Oud 16-03-2005, 16:56
koelieboelie
koelieboelie is offline
Een islamitische man die uit geloofsovertuiging weigert vrouwelijke ambtenaren van de Haagse Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten (SZW) de hand te schudden, krijgt een maand geen uitkering.

Dat bevestigde een woordvoerster van de PvdA-wethouder Heijnen (Sociale Zaken) woensdag.

Volgens de SZW is er geen werk te vinden voor mensen die weigeren vrouwen de hand te schudden. De werknemers mochten in november van de SZW aangeven hoe ze denken over het weigeren van een handdruk. Naar aanleiding daarvan verklaarde de SZW dat er dan een andere respectvolle vorm van begroeting plaats moet hebben. Indien die niet plaatsheeft, is de dienst gerechtigd sancties op te leggen die verband houden met belediging.

Advertentie
Oud 16-03-2005, 16:59
Donny must die
Donny must die is offline
wow, wedden dat die ambtenaren wel buigen bij een japanner
Oud 16-03-2005, 17:00
Verwijderd
Een andere respectvolle begroeting dus die onzin is wel zo kenmerkend voor de kleingeestigen onder ons.

Owjah wat is Bron?
Oud 16-03-2005, 17:03
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-03-2005 @ 18:00 :
Een andere respectvolle begroeting dus die onzin is wel zo kenmerkend voor de kleingeestigen onder ons.

Owjah wat is Bron?
telegraaf natuurlijk
Oud 16-03-2005, 17:03
juno
Avatar van juno
juno is offline
Onzin. Ik vind dit echt niet kunnen. Het is inderdaad uitermate onbeleefd om te weigeren iemands hand te schudden, en in deze samenleving wordt dat nu eenmaal zo gevoeld, dus als minderheid heb je je op dat soort details aan te passen, maar iemand daarom een maand geen uitkering geven...geef hem dan een klap voor zijn harses, als het je zo stoort.

Die onzin dat het niet mogelijk is om werk te vinden voor iemand die geen vrouwen wil aanraken is een kutsmoes. Mannenberoepen genoeg waar je nooit een vrouw zult zien, en anders is er nog werk waar je heel erg vieze handen van krijgt, en dan WIL geen enkele vrouw dat je haar aanraakt.

Jazeker, 's lands wijs, 's lands eer. In een islamitisch land weet ik dat men mij als vrouw de hand niet wil schudden, dat accepteer ik. Maar hier zijn we in nederland, en daar is een uitgestoken hand weigeren echt een belediging.
Oud 16-03-2005, 17:06
phynoxal
Avatar van phynoxal
phynoxal is offline
De rel die erover was vond ik zeer terecht maar dit kan nattuurlijk niet
Oud 16-03-2005, 17:09
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 18:03 :
Onzin. Ik vind dit echt niet kunnen. Het is inderdaad uitermate onbeleefd om te weigeren iemands hand te schudden, en in deze samenleving wordt dat nu eenmaal zo gevoeld, dus als minderheid heb je je op dat soort details aan te passen, maar iemand daarom een maand geen uitkering geven...geef hem dan een klap voor zijn harses, als het je zo stoort.

Die onzin dat het niet mogelijk is om werk te vinden voor iemand die geen vrouwen wil aanraken is een kutsmoes. Mannenberoepen genoeg waar je nooit een vrouw zult zien, en anders is er nog werk waar je heel erg vieze handen van krijgt, en dan WIL geen enkele vrouw dat je haar aanraakt.
Het is ook uitermate onbeleefd om iemand te dwingen zich aan jou aan te passen.
Citaat:
Jazeker, 's lands wijs, 's lands eer. In een islamitisch land weet ik dat men mij als vrouw de hand niet wil schudden, dat accepteer ik. Maar hier zijn we in nederland, en daar is een uitgestoken hand weigeren echt een belediging.
Overdrijven is ook een kunst. Als iemand uitlegt waarom hij dat niet wil en zijn beweegredenen ervoor uitlegt is het wel zo respectvol als je de ander in zijn waarde laat en niet meteen gaat roepen hoe achterlijk en onbeschaafd het wel niet is.
Oud 16-03-2005, 17:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Het schudden van handen is alleen van essentieel belang voor je baan als je koningin bent.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 16-03-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 18:09 :
Het schudden van handen is alleen van essentieel belang voor je baan als je koningin bent.
Juist
Oud 16-03-2005, 17:13
phynoxal
Avatar van phynoxal
phynoxal is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-03-2005 @ 18:09 :
Het is ook uitermate onbeleefd om iemand te dwingen zich aan jou aan te passen.

Nee
Oud 16-03-2005, 17:14
Verwijderd
Citaat:
phynoxal schreef op 16-03-2005 @ 18:13 :
Nee
Wel
Oud 16-03-2005, 17:15
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Stuur gewoon geen vrouwelijke ambtenaren op die lui af, hebben we dat gezeik ook niet meer...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 16-03-2005, 17:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 18:03 :
Onzin. Ik vind dit echt niet kunnen. Het is inderdaad uitermate onbeleefd om te weigeren iemands hand te schudden, en in deze samenleving wordt dat nu eenmaal zo gevoeld, dus als minderheid heb je je op dat soort details aan te passen, maar iemand daarom een maand geen uitkering geven...geef hem dan een klap voor zijn harses, als het je zo stoort.
Ja leuk, laten we lijfstraffen invoeren, en dan gelijk toestaan op baliemedewerkers van de sociale dienst . Als iemand uitlegt dat ie je de hand niet wil geven uit geloofsoverwegingen en niet uit gebrek aan respect, zie ik het probleem niet. Hoe vaak schud jij eigelijk iemand de hand op je werk?

Citaat:
Die onzin dat het niet mogelijk is om werk te vinden voor iemand die geen vrouwen wil aanraken is een kutsmoes. Mannenberoepen genoeg waar je nooit een vrouw zult zien, en anders is er nog werk waar je heel erg vieze handen van krijgt, en dan WIL geen enkele vrouw dat je haar aanraakt.
maar toch wel een klap voor zn kop geven

Citaat:
Jazeker, 's lands wijs, 's lands eer. In een islamitisch land weet ik dat men mij als vrouw de hand niet wil schudden, dat accepteer ik. Maar hier zijn we in nederland, en daar is een uitgestoken hand weigeren echt een belediging.
Ach en wee! Ik lig er ook nachten wakker van
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 16-03-2005, 17:19
phynoxal
Avatar van phynoxal
phynoxal is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-03-2005 @ 18:14 :
Wel
Het is uitermate onbeleefd je niet aan te passen ja
Oud 16-03-2005, 17:30
Donny must die
Donny must die is offline
mijn moeder geeft mannen ook geen hand, discrimineert zij nu de man?
Oud 16-03-2005, 17:31
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-03-2005 @ 18:14 :
Wel
When in Rome, do as the Romans do.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 16-03-2005, 17:31
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 18:30 :
mijn moeder geeft mannen ook geen hand, discrimineert zij nu de man?
Ja.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 16-03-2005, 17:32
phynoxal
Avatar van phynoxal
phynoxal is offline
Citaat:
makelville schreef op 16-03-2005 @ 18:14 :
Wel
Wat McCaine zegt
en altijd 10 meer nietes dan jij welles
Ads door Google
Oud 16-03-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
phynoxal schreef op 16-03-2005 @ 18:19 :
Het is uitermate onbeleefd je niet aan te passen ja
Ja ik zal me ook maar wel aan gewoontes die me tegen de borst stuitend aanpassen
Oud 16-03-2005, 17:34
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
McCaine schreef op 16-03-2005 @ 18:31 :
Ja.
dus

man discrimineert vrouw m > v

vrouw discrimineert man v > m

m= v of v = m

heft dat elkaar niet op?

Laatst gewijzigd op 16-03-2005 om 17:36.
Oud 16-03-2005, 17:34
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 16-03-2005 @ 18:31 :
When in Rome, do as the Romans do.
Macht der gewoonte
Oud 16-03-2005, 17:37
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 18:34 :
dus

man discrimineert vrouw m > v

vrouw discrimineert man v > m

m= v of v = m

heft dat elkaar niet op?
Heh, leuk geprobeerd, maar two wrongs don't make a right
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 16-03-2005, 17:37
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Hm, beetje vreemde situatie. Zou die man echt zo onaangepast zijn dat hij ongeschikt is voor enig werk? Dat lijkt me een beetje sterk.

Citaat:
makelville schreef op 16-03-2005 @ 18:09 :
Het is ook uitermate onbeleefd om iemand te dwingen zich aan jou aan te passen.
Het lijkt me onbeleefder om je niet aan de plaatselijke cultuur aan te passen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 16-03-2005, 17:38
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
McCaine schreef op 16-03-2005 @ 18:37 :
Heh, leuk geprobeerd, maar two wrongs don't make a right
of er schuilt een andere gedachte achter
Oud 16-03-2005, 17:40
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 16-03-2005 @ 18:37 :

Het lijkt me onbeleefder om je niet aan de plaatselijke cultuur aan te passen.
Het is nóg onbeleefder om totale assimilatie te eisen,
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Advertentie
Oud 16-03-2005, 17:43
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 18:40 :
Het is nóg onbeleefder om totale assimilatie te eisen,
Klopt, maar dat is daar is hier geen sprake van, tenzij je meer van deze zaak weet dan ik.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 16-03-2005, 17:49
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 16-03-2005 @ 18:43 :
Klopt, maar dat is daar is hier geen sprake van, tenzij je meer van deze zaak weet dan ik.
Het al dan niet schudden van de hand lijkt me totaal irrelevant voor bijna elke baan.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 16-03-2005, 17:50
Verwijderd
Wat een onzin.
Oud 16-03-2005, 17:50
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 18:49 :
Het al dan niet schudden van de hand lijkt me totaal irrelevant voor bijna elke baan.
idd, met een glimlach kun je ook je vriendelijkheid tonen
Oud 16-03-2005, 18:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wat een knullige, onacceptable quatsch.
Oud 16-03-2005, 18:10
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 18:49 :
Het al dan niet schudden van de hand lijkt me totaal irrelevant voor bijna elke baan.
Op zich niet, maar als het waar is dat hij aan geen enkele vorm van "respectvolle vorm van begroeting" kan voldoen, dan zijn er waarschijnlijk weinig werkgevers die zo iemand in dienst willen nemen, aangezien men graag ziet dat je samenwerkt met klanten en/of collega's.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 16-03-2005, 18:10
juno
Avatar van juno
juno is offline
Iemand uit beleefheid de hand schudden is nou niet bepaald van levensbelang, het betekent nog geen totale assimilatie. Je moet het wel in perspectief zien.

Het is maar een klein uitwendig uitinkje van hoffelijkheid. Het kost zo weinig moeite en levert zoveel goodwill op tussen mensen onderling.

Als ik in een land ben waar een buiging de begroeting is, dan buig ik. Als ik ergens ben waar een hand op het hart de begroeting is, dan doe ik dat. Als ik ergens kom waar ik omhelsd word, dan omhels ik terug. Maar hier zijn we in een land waar we handjes schudden.
Oud 16-03-2005, 18:15
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 16-03-2005 @ 19:10 :
Op zich niet, maar als het waar is dat hij aan geen enkele vorm van "respectvolle vorm van begroeting" kan voldoen, dan zijn er waarschijnlijk weinig werkgevers die zo iemand in dienst willen nemen, aangezien men graag ziet dat je samenwerkt met klanten en/of collega's.
er zijn wel meerdere manieren .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 16-03-2005, 18:16
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 19:10 :
Iemand uit beleefheid de hand schudden is nou niet bepaald van levensbelang, het betekent nog geen totale assimilatie. Je moet het wel in perspectief zien.
daarom, korten op een uitkering is gelijk zo drastisch

Citaat:
Het is maar een klein uitwendig uitinkje van hoffelijkheid. Het kost zo weinig moeite en levert zoveel goodwill op tussen mensen onderling.

Als ik in een land ben waar een buiging de begroeting is, dan buig ik. Als ik ergens ben waar een hand op het hart de begroeting is, dan doe ik dat. Als ik ergens kom waar ik omhelsd word, dan omhels ik terug. Maar hier zijn we in een land waar we handjes schudden.
wanneer heb jij voor het laatst op je werk handen geschud?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 16-03-2005, 18:26
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 19:15 :
er zijn wel meerdere manieren .
Het artikel suggereert dat die man dat ook niet wou doen. Maar ja, het is de Telegraaf, dus er kan best meer achter zitten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 16-03-2005, 18:29
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 16-03-2005 @ 19:26 :
Het artikel suggereert dat die man dat ook niet wou doen. Maar ja, het is de Telegraaf, dus er kan best meer achter zitten.
suggestie =/= feit
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Ads door Google
Oud 16-03-2005, 18:41
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Lang leve de vrijheid!
Oud 16-03-2005, 18:52
Floris_22
Avatar van Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 19:16 :
[B]daarom, korten op een uitkering is gelijk zo drastisch



wanneer heb jij voor het laatst op je werk handen geschud?
Ligt natuurlijk ook aan het werk dat je doet, vuilnismannen zullen minder vaak handen schudden dan vertegenwoordigers.
__________________
Roger Thornhill: "The Moment I meet an attractive woman, I have to start pretending I have no desire to make love to her".
Oud 16-03-2005, 18:58
meisje
meisje is offline
Ik vind het absoluut stom dat die man een maand geen uitkering krijgt. Wel is het zo, dat wanneer jij je niet wilt aanpassen, je bepaalde risico's zoals geen werk krijgen bij vrouwelijke personeelscheffen moet incalculeren. Gekort worden op je uitkering is iemand dwingen om zijn principes overboord te zetten en dat is gewoon fout.
Oud 16-03-2005, 19:08
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 19:29 :
suggestie =/= feit
Zou je denken?

Maar goed, volgens nu.nl ligt de zaak waarschijnlijk wat gecompliceerder dan De Telegraaf aangaf. Maar afwachten wat de uitkomst is.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Oud 16-03-2005, 19:10
Verwijderd
Ik vind dit ook wel heel raar hoor, sowieso vind ik dat je uitermate teughoudend moet zijn in dergelijke sancties. Als het gaat om iemands geloofsovertuiging, vind ik dat je daar erg veel respect voor moet kunnen opbrengen. Ik bedoel, je kan mensen makkelijker dwingen zich aan te passen bij louter culturele verschillen, maar zodra mensen zich vanwege hun religie genoodzaakt zien op een bepaald wijze te handelen, moet je mijns inziens daar pas bij ingrijpen op het moment dat dat echt ernstig de orde verstoord of anderszins grote gevolgen heeft. Puur iets wat je als netjes acht, maar wat voor een religieuze van groot belang is na te laten(ook al begrijp je dat niet), kun je niet afdwingen door straffen als dit.
Oud 16-03-2005, 19:17
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-03-2005 @ 19:16 :
[B]daarom, korten op een uitkering is gelijk zo drastisch



wanneer heb jij voor het laatst op je werk handen geschud?
Ik bedoelde het zo dat het van de ekkige is dat iemand geen handjes wil schudden. Het is maar iets kleins. Principes zijn mooi, maar je kunt ook overdrijven. Hou vast aan wat je echt belangrijk vindt, en pas je voor het overige aan. When in Rome...

Het is wel totaal van de pot gerukt dat hij daarom op zijn uitkering gekort wordt met zo'n stomme reden.

Ik schud altijd handjes met klanten of mensen die informatie komen vragen. Het hoort bij een normale begroeting.
Oud 16-03-2005, 19:41
Verwijderd
Ik denk dan vent, doe niet zo moeilijk en schud gewoon die hand. Je kunt geloof ook overdrijven.
Oud 16-03-2005, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 16-03-2005 @ 17:59 :
wow, wedden dat die ambtenaren wel buigen bij een japanner
Ik denk dat iedereen op dit board wél dat fatsoen zou hebben, als hij in Japan een uitkering aan zou vragen.
Oud 16-03-2005, 19:45
Mirage2000
Mirage2000 is offline
En dan vind men het gek dat zulke mannen het terroristische pad opgaan?
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 16-03-2005, 19:46
meisje
meisje is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 16-03-2005 @ 20:45 :
En dan vind men het gek dat zulke mannen het terroristische pad opgaan?
De kracht van jouw argumenatie verplettert mij.
Oud 16-03-2005, 19:47
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
meisje schreef op 16-03-2005 @ 20:46 :
De kracht van jouw argumenatie verplettert mij.
Oei, oei, daar lig ik echt van wakker.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 16-03-2005, 19:48
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik weet nog wel een bepaalde 'andere respectvolle begroeting'...
Heeft-ie ook nog maar één vinger voor nodig ook.
Oud 16-03-2005, 20:02
MB
Avatar van MB
MB is offline
Aan de ene kant vind ik het veel te overdreven om hem te korten op zijn uitkering, maar aan de andere kant moet hij er maar aan wennen dat we in Nederland vrouwen en mannen als gelijken zien. Dus als hij mannen wel de hand schudt en vrouwen niet, dan is dat discriminatie en dat mag niet. En daar moet hij dan ook op gewezen worden, maar korten op de uitkering is wel een beetje rigoreus.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 16-03-2005, 20:02
Verwijderd
Even serieus nu, het is op zichzelf wel begrijpelijk. Het is in Nederland nou eenmaal gebruikelijk dat je iemand een hand geeft, man of vrouw. Natuurlijk is er vrijheid van godsdienstbelijdenis maar dat heeft zijn grenzen. Die grenzen zijn bereikt als je door je godsdienstbelijdenis anderen of jezelf ernstig hindert in het sociale verkeer.

Zoals bekend hebben mensen die een uitkering trekken een sollicitatieplicht. Als je die niet nakomt kan er op je uitkering gekort worden. Als je door het weigeren van een hand altijd wordt afgewezen voor sollicitaties is het logisch dat er iets aan die houding moet veranderen. Dan vind ik een maand geen uitkering helemaal geen slechte prikkel.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Handen op de rug en spugen
Love & Peace
173 18-04-2005 19:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.