Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2006, 00:19
vedetje
vedetje is offline
Naar aanleiding van Marx theorie om de wereld te veranderen via een revolutie, dus met geweld, vs. het geleidelijke aanpassingsproces van de moderniteit had ik onlangs een discussie met een vriend over de vraag bestaat een geweldloze revolutie?

Ik ging uit van het standpunt dat een revolutie zowiezo geweld impliceert, zo niet, dan spreekt men niet van revolutie maar evolutie. Hij echter haalde het voorbeeld van Ghandi aan met zijn no-violence-politiek, daar kwam er ook wel geweld aan de pas, maar niet van de kant van de Indiërs maar van de kant van de Engelsen.

Aldus, mijn vraag, bestaat een geweldloze revolutie?
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2006, 20:29
Iskra
Iskra is offline
Het zou kunnen, maar ik acht het haast onmogelijk. Maar mijn vraag aan jou, weet jij wat Marx bedoelde met 'revolutie'?

Het is niet simpelweg de omverwerping van de staat, of een machtsovername. Een revolutie, zoals die Marx bedoelde, van klassen. Specifiek: de arbeidersklasse die de macht uit handen neemt van de kapitalisten.

Dat is wat bedoelt word met: dictatuur van het proletariaat. De macht van de arbeidersklasse. Dat is dus het tegenovergestelde van dictatuur van het monopoliekapitaal, dictatuur van de kapitalisten.

Waarom acht ik het onmogelijk? Omdat kapitalisten hun macht niet zomaar uit handen zullen geven, hun bestaan word er door verzekerd. En aangezien zij beschikken over een repressie-apparaat dwz, politie, leger, geheime dienst etc, is de mogelijkheid aanwezig dat zij die gebruiken.

Wanneer studenten in Frankrijk demonstreren tegen nieuwe wetgeving, word er ook niet zachtaardig opgetreden.
__________________
NCPN: Eerst de mensen, niet de winsten!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 20:37
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Iskra schreef op 27-03-2006 @ 21:29 :
Het zou kunnen, maar ik acht het haast onmogelijk. Maar mijn vraag aan jou, weet jij wat Marx bedoelde met 'revolutie'?

Het is niet simpelweg de omverwerping van de staat, of een machtsovername. Een revolutie, zoals die Marx bedoelde, van klassen. Specifiek: de arbeidersklasse die de macht uit handen neemt van de kapitalisten.

Dat is wat bedoelt word met: dictatuur van het proletariaat. De macht van de arbeidersklasse. Dat is dus het tegenovergestelde van dictatuur van het monopoliekapitaal, dictatuur van de kapitalisten.

Waarom acht ik het onmogelijk? Omdat kapitalisten hun macht niet zomaar uit handen zullen geven, hun bestaan word er door verzekerd. En aangezien zij beschikken over een repressie-apparaat dwz, politie, leger, geheime dienst etc, is de mogelijkheid aanwezig dat zij die gebruiken.

Wanneer studenten in Frankrijk demonstreren tegen nieuwe wetgeving, word er ook niet zachtaardig opgetreden.
Ok, nu ga jij specifiek het geval van Marx gaan uitleggen, wat Marx wil bereiken met zijn revolutie, echter, de tekst waardoor ik me die vraag begon te stellen ging over geschiedenis in het algemeen en verandering.

Even wat uit mijn notities overnemen

geschiedenis als wetenschap: bestudeert de menselijke samenlevingen van het verleden, zowel in zijn structuur als in de processen van verandering

wat verder dan:

verandering: er zijn krachten voor nodig
de 2 meest gebruikte theorieën: modernisering, progressieve verandering en conflict, geweldadige verandering (Marx)

Als aanvulling op deze les had ik dus een tekst die wat dieper ingaat op deze 2 theorieen: enerzijds de modernisering = het model van Spencer = evolutie, anderzijds, het model van Marx = revolutie= de theorie van het conflict
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 21:49
Iskra
Iskra is offline
Ja, maar marx' revolutie gelijkstellen met 'geweldadige revolutie' is te simplistisch. En ik als marxist kan het natuurlijk niet laten om daar op in te gaan
__________________
NCPN: Eerst de mensen, niet de winsten!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 00:27
lucifer-sam
lucifer-sam is offline
De industriele revolutie ging niet met geweld gepaard.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 10:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Revolutie in georgie ging op rozen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 10:28
Iskra
Iskra is offline
Ja, maar die vallen allemaal niet onder revoluties zoals beschreven door Marx
__________________
NCPN: Eerst de mensen, niet de winsten!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 10:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Marx had 1 bepaalde revolutie voor het oog, maar aangezien er voorbeelden zijn van geweldloze revoluties, zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen in zijn geval.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 10:49
Iskra
Iskra is offline
Ja, maar je kan die twee definities niet gelijkstellen. Marx had een hele andere definitie van revolutie. De revolutie in Georgië zal door Marxisten nooit als revolutie worden bestempeld.
__________________
NCPN: Eerst de mensen, niet de winsten!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 10:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Dat zal mij een worst wezen. De vraag was of een geweldloze revolutie bestaat en ik zeg ja, zie georgie.

dat jij een omwenteling van macht niet als een revolutie beschouwd omdat de arbeidersklasse nog steeds even onderdrukt wordt, doet er niet toe.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 19:53
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
lucifer-sam schreef op 06-04-2006 @ 01:27 :
De industriele revolutie ging niet met geweld gepaard.

__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 10:23
laura90
ze hebbeb de tern fluwele revolutie niet voor niks uitgevonden
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 11:23
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
De Engelse Glorious Revolution was ook een geweldloze.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 12:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Iskra schreef op 27-03-2006 @ 22:49 :
Ja, maar marx' revolutie gelijkstellen met 'geweldadige revolutie' is te simplistisch.
Hoezo? De overschakeling van een willekeurig marktsysteem naar een communistisch systeem vereist dat talrijke mensen hun gehele bezit afhandig wordt gemaakt.

Als er iets is dat mensen bereid zijn met geweld te verdedigen dan is het wel hun bezit, niemand wil bestolen worden.
Kijk naar de contra-revolutionairen in Colombia, opgericht om te van origine communistische FARC te stoppen.

Revoluties hoeven niet altijd met geweld te gaan. Communistische revoluties echter wel, de menselijke natuur maakt een andere manier gewoon onmogelijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Herkennen van Beďnvloeding door Volwassenen
Waterput
40 30-01-2008 19:09
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Links
Verwijderd
142 14-05-2004 19:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verzet/Revolutie-voorbeeld?
Hydraul!C FunK
154 28-05-2003 09:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.