Oud 19-02-2011, 15:43
Verwijderd
Ok, dit gaat een lang verhaal worden, maar ik hoop dat veel mensen willen meedenken, want meerdere mensen weten meer dan 1!

Eerst een korte beschrijving: Ik ben op zoek naar een passende opleiding. Ik ben niet dom en mijn interesses liggen op het intellectuele en/of sociale vlak. Het probleem is dat ik ziek ben. Ik hoop dat het nu over is en dat het alleen maar beter gaat, maar realistischer is dat het waarschijnlijk is dat ik nog wel een paar keer uit zal vallen en dan een maand of misschien meerdere maanden niet kan studeren.

Nu het uitgebreide verhaal: ik ben ooit begonnen op het gymnasium maar ben door ziekte (op psychiatrisch vlak) afgezwakt naar de Havo. Uiteindelijk heb ik mijn havo-diploma (profiel N&G en N&T) op het volwassenenonderwijs gehaald met 3 negens en de rest achten.

In eerste instantie ben ik muziektherapie (HBO)gaan studeren. Dit hield ik twee maanden vol, toen werd ik weer ziek. Daaruit heb ik geleerd dat ik
- niet te veel tegelijk moet willen doen (ik ging op kamers in een vreemde stad, studeerde voltijd en ging bij een roeivereniging die veel tijd in beslag nam)
- dat er voor mij vanuit de opleiding duidelijkheid moet komen over wat er van mij verwacht wordt (wat moet ik doen om een goed cijfer te kunnen halen)

Anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding life sciences (biologie en medisch laboratoriumonderzoek, HBO). Ik vond deze studie erg leuk, het was goed duidelijk wat ik moest doen om een goed cijfer te kunnen halen en de cijfers die ik haalde waren goed. Het probleem was dat ik ook tijdens deze studie een paar keer, toch vrij langdurig, ziek ben geworden. Hierdoor heb ik dus heel weinig kunnen doen en haalde ik te weinig studiepunten voor het BSA. Het eerste jaar kreeg ik uitstel van het BSA, maar toen ik dit jaar weer ziek werd, kon ik niet anders dan stoppen met de opleiding.
Wat ik hieruit geleerd heb is:
- ik zoek een studie die flexibel is. Ik ben wisselend belastbaar, de ene periode kan ik meer hebben dan de ander en soms moet ik dus helemaal stoppen. Daarom zou ik graag een studie in deeltijd doen en ik wil een laag, of liefst helemaal geen BSA (hierover valt misschien te onderhandelen met scholen). Studies bieden over het algemeen een vak één keer per jaar aan, als ik die periode ziek ben moet ik dus een jaar wachten voor ik het betreffende vak kan inhalen, wat helemaal een probleem wordt als ik het jaar daarop in de zelfde periode ziek ben.

Nu de opties:

Ik heb gekeken naar een studie psychologie (universiteit). Dit lijkt me echt super interessant, maar heb ik afgekeurd. Ik heb geen VWO-diploma dus zou ik eerst colloquium doctum moeten doen. Op zich geen probleem, maar vervolgens kom ik in lotingsklasse C (wat ongeveer 50% kans geeft om ingeloot te worden) en dan moet ik dus nog het eerste jaar het BSA zien te halen. De opleiding is niet in deeltijd te volgen.

Ik heb gekeken naar thuisstudies, zoals LOI of NTI, maar dit is duur, en ik denk dat ik het moeilijk ga vinden om mezelf te blijven motiveren. Bovendien ga ik de sociale contacten heel erg missen. Bij de open universiteit zie ik niet echt een opleiding die me aanspreekt.

Ik ben nu aan het kijken naar het REA-college. Een school speciaal voor arbeidsgehandicapten. Zij passen de studie helemaal op jouw capaciteiten aan. Hier kun je echter alleen MBO-opleiding volgen. Ze hebben een paar opleidingen die je geheel op het REA-college kunt volgen, maar die spreken mij niet aan. Ik zou dan het liefst iets van spw (eventueel met ervaringsdeskundigheid) of apothekersassistent gaan doen. Ik moet nog meer informatie krijgen van de school, maar waarschijnlijk zou ik dan deels op een gewoon ROC terecht komen en deels op het REA-college. Ook wil ik kijken of ik misschien met speciale afspraken niet op een gewoon ROC terecht kan. Ik zie het echter niet zitten om in een klas met alleen maar 16-jarigen te komen. Oja, het REA-college leidt je ook niet op voor een diploma, maar voor een baan. Je krijgt deelcertificaten en kunt daar maximaal 2 jaar studeren. Welke deelcertificaten je moet halen wordt beoordeeld door je toekomstige werkgever. Ik weet ook nog niet zeker of ik voor het REA-college in aanmerking kom.

Nu ben ik ook bezig met een cursus filosofie en ik moet zeggen, dit vind ik echt donders interessant! Even zoeken leverde mij de volgende informatie op:
-De studie is in deeltijd te volgen
-BSA ligt dan niet zo hoog (37,5 ECT in twee jaar)
-Studie gaat dan wel 6 jaar duren
-Ik zal eerst colloquium doctum moeten doen, wat ook weer een jaar tijd kost, maar ik denk dat ik dat wel zou moeten kunnen halen.
- Ik denk dat er niet ontzettend veel werk in te vinden valt
- Ik weet niet hoe moeilijk te lezen de boeken zijn (dit zal denk ik toch wel heel wat graadjes moeilijker zijn dan de populair wetenschappelijke/filosofische boeken die ik nu lees)

Ik ben vooral op zoek naar advies! Wat zouden jullie doen in mijn situatie? MBO/HBO/Uni? Hebben jullie ervaringen die mij verder zouden kunnen helpen? Kennen jullie nog meer opleidingen waarvan jullie denken dat die bij mij zouden kunnen passen? Oplossingen voor de problemen bij de opleidingen die ik hierboven heb beschreven? Alles is welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2011, 22:08
Verwijderd
Hmmm lastige situatie, kun je niet kiezen voor een opleiding waarbij je slechts een paar dagen per week naar school moet??
Misschien is het dan beter vol te houden...
En mss kun je eens praten met mensen die de opleidingen hebben gevolgd, kijken wat hun zeggen mbt bsa en baankansen...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 12:12
Pani
Pani is offline
Lastig he?
Je zit met ongeveer hetzelfde probleem als ik. (Zie mijn topic in dit draadje).

Ik denk dat je geen aangepast MBO nodig hebt, zolang je maar aangeeft wat er met je aan de hand is. Maar MBO is wel onder je niveau, dus dat kan ook weer "geestdodend" zijn. Je blijft wel bezig op het MBO maar ik denk dat je diepgang gaat missen (zelfde waar ik bang voor ben). Dan zijn die 16-jarigen nog tot daaraantoe... Avondopleiding kan ook, dan werk je overdag, maar dat zal ook weer te zwaar worden misschien. Plus dan heb je geen recht op stufi.

Ik begrijp heel goed dat je jezelf niet genoeg kan motiveren. Dus een thuis- of deelstudie is ook geen optie.

Bij top-VWO kunnen ze wel rekening met je houden; volgens mij zijn daar wel meer leerlingen die achterstanden of moeilijkheden hebben. Maar... kan ook alsnog te moeilijk zijn (al slaagde je wel met hoge cijfers...) Ik weet het niet zeker hoor, maar ben wat aan het meedenken.
Maar, ook weer dure studie.

Wat betreft de uni, ik weet niet of psychologie dan een goede keuze is, ookal ligt je interesse daar. Ten eerste is er een grote massa studenten die psychologie studeren, dus je bent al wat meer een nummertje (niet handig met je problemen). Ten tweede vraag ik me af of de psychische belasting niet te groot is voor je (confrontatie e.d.). Geesteswetenschappen vergen nou eenmaal meer van je als je zelf al wat "hebt".
Er zijn ook opleidingen met raakvlakken met psychologie.

Is gewoon VWO in twee jaar, op een middelbare school, geen optie voor je? Dan ben je wel oud tussen de 17-jarigen, maar is beter dan op het MBO toch?

Anders zou ik toch voor een universitaire opleiding gaan. Wel heel zelfstandig, maar dan heb je nog wat uitdaging. En zit je tussen jouw niveau, wat ook al meer motiveert.


Heb je al wel met een decaan gepraat op je HBO-school?

Laatst gewijzigd op 20-02-2011 om 12:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.