Oud 17-02-2004, 19:37
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 17-02-2004 @ 12:41:
[B]Ik moet je even corrigeren. Als je van een HBO bachelor naar een WO master wilt, zul je vaak eerst een schakeljaar moeten doorlopen. Daarnaast heb je met een HBO bachelor alleen toegang tot aansluitmasters, terwijl je met een WO bachelor uit meerdere masters kunt kiezen, waaronder ook topmasters. Ook is het zo dat veel HBO doorstromers het niet halen op de universiteit, omdat bepaalde vaardigheden niet aangeleerd worden op het HBO. Die vaardigheden omvatten onder andere het wetenschappelijk onderbouwen van feiten/kennis, het onderzoeken, het schrijven van academische essay's, het toetsen van kennis en noem maar op. Dus nee, de HBO bachelor en de WO bachelor zijn niet hetzelfde.
even iets anders. Ik vraag me af waarom universiteiten zo moeilijk doen met iemand met een HBO propedeuse toelaten omdat die zogenaamd het niveau niet hebben om de uni te redden,terwijl iemand die vwo heeft gedaan dat schijnbaar wel kan redden. Nou heb ik zelf havo gedaan en mn vriendin doet nu vwo en ik zie totaal geen verschil in manier van leren e.d. tussen ons. Enigste verschil is de hoeveelheid stof die ze moet leren. En ik dacht toch niet dat de hoeveelheid stof nou het verschil maakt tussen uni en hbo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2004, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 17-02-2004 @ 19:37:
even iets anders. Ik vraag me af waarom universiteiten zo moeilijk doen met iemand met een HBO propedeuse toelaten omdat die zogenaamd het niveau niet hebben om de uni te redden,terwijl iemand die vwo heeft gedaan dat schijnbaar wel kan redden. Nou heb ik zelf havo gedaan en mn vriendin doet nu vwo en ik zie totaal geen verschil in manier van leren e.d. tussen ons. Enigste verschil is de hoeveelheid stof die ze moet leren. En ik dacht toch niet dat de hoeveelheid stof nou het verschil maakt tussen uni en hbo?
Op de havo word er vooral feiten kennis geeist, en bij VWO inzicht, tenminste was dat bij ons op school zo. Maar dat staat niet ter discussie

Het verschil zit hem er vooral in de manier waarop je de stof aangeboden krijgt en hoe je ermee om moet gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 17-02-2004 @ 19:37:
even iets anders. Ik vraag me af waarom universiteiten zo moeilijk doen met iemand met een HBO propedeuse toelaten omdat die zogenaamd het niveau niet hebben om de uni te redden,terwijl iemand die vwo heeft gedaan dat schijnbaar wel kan redden. Nou heb ik zelf havo gedaan en mn vriendin doet nu vwo en ik zie totaal geen verschil in manier van leren e.d. tussen ons. Enigste verschil is de hoeveelheid stof die ze moet leren. En ik dacht toch niet dat de hoeveelheid stof nou het verschil maakt tussen uni en hbo?
Het feit dat jij toevallig geen verschil ziet tussen jouw havo en het vwo van je vriendin doet natuurlijk niets af aan het feit dat over het algemeen het niveau wel verschilt. Het heeft op de keper beschouwd niet eens zozeer te maken met niveau. Als je even terugleest kun je zien dat ik ook niet beweer dat hbo's substantiëel een lager niveau hebben dan universitaire opleidingen. Het heeft veel meer te maken met een verschil in invalshoek en in houding. Het hoger beroepsonderwijs leidt op tot een beroep, terwijl een wetenschappelijke opleiding aan de universiteit opleidt tot wetenschapsbeoefenaar.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:24
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-02-2004 @ 20:59:
Het feit dat jij toevallig geen verschil ziet tussen jouw havo en het vwo van je vriendin doet natuurlijk niets af aan het feit dat over het algemeen het niveau wel verschilt. Het heeft op de keper beschouwd niet eens zozeer te maken met niveau. Als je even terugleest kun je zien dat ik ook niet beweer dat hbo's substantiëel een lager niveau hebben dan universitaire opleidingen. Het heeft veel meer te maken met een verschil in invalshoek en in houding. Het hoger beroepsonderwijs leidt op tot een beroep, terwijl een wetenschappelijke opleiding aan de universiteit opleidt tot wetenschapsbeoefenaar.

snap ik, maar zelfs in de manier van lesgeven zit geen verschil voor zover ik het kan oordelen. Het kan ook aan haar school liggen natuurlijk (t schijnt 1 van de slechtste van nederland te zijn ofzo ), maar toch.

maar ach, maakt ook niks uit, zolang je maar wat doet wat je leuk vindt
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 17-02-2004 @ 22:24:
snap ik, maar zelfs in de manier van lesgeven zit geen verschil voor zover ik het kan oordelen. Het kan ook aan haar school liggen natuurlijk (t schijnt 1 van de slechtste van nederland te zijn ofzo ), maar toch.
Op het VWO en HAVO is het misschien nog niet zo heel duidelijk, maar dat wordt het wel wanneer je de vervolgopleidingen gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 14:01
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
NN schreef op 17-02-2004 @ 18:48:
Dat komt omdat de maatschappij onvoldoende taalvaardig is. daardoor is het begrip student voor alle mensen ingeburgerd die een middelbare school hebben afgerond. Daarom zijn er tegenwoordig zelfs MBO'ers die zich zelf student noemen.
Dat zal MIJ een worst zijn zeg.

Net zoiets als die vent die "de drie zoenen"af wil schraffen. Ookal zo onboeiend en mierenneukerig en all..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 14:18
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-02-2004 @ 20:45:
Dat bedoelde ik ook. Sinds de eerste universiteit in 1080 in Bologna werd gesticht heeft het woord student de traditionele betekenis gehad. Bijna duizend jaar zijn studenten degenen geweest die aan een universiteit studeerden. HBO-instellingen zijn pas in de twintigste eeuw opgekomen. Dat zouden dan ineens ook studenten zijn? Dat is wat ik bedoel met cultuurhistorische interpretatie.
Bologna is niet de eerste universiteit, maar dat is de universiteit van Fez die gesticht is in 859
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:08
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sithan schreef op 16-02-2004 @ 19:29:
Ik weet niet hoor, maar in de latijnse vertaling en de Romeinse cultuur kon je ongeveer alles 'studere', en was zelfs de akkerbouw bedrijven een vorm van studeren...
Inderdaad:

studeō, studēre, studuī, -
1. zich toeleggen op, zich wijden aan, beoefenen, streven naar (m. dat.; acc. alleen bij neutr. v.e. pron. of alg. adj.; m. inf.; zelden m. aci.; ut, ne) [laudi; virtuti; praeturae; agriculturae akkerbouw bedrijven; memoriae het geheugen oefenen; novis rebus op een revolutie zinnen; legibus cognoscendis; labori ac duritiae zich proberen te harden; litteris of artibus studeren; pecuniae; eloquentiae; hoc unum; illud; nihil];
2. partij kiezen voor, (onder)steunen, begunstigen (m. dat.);
3. (postklass.) zich wetenschappelijk bezighouden, studeren (klass.: litteris of artibus studere).

Dat het HBO iets 'nieuws' is, is IMHO absoluut geen argument. Studeren is als begrip veel breder dan alleen WO.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 16:02
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 17-02-2004 @ 19:37:
even iets anders. Ik vraag me af waarom universiteiten zo moeilijk doen met iemand met een HBO propedeuse toelaten omdat die zogenaamd het niveau niet hebben om de uni te redden,terwijl iemand die vwo heeft gedaan dat schijnbaar wel kan redden. Nou heb ik zelf havo gedaan en mn vriendin doet nu vwo en ik zie totaal geen verschil in manier van leren e.d. tussen ons. Enigste verschil is de hoeveelheid stof die ze moet leren. En ik dacht toch niet dat de hoeveelheid stof nou het verschil maakt tussen uni en hbo?
Dat komt omdat er meer inzicht wordt gevraagd op het WO dan op het HBO. Er wordt op een andere manier naar de stof gekeken. Dat zie je op de middelbare school niet zo, op je vervolgopleiding wel! En dat universiteiten de p-instroom willen beperken, heeft een aantal redenen. 1) er vallen ontzettend veel studenten af (maar 10/20 procent redt het op de universiteit 2) je hebt niet het juiste vakkenpakket hiervoor (voor een aantal opleidingen staan bepaalde profielen verplicht) en 3) de HBO-p instromers lopen zeer vaak studieachterstand op.

Waarom er zoveel HBO'ers afhaken op de universiteit? Ze zijn niet ingesteld op de hoeveelheid theorie die je moet leren en de andere invalshoek valt vaak vies tegen.

Het WO is wetenschappelijk (theoretisch) gericht en het HBO meer praktijkgericht. Dáárin zit het grote verschil. Bij WO leer je te onderzoeken, bronnen interpreteren, kennis toetsen ed. Op het HBO wordt alleen geleerd kennis toe te passen. (en die kennis is minder dan op het WO). Hierdoor is het WO abstracter, wat het ook weer moeilijker maakt (IMHO natuurlijk). Dat wil niet zeggen dat HBO minder is, maar het is gewoon een heel andere onderwijsvorm.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 18-02-2004 @ 14:18:
Bologna is niet de eerste universiteit, maar dat is de universiteit van Fez die gesticht is in 859
Danku, daarmee adstrueer je mijn betoog alleen maar.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 13:12
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
NN schreef op 17-02-2004 @ 15:39:

(Voor de liefhebber heb ik nog een artikel dat ik onlangs heb geschreven over de verschoolsing van het universitair onderwijs. PM maar als je het wil hebben.)
/me is in afwachting..
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 14:38
Verwijderd
Poeh... hier ga ik me maar niet meer druk over maken. Als mensen mij een scholier willen noemen prima, mensen die HBO wel studeren vinden, ook goed. Sommige mensen die WO doen zeggen nog dat ze naar school gaan, dus dan zijn ze wel scholier?

Kan je als scholier dan wel een studentenleven hebben, of heb ik ook een scholierenleven ...

Mwah whatever, ik vind alles prima, behalve dan dat dispuutmensen je uitlachen omdat je hbo doet , bleh... Maar ow wat is het handig wanneer ze in het ziekenhuis komen dat er mensen zijn die HBO-V gedaan hebben, offe wijzen ze je dan nog steeds af... Mwah mss wijs ik ze dan wel af
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 16:12
Ghost
Avatar van Ghost
Ghost is offline
volgens mij zitten studenten op een universiteit, en scholieren op mbo hbo etc.. maar daar heb ik verder ook geen verstand van natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 19:28
erwtje
Avatar van erwtje
erwtje is offline
maar als hbo en mbo geen studeren is... wat is het dan??
beetje uit je neus zitten vreten en nix doen??
maar goed zal wel aan mij ligge
__________________
ik heb geen signature
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 20:13
Verwijderd
Citaat:
erwtje schreef op 22-02-2004 @ 19:28:
maar als hbo en mbo geen studeren is... wat is het dan??
beetje uit je neus zitten vreten en nix doen??
Nee, naar school gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-02-2004 @ 20:13:
Nee, naar school gaan.
fout, een opleiding volgen, school is toch wel weer een geheel andere sector
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:21
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 17-02-2004 @ 18:54:
*telt* deze discussie is pas 107821 keer gevoerd?!!
ik bedoel... nutteloos dus.
waarom zou een discussie nutteloos zijn als hij al vaak is geweest? discussieren is echt geen schande hoor
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 22:32
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 22-02-2004 @ 14:38:
Sommige mensen die WO doen zeggen nog dat ze naar school gaan, dus dan zijn ze wel scholier?
Hmm, ik zeg idd dat ik rechten studeer maar naar school ga.

Er zijn ook twee discussies die in dit topic naast elkaar lopen lijkt het wel. Allereerst de theoretische discussie waar geen sluitend antwoord over te formulen valt (denk ik) en daarnaast loopt de puur taalkundige "discussie" die eigenlijk buiten dit topic valt denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 00:27
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Er zijn heel wat HBO-opleidingen die van een veel wetenschappelijker niveau zijn dan enkele universitaire (zgn "maatschappij gerichte") opleidingen. Daarom ben ik er niet erg happig op om HBO'ers geen studenten te noemen.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2021, 21:36
moiiiii69696969
moiiiii69696969 is offline
nee is een cursus
Met citaat reageren
Oud 24-11-2021, 23:03
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
Lekker op tijd pik
Met citaat reageren
Oud 25-11-2021, 01:30
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
beter laat dan nooit
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Ziek zijn maar wel willen studeren
Snebbeltje
6 12-01-2014 10:52
Studeren WO & HBO tegelijk?
harryyy
1 07-01-2013 22:39
Studeren Ongelukkig worden van studie - doorgaan of stoppen?
blurred
10 28-07-2010 11:41
Studeren [IBMS] wel of niet doen?
InspirAzn
13 29-05-2010 02:21
Studeren Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?!
myrthevg
6 11-09-2009 16:06
Psychologie ben ik een kansloze gast of niet?
franky_86
16 09-07-2007 22:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.