Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2007, 14:12
Crimson
Crimson is offline
Hallo,

Ik weet niet of dit op alle gymnasia geldt, maar ik denk, ik vertel het volgende even.

Ik zit nu in 6 gymnasium en doe C&M. Bij ons zitten 2 vakken vast in het profiel, namelijk geschiedenis en wiskunde a1. Daarnaast moet je nog 3 losse profielvakken kiezen. Ik heb aardrijkskunde, filosofie en Duits. Als extra vak heb ik economie 1. Ook heb ik Grieks, maar dit telt bij ons als gemeenschappelijk vak, terwijl het eigenlijk een extra vak is. Ik zit op mijn school nét iets boven het minimum aantal uur.

Nu is mij door de decaan verteld, dat ik na het eindexamen, Grieks zou kunnen laten vallen voor een vwo diploma. Stel: ik heb onvoldoende voor economie1, wiskunde a1 en Grieks, dan zou ik nog kunnen slagen. Waarom? Omdat je een vwo diploma krijgt bij 3960 sbu.

Volgens mij geldt dit voor meer mensen en kan je dit in je achterhoofd houden: als je zakt voor gymnasium, kun je wel slagen voor VWO.
Advertentie
Oud 10-05-2007, 16:08
__
Avatar van __
__ is offline
klopt, bij ons (een onafhankelijk gymnasium was dat) hebben er vorig jaar in totaal 2 leerlingen een VWO-diploma behaald. ze deden er nogal geheimzinnig over omdat ze het niet wilden promoten natuurlijk, maar die mogelijkheid is er zeker.
Oud 10-05-2007, 16:27
Verwijderd
Voor een gymnasium diploma vragen ze 460 sbu extra en voor vwo maar 120 ofzo,

Het is belachelijk, maar het is zo.

Ik heb wiskunde A12 en latijn, met aardrijkskunde, frans 2 en duits 2 in C&M.
Ik kan ook latijn nog laten vallen en dan alsnog slagen of A12 en dan alsnog een gymnasium diploma halen.

Overigens; hou ook in je achterhoofd dat je school alles in je vakkenpakket moet doen om je te laten slagen.

Ook als dat betekent dat ze dan je profiel van E&M naar C&M moeten gooien, economie in je vrije deel moeten doen en frans/duits/aardrijkskunde/klassieke taal/tekenenmuziek vast.

Er is zoveel meer mogelijk met E&CM dan je denkt, zeker als je 2 talen en Ak hebt gekozen met economie.
Oud 10-05-2007, 16:31
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Lilith schreef op 10-05-2007 @ 17:27 :

Overigens; hou ook in je achterhoofd dat je school alles in je vakkenpakket moet doen om je te laten slagen.

Ook als dat betekent dat ze dan je profiel van E&M naar C&M moeten gooien, economie in je vrije deel moeten doen en frans/duits/aardrijkskunde/klassieke taal/tekenenmuziek vast.

Er is zoveel meer mogelijk met E&CM dan je denkt, zeker als je 2 talen en Ak hebt gekozen met economie.
Jep klopt, ander voorbeeldje: bij mij is het zelfs bijna onmogelijk om bij C&M 2 onvoldoendes in mijn profiel te hebben, tenzij dat wiskunde en geschiedenis zijn. De rest kan allemaal doorgeschoven worden, bijv. verwisseld worden door de klassieke taal in mijn profiel te zetten en bijv. filosofie dan als extra vak beschouwen. Ik noem maar wat.

Dus eigenlijk zijn er nog best wat mogelijkheden als je denkt dat je gezakt bent.
Oud 10-05-2007, 18:46
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
-> vwo
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 15-05-2007, 13:23
snoeteke
snoeteke is offline
tja er zijn een paar profielen met bepaalde vakkencombinaties die alle kanten op kunnen, helaas kan ik natuurkunde niet buiten mijn profiel plaatsen...
Oud 15-05-2007, 14:59
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
snoeteke schreef op 15-05-2007 @ 14:23 :
tja er zijn een paar profielen met bepaalde vakkencombinaties die alle kanten op kunnen, helaas kan ik natuurkunde niet buiten mijn profiel plaatsen...
Daar ging het topic ook niet over.. Gaat er om dat je voor een VWO diploma een vak minder nodig heb dan voor een gymnasium diploma.
Oud 15-05-2007, 15:22
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
Naja ik ga helemaal geen onvoldoendes halen voor Latijn en Grieks dus ik ga gewoon een Gymnasiumdiploma halen
Oud 15-05-2007, 15:38
snoeteke
snoeteke is offline
m'n beste crimson,
volgens mij ging je topic over het slagen voor je VWO nadat je gezakt bent voor je gymnasium.
op jou school houden ze een ander systeem aan. zoals jij het zegt, schuif je eigenlijk met je profielvakken. een profiel heeft toch 4 vakken?? muv NT dan he...
Oud 15-05-2007, 15:53
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
snoeteke schreef op 15-05-2007 @ 16:38 :
m'n beste crimson,
volgens mij ging je topic over het slagen voor je VWO nadat je gezakt bent voor je gymnasium.
op jou school houden ze een ander systeem aan. zoals jij het zegt, schuif je eigenlijk met je profielvakken. een profiel heeft toch 4 vakken?? muv NT dan he...
nee hoor, bij ons heb je bij C&M twee VASTE profielvakken (wiskunde a1 en geschiedenis) en je moet drie profielvakken KIEZEN, zoals ik al in de beginpost zei

aan de ene kant, kan je dan bijna nooit 2 onvoldoendes in je profiel hebben (je kan namelijk je klassieke taal in je profieldeel zetten en dan een ander vak doorschuiven naar het vrije deel)

aan de andere kant, hoef je voor vwo een vak minder te hebben. dus als je bij C&M op mijn school een onvoldoende heb voor én wiskunde én economie1 (een keuzevak) én grieks, kan je grieks laten vallen, zo nog genoeg uren over houden voor een vwo diploma en dus slagen.

maar het ging mij vooral om dat laatste, namelijk dat je voor vwo een vak minder hoeft te hebben. daar opende ik dit topic
Oud 16-05-2007, 18:29
Myrtille
Avatar van Myrtille
Myrtille is offline
Bij mij op school is het inderdaad wel vaker gebeurd dat iemand van school ging met een vwo diplome ipv een gymnasiumdiploma. Het kwam er eigenlijk op neer dat je alleen niet bij de officiële diploma-uitreiking aanwezig mag zijn..
Oud 17-05-2007, 12:07
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
HAaha, vet hard. Zit je op een categoraal gymnasium? Of is de gymnasium diploma-uitreiking op een andere dag dan VWO?
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Oud 19-05-2007, 22:01
Verwijderd
Vreemd dat jullie maar 2 vaste vakken hebben. Zelf doe ik NG, maar ik heb toch echt 4 vaste vakken! En mijn nichtje hoeft naast Grieks of Latijn geen extra vak te kiezen, dus is de klassieke taal haar extra vak. Dus die heeft uiteindelijk zelfs minder vakken dan ik op VWO.

Slecht dat het op verschillende scholen zo kan verschillen vind ik!
Oud 19-05-2007, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Liesa schreef op 19-05-2007 @ 23:01 :
Vreemd dat jullie maar 2 vaste vakken hebben. Zelf doe ik NG, maar ik heb toch echt 4 vaste vakken! En mijn nichtje hoeft naast Grieks of Latijn geen extra vak te kiezen, dus is de klassieke taal haar extra vak. Dus die heeft uiteindelijk zelfs minder vakken dan ik op VWO.

Slecht dat het op verschillende scholen zo kan verschillen vind ik!
Je moet bij C&M gewoon nog extra vakken kiezen hoor. Bij N&G heb je minder vakken dan bij C&M. Het aantal uur dat je moet hebben per profiel staat ook gewoon landelijk vast.
Oud 20-05-2007, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 20-05-2007 @ 00:31 :
Je moet bij C&M gewoon nog extra vakken kiezen hoor. Bij N&G heb je minder vakken dan bij C&M. Het aantal uur dat je moet hebben per profiel staat ook gewoon landelijk vast.
Ja maar ik bedoel 2 VASTE vakken. Zij kunnen dus dingen erbij kiezen en dan als ze zakken evt. gaan schuiven zodat ze met een ander profiel toch slagen. Dat is voor zover ik weet bij ons op school helemaal niet mogelijk. Maar volgens mij hebben de CM en EM'ers bij ons op school ook meer dan 2 VASTE profielvakken. Maar niemand doet dit jaar CM bij ons.
Oud 20-05-2007, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Liesa schreef op 20-05-2007 @ 13:26 :
Ja maar ik bedoel 2 VASTE vakken. Zij kunnen dus dingen erbij kiezen en dan als ze zakken evt. gaan schuiven zodat ze met een ander profiel toch slagen. Dat is voor zover ik weet bij ons op school helemaal niet mogelijk. Maar volgens mij hebben de CM en EM'ers bij ons op school ook meer dan 2 VASTE profielvakken. Maar niemand doet dit jaar CM bij ons.
Maar wat is dan het probleem? Dat jij dat met N&G niet hebt?
Als het goed is hebben CM'ers als vaste vakken Wiskunde A en Geschiedenis en moeten ze de rest kiezen. Ook op jouw school.

CM'ers hebben meer vakken dan NG'ers, dus is er nou eenmaal wat meer heen en weer te schuiven.
Oud 20-05-2007, 12:54
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Poggy schreef op 20-05-2007 @ 13:51 :
Maar wat is dan het probleem? Dat jij dat met N&G niet hebt?
Als het goed is hebben CM'ers als vaste vakken Wiskunde A en Geschiedenis en moeten ze de rest kiezen. Ook op jouw school.

CM'ers hebben meer vakken dan NG'ers, dus is er nou eenmaal wat meer heen en weer te schuiven.
inderdaad, ik heb met mijn c&m 9 vakken (en er zitten er ook genoeg die er 10 of 11 hebben) en ik ken veel n-mensen die maar 7 vakken hebben.
en trouwens, bij ons moet je wél nog een vak in je vrijdeel hebben behalve grieks of latijn
Oud 20-05-2007, 14:39
Verwijderd
Er is geen probleem. Alleen krijg ik het idee dat jullie je nu beter voelen omdat jullie meer vakken hebben, terwijl dit bij ons op school niet eens het geval is. Maar maakt het uit wie de meeste vakken heeft? Ben je slimmer of beter als je meer vakken hebt denk je?

Ik verbaas me er alleen over dat dingen op verschillende scholen zo kunnen verschillen. CM'ers hebben bij ons op school ook nog ckv23 en een extra taal als vast vak. Frans of Duits. Verder NL en Engels zoals iedereen en een bijvak.

En dat jullie nog een extra bijvak moeten hebben naast de klassieke taal verschilt dus ook met de school van mijn nichtje. Waardoor zij het dus fijner heeft en ik eigenlijk vind dat dat soort dingen per school allemaal hetzelfde zouden moeten zijn.
Ads door Google
Oud 20-05-2007, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Liesa schreef op 20-05-2007 @ 15:39 :
En dat jullie nog een extra bijvak moeten hebben naast de klassieke taal verschilt dus ook met de school van mijn nichtje. Waardoor zij het dus fijner heeft en ik eigenlijk vind dat dat soort dingen per school allemaal hetzelfde zouden moeten zijn.
Daar ben ik het mee eens; ik vind het opvallend wat voor verschil er vaak is tussen zelfstandige gymnasia en gymnasium op een scholengemeenschap. Het kennisniveau is vaak hoger, en de eisen zijn hoger (een écht keuzevak en niet alleen latijn en/of grieks).

De waarde van een VWO diploma is op die manier betwijfelbaar
Oud 20-05-2007, 15:07
Verwijderd
Ik voel me totaal niet beter omdat ik meer vakken had?
Het enige wat ik zeg is dat doordat je meer vakken hebt er meer onderling verschoven kan worden.

Dat van Frans of Duits (of een klassieke taal) is bij iedereen zo. Net zoals Nederlands en Engels. Het is echt niet verschillend per school. Er staat gewoon landelijk vast wat de verplichte vakken per profiel zijn. En hoeveel uur je moet hebben, etc.

En volgens mij bedoelt Crimson met dat extra bijvak dat je dat moet hebben om iets uit je vrije ruimte te halen. Dus dat wanneer je 2 vakken in je vrije ruimte hebt je er 1 kan laten vallen. En je dus 1 vak (het extra bijvak) over houdt.
Oud 20-05-2007, 15:31
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Poggy schreef op 20-05-2007 @ 16:07 :
Ik voel me totaal niet beter omdat ik meer vakken had?
Het enige wat ik zeg is dat doordat je meer vakken hebt er meer onderling verschoven kan worden.

Dat van Frans of Duits (of een klassieke taal) is bij iedereen zo. Net zoals Nederlands en Engels. Het is echt niet verschillend per school. Er staat gewoon landelijk vast wat de verplichte vakken per profiel zijn. En hoeveel uur je moet hebben, etc.
Niet helemaal waar, bij ons zijn Frans of Duits dus NIET verplicht bij C&M; enkel wiskunde a1 en geschiedenis zijn verplicht én je moet nog 3 andere vakken kiezen, waaronder 1 taal, MAAR dat mag ook je klassieke taal zijn (en dan kan je dus niet meer schuiven in je profiel).
Oud 20-05-2007, 16:12
snoeteke
snoeteke is offline
ik snap er niet veel meer van, maar daar gaat het niet.
als je na de examens dat papiertje maar gehaald hebt...
Oud 21-05-2007, 09:30
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-05-2007 @ 16:07 :
Daar ben ik het mee eens; ik vind het opvallend wat voor verschil er vaak is tussen zelfstandige gymnasia en gymnasium op een scholengemeenschap. Het kennisniveau is vaak hoger, en de eisen zijn hoger (een écht keuzevak en niet alleen latijn en/of grieks).

De waarde van een VWO diploma is op die manier betwijfelbaar
Nounou.

Ik heb op zowel een categoriaal gymnasium als op een gymnasium binnen in een scholengemeenschap gezeten, en ik vind het gymnasium op een scholengemeenschap even zwaar, zo niet zwaarder.

Latijn&grieks zijn hier keuzevakken, omdat je de keuze moet maken voor gymnasium, wat je in wezen al doet als je naar een categoriaal gymnasium gaat he . Daar heb je t sowieso omdat je een gymnasium KIEST. En ook wij moeten de tweede klassieke taal tot de 5e volgen.

Je kunt zeggen dat er verschil is qua vakkenkeuze op scholen, maar niet qua niveau. Dat is écht nonsens.
Oud 21-05-2007, 10:35
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Citaat:
Lilith schreef op 21-05-2007 @ 10:30 :


Je kunt zeggen dat er verschil is qua vakkenkeuze op scholen, maar niet qua niveau. Dat is écht nonsens.
Hier ben ik het mee-eens. Ik zit dus ook op een school waar Latijn en Grieks mijn twee keuzevakken zijn en ik kom hierdoor ook uit op 9 vakken.

Mijn leraar zegt trouwens ook dat dankzij de categorale gymnasia de N-norm van de eindexamens veel soepeler zijn. Die leerlingen maken het examen ook over het algemeen slechter. Het is natuurlijk zo dat je dan van school afmoet als je geen latijn en grieks meer wilt doen, en dat doen weinig leerlingen neem ik aan. Bij ons gaan alleen de betere leerlingen door met de klassieke talen. Als iemand het niet goed kan, laat hij/zij het gewoon vallen en gaat verder met atheneum.
__________________
Neti gaat studeren <3
Oud 21-05-2007, 12:28
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Lilith schreef op 21-05-2007 @ 10:30 :
Nounou.

Ik heb op zowel een categoriaal gymnasium als op een gymnasium binnen in een scholengemeenschap gezeten, en ik vind het gymnasium op een scholengemeenschap even zwaar, zo niet zwaarder.

Latijn&grieks zijn hier keuzevakken, omdat je de keuze moet maken voor gymnasium, wat je in wezen al doet als je naar een categoriaal gymnasium gaat he . Daar heb je t sowieso omdat je een gymnasium KIEST. En ook wij moeten de tweede klassieke taal tot de 5e volgen.

Je kunt zeggen dat er verschil is qua vakkenkeuze op scholen, maar niet qua niveau. Dat is écht nonsens.
Kijk, op mijn school, een categoriaal gymnasium, heb je in de tweede TWEE vakken meer dan vwo'ers. En dat scheelt aanzienlijk, want je hebt 8 uur meer les. Gevolg: er worden lesuren bij andere vakken weggehaald. Dus moet je die sneller doen en dus moet je 'slimmer' zijn.

Verder, wat degene boven mij zegt, klopt helemaal. Ik sta bijvoorbeeld ook een 4,5, maar ik kan Grieks niet laten vallen. Leerlingen op een categoriaal gymnasium maken klassieke talen examens slechter, omdat de klassen (meestal?) groter zijn, omdat iedereen het heeft, en je dus 'slechter' les krijgt, én inderdaad omdat je als je het wil laten vallen van school moet en er dus goede en slechte leerlingen zijn.
Advertentie
Oud 21-05-2007, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 21-05-2007 @ 13:28 :
Kijk, op mijn school, een categoriaal gymnasium, heb je in de tweede TWEE vakken meer dan vwo'ers. En dat scheelt aanzienlijk, want je hebt 8 uur meer les. Gevolg: er worden lesuren bij andere vakken weggehaald. Dus moet je die sneller doen en dus moet je 'slimmer' zijn.

Verder, wat degene boven mij zegt, klopt helemaal. Ik sta bijvoorbeeld ook een 4,5, maar ik kan Grieks niet laten vallen. Leerlingen op een categoriaal gymnasium maken klassieke talen examens slechter, omdat de klassen (meestal?) groter zijn, omdat iedereen het heeft, en je dus 'slechter' les krijgt, én inderdaad omdat je als je het wil laten vallen van school moet en er dus goede en slechte leerlingen zijn.
Tussen atheneum(VWO) en gymnasium zit zeker wel verschil ja.
Maar tussen een gymnasiast op een categoriaal gymnasium en een lyceum-gymnasium echt niet.

Ik heb ook 2 extra vakken. Ik heb ook grieks moeten doen.
Ik moet ook 480 uur vrije ruimte vullen.
Ik moet ook 5200 uur volmaken.

Tussen atheneum(VWO) en gymnasium, ja, daar zit verschil tussen.
Niet tussen een categoriaal gymnasium en een gymnasium op een lyceum of een scholengemeenschap.
Oud 21-05-2007, 16:45
Crimson
Crimson is offline
Ok, ik dacht dat je bedoelde dat je vwo en gymnasium hetzelfde vond. Dat andere ben ik gewoon met je eens hoor.
Oud 21-05-2007, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 21-05-2007 @ 13:28 :
Kijk, op mijn school, een categoriaal gymnasium, heb je in de tweede TWEE vakken meer dan vwo'ers. En dat scheelt aanzienlijk, want je hebt 8 uur meer les. Gevolg: er worden lesuren bij andere vakken weggehaald. Dus moet je die sneller doen en dus moet je 'slimmer' zijn.

Verder, wat degene boven mij zegt, klopt helemaal. Ik sta bijvoorbeeld ook een 4,5, maar ik kan Grieks niet laten vallen. Leerlingen op een categoriaal gymnasium maken klassieke talen examens slechter, omdat de klassen (meestal?) groter zijn, omdat iedereen het heeft, en je dus 'slechter' les krijgt, én inderdaad omdat je als je het wil laten vallen van school moet en er dus goede en slechte leerlingen zijn.
Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en wij hadden ook Latijn en Grieks en dus minder uur voor andere dingen. Maar wij hadden bijv. ook geen handenarbeid meer terwijl andere klassen dat nog wel hadden.

Maar het verschil tussen VWO en Gym is echt niet zo groot hoor. Je hebt een extra vak, maar verder precies dezelfde examenstof. Een meisje is bij ons van het gym afgegaan omdat ze het niet aankon en is naar een Stedelijk Gymnasium (in Den Bosch, misschien bekend) gegaan en mocht daar gewoon verder. Daar waren de overgangsnormen een stuk soepeler.
Oud 21-05-2007, 17:26
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Liesa schreef op 21-05-2007 @ 17:59 :
Ik heb zelf ook gymnasium gedaan en wij hadden ook Latijn en Grieks en dus minder uur voor andere dingen. Maar wij hadden bijv. ook geen handenarbeid meer terwijl andere klassen dat nog wel hadden.

Maar het verschil tussen VWO en Gym is echt niet zo groot hoor. Je hebt een extra vak, maar verder precies dezelfde examenstof. Een meisje is bij ons van het gym afgegaan omdat ze het niet aankon en is naar een Stedelijk Gymnasium (in Den Bosch, misschien bekend) gegaan en mocht daar gewoon verder. Daar waren de overgangsnormen een stuk soepeler.
En bij ons gaan mensen van school af en gaan ze verder op een VWO en halen het daar wel. Dat moet toch te verklaren zijn.
Oud 21-05-2007, 17:29
Morri
Morri is offline
Ja, door het feit dat ze geen Latijn/Grieks meer hebben. Sowieso verschilt het niveau tussen scholen nu eenmaal, het lijkt me niet dat dat per definitie samenhangt met scholengemeenschap of categoraal gymnasium. Ik zit op een scholengemeenschap (had geen keus, hier in de buurt is niets anders ) en ik denk dat de eisen best streng zijn. Aan de andere kant krijg je hier wel de kans om jezelf te bewijzen. Strenge overgangsnormen zeggen ook niet alles. Sommige scholen willen graag alleen de beste leerlingen op het VWO, zodat ze met een hoger gemiddelde slagen.
Oud 21-05-2007, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 21-05-2007 @ 18:26 :
En bij ons gaan mensen van school af en gaan ze verder op een VWO en halen het daar wel. Dat moet toch te verklaren zijn.
Het niveau per school kan wel verschillen idd.

En ook andere regelingen, zoals de hoeveelheid per SE die getoetst wordt. Een SE over 100 pagina's op school A zal wel slechter worden gemaakt dan dezelfde stof over 2 SE's van 50 blz's op school B. En daarnaast mogen leraren nog altijd hun eigen SE maken, niveau verschilt dus ook nog per leraar.

Daarbij gelden op mijn school bv hele soepele herkansingsregels; ik mag per jaar 5x een SE herkansen, 1 x per periode. Dat maakt natuurlijk ook nog wat uit.
Oud 22-05-2007, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 21-05-2007 @ 19:52 :
Het niveau per school kan wel verschillen idd.

En ook andere regelingen, zoals de hoeveelheid per SE die getoetst wordt. Een SE over 100 pagina's op school A zal wel slechter worden gemaakt dan dezelfde stof over 2 SE's van 50 blz's op school B. En daarnaast mogen leraren nog altijd hun eigen SE maken, niveau verschilt dus ook nog per leraar.

Daarbij gelden op mijn school bv hele soepele herkansingsregels; ik mag per jaar 5x een SE herkansen, 1 x per periode. Dat maakt natuurlijk ook nog wat uit.
Mee eens. En als je op een school zit waar ze alle niveaus hebben is de stap terug naar VWO ook klein, dus zullen veel mensen dat doen. Terwijl op een Stedelijk moet je meteen naar een andere school.

Wij waren de "proefkonijnen" van het gym bij ons op school. Na 3 jaar moesten we naar een andere school om het af te pakken. Iedereen kon het, maar 3 kozen ervoor. Je bent gewend aan je school en je zou ineens een stuk verder moeten (halfuur).

Och ik ben gewoon van mening van VWO en gym niet zoveel scheelt, alleen dat ene vak ja. Maar of Latijn nou moeilijker is dan bijv. scheikunde of frans? Dat ligt ook per persoon verschillend.

En het herkansen doet er inderdaad ook nogal toe. Sommigen scholen mogen gewoon alles herkansen, boven de 6 of niet, voldoende of niet. Knap als je dan nog onvoldoende kan staan.
Oud 24-05-2007, 22:55
Verwijderd
Citaat:
Liesa schreef op 22-05-2007 @ 17:04 :
Mee eens. En als je op een school zit waar ze alle niveaus hebben is de stap terug naar VWO ook klein, dus zullen veel mensen dat doen. Terwijl op een Stedelijk moet je meteen naar een andere school.

Wij waren de "proefkonijnen" van het gym bij ons op school. Na 3 jaar moesten we naar een andere school om het af te pakken. Iedereen kon het, maar 3 kozen ervoor. Je bent gewend aan je school en je zou ineens een stuk verder moeten (halfuur).

Och ik ben gewoon van mening van VWO en gym niet zoveel scheelt, alleen dat ene vak ja. Maar of Latijn nou moeilijker is dan bijv. scheikunde of frans? Dat ligt ook per persoon verschillend.

En het herkansen doet er inderdaad ook nogal toe. Sommigen scholen mogen gewoon alles herkansen, boven de 6 of niet, voldoende of niet. Knap als je dan nog onvoldoende kan staan.
Helemaal mee eens. Ik doe geen gymnasium, omdat dat niet kan op mijn school, maar ik doe wel atheneum-met-Latijn. Dat verschilt verder toch niet veel met een gymnasium? En het hangt er toch ook vanaf hoeveel bijvakken je hebt.. Een vriendin van me heeft bijvoorbeeld NG met fa2, kcv, gs en spaans. Dat vind ik bijhoorlijk veel. Ikzelf heb NT + NG + Latijn (tja ik kan ook zeggen NT + bio2 + Latijn, maar 2 profielen klinkt wel leuk ), dat is al een stuk minder. Achteraf had ik nog wel een vak bijgekozen. Aan de andere kant ken ik ook mensen met NG + lo2 ofzo, of met bio1 of beeldende vorming. Dat is dan weer heel weinig.

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik geen gymnasium heb gedaan, als ik namelijk in de 3e klas 2 uurtjes grieks er bij had kunnen doen, had ik een gymnasium diploma gehad. Al vroeg ik me na mijn examen Latijn vanochtend wel af waarom ik dit in vredesnaam gekozen had. Maar mijn school had een gymnasiumaanvraag ingediend, maar het mocht niet, omdat er in dezelfde plaats al een gymnasium is. En ach ja, later vraagt niemand meer of je gymnasium of atheneum hebt gedaan.

Over dat C&M, daar verbaas ik me wel over trouwens. Ik las ook al zoiets raars in de examenkrant, maar nu kan ik het verklaren. Bij ons op school heb je bij C&M verplicht: wi a1, gs, fa2, du2, ckv2 en ckv3, waarbij je mag kiezen tussen ckv 3 - muziek en ckv 3 - beeldende vorming. Je hebt dus eigenlijk 5 vaste vakken.
Maar wat ik me wel afvroeg, had ik eigenlijk gewoon Latijn kunnen laten vallen, of waren ze dan gaan zeuren dat ik geen ckv1 heb gedaan? Het slaat trouwens nergens op dat kcv en ckv1 voor evenveel SLU staan, KCV was bij ons zoveel zwaarder en meer werk. Je wilt niet weten hoeveel feitjes wij moesten stampen en PO's moesten ophoesten.

Maar ja, vanaf de huidige generatie 3eklassers gaat er toch veel veranderen hè .. binnen het profielensysteem. Veel meer keuze binnen je profiel, én als je gymnasium doet, hoef je in de bovenbouw helemaal geen frans en duits meer te doen, omdat de deelvakken afgeschaft zijn. Dat zou mij wel een verademing lijken. Al stelden fa1 en du1 eigenlijk ook weinig voor.

En nog over die herkansingen .. ik heb het idee dat mijn school daar nogal karig in is. Het hangt er vanaf hoeveel SE's je hebt, maar sommige mensen hebben er dit jaar 2, anderen 3. Op een andere school die ik ken hebben ze er 2 per blok (= 8 per jaar), dat is veel meer!
Oud 25-05-2007, 11:28
Verwijderd
Ja die herkansingen verschillen nogal. Wij hebben alleen in het eindexamenjaar max 4 herkansingen. Je moet voor het vak gemiddeld lager dan een 6 staan (5,95 mag niet) en voor het Se dat je herkanst lager dan een 5,5 (5,45 mag dus niet).

Als je dus net een 6 staat mag je niet herkansen, terwijl op andere scholen je met een 7 nog mag herkansen.
Oud 25-05-2007, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Liesa schreef op 25-05-2007 @ 12:28 :
Ja die herkansingen verschillen nogal. Wij hebben alleen in het eindexamenjaar max 4 herkansingen. Je moet voor het vak gemiddeld lager dan een 6 staan (5,95 mag niet) en voor het Se dat je herkanst lager dan een 5,5 (5,45 mag dus niet).

Als je dus net een 6 staat mag je niet herkansen, terwijl op andere scholen je met een 7 nog mag herkansen.
Ow ja dat vind ik toch zo belachelijk. Op mijn school mag je niet herkansen als je SE-cijfer een 6 of hoger is. Ik heb er vaak over gediscussieerd met leraren. Ik vind dat je al je toetsen moet kunnen herkansen, waarom niet? Zeker als je gaat voor de gemiddelde van een 8 of hoger, voor een loting of gewoon voor jezelf. Maar uiteindelijk is mijn teamleider wel overstag gegaan, en heb ik twee iets herkanst boven de 6, een 6,5 en een 7,5. Maar hier moet je wel apart toestemming voor vragen.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Uit
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Centraal eindexamen [VWO] Examen Grieks teksten?
RGTW
3 22-05-2016 14:22
Algemene schoolzaken Gymnasium vs. Atheneum
FastJapie
238 24-04-2012 19:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Leerrechten Mark Rutte
firelizzard
135 26-05-2006 21:21
Algemene schoolzaken Hoe bevalt je studie?
Daantje_0705
77 29-10-2005 11:13
Liefde & Relatie Mensen zoeken relaties altijd in hun 'eigen' groepje.
Verwijderd
53 17-01-2003 13:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.