Oud 27-09-2002, 11:00
michieldewit
Avatar van michieldewit
michieldewit is offline
Graffiti is in zeker opzicht een kunstvorm te noemen. In wezen is er gewoon sprake van beeldende kunst. Veelal wordt er hard gewerkt aan het ontwerp en de uitvoering van het werk.

Persoonlijk heb ik er alleen toch wat moeite mee om graffiti die niet op daarvoor bestemde plaatsen is aangebracht als kunst te zien. Graffiti op een treinstel, muur van een kantoorgebouw, in een tunneltje, op een viaduct en ga zo maar door, dat is voor mij toch gewoon vandalisme. Waarom?

In de eerste instantie omdat de eigenaar van het 'tot kunst verheven' object soms met grote schade te kampen heeft. Al gaat het hier alleen al maar om de kosten van het reinigen.

Ten tweede omdat graffiti zaken die andere mensen (bijna als kunst) waarderen, vernielen. Je zou een rijtuig of een gebouw als een vorm van industriële kunst kunnen beschouwen. Vanuit deze optiek is het aanbrengen van graffiti dus het vernielen van een eerder kunstwerk. Net alsof je als aankomend kunstenaar een schilderij van Van Gogh als doek voor een eigen schilderij gebruikt.

En tenslotte vind ikzelf graffiti gewoon smerig. Bijna altijd gaat er een zekere agressiviteit uit van graffiti. Men brengt de kunstige letters aan uit onvrede (wellicht zelfs uit een anarchistische overtuiging) of gewoon om een statement te maken. Daarbij wordt zonder pardon voorbij gegaan aan begrippen als bezit, rust, orde en netheid (begrippen die in een anarchistische wereld overigens niet bestaan).

Maar goed, dat is mijn mening; er zijn vast mensen met een andere visie?

P.S. Overigens heb ik dit onderwerp hier op lifestyle gezet en niet op K&L, omdat het me hier niet zozeer gaat om het 'kunst' gedeelte, maar veel meer om de gedachten en leefstijl die hiermee samenhangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2002, 11:02
entrepreneur
Avatar van entrepreneur
entrepreneur is offline
Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Ik vind graffiti best zolang het maar op de daarvoor aangewezen plekken wordt gespoten, maar zodra er gebouwen ondergespoten worden vind ik het verschrikkelijk spul
__________________
excelsior rules
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:06
the exploding boy
Avatar van the exploding boy
the exploding boy is offline
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:28
feline
feline is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
*amen*
__________________
I'm a good girl, I am...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:32
verbal-violence
Avatar van verbal-violence
verbal-violence is offline
het word meestal verneukt door amateurs
__________________
You could have been anybody, You could have been anyone, All i needed was anybody all i needed was anyone...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:45
Verwijderd
Het is kunst én vandalisme. Als Jan Cremer of Karel Appel een schilderij maakt op een muur van een huis ergens, terwijl de eigenaar dat niet wil, dan is dat toch ook beschadiging? Sommige graffiti is erg mooi, dat geef ik toe, maar het is niet de bedoeling dat je op andermans eigendom dingen gaat spuiten zonder de toestemming van die persoon. Overigens vind ik het ook altijd een beetje verloederde uitstraling hebben, hoe mooi het ook is. Laat ze dan ergens een paar lange houten muren neerzetten waar die graffitisten hun kunsten kunnen vertonen, en die om de zoveel tijd vervangen kunnen worden. Niet het vernielen van andermans eigendom. Want dat is het eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:59
OriginalMisfit
Avatar van OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
redelijk kut op je voordeur/voorgevel en die stomme tags zijn niet eens mooi ofzo maar er stond laatst wel een koele grotere afbeelding op zon elec. kastje in de straat die wel mooi was ( stond er alleen niet lang )
__________________
010101000110100001101001011100110010000001101001011100110010000001001110011011110111010001101000011010010110111001100111
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 12:07
Verwijderd
Citaat:
the exploding boy schreef:
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 12:10
Vinzz
Avatar van Vinzz
Vinzz is offline
b-tje goede graffiti vind ik wel mooi en ik vind het ook zeker kunst.... maarja het blijft idd vandalisme (maar ik ken ergere vormen daarvan )
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 12:16
Verwijderd
hangt er helemaal vanaf waar het staat, lanx de snelweg, op keetjes, langs het spoor, op viaducten, electriciteitskastjes/huisjes, etc. vind ik het cool, maar op personnlijke eigendommen zoals schuren of huizen ofzo vinnik minder

en een oplossing van een legale spot werkt toch niet aangezien het ok om de kick gaat...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Wim Wok schreef:
en een oplossing van een legale spot werkt toch niet aangezien het ok om de kick gaat...
Mja, maar dat is nou juist wat aangepakt moet worden. Delicten plegen om de kick is niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 13:49
michieldewit
Avatar van michieldewit
michieldewit is offline
Citaat:
Wim Wok schreef:
hangt er helemaal vanaf waar het staat, lanx de snelweg, op keetjes, langs het spoor, op viaducten, electriciteitskastjes/huisjes, etc. vind ik het cool, maar op personnlijke eigendommen zoals schuren of huizen ofzo vinnik minder
Persoonlijk zie ik niet zo'n enorm verschil tussen persoonlijk en gemeenschappelijk en zakelijk eigendom. In alle gevallen is er sprake van een gedupeerde. Daar komt nog bij dat in gevallen waarbij wordt gespoten op gemeenschappelijk of zakelijk eigendom de kosten van het opruimen uiteindelijk weer op de burger worden verhaald...

Citaat:
en een oplossing van een legale spot werkt toch niet aangezien het ok om de kick gaat...
Waarmee graffitisten (die spuiten voor de kick) dus overduidelijk tot de bevolkingsgroep der criminelen behoren...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 13:52
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
Dat wou ik ook gaan zeggen
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 13:57
michieldewit
Avatar van michieldewit
michieldewit is offline
Citaat:
Esmée schreef:
Dat wou ik ook gaan zeggen
Iets moois kun je ook maken op plaatsen waar mensen er geen schade door hoeven lijden. Misschien is een beetje overleg tussen graffiti kunstenaars en overheid ook geen gek idee? Al zou dat wel botsen met een eventueel anarchistisch wereldbeeld...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 14:11
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
sommige tags kunnen erg vet zijn, ik vind over het algemeen graffiti mooier dan een lege muur, maar dat ligt eraan waar en hoe, sommige tags en pieces zijn erg lelijk
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 14:12
DrPain
Avatar van DrPain
DrPain is offline
Ik vind het zeker wel kunst, omdat ik via mijn vrienden groep (waarvan 2 het regelmatig doen) veel mensen ken die het doen. Een vriend van mij kreeg laatst €900,- voor 1 piece
Ik wou dat ik dat zo goed kon

Maar ik vind op kantoorgebouwen dat het niet mag, maar in tunnels, op elektriciteitshuisjes en viaducten. Dat is overheids eigendom EN LELIJK. En schotten bij de bouw, ja die moeten gewoon. (Zowiezo willen de opdrachtgevers dat vaker omdat die bijv. geen posters erop willen.)

Mensen die hier graffiti schrijven: Keep up the good work!!!
__________________
.oO(DrPain)Oo. ~Where fears and tears meet...~
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 14:28
GRRR
Avatar van GRRR
GRRR is offline
Heb het al een tijdje niet gedaan. Deed het vaak langs sporen, op rustige plekjes en waar het legaal is. En dat is nou het probleem van tegenwoordig. Er zijn verdomd weinig legale plekken en als die er komen zijn ze in korte tijd volgespoten door de beste schrijvers van de stad. Daar ga je dus absoluut niet overheen. Dan maar een niet zo legale plekje waar het kaal is (waar het kan volgens de graff normen) en hopen dat je snel kunt rennen

In Eindhoven is er een vette graff scene, in Rotterdam gaat het nog wel. Meer taggers dan echte schrijvers. Ik hoop dat ze in Rotterdam meer houten muren bij bouwplekken neerleggen voor graffiti.


Citaat:
En tenslotte vind ikzelf graffiti gewoon smerig. Bijna altijd gaat er een zekere agressiviteit uit van graffiti. Men brengt de kunstige letters aan uit onvrede (wellicht zelfs uit een anarchistische overtuiging) of gewoon om een statement te maken. Daarbij wordt zonder pardon voorbij gegaan aan begrippen als bezit, rust, orde en netheid (begrippen die in een anarchistische wereld overigens niet bestaan).
Je hebt deels gelijk wbt smerigheid. Er zijn veel lelijke pieces (kan ze niet eens zo noemen eigenlijk) in Rotterdam, die echt verdienen om weg gehaald te worden of overgespoten. Maar als graffiti helemaal niet zou bestaan dan zou de betonnen jungle er een stuk doder en steriel uit zien. Ik ben blij dat graffiti bestaat.

big up to de PloP crew
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 15:21
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Delicten plegen om de kick is niet de bedoeling.
delicten plegen is sowieso niet de bedoeling.....anders waren het geen delicten geweest....

ontopic: graffiti is kunst, zolang het gebeurd op plaatsen waar dat hoort. Ergens anders (i.e. op andermans eigendommen zonder toestemming van de eigenaar) is vandalisme.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-09-2002, 15:28
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Het is kunst én vandalisme. Als Jan Cremer of Karel Appel een schilderij maakt op een muur van een huis ergens, terwijl de eigenaar dat niet wil, dan is dat toch ook beschadiging? Sommige graffiti is erg mooi, dat geef ik toe, maar het is niet de bedoeling dat je op andermans eigendom dingen gaat spuiten zonder de toestemming van die persoon. Overigens vind ik het ook altijd een beetje verloederde uitstraling hebben, hoe mooi het ook is. Laat ze dan ergens een paar lange houten muren neerzetten waar die graffitisten hun kunsten kunnen vertonen, en die om de zoveel tijd vervangen kunnen worden. Niet het vernielen van andermans eigendom. Want dat is het eigenlijk.
*eens*
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 15:49
qghp
qghp is offline
Citaat:
Wim Wok schreef:
hangt er helemaal vanaf waar het staat, lanx de snelweg, op keetjes, langs het spoor, op viaducten, electriciteitskastjes/huisjes, etc. vind ik het cool, maar op personnlijke eigendommen zoals schuren of huizen ofzo vinnik minder

en een oplossing van een legale spot werkt toch niet aangezien het ok om de kick gaat...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 15:55
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Over het algemeen vind ik graffiti kunst,maar zodra je op monumenten gaan spuiten ofzo vind ik het vandalisme hoe mooi het er ook uitziet.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 16:14
michieldewit
Avatar van michieldewit
michieldewit is offline
Citaat:
GRRR schreef:
Heb het al een tijdje niet gedaan. Deed het vaak langs sporen, op rustige plekjes en waar het legaal is. En dat is nou het probleem van tegenwoordig. Er zijn verdomd weinig legale plekken en als die er komen zijn ze in korte tijd volgespoten door de beste schrijvers van de stad. Daar ga je dus absoluut niet overheen. Dan maar een niet zo legale plekje waar het kaal is (waar het kan volgens de graff normen) en hopen dat je snel kunt rennen
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is graffiti spuiten geen levensbehoefte? Als er geen plek voor is, dan maar niet (lijkt mij). En anders bewandel je de democratische weg en probeer je ergens toestemming te krijgen.

Persoonlijk vind ik graffiti gewoon smerig. Niet alleen omdat het er vaak niet uitziet (liever een saaie, egaangrijze betonkolos dan een lelijke en duidelijk in der haast gekrabbelde tag), maar ook omdat het gewoon SLECHT VOOR HET MILIEU is. Misschien is dat een nieuwe invalshoek, maar al dat gespuit levert veel milieuschade op.

Niet alleen de drijfgassen en de vaak aggressieve verf (of is men nu ook overgestapt op verf op waterbasis ) zijn nogal onvriendelijk, maar ook de nare chemische goedjes die nodig zijn om de ellende weer te verwijderen doen weinig goeds aan het milieu.

Wat ik mij nu nog wel het meest afvraag is dit: wat is nu toch de levensvisie van een graffiti spuiter / artiest? Wat is het doel van al die smerige tags overal? Moeten overal dan letters op? Is de wereld op zich al niet mooi genoeg? Of is het de kick, de kans gepakt te worden? Maar misschien wordt er wel een (verholen) politiek statement gemaakt? Kortom: waarom?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 16:23
Verwijderd
Ghe, deze kwestie kwam bij mij vroeger op school al eens ter sprake. Toen vond iedereen het 'mooi' terwijl ik als enige al fel ertegen was, aangezien het ongevraagd aangebracht werd.

Graffiti is vervuiling wat mij betreft. Als iemand ongevraagd iets op mijn huismuur aanbrengt, is hij fout bezig. Ongeacht of het 'kunst' of gewoon modder is.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 17:08
shanli
shanli is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 17:58
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
als het op mijn muur/ spullen wordt gespoten dan is het vandalisme, anders is het kunst

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2002, 18:00
Verwijderd
Citaat:
michieldewit schreef:
Persoonlijk zie ik niet zo'n enorm verschil tussen persoonlijk en gemeenschappelijk en zakelijk eigendom. In alle gevallen is er sprake van een gedupeerde. Daar komt nog bij dat in gevallen waarbij wordt gespoten op gemeenschappelijk of zakelijk eigendom de kosten van het opruimen uiteindelijk weer op de burger worden verhaald...
maar deze dingen worden niet zo snel schoongemaakt, houten schuttingen of containers hoeven er niet perfect uit te zien, graff. op dat soort dingen laten ze gewoon staan..

Citaat:
michieldewit schreef:
Waarmee graffitisten (die spuiten voor de kick) dus overduidelijk tot de bevolkingsgroep der criminelen behoren...
ze doen het voor de spanning, dus tegen het gezag ja, maar ik vind crimineel een erg groot woord als je snapt wat ik bedoel...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:03
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Het ligt wat mij betreft echt aan de lokatie, is het bv op/in een skate park of op een ramp dan vind ik het zeer gepast mits het niet is gedaan door een amateur of iemand die alleen maar tags overal op zet, als het gedaan wordt op het bezit van een ander in de vorm van een gebouw of iid een treinstel dan is het gewoon vandalisme (hoewel ik stiekem voor echt mooie grafitie wat dat betreft een uitzondering maak).
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 18:14
Floosje
Avatar van Floosje
Floosje is offline
Ligt eraan waar het gemaakt wordt en of het echt mooi is. Bv gewoon van die tags vind ik wel vandalisme en bovendien erg lelijk
__________________
The circle only has one side
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 11:27
mood indigow
Avatar van mood indigow
mood indigow is offline
ligt heel erg aan de plaats.. bij ons in het skatepark zijn er wel mooie dingen gemaakt.. kvind het altijd zo zonde dat van die ettertjes met een edding erover heen gaan lopen tekenen..
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 11:37
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Floosje schreef:
Ligt eraan waar het gemaakt wordt en of het echt mooi is.
Mooi is ook maar relatief (uitgemolken maar hij werkt nog steeds). Je maak mij btw ook niet wijs dat mensen wiens huis door een briljante grafity-artiest is ondergespoten daar zo verschrikkelijk blij mee zijn.

Op sommige bouwwerken heb ik er echt geen problemen mee, van die varkensschuren langs het spoor bijvoorbeeld (ex heeft heel groot mijn soort-van-nickname op zo'n schuur gezet langs het spoor tussen Meppel en Zwolle ) maar huizen vind ik toch een ander verhaal. Vooral in oude binnensteden vind ik het zo onzinnig dat een of andere lul even op een gevel van een monumentenpand zn onbeduidende tag moet zetten. Daar kan ik met mn hoofd niet bij.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 12:25
Black Sugar
Avatar van Black Sugar
Black Sugar is offline
Beetje goede grafitti vind ik mooi, maar al die mensen die met die tags lopen te smijten vind ik maar niks. Ontwerp dan iets moois als je graag wil spuiten denk ik dan.
Ik heb het zelf ook wel eenkeer gedaan op de achterkant van een oud schoolgebouw, zamen met nog wat mensen. Eigenlijk mocht het niet maar het was een speelterrijn voor jongeren zegmaar en we hebben er ook echt iets moois van gemaakt. Uiteindelijk was de gemeente er zelfs blij mee en nu word de tekening onderhouden. Mja, weer even ontopic.
Een legale plek werkt denk ik toch niet om de illegale plekjes te beveiligen ofzow. Je houd altijd mensen die voor de kick ergens spuiten waar het niet mag.
Onder viaducten langs de snelweg of op electriciteits kastjes vind ik vaak wel leuk staan. Maar van die helemaal bekladde muren vol verschillende tekeningen van verschillende mensen ziet er al snel niet meer zo mooi uit.
Tip voor mensen die het mooi vinden: vraag je schoolleiding of het fietsenhok mag worden bespoten en organiseer iets, ik heb het bijna voor elkaar gekregen maarging toen van school af. Je kunt het brengen onder het motto, we maken de school wat vrolijker en de leerlingen gaan de school weer cool vinden. (gelul uiteraard maar hte kan werken )
__________________
Everything in moderation. Including moderation.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 18:41
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als die gasten het zo mooi vinden, kunnen ze beter in hun eigen huis spuiten. Als ze het op een muur van iemand anders doen, is de kans groot dat het weggehaald wordt. Lijkt mij zonde, vooral als je zo je best hebt gedaan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 18:56
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Najah, op sommige plekken is het wel koewl. In bergen op zoom is er een steegje waar een heleboel mooie pieces staan, en de mensen die daar wonen vinden het volgens mij ook niet vervelend. Er wordt hier ook veel gespoten in kraakpanden die er alleen nog maar staan omdat de gemeente te lui is om ze af te breken.

Maar als t op iemands huis wordt gedaan is t idd wel lullig...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 19:18
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
CemetarySlut schreef:
Over het algemeen vind ik graffiti kunst,maar zodra je op monumenten gaan spuiten ofzo vind ik het vandalisme hoe mooi het er ook uitziet.
__________________
loving someone very special isn't easy
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 19:21
Dissolute
Dissolute is offline
Graffiti vind ik persoonlijk kunnen op verlaten bedrijfspanden, tunnels, langs het spoor (op spoorgebouwtjes, geluidswallen etc). Maar zeker niet op huizen!

Maar voor diegenen die het echt niet mooi vinden, kijk eens op deze site, en dan blijkt dat je mening bijgetrokken is. Wat deze gasten kunnen is


http://mac.dhs.org/
__________________
Dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, wil nog niet zeggen dat je NIET dom en lelijk bent.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 19:32
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2002, 22:49
Verwijderd
www.cosh.net << 'nuff said
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 22:52
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
Als er een mooi iets mee wordt gemaakt vind ik het echt wel cool. Maar een beetje dom overal tags lopen neerzetten vind ik een beetje jammer.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2002, 23:08
Verwijderd
Citaat:
prototype schreef:
www.cosh.net << 'nuff said
Hij kan t zo goed! Mn vriend heeft een tshirt van hem, had Cosh speciaal voor hem gemaakt
Ikzelf vind graffitti wel kunst maar niet op huizen en echt bezitten van mensen. Zoals de meeste mensen zeggen vind ik het ook niet erg op oude gebouwen, bij het spoor etc etc. Bijvoorbeeld bij WTC (amsterdam) heb je bij de trams zo`n muur en daar staan echt allemaal piecjes. Best bekende ook wel (Geus, Again, Delta (maar die is nu weg), Sezar stond er ook, Dr Jay). Ik vind het wel vet om te zien altijd maar die tagjes enzo vind ik echt heel stom. Is helemaal niet mooi. Dat was het geloof ik wel, dag!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 00:20
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
michieldewit schreef:

Wat ik mij nu nog wel het meest afvraag is dit: wat is nu toch de levensvisie van een graffiti spuiter / artiest? Wat is het doel van al die smerige tags overal? Moeten overal dan letters op? Is de wereld op zich al niet mooi genoeg? Of is het de kick, de kans gepakt te worden? Maar misschien wordt er wel een (verholen) politiek statement gemaakt? Kortom: waarom?
Ik zag een paar dagen geleden iets over graffiti op tv, en daar zeiden een paar van die graffiti-spuiters dat ze het deden om een beetje bekendheid te krijgen, terwijl die mensen hun nog nooit hadden gezien. dat ze aan de tekeningen konden zien dat zij het waren, en dat ze toch aandacht kregen. zo zou er ook iemand tegen hun op kijken.

dit vind ik echt volstrekte waanzin, want de meeste mensen zien graffiti nou eenmaal niet als cool, maar als gewoon smerig, en ze kijken niet tegen die graffiti-spuiters op, ze vinden hun gewoon vernederend.


maar op sommige plekken moet je het denk ik wel accepteren, zo langs de treinen enzo. je kan het nou eenmaal niet helemaal tegengaan. maar verkeersborden gaan verkloten met hun idiote tags vind ik echt heel fout, dan is het echt hinderlijk voor de anderen en dan vinden die anderen je echt niet stoer ofzo
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 01:58
michieldewit
Avatar van michieldewit
michieldewit is offline
Citaat:
Dissolute schreef:
Graffiti vind ik persoonlijk kunnen op verlaten bedrijfspanden, tunnels, langs het spoor (op spoorgebouwtjes, geluidswallen etc). Maar zeker niet op huizen!

Maar voor diegenen die het echt niet mooi vinden, kijk eens op deze site, en dan blijkt dat je mening bijgetrokken is. Wat deze gasten kunnen is


http://mac.dhs.org/
Waarom moeten er toch altijd van die afschuwelijke letters in? Voor al het overige presteren deze mensen niet meer dan een gemiddelde airbrush kunstenaar. Dit soort dingen kun je heel geinig op je computertje (of desnoods op doek) klaarmaken. Heeft niemand er last van, maar is het nog altijd op Internet te bewonderen. Deal?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 02:00
michieldewit
Avatar van michieldewit
michieldewit is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef:
maar op sommige plekken moet je het denk ik wel accepteren, zo langs de treinen enzo. je kan het nou eenmaal niet helemaal tegengaan.
Als ik in de trein zit is dat meestal niet volledig voor mijn lol. Om dan ook nog de hele rit lang geconfronteerd te worden met die amateuristische troep... Mag ik even kotsen?

Laat dit soort 'would-be' kunstenaars in godsnaam iets nuttigs gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 11:03
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
michieldewit schreef:
Als ik in de trein zit is dat meestal niet volledig voor mijn lol. Om dan ook nog de hele rit lang geconfronteerd te worden met die amateuristische troep... Mag ik even kotsen?

Laat dit soort 'would-be' kunstenaars in godsnaam iets nuttigs gaan doen...
je kotst maar raak, maarja, je zit echt niet de hele tijd als je in de trein zit tegen die wanden te kijken hoor, overdrijven is ook een kunst. maargoed, het is jouw mening.. maar ik heb toch liever dat het alleen mijn uitzicht in de trein verpest, dan dat verkeersborden onderzitten en schoolgebouwen en kantoren. Daarbij is het een mooie gelegenheid om de spits of de metro te lezen, dat is ook veel nuttiger dan naar buiten lopen kijken en je dood te ergeren.

Maargoed, je kan het toch nieth elemaal tegengaan, en mijn mening is, dan alleen op zulke plekken als ik eerst zei, langs de treinen enzo dus
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 11:42
maantje tuurt
Avatar van maantje tuurt
maantje tuurt is offline
sommige tekeningen vind ik echt heel mooi, maar dat zie je niet heel veel. Dat vin ik kunst. Vaak zie ik alleen maar van dat lelijk gekladder zo'n zwart krabbeltje weet je wel, en da's gewoon lelijk.
__________________
if I can't dance I don't want to be part of your revolution
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 13:47
Bitchy16
Avatar van Bitchy16
Bitchy16 is offline
Waarom zo negatief over graffiti? Het is zeker wel kunst, je hebt ook lelijke piece´s gemaakt door amateur spuiters. Maar dat het vandalisme is?Nee want als de politie of overheid de spuiters meer legale plekken zouden geven zou er minder `in het wild´gespoten worden!
__________________
If you love something let it go, if it comes back to you it´s yours, if it doesn´t it never was, hold me down baby....
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 13:51
Verwijderd
Citaat:
! am mE schreef:
Hij kan t zo goed! Mn vriend heeft een tshirt van hem, had Cosh speciaal voor hem gemaakt
Ikzelf vind graffitti wel kunst maar niet op huizen en echt bezitten van mensen. Zoals de meeste mensen zeggen vind ik het ook niet erg op oude gebouwen, bij het spoor etc etc. Bijvoorbeeld bij WTC (amsterdam) heb je bij de trams zo`n muur en daar staan echt allemaal piecjes. Best bekende ook wel (Geus, Again, Delta (maar die is nu weg), Sezar stond er ook, Dr Jay). Ik vind het wel vet om te zien altijd maar die tagjes enzo vind ik echt heel stom. Is helemaal niet mooi. Dat was het geloof ik wel, dag!
Een ware kunstliefhebber
'k heb 'm even gesproken bij de expositie, maat van me heeft z'n skateboard laten taggen door Cosh, ik m'n blackbook
www.daim.org << wedereens een grootheid in de graffiti scene
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 13:51
fruitmand
Avatar van fruitmand
fruitmand is offline
het kan toch wel allebei zijn?!
ik vind het wel kunst, maar het blijft vandalisme...
__________________
*I bite my tong, every time you come around. Cause blood in my mouth beats blood on the ground*
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 14:58
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
Citaat:
fruitmand schreef:
het kan toch wel allebei zijn?!
ik vind het wel kunst, maar het blijft vandalisme...
ja ligt er gewoon, als je ergens mag spuiten is het kunst en anders vandalisme.
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 18:34
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
t zou eigenlijk kunst moeten zijn maar er wordt veel te veel gespoten door mensen die het niet goed (genoeg) kunnen. ook de locaties zijn belangrijk... doe het op een muur waar niemand last van heeft maar die wel in het zicht staat!


ja... ik dwaal af
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 29-09-2002, 19:08
poecilotheria
poecilotheria is offline
mooie pieces zijn nooit weg (vind ik dan hehe)

pak bijvoorbeeld de berenkuil in eindhoven daar staan echt wel wat wrede pieces tussen!
__________________
onze vader die uit de hemel schijt, onze moeder die ons dagelijks brood snijdt. geef ons maar dagelijks friet, en vergeet vooral de mayonaise niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek graffiti vandalisme of kunst??
me_cherry
60 03-03-2005 20:49
ARTistiek graffiti kunst of vandalisme
me_cherry
5 14-02-2005 18:28
ARTistiek graffiti kunst of vandalisme??? (please reageeerr)
me_cherry
6 14-02-2005 16:52
ARTistiek Graffiti
Flowerless
61 23-01-2005 22:38
ARTistiek Graffiti, Kunst of vandalisme ?
R
13 11-10-2001 21:56
ARTistiek Graffiti
U CAN'T TOUCH ME
2 19-06-2001 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.