuur ontstaan is (heel bizar hoor).
Als dat inderdaad zo is, is het dus geen erfelijke aandoening.
Dus niet het syndroom van Gilbert, toch?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 08:07
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 20-08-2003 @ 22:02:
Het gaat hier om een leverziekte die door een polsfractuur ontstaan is (heel bizar hoor).
Als dat inderdaad zo is, is het dus geen erfelijke aandoening.
Dus niet het syndroom van Gilbert, toch?
Het zit zo.... Door zijn botbreuk zijn ze erachter gekomen dat hij het syndroom van gilbert heeft. En niet dat het daardoor ontstaan is, dus ik heb het anders opgevat.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 13:23
WackfordSqueers
Avatar van WackfordSqueers
WackfordSqueers is offline
Citaat:
ekki schreef op 14-08-2003 @ 17:37:
Oei... artsen hebben niet altijd gelijk, ik zou daar maar mee oppassen. In dit geval geloof ik de arts wel, maar geloof zo iemand niet altijd, ik heb genoeg verhalen gehoord van artsen die geen gelijk hadden (helaas).
Ach ach, je moet wel een beetje vertrouwen hebben in de medische wetenschap en in artsen, natuurlijk gaan er dingen fout, een timmerman slaat ook wel eens een spijker mis....je moet absoluut vertrouwen in je arts, hoewel je natuurlijk wel je ogen open moet houden...

ik zal alles wat hierboven gezegd is even samenvatten tot een logisch verhaal:

Je vriend heeft izjn pols gebroken. Hierdoor komen er bloeduitstortingen bij de pols en veel bloedcellen gaan verloren. Bij het 'afsterven' van bloedcellen komt 'ongeconjungeerde bilirubine' vrij. Omdat er continue bloed wordt afgebroken en opnieuw aangemaakt is er altijd wat bilirubine in het bloed aanwezig. Het is de taak van de lever om deze bilirubine te conjungeren, dat betekent dat de lever er het een en ander mee uitvoert, zodat het als het ware wordt geneutraliseerd.
Bij jouw vriend is er een korte verhoogde bloedafbraak geweest (dat kan het lichaam heel goed hebben) en daardoor is de hoeveelheid ongeconjungeerde bilirubine eventjes erg hoog. De kleur van ongeconjungeerde bilirubine is geel, vandaar de gele ogen en de gelige huid. De lever krijt dus met een overdosis te maken en heeft even de tijd nodig om dat weer weg te werken. De lever zelf functioneert dus goed, maar heeft gewoon even nodig om de hoeveelheid ongeconjungeerde bilirubine weer normaal te krijgen. Hier is niets sexueel overdraagbaars aan!
Wat wel zou kunnen is dat dankzij de gebroken pols aan het licht komt dat de leverfunctie van je vrien niet optimaal is, maar dit is natuurlijk aan je arts om te beoordelen (die moet je vertrouwen!). Maar zelfs als dat zo zou izjn is er niets besmettelijks aan.

nou, een heel verhaal, maar ik hoop dat het wat duidelijkheid schept...

groeten,

Bas
__________________
Knappe koppen die denken wijs te zijn, blijken al tevaak narren. Ik, die zeker weet dat het mij aan wijsheid ontbreekt, word vaak voor wijs versleten.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 13:22
Komkommertje
Komkommertje is offline
Citaat:
WackfordSqueers schreef op 24-08-2003 @ 14:23:
Ach ach, je moet wel een beetje vertrouwen hebben in de medische wetenschap en in artsen, natuurlijk gaan er dingen fout, een timmerman slaat ook wel eens een spijker mis....je moet absoluut vertrouwen in je arts, hoewel je natuurlijk wel je ogen open moet houden...

ik zal alles wat hierboven gezegd is even samenvatten tot een logisch verhaal:

Je vriend heeft izjn pols gebroken. Hierdoor komen er bloeduitstortingen bij de pols en veel bloedcellen gaan verloren. Bij het 'afsterven' van bloedcellen komt 'ongeconjungeerde bilirubine' vrij. Omdat er continue bloed wordt afgebroken en opnieuw aangemaakt is er altijd wat bilirubine in het bloed aanwezig. Het is de taak van de lever om deze bilirubine te conjungeren, dat betekent dat de lever er het een en ander mee uitvoert, zodat het als het ware wordt geneutraliseerd.
Bij jouw vriend is er een korte verhoogde bloedafbraak geweest (dat kan het lichaam heel goed hebben) en daardoor is de hoeveelheid ongeconjungeerde bilirubine eventjes erg hoog. De kleur van ongeconjungeerde bilirubine is geel, vandaar de gele ogen en de gelige huid. De lever krijt dus met een overdosis te maken en heeft even de tijd nodig om dat weer weg te werken. De lever zelf functioneert dus goed, maar heeft gewoon even nodig om de hoeveelheid ongeconjungeerde bilirubine weer normaal te krijgen. Hier is niets sexueel overdraagbaars aan!
Wat wel zou kunnen is dat dankzij de gebroken pols aan het licht komt dat de leverfunctie van je vrien niet optimaal is, maar dit is natuurlijk aan je arts om te beoordelen (die moet je vertrouwen!). Maar zelfs als dat zo zou izjn is er niets besmettelijks aan.

nou, een heel verhaal, maar ik hoop dat het wat duidelijkheid schept...

groeten,

Bas
hartelijk bedankt!!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Verward maar verliefd en wil niet opgeven!
Potonga
13 28-08-2011 16:43
De Kantine Saaitjes uit 1002 nacht!
Verwijderd
500 09-06-2010 21:14
Verhalen & Gedichten mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje
Verwijderd
15 17-05-2003 22:55
Liefde & Relatie Voor degenen die zin hebben om het te begrijpen
Verwijderd
6 24-07-2002 20:25
Liefde & Relatie mijn verhaal, tis uit, en toen werd ik ver****
Verwijderd
17 17-07-2002 12:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.