Oud 24-10-2004, 15:11
devilcat
devilcat is offline
Als ik nateken , dan teken ik na zonder lineaal ofzo, maar dan heb ik iets getekent dan denk ik mooi, maar nu komt het:

na een tijdje ga ik mezelf weer kleineren van "nou ja, jij tekent gewoon na maar echt uit je hoofd zo mooi kan je niet dus ik vind niet dat je echt goed kan tekenen dan"
ik kan ook wel goed uit mijn hoofd tekenen, alleen natuurlijk niet zo goed als dat je iets natekent van een voorbeeld.

Ook teken ik na vanaf de spiegel of andere "levende"objecten ipv foto's, maar dus ook foto's en daar raak ik dan zo onzeker over dat ik denk dat andere mij gaan afkeuren van "tjssjjaaa hahaah van foto's maar probeer nu maar is dit of dit"

hmm....

Snappen jullie het een beetje?
Hierdoor raak ik zo ontmoedigt en denk ik dat ik toch maar een sukkel ben die niet ECHT kan tekenen...

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen...
Maar, ik krijg van mensen complimentjes in mijn omgeving van je kan goed tekenen en schilderen, maar dan ga ik dat weer TE veel redeneren met dingen en dan kom ik altijd erop uit dat ik dan mezelf weer naar beneden haal met "jaa, maar dit en dit dan?.." etc etc

vragen zijn dan ook :

Het is toch wel knap als je van foto's goed kan natekenen?
het is toch ook knap als je vanaf een spiegel kan natekenen?
etc etc.

nee, wil niet geweldig gevonden worden door ANDEREN, maar wel door mij zelf, dat ik mezelf weer op de schoudre kan kloppen van goed joh, want verder ben ik iemand die bescheiden is etc, zeker geen typ die wil dat iedereen zegt "wow wow wow goed man !!!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2004, 15:18
Pyr0nity
Avatar van Pyr0nity
Pyr0nity is offline
Hmm, ja ik snap je wel. Ik kan ook redelijk natekenen. Maar uit het hoofd is het bij mij ook altijd minder. Ik gebruik foto's nu meer als 'voorbeeld'. Ik pak er een paar en dan maar combineren. Trouwens, met een voorbeeld is het gewoon beter werken vind ik. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen. En, cliche, hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Ga maar eens 10 keer een wijnfles natekenen. Daarna weet je echt wel uit je hoofd waar de schaduw enzo moet. En de meeste kunstenaars werken volgens mij ook met voorbeelden. Waarom zouden ze anders naaktmodellen enzo hebben? Wat je ook zeker niet moet doen is denken dat je niet kan tekenen. Oke, arrogantie is ook niet goed. Maar als je het maar vaak genoeg herhaald dan heb je helemaal geen zin meer om te tekenen. En dat zou zonde zijn, zeker omdat je ook van mensen uit je omgeving hoort dat je het goed kan. En iedereen hoort graag complimentjes. Hou dat dan even in je achterhoofd als je weer zo denkt, misschien dat dat helpt Om nog even op je vragen terug te komen, ik vind het wel knap als je van een foto kan natekenen. En dan bedoel ik natekenen zonder over te trekken he?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 15:27
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
Pyr0nity schreef op 24-10-2004 @ 15:18 :
Hmm, ja ik snap je wel. Ik kan ook redelijk natekenen. Maar uit het hoofd is het bij mij ook altijd minder. Ik gebruik foto's nu meer als 'voorbeeld'. Ik pak er een paar en dan maar combineren. Trouwens, met een voorbeeld is het gewoon beter werken vind ik. Dan heb je altijd iets om op terug te vallen. En, cliche, hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Ga maar eens 10 keer een wijnfles natekenen. Daarna weet je echt wel uit je hoofd waar de schaduw enzo moet. En de meeste kunstenaars werken volgens mij ook met voorbeelden. Waarom zouden ze anders naaktmodellen enzo hebben? Wat je ook zeker niet moet doen is denken dat je niet kan tekenen. Oke, arrogantie is ook niet goed. Maar als je het maar vaak genoeg herhaald dan heb je helemaal geen zin meer om te tekenen. En dat zou zonde zijn, zeker omdat je ook van mensen uit je omgeving hoort dat je het goed kan. En iedereen hoort graag complimentjes. Hou dat dan even in je achterhoofd als je weer zo denkt, misschien dat dat helpt Om nog even op je vragen terug te komen, ik vind het wel knap als je van een foto kan natekenen. En dan bedoel ik natekenen zonder over te trekken he?
bedankt , jij snapt wat ik bedoel

ik denk dat soms meer mensen die tekenen hiermee zitten. Dat ze toch gaan twijfelen [ik dus] wat mensen zouden KUNNEN gaan zeggen over je werk, of over je prestaties.
Op een gegeven moment voelde ik me ook niet bijzonder meer, en dan tekende ik ook niet meer, maar het gekke is is dat niemand in mijn omgeving iets lulligs zei over mijn tekenen, maar ikzelf ging op de feiten vooruit lopen en mezelf aanvallen met dingen .

Om mijzelf tot "rust" tewekken zei ik altijd dit tegen mezelf :

Je kan een vreemde taal ook niet spreken zomaar ineens uit je hoofd, daarvoor heb je eerst de woorden moeten leren en daarmee kan je een taal spreken.
zelfde mettekenen, als je nooit een gezicht hebt getekent kan je die ook nooit ineens zomaar uit je hoofd perfect tekenen, daarvoor moet je eerst VAAK gezichten hebben nagetekent van foto's etc zodat je dat "stukje" van de "tekengebeuren" onder de knie hebt.
natekenen = woorden [ van een taal bijv ]
tekenen opzichzelf = de taal [ een vreemde taal dan he frans ofzo]

hoe meer woorden hoe beter de taal en hoe meer je ermee kan fantaseren
Hoe meer "natekeningentjes" hoe meer fantasie je kan hebben in een tekening uit je hoofd,




Get it ?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 15:30
devilcat
devilcat is offline
volgens mij heeft "goed kunnen tekenen" ook niks met "uit je hoofd tekenen" te maken

want het geen met uit je hoofd tekenen is ook gewoon omdat je goed weet hoe iets eruit ziet.
Als ik niet goed weet hoe een boek er bijvoorbeeld uitziet dan kan ik die ook niet uit me hoofd tekenen natuurlijk.

Dus eigenlijk heeft dat helemaal niks met "goed kunnen tekenen" te maken.?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 15:34
Pyr0nity
Avatar van Pyr0nity
Pyr0nity is offline
Citaat:
devilcat schreef op 24-10-2004 @ 15:27 :
bedankt , jij snapt wat ik bedoel

ik denk dat soms meer mensen die tekenen hiermee zitten. Dat ze toch gaan twijfelen [ik dus] wat mensen zouden KUNNEN gaan zeggen over je werk, of over je prestaties.
Op een gegeven moment voelde ik me ook niet bijzonder meer, en dan tekende ik ook niet meer, maar het gekke is is dat niemand in mijn omgeving iets lulligs zei over mijn tekenen, maar ikzelf ging op de feiten vooruit lopen en mezelf aanvallen met dingen .

Om mijzelf tot "rust" tewekken zei ik altijd dit tegen mezelf :

Je kan een vreemde taal ook niet spreken zomaar ineens uit je hoofd, daarvoor heb je eerst de woorden moeten leren en daarmee kan je een taal spreken.
zelfde mettekenen, als je nooit een gezicht hebt getekent kan je die ook nooit ineens zomaar uit je hoofd perfect tekenen, daarvoor moet je eerst VAAK gezichten hebben nagetekent van foto's etc zodat je dat "stukje" van de "tekengebeuren" onder de knie hebt.
natekenen = woorden [ van een taal bijv ]
tekenen opzichzelf = de taal [ een vreemde taal dan he frans ofzo]

hoe meer woorden hoe beter de taal en hoe meer je ermee kan fantaseren
Hoe meer "natekeningentjes" hoe meer fantasie je kan hebben in een tekening uit je hoofd,




Get it ?
Ja precies. Wat jij zegt klopt als een bus. Alleen heb ik het nog nooit zo bekeken Maar ik denk dat je niet snel aan jezelf moet twijfelen. Er zijn altijd wel mensen die het niks vinden, ieder zn smaak. Ik vind Rembrand ook lelijk, terwijl 'ie toch wereldberoemd is. Snap je wat ik bedoel? En trouwens, van fouten (en dus kritiek) leer je alleen maar.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 15:35
Pyr0nity
Avatar van Pyr0nity
Pyr0nity is offline
Citaat:
devilcat schreef op 24-10-2004 @ 15:30 :
volgens mij heeft "goed kunnen tekenen" ook niks met "uit je hoofd tekenen" te maken

want het geen met uit je hoofd tekenen is ook gewoon omdat je goed weet hoe iets eruit ziet.
Als ik niet goed weet hoe een boek er bijvoorbeeld uitziet dan kan ik die ook niet uit me hoofd tekenen natuurlijk.

Dus eigenlijk heeft dat helemaal niks met "goed kunnen tekenen" te maken.?
Haha, je gaat jezelf nu tegenspreken Maar je hebt gelijk hoor, dus niet meer zo aan jezelf twijfelen he?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 15:47
devilcat
devilcat is offline
daarom maken mensen studies [ natekenen van voorbeelden].. om dingen onder de knie te krijgen en dan met die studies een eigen schilderij te maken.

Ik weet het allemaal wel maar er knaagt zo'n onzekerheid aan me arggg....
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 17:53
Verwijderd
van kopieeren leer je alleen maar
en jatten mag altijd, zolang je maar goed jat
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 19:27
Sawna
Avatar van Sawna
Sawna is offline
Citaat:
kazje schreef op 24-10-2004 @ 17:53 :
van kopieeren leer je alleen maar
en jatten mag altijd, zolang je maar goed jat
"If there is something to steal, I steal it!." Pablo Picasso.
__________________
Neen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 21:38
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik teken ook bijna alleen van foto's en objecten. Nooit uit m'n hoofd (tenminste, nix realistisch). Het moeilijke van tekenen is juist om je tekeningen op je voorbeelden te laten lijken. (afhankelijk van wat je wil natuurlijk).

Voorbeeld: iedereen met enige anatomische kennis kan een hoofd tekenen dat er realistisch uitziet, maar het is veel moeilijker om een portret te tekenen dat echt goed op de betreffende persoon lijkt.

Rembrandt schilderde trouwens ook gewoon met mensen die model stonden (en later werkte hij dat dan verder uit, maar de basis is toch met modellen gedaan).

Ik zag laatst ook een programma waarin gezegd werd dat die oude meesters (vanaf 'n bepaalde tijd) met behulp van een camera obscura of holle spiegel hun voorbeelden op 't doek projecteerden en dat dan overtrokken en inkleurden. En die zijn nu ook tienduizenden euro's waard, zo niet meer.

Wat ik wil zeggen, natekenen is niet per se minder knap (al is het natuurlijk wel heel erg knap als je een portret uit je hoofd goed kan laten lijken)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 11:47
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik snap wat je bedoeld maar ik vind het niet minder knap om dingen na te tekenen dan uit je hoofd te tekenen. ik kan nooit iets goed natekenen dat is pas slecht het is veel belangrijker eerst goed dingen na te leren tekenen en dan pas uit je hoofd, zo leer je namelijk het meest. als je uit je hoofd tekent zie je je eigen fouten ook slechter. (realistisch) tekenen is grotendeels kwestie van goed kijken.
waar ik zelf last van heb en heel slecht vind is dat ik uberhaupt niets weet te schilderen, ik teken altijd andermans werk na omdat ik dus gewoon helemaal niet creatief ben. als je dat ook bedoelt, tja kut he.
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:07
devilcat
devilcat is offline
heb vaak ook weinig fantasie
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 22:23
jorre
jorre is offline
niks mis mee.. je leert er alleen maar van.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 11:00
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Het feit dat die gedachten er zijn, laten zien dat je voor de uitdaging open staat om een keertje iets zelf te bedenken, zelf te verzinnen. Maar het lukt gewoon (nog) niet zoals jij dat wilt.

Met natekenen is dan ook niets mis want op den duur ontwikkel je een eigen stijl. Je neemt van alles iets, en probeert hier een beetje mee aan de slag te gaan.

Om een beetje te oefenen is het handig om eens een paar plaatjes te verzamelen, en dat zelf tot één geheel te brengen. Zoals ik al schreef; je verzamelt iets, en maakt er één ding van.

Wat ook helpt: het woordenboek openslaan, een woord kiezen en daar geheel zelf iets mee te doen. Een soort opdracht voor jezelf bedenken.

Anderzijds; wanneer jij je prettig voelt en het natekenen leuk blijft vinden; niks mis mee toch?

Grtjs!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 17:32
devilcat
devilcat is offline
das een goeie tip over dat woordenboek !!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 21:07
LucyWillow
Avatar van LucyWillow
LucyWillow is offline
soory, ik kan het fout hebben maar: Volgens mij werkt dit omgekeerd, jij zegt tegen jezelf: 'Ik kan het niet' en doet ook zo naar anderen, maar eigenlijk verwacht je meer van jezelf omdat je denkt dat je het beter kan... Tenminste dat denk ik. Je hebt denk ik dit topic hier neergezet om nog meer bevestiging tekrijgen van: Ik kan het wel.
En trouwens, natekenen is niet slechter, hoe kan je nou ooit iets tekenen als je niet weet hoe het eruit ziet?
En als je weet hoe dingen eruitzien kun je dat als je meer een eigen stijl ontwikkelt ook weer gebruiken.
__________________
)O( BLESSED BE
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 23:16
Ostard
Ostard is offline
Citaat:
LucyWillow schreef op 26-10-2004 @ 21:07 :
En trouwens, natekenen is niet slechter, hoe kan je nou ooit iets tekenen als je niet weet hoe het eruit ziet?
En als je weet hoe dingen eruitzien kun je dat als je meer een eigen stijl ontwikkelt ook weer gebruiken.
Nou je weet hoe het er uit ziet anders kan je het niet natekenen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 23:39
devilcat
devilcat is offline
Citaat:
LucyWillow schreef op 26-10-2004 @ 21:07 :
soory, ik kan het fout hebben maar: Volgens mij werkt dit omgekeerd, jij zegt tegen jezelf: 'Ik kan het niet' en doet ook zo naar anderen, maar eigenlijk verwacht je meer van jezelf omdat je denkt dat je het beter kan... Tenminste dat denk ik. Je hebt denk ik dit topic hier neergezet om nog meer bevestiging tekrijgen van: Ik kan het wel.
En trouwens, natekenen is niet slechter, hoe kan je nou ooit iets tekenen als je niet weet hoe het eruit ziet?
En als je weet hoe dingen eruitzien kun je dat als je meer een eigen stijl ontwikkelt ook weer gebruiken.
ja inderdaad,

mensen die nu goed uit hun hoofd cartoon en manga bijvoorbeeld, goed kunnen tekenen , hebben eerst een tijd gehad waarschijnlijk dat ze enkelt maar foto's realtisch na tekenden om "het een routine " te laten worden, want na 10 x een oog getekent te hebben [ realtisch ] kan je ook wel uit je hoofd dat oog tekenen realistisch, enkelt maar OMDAT je daarvoor heb geoefent.

Iemand die nog nooit heeft geoefend een oog te tekenen , kan niet ZOMAAR ineens uit de lucht een perfect realstisch oog maken ... [toch..? ]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-10-2004, 22:44
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
het is niet het tekenen dat jij moet leren, maar het duidelijk in je hoofd hebben van wat je wilt tekenen tot in de puntjes, en dat is iets dat bijna niemand kan. zelfs proffecionele tekenaars gebruiken andermans werk als referentie hoe je die arm in een bepaalde houding moet tekenen of hoe een broodrooster er ook alweer precies uitzag. je geheugen is dus het probleem, maar tegerlijkertijd ook weer niet omdat IEDEREEN dat heeft, echt. het feit dat jij wel kan natekenen betekend dat je wel de skillz hebt en dat is wat telt als je wilt oordelen hoe "goed" je kan tekenen. Ik heb een hoe teken je manga boek en daar staan ook tips van (beroemde en stinkend rijke) pro's in, en die huren als ze bijvoorbeeld plooien in kleren moeten tekenen, modellen in die die kleren aantrekken, enz. Als zelfs zij nog "hulpmiddelen" nodig hebben, waarom zou jij het dan perse zonder moeten stellen omdat je anders "niet goed" bent? diep ademhalen, die gedachten uit je hoofd zetten, en dat potlood pakken
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 23:20
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 30-10-2004 @ 22:44 :
... zelfs proffecionele tekenaars ...
proFeSSionele sorry voor de mierenneukerij
(verder heb je overigens helemaal gelijk)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 14:01
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 07:32
Liefde & Relatie ik mis hem zo..
devilcat
74 23-10-2002 21:27
Liefde & Relatie is het beter dat ik hem nu kwijt ben..wat denken jullie (lees asjeblieft)
**~yvie~**
17 11-10-2002 20:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 17:39
ARTistiek titelloos(1e verhaalige post hier btw)
stroopwafel
12 20-01-2002 20:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.