Oud 23-01-2003, 12:52
Verwijderd
Nu ik op mezelf woon, en vooral nu ik samenwoon kom ik erachter dat ik dus echt niet met geld om kan gaan
zodra me geld is gestort ren ik naar de winkel om kleding of andere shit te kopen, en de spullen die ik wel nodig heb kan ik dan vervolgens nit meer betalen. Al een jaar lang kom ik niet uit met mijn geld.. en me vriend ook niet.. altijd moeten we aan het einde van de maand geld lenen of op boterhammen met kaas leven (drie dagen lang is niet leuk meer)

heeft iemand tips of whatever om je financiele leven wat meer te ordenen?

hoe ga jij om met je geld of hoe wil je ermeej omgaan.. wat is het handigste (bijvoorbeeld 2 rekeningen, geld in potjes verdelen blah)

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 12:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2003, 12:56
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
ik woon ook samen en we kopen gewoon alleen iets als het ECHT NODIG is. anders redden we het gewoon niet (nouja, dat is nu even zo omdat we heel veel geld hebben uitgegeven aan het schilderen en spullen enzo). we kopen soms zelfs geen 'luxe eten' omdat dat gewoon te duur is: dan maar geen honing of wat minder lekker brood.

zolang je gewoon nooit iets koopt maar alleen de hoogstnodige dingen, dan moet het wel lukken lijkt me.

je moet gewoon zelf discipline hebben. al heb je 3 rekeningen, je kan het er altijd zelf afhalen als je het nodig hebt en ik denk dat je dat ook zal doen.

dus gewoon altijd nadenken bij wat je koopt en pas AAN HET EIND van de maand bepalen of je wat extra's kan kopen in plaats van aan het begin.

maak desnoods een lijstje ofzo.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 12:57
Mariebel
Mariebel is offline
Misschien kun je eens bekijken hoeveel geld je per maand ongeveer nodig bent aan noodzakelijke dingen. Als je dat nou naar boven afrondt en dat bedrag op een andere rekening stort En daar geen andere dingen van doet, dan weet je in ieder geval zeker dat je aan het eind van de maand ook nog genoeg geld hebt voor eten enz. Het geld dat op je rekening blijft staan kun je gebruiken voor leuke dingen of om een beetje te sparen.

Ook kun je gaan bijhouden waaraan je je geld precies uitgeeft, je kunt dan zien op welke punten je iets kunt besparen zodat je in het vervolg wat geld overhoudt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 13:35
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Ik heb gelukkig de discipline om niet al te dure en onnodige dingen te kopen. Ik zoek meestal de goedkoopste variant als ik een product nodig heb. Bovendien ben ik van mezelf al vrij zuinig aangelegd.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 13:48
Ninnoc
Ninnoc is offline
2 rekeningen, lalala ik woon nog niet zolang op kamers en de eerste maanden was het best erg, de eerste week at ik bijv. alleen entrecotes en dan at ik dus de laatste week dus enkel spagetti of brood met vlokken.
nu gaat het beter, ik heb 2 rekeningen (studentrek. en rabotelesparen) omdat ik anders dus problemen krijg met verplichte uitgaven zoals boeken ed ik zet zo gauw ik mijn studiefinanciering binnen heb een deel over naar de telesparen. Dat verschilt overigens per maand, het is een schatting voor de vaste uitgaven die maand, maar ook als ik bijv. over 2 maanden op vakantie wil alvast een deel voor die vakantie. Dan blijft er een bedrag over waarvan ik eet en drink enzo.
Dan is het de laatste week nog wel eens problematisch maar zo weet ik zeker dat ik alstijd de grotere bedragen kan betalen
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 14:32
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
bij alles wat je wilt gaan kopen denken van "Heb ik dit NODIG?

indien antwoord nee (wat natuurlijk veel vuldig voorzal komen),
niet kopen. Heb je in de laatste week nog wat over, kun je met je vriend overleggen wat je er mee gaat doen...
ofzoo.. disipline
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 15:08
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Wat ook een goeie is: bewaar bonnetjes en administreer alles wat je uitgeeft. Dan krijg je namelijk een bepaald overzicht. Ook kun je zien aan welke posten (kleding; muziek; etc) je veel uitgeeft, en wat dus eventueel naar beneden zou kunnen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 16:03
QuietNoise
Avatar van QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:
Wat ook een goeie is: bewaar bonnetjes en administreer alles wat je uitgeeft. Dan krijg je namelijk een bepaald overzicht. Ook kun je zien aan welke posten (kleding; muziek; etc) je veel uitgeeft, en wat dus eventueel naar beneden zou kunnen.
t nadeel is alleen dat ze al niet zo veel dicipline heeft.. ik heb ook een tijdje geprobeerd een administratie bij te houden... maar na 2 maanden heb ik het weer opgegeven..


wat mijn manier van mn geld bijhouden is, is nu mn geld pas uitgeven aan onzinnige dingen en kleding enzo, aan t eind van de maand.. als ik toch al bijna weer geld krijg. en een vast bedrag per week voor eten etc
en bij mij lukt dat aardig... (lucky me heeft nog geen huur enzo.. maar moet toch wel veel zelf betalen, van weinig geld.. dus)
__________________
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 09:57
Verwijderd
jah.. het gaat vooral om discipline idd... en natuurlijk dat als ik iets goeds doe.. me vriend opeens weer rare inkopen heeft... bleeeegh... ik wil terug naar ruilhandel ofzow...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 10:37
Thomas
Thomas is offline
Ik adviseer je op verschillende rekeningetjes op klad te maken. Maak een begroting van gelden die er aan wilt besteden en heb de discipline om je eraan te houden. Maar registreer alles en je zult zien dat mits je goed begroot hebt de kosten niet de pan uit zullen reizen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 12:30
elledc
elledc is offline
Je weet zelf waar het probleem is, dus doe er dan iets aan. In de plaats van naar de klerenwinkel te gaan en je geld uit te geven voor kledij, leg je je geld opzij. Is logisch lijkt me!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 13:31
alwaysgood
alwaysgood is offline
huishoudboekje bijhouden, daarin aangeven, hoeveel je per maand waar ergens aan uit geeft, maar dan moet je nog wel de discipline hebben om je daar aan te houde
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie het koopgedrag onder jongeren!
eetje-love
5 08-04-2011 15:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 30 procent meer mensen naar voedselbank
Love & Peace
143 14-04-2008 18:55
Liefde & Relatie Geld voorschieten aan je lover
Lunaaaaa
77 16-08-2006 17:23
Werk, Geld & Recht Hoe goed kun jij met geld omgaan?
Iduna
68 07-11-2005 19:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Inkomensgrens voor leningen bepleit
T_ID
45 23-10-2005 22:32
Werk, Geld & Recht Niet met geld kunnen omgaan
Lane
34 11-05-2005 13:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.