Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2014, 11:23
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Zoals de topictitel al zegt: ik ben ziek, maar wil toch graag studeren. Ik hoop dat jullie met me mee willen denken of misschien dat iemand ervaring heeft met dit probleem. Misschien weet iemand wat oplossingen of kun je me vertellen wat jij zou doen.

Ik ben sinds mijn 13de ziek, zat toen op het gymnasium, heb uiteindelijk op het volwassenenonderwijs een Havo N&G en N&T diploma gehaald. Ik heb heel kort HBO muziektherapie gestudeerd, maar werd al snel erg ziek en moest stoppen. Later heb ik HBO Life Sciences gestudeerd, vooraf gemeld dat ik ziek was en ik mocht er langer over doen en kreeg wat extra hulp. In het eerste jaar werd na een paar maanden te ziek om nog iets te kunnen doen, tweede jaar geprobeerd weer wat dingen op te pakken maar werd opnieuw te ziek. Hoewel ik van de toetsen die ik gemaakt had, de allerhoogste cijfers van de eerstejaars haalde, mocht ik toen niet meer terugkomen.
Ik heb een keer een HBO minor rehabilitatie en sociale psychiatrie mee mogen volgen, dat vond ik erg tof en die heb ik ook afgemaakt (half jaar).

Ik heb erg weinig energie en ben dus vaak ziek. Ik hoop altijd dat het na de ziekteperiode waar ik op dat moment in zit nooit meer voor zal komen, maar tot nu toe kwam er altijd wel weer een volgende ziekteperiode. Dat is met studies erg lastig. Je kunt niet gewoon verder waar je gebleven was als je weer beter bent, want andere studenten gaan gewoon door, je hebt vakken gemist en die vakken worden pas het jaar daarop weer gegeven. Je kunt ook niet verder met vak 3 als je vak 2 niet gehad hebt, enz. Ook kan ik fulltime school niet aan. Sommige periodes gaat het best goed en dan denk ik dat ik dat kan, maar dat gaat niet lang goed. Ik heb gekeken bij deeltijd studies, maar ze vragen dan dat je minimaal 20 uur per week relevant werk doet. Ik heb ook gekeken bij thuisstudies, maar om eerlijk te zijn geloof ik niet dat ik mezelf jaren lang kan motiveren om thuis, alleen, te studeren. Nu heb je bij de thuisstudies tegenwoordig ook klassikale opleidingen waarbij je eens per maand of per twee weken een dag les hebt. Dan is het echter weer niet meer flexibel en moet je in hetzelfde tempo als de rest studeren. Ik heb begrepen dat het op de universiteit allemaal iets flexibeler is. Dat je niet per se vak 2 hoeft te hebben gevolgd om vak 3 te kunnen volgen enzo. Maar goed, dan zou ik eerst een colloquium doctum moeten halen (een jaar voor leren) en dan die studie die je op zijn snelst in 4 jaar kunt doen, maar op mijn tempo minstens 8 jaar zal duren. Dat vind ik nogal wat. Geld speelt ook een rol want ik kom rond van een uitkering. Ik denk erover een MBO opleiding te gaan doen, omdat dat in ieder geval niet te moeilijk moet zijn voor me, maar dan blijft het probleem bestaan dat ik niet voltijd naar school kan.

De richtingen waar ik in zit te denken op dit moment zijn in de richting van de zorg. Geen lichamelijke zorg, maar psychische zorg. Een heel andere richting waarin ik denk is ICT. Hier heb ik verder weinig ervaring mee, maar ik houd erg van exacte vakken en ben goed in exacte vakken. Bij Life Sciences vond ik het vak excell (waar we formules in moesten 'programmeren') heel erg leuk en daar had ik ook alle twee de blokken in een week afgemaakt omdat ik het zo leuk vond. Bovendien lijkt me iets computerigs ook fysiek beter vol te houden en het lijkt me iets wat je ook voor een groot deel thuis kunt doen, eventueel vanuit bed zelfs.

Heeft iemand een idee of er nog andere opties zijn, of wat ik het beste zou kunnen doen, enzovoorts? Wat zou jij doen in mijn situatie? Alles is welkom!
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2014, 15:05
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Hoi! Ik heb geen goed advies voor je maar wil wel even wat over ICT toevoegen Programma's zoals Excel hebben bar weinig met I(C)T te maken hebben. Er zullen IT-opleidingen zijn waarbij het niet eens voorbij komt, het is een stukje software voor het maken van spreadsheets; zie het meer als een stuk gereedschap van een timmerman (of accountant). Maar als je dat soort dingen leuk vindt dan zijn er online best wat tutorials te vinden over allerlei moeilijke dingen die je er mee kan, zoiets kan nooit kwaad om door te nemen. Kan je daarna ook weer "uitstekende kennis Excel" op je CV zetten.

ICT op MBO niveau is meestal het onderhoud en beheer van een bestaande IT-informatiestructuur (dus alle computers van een bedrijf onderhouden, zorgen dat het netwerk goed functioneert, etc), denk hierbij aan systeembeheerders etc. Natuurlijk zitten hier heel veel gradaties in. Als je het leuk vindt om met computers te priegelen dan is zoiets best interessant

Op HBO niveau gaat het sneller over projectmatig IT-oplossingen bedenken en realiseren voor opdrachtgevers, dus hoe kan je een informatieprobleem wat een bedrijf heeft door middel van computertechniek oplossen. Dus vaak ga je dan aan de slag met allerlei (project)plannen en technische ontwerpen en doe je (een deel van de) realisatie, dus o.a. programmeren en dat soort zaken.

Maar wat je zou kunnen proberen is bijvoorbeeld het maken van een simpele website; als een soort 'kijkje in de keuken'.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 11-01-2014, 19:47
Verwijderd
Een vriend van me is slechtziend en heeft een HBO diploma geschiedenis maar kon niet het tempo bijhouden van de master die hij wilde volgen. Hij is nu zijn master aan het halen via de open universiteit. Dan kan hij gewoon 1 vak tegelijk doen, tentamen doen wanneer hij wil, en ook belangrijk: hij betaalt ook voor 1 vak tegelijk. Het bevalt hem erg goed en hij voelt zich een stuk gelukkiger nu hij weer kan studeren.

Ik kan me voorstellen dat zoiets ook wat voor jou zou zijn. Ik weet niet of je zonder VWO of HBO diploma ook bij de open universiteit kunt studeren maar aangezien je wel een HBO minor nominaal hebt gedaan heb je wel bewijs dat je het niveau aan kunt, dus je zou het kunnen navragen, linkje. De OU Utrecht biedt wel informatica en psychologie aan.

Laatst gewijzigd op 11-01-2014 om 21:09.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2014, 20:14
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Ik weet dat je niet programmeert in excel, maar de formules die wij erin moesten zetten ging wel op een dergelijke manier (bijv.: =ALS(onv=0;"Geslaagd";ALS(EN(onv=1;Wiskunde>=5,5;gemiddeld>=6,5);"Here xamen";"Gezakt")). Het exacte en logische ervan, dat het met één verkeerd teken niet werkt, dat vond ik erg boeiend. Het puzzelen om het te laten doen wat jij wil.

Bij de MBO opleidingen kwam ik ook "APPLICATIE- EN MEDIAONTWIKKELING EN BEHEER" tegen. Sluit dat meer aan op de HBO-opleidingen? Als ik het goed begrijp vind jij wat je op het MBO leert niet zo boeiend. Leer je op het HBO echt totaal andere dingen of heb je met de MBO-opleiding wel de basis geleerd van wat je op het HBO ook leert?

Ik heb je advies in ieder geval meteen opgevolgd. Ik wist eerst niet zo goed waar te beginnen maar ik ben nu bezig met tuturials om de basis van html te leren. Tot nu toe erg leuk (verslavend zelfs), maar ja, met een paar uur valt er nog weinig over te zeggen

Klopt het dat jij HBO ICT hebt gedaan? Zo ja: kon jij al wat programmeren voordat je aan de opleiding begon? Wat is handig om te leren voordat je naar het HBO gaat? En over de opleiding zelf: had je veel contacturen? Moest je veel samenwerken?
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2014, 20:32
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
Een vriend van me is slechtziend en heeft een HBO diploma geschiedenis maar kon hij het tempo bijhouden van de master die hij wilde volgen. Hij is nu zijn master aan het halen via de open universiteit. Dan kan hij gewoon 1 vak tegelijk doen, tentamen doen wanneer hij wil, en ook belangrijk: hij betaalt ook voor 1 vak tegelijk. Het bevalt hem erg goed en hij voelt zich een stuk gelukkiger nu hij weer kan studeren.

Ik kan me voorstellen dat zoiets ook wat voor jou zou zijn. Ik weet niet of je zonder VWO of HBO diploma ook bij de open universiteit kunt studeren maar aangezien je wel een HBO minor nominaal hebt gedaan heb je wel bewijs dat je het niveau aan kunt, dus je zou het kunnen navragen, linkje. De OU Utrecht biedt wel informatica en psychologie aan.
Dankje! Ik heb een kijkje genomen op de website en er zijn geen toelatingseisen Ik ben zelfs ook HBO-opleidingen tegengekomen, maar ik moet nog even uitzoeken of die nou wel van de OU zijn en geen toelatingseisen hebben. Ik ga de site nog wat verder bestuderen, dankjewel!
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2014, 20:58
SlinG
SlinG is offline
Citaat:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Ik weet dat je niet programmeert in excel, maar de formules die wij erin moesten zetten ging wel op een dergelijke manier (bijv.: =ALS(onv=0;"Geslaagd";ALS(EN(onv=1;Wiskunde>=5,5;gemiddeld>=6,5);"Here xamen";"Gezakt")). Het exacte en logische ervan, dat het met één verkeerd teken niet werkt, dat vond ik erg boeiend. Het puzzelen om het te laten doen wat jij wil.

Bij de MBO opleidingen kwam ik ook "APPLICATIE- EN MEDIAONTWIKKELING EN BEHEER" tegen. Sluit dat meer aan op de HBO-opleidingen? Als ik het goed begrijp vind jij wat je op het MBO leert niet zo boeiend. Leer je op het HBO echt totaal andere dingen of heb je met de MBO-opleiding wel de basis geleerd van wat je op het HBO ook leert?

Ik heb je advies in ieder geval meteen opgevolgd. Ik wist eerst niet zo goed waar te beginnen maar ik ben nu bezig met tuturials om de basis van html te leren. Tot nu toe erg leuk (verslavend zelfs), maar ja, met een paar uur valt er nog weinig over te zeggen

Klopt het dat jij HBO ICT hebt gedaan? Zo ja: kon jij al wat programmeren voordat je aan de opleiding begon? Wat is handig om te leren voordat je naar het HBO gaat? En over de opleiding zelf: had je veel contacturen? Moest je veel samenwerken?
Misschien is dit wat voor jou:

http://www.codecademy.com/

Daar kan je CSS, HTML, JavaScript, Jquery, PHP, Python en Ruby leren (de eerste vier zijn vooral belangrijk bij het maken van websites, de laatste drie niet zo, als dat is wat je wilt). Daarnaast zijn er nog een hoop projecten waarbij je verschillende programmeertalen moet gebruiken.

Groot voordeel van Codeacademy is dat je meteen toepast wat je leert - veel beter dan gewoon een paar documenten lezen en er dan vanuit gaan dat je het allemaal begrijpt.

Nadeel is wel dat je écht geen expert bent in een programmeertaal na het doen van een cursusje van ~24 uur. Je zal er een hoop van leren, maar niet genoeg om iets ingewikkelds te programmeren. Je kan natuurlijk wel je eigen site en andere simpele programmas programmeren, maar dat soort simpele dingen zijn vrij waardeloos en kan je gemakkelijk gratis op het internet vinden (een site bouwer zoals .webs.com, bijvoorbeeld). Je zal zelf dus iets moeten vinden om je kennis uit te breiden na Codeacademy.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2014, 09:52
Verwijderd
Ook al eens naar bio-informatica gekeken? Aangezien je eerst Life Sciences studeerde. Ik studeer overigens chemie in Leiden (het eerste half jaar is een combinatie met biologie en medisch laboratoriumonderzoek) en ik ben tot nu toe erg te spreken over de begeleiding met chronisch ziek zijn enzo. Echt heel erg te spreken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik misbruik het forum even als persoonlijke Klaagmuur
Verwijderd
8 21-06-2012 17:20
Studeren studeren met beperkingen. Uitdaging vs. haalbaarheid
Verwijderd
2 20-02-2011 11:12
Liefde & Relatie Zwanger worden #4
Thee Muts
499 05-09-2008 17:34
Lichaam & Gezondheid ziek zijn + studeren
fruitvliegje
7 04-12-2006 22:46
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Algemene schoolzaken geneeskunde
alienx
12 07-06-2002 17:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.