Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2002, 08:43
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Zoals de kijkers van GTST vast wel weten (zelf kijk ik niet zo heel erg vaak), heeft Charlie nu last van een eetprobleem.

Wat vinden jullie daarvan? Is het goed dat de producers van GTST dit aandacht geven of juist niet?

Ik denk dat veel (jonge) meisjes Charlie als een voorbeeld zien. Als zij nou vindt dat ze dik is (terwijl ze dat dus niet is!), zouden die meisjes dan ook zo gaan denken? Ze zijn toch makkelijk beïnvloedbaar of zou dat meevallen?
Aan de andere kant vind ik het ook wel weer goed, omdat zo voor veel mensen duidelijk wordt hoe mensen met een eetstoornis zich voelen. Ik herkende mezelf er precies in en daardoor begrijpt mijn zusje nu ook hoe ik me voel!

Wat vinden jullie?
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2002, 08:57
Verwijderd
Ik denk dat als duidelijk merkbaar is dat Charlie een eetprobleem heeft, en niet alleen dat ze zich te dik vindt, dat het dan misschien juist goed is. Mensen identificeren zich vaak met tv-personages (mensen uit soaps specifiek), en zoals jij al zegt zo wordt voor veel mensen duidelijk hoe mensen met een eetstoornis zich voelen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 09:51
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Het is duidelijk herkenbaar en het is idd wel goed.
Toch... ze is écht niet dik, maar als ze dat zo gaat zeggen enzo.. zouden andere meisjes met hetzelfde figuur dan ook niet denken: "Oh, Charlie is dik, dan ben ik het ook" en ook gaan lijnen?
Jah, ik weet het ook niet hoor.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 09:57
*Norena*
Avatar van *Norena*
*Norena* is offline
Ik kijk het nu ineens niet meer, omdat ik hetzelf ook heb.. doet me zeer om ernaar te kijken
__________________
** (w) Sometimes the very thing you`re Looking for, Is the one Thing you can`t see (w) **Debbie** Melisa**Breggie**Lars**Mars**
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:
Het is duidelijk herkenbaar en het is idd wel goed.
Toch... ze is écht niet dik, maar als ze dat zo gaat zeggen enzo.. zouden andere meisjes met hetzelfde figuur dan ook niet denken: "Oh, Charlie is dik, dan ben ik het ook" en ook gaan lijnen?
Als duidelijk is dat ze een eetstoornis heeft en dat ze daarom denkt dat ze dik is (en als anderen in de serie zeggen dat ze het niet is), en als ook kenbaar wordt gemaakt wat de gevolgen er van (kunnen) zijn, dan denk ik dat het goed is.

Anorexia is niet alleen kwestie van jezelf spiegelen aan anderen, dat ligt veel dieper. Misschien dat zo'n soap de druppel kan zijn, maar ik denk ook dat mensen zich daardoor misschien juist gaan realiseren dat ze verkeerd bezig zijn en (hopelijk) hulp gaan zoeken.

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (27-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 10:06
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
*Norena* schreef:
Ik kijk het nu ineens niet meer, omdat ik hetzelf ook heb.. doet me zeer om ernaar te kijken
Ja, bij mij ook wel.. maar aan de andere kant: ik vind het ook *weetniethoeikhetmoetnoemen* om er naar te kijken. Omdat ik het zo goed herken enzo..
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Anorexia is niet alleen kwestie van jezelf spiegelen aan anderen, dat ligt veel dieper. Misschien dat zo'n soap de druppel kan zijn, maar ik denk ook dat mensen zich daardoor misschien juist gaan realiseren dat ze verkeerd bezig zijn en (hopelijk) hulp gaan zoeken.
Ik vraag me iets af, maar ik weet niet of het waar is. De laatste tijd is er echt zo'n hype rondom eetstoornissen. De media zegt dat het slecht is. En iedereen raakt overbezorgd als er iemand in zijn of haar omgeving zo'n eenstoornis heeft...
Volgens mij ligt zoiets veel dieper. Volgens mij is het gewoon een manier van aandacht vragen. Ik weet het niet hoor... Maar een vriendin heeft eens een keer gedreig om te stoppen met eten omdat haar psychiater haar probelen niet serieus nam...
En vervolgens mij is er hier een verband. Volgens mij moet de media zich maar niet zo met die eetstoornissen bemoeien...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 12:56
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik vind het niet goed dat ze zoiets uitzenden.
Ik ben bang dat het veel meisjes tot lijnen aan kan zetten en vanuit dat weer tot ergere dingen.
Ik vind dat het en 'voorbeeldserie' is en je daar niet zo'n dingen ik kan laten zien.
Alhoewel het ook weer wel iets van het dagelijks leven is...
Helaas...
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:23
XQWS
XQWS is offline
ik vind het niet leuk en dan gaan ze het ook nog eens in m'n serie proppen. en ik denk dat veel meiden die net iets steviger als charlie zijn gaan denken dat hun helemaal dik zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:33
sanne60
sanne60 is offline
Mm heb k nog nie gezien, loop n beetje achter geloof k, wel interessant, zal vanavond ook ns ff gaan kijken!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:36
Nena21
Avatar van Nena21
Nena21 is offline
Aan de ene kant is het wel goed dat ze dit aandacht geven,maar aan de andere kant zal het op sommige mensen ook het verkeerde effect hebben.
Sommige zullen denken,nou als zij al dik is,wat ben ik dan wel niet,enzo.
En dat is niet goed lijkt me
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:38
*Norena*
Avatar van *Norena*
*Norena* is offline
Citaat:
somebody special schreef:
Ik vind het niet goed dat ze zoiets uitzenden.
Ik ben bang dat het veel meisjes tot lijnen aan kan zetten en vanuit dat weer tot ergere dingen.
Ik vind dat het en 'voorbeeldserie' is en je daar niet zo'n dingen ik kan laten zien.
Alhoewel het ook weer wel iets van het dagelijks leven is...
Helaas...

dagelijks leven ...Ik kijk er niet meer na
__________________
** (w) Sometimes the very thing you`re Looking for, Is the one Thing you can`t see (w) **Debbie** Melisa**Breggie**Lars**Mars**
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 15:18
Mad^Athlete
Avatar van Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Citaat:
bertbart schreef:
Ik vraag me iets af, maar ik weet niet of het waar is. De laatste tijd is er echt zo'n hype rondom eetstoornissen. De media zegt dat het slecht is. En iedereen raakt overbezorgd als er iemand in zijn of haar omgeving zo'n eenstoornis heeft...
Volgens mij ligt zoiets veel dieper. Volgens mij is het gewoon een manier van aandacht vragen. Ik weet het niet hoor... Maar een vriendin heeft eens een keer gedreig om te stoppen met eten omdat haar psychiater haar probelen niet serieus nam...
En vervolgens mij is er hier een verband. Volgens mij moet de media zich maar niet zo met die eetstoornissen bemoeien...
Het klopt dat er een redelijke "hype" is rond eetstorenissen. Nou ja hype er wordt iets meer over gesproken, maar een normaal onderwerp is het nog echt niet. Er hangt naar mijn idee nog steeds iets van een taboe om heen.

En wat jij bedoeld met je vriendin is meer in hongerstaking gaan, naar mijn idee dan. En in hongerstaking gaan is idd aandacht vragen. En natuurlijk zijn er mensen die door een eetprobleem te kweken aandacht willen vragen. Maar ik vind niet dat je iedereen met een eetstorenis zo moet beschouwen als aandacht vragers, er zijn mensen die het uit andere oogpunten doen. En dan werkelijk niet met een achterliggende gedachte ik wil aandacht.

Maar ja das mijn mening

En ff over GTST, ik kan me niet voorstellen dat het realistisch over komt, want heel GTST en al die andere dommen *** soaps zijn zo slecht en nep gespeeld . . . *is anti soap kijker*
__________________
*stuiter*
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 18:09
Verwijderd
jah ik twijfelde ook al jah of het nou wel goed is...
ik kijk het toch, herken er wel wat dingen in, maar het is toch 'iets' jah, waarom ik ut wil zien...
maar goed... mijn vriendinnen kijken er ook naar, praten d'r heel veel over, hebben weer vernieuwde plannen gemaakt om met z'n drieen te gaan afvallen (van mij weten ze nix)...
voor hun is het zeker niet goed vind ik...
aan de ene kant denk ik ook dat mensen ook een beetje geinformeerd moeten worden en zo daar over, en GTST kijken veel jongeren naar enzow...
maar eerlijk gezegd word ik er ook wel bang van, dat het toch niet echt goed is
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 18:41
Verwijderd
Ik zag het al met dat frietje met mayo dat ze teruglegde..Ik weet niet, ik durf nu niet meer te kijken als mijn ouders derbij zijn. bang dat ze zich met mijn eetpatroon gaan bezighouden dan ofzo..

Gek he?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 19:51
sanne60
sanne60 is offline
K denk wel dat t goed is dat mensen een heel klein beetje zien wat t inhoudt en zien dat t niet altijd van die 'doorgeflipte rare mensen' zijn...Maar vanaf 'mijn kant' gezien, is t ook wel weer een beetje 'bedreigend' aangezien ze ook van die 'truucjes' laten zien(snel terug in de pan kiepen, smoesjes etc). Voor andere 'gewone mensen' weet ik niet hoe ze hier tegen aan kijken, maar misschien dat het hen wel op ideeen kan brengen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 20:48
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Het is goed en slecht. Aan de ene kant laat men zien hoe iemand zich voelt, maar aan de andere kant; niemand heeft het door en ze wordt niet tegengehouden. Niemand zegt iets van: "Je bent niet dik"... Ik denk dat dat meer naar voren had moeten komen. Charlie is idd dus echt niet dik en er zijn echt meiden die Charlie als hun voorbeeld zien en ook haar voorbeeld volgen. Je ziet charlie namelijk ook (nog) niet aftakelen.
ALs je d'r ziet aftakelen en dat ze ziek wordt e.d, dan beseffen personen het zich pas. Dus eigenlijk is het wel goed dat het aan de orde wordt gesteld, maar ik vind dat men er meer aandacht aan moet geven dat het niet gezond is e.d.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 09:08
Blutengel
Blutengel is offline
Ik denk dat het wel goed is, en weet zeker dat ze er heel verantwoord mee om zullen gaan. Eetstoornissen hangen toch nog ene beetje in de taboe-sfeer, en dit zou meisjes die hieraan lijden misschien kunnen helpen om het meer bespreekbaar te maken.
Ik vind dat GTST wel meer van dit soort taboe's wat meer bespreekbaar gemaakt.
En ja Charlie is een voorbeeld voor veel meisjes, maar denken jullie nou echt dat ze de eetstoornis in een goed daglicht gaan zetten? Dacht het niet..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-02-2002, 13:57
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Blutengel schreef:
Ik vind dat GTST wel meer van dit soort taboe's wat meer bespreekbaar gemaakt.
Mja daar kan je weleens gelijk in hebben.. koele naam trouwens..

Ik kijk t af en toe en ik heb nog geen Charlie-Met-Eetstoornis gezien..

Maareh ik denk dus niet dat het andere meisjes aanzet tot lijnen.. ik denk dat t eerder waarschuwt..

Cat
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 17:15
#lamelodiadelmare#
#lamelodiadelmare# is offline
hmz jah.......ik vind opzich wel dat je gelijk hebt......dat zie je zo gebeuren dat mensen er echt een voorbeeld aan gaan nemen. Maar opzich kan het ook mensen laten nadenken over dit soort dingen dus.....

(maar.....wie neemt er nou een voorbeeld aan dat personage???? )
__________________
No Place For Angels
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 00:03
niekske17
Avatar van niekske17
niekske17 is offline
ik denk dat die mensen wel weten hoe ze ermee om moeten gaan (die die serie maken enz) maar dit is niet de eerste keer dat er iemand met een eetstoornis in gtst zit een paar jaar geleden speelde roos toch dat ze bolumia had ofzoiets maar da was gespeeld toch?
kuzz monique
__________________
[URL=http://www.fotopocket.nl][IMG]http://www.fotopocket.nl/img/0aaef9b60ce1bddbde30e519a1058fa8/basset.gif[/IMG][/URL]
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 10:15
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
ik denk dat het wel goed is maar op het moment zie je alleen nog maar de 'voordelen' en het benadrukt dat als je model wil zijn je dun moet zijn dat zou ook een aanleiding voor die meisjes kunnen zijn om ook te gaan lijnen omdat ze zichzelf verglijken met charlie maar ik denk dat ze later in de serie de nadelen en de kutzooi die je jezelf er mee op de hals haalt ook wel zullen laten zien en dat is alleen maar goed misschien worden meisjes daardoor overtuigd dat lijnen op die manier echt verschrikkelijk ongezond is.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 16:08
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Ik vind het belachelijk en ben ook van plan niet meer te kijken (heb zelf 3 jaar anorexia gehad, ben er nu eindelijk een beetje vanaf aan het komen)
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 19:31
Rufus
Rufus is offline
Zelf ben ik niet echt een fan van GTST. maar ok dus je wil zeggen dat meisjes die charlie een eetprobleem heeft en dat andere meisjes die daar een voorbeeld aan nemen ook niet meer gaan eten? dat is toch net zo'n onzin als dat je van geweldadige films zelf ook geweldadig wordt...
als je een eetstoornis krijgt komt het eerder van jezelf dan van de TV.
__________________
God Did NOT create Mankind Mankind created God
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 19:45
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
Rufus schreef:
als je een eetstoornis krijgt komt het eerder van jezelf dan van de TV.
Maar als je er al mee bezig bent kan het wel net het laatste zetje zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2002, 20:34
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Vind het beetje afgezaagd onderwerp voor een serie. Het is al zo vaak onder de aandacht gebracht, laat het toch eens rusten. Bovendien lijkt het me ook niet echt fijn voor mensen die een eetstoornis hebben/hadden om dat iedere keer weer op tv te zien.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 11:51
Janicha
Janicha is offline
Vind het niet goed...het zit er dan altijd zo onschuldig uit, ik bedoel, Charlie zal er ook wel zooooo weer bovenop zijn...vind het gewoon niet zo goed!
__________________
I love my Friends!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 18:46
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Snow White schreef:
Ik vind het belachelijk en ben ook van plan niet meer te kijken
Zo denk ik er dus ook nog steeds over, ook al zit er wel wat in jullie punten. Ik herken mezelf er te veel in, ik durf niet meer te kijken en ik vind het een slecht voorbeeld van GTST!

__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 08:58
Verwijderd
Ik had het nog niet gezien, vrijdag een heel klein stukje, en ik verander van 'mening', 'k vind het niet goed. 'k weenie waarom...'t doet me denken aan 'iets' en vink niet zo prettig. 'k kan me voorstellen dat mensen die het zelf hebben het nog vervelender en moeilijker vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Onderweg naar morgen [3]
geen punt :|
115 17-05-2006 18:01
Psychologie enquete
Judy2
69 16-05-2005 08:42
Psychologie eetstoornis
*mies*
15 14-04-2002 14:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.