Oud 24-09-2009, 12:21
khanie
khanie is offline
ik word na 1 januari 2010 16. ik zou graag mijn brommerrijbewijs willen halen maar 390 euro vinden ik en mijn ouder iets te duur. maar ik hoorde pas van een vriend dat als je het praktijkexamen voor je brommerrijbewijs hebt gehaald, de kosten daarvoor worden afgetrokken van je autorijbewijs. als dat zo is willen mijn ouders mijn brommerrijbewijs wel betalen. kunnen jullie mij helpen?
gr. koen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2009, 12:37
ganralph
ganralph is offline
ik vermoed dat dit een regeling is die misschien bij sommige rijscholen gehanteerd wordt...?

het grootste deel van de kosten gaat namelijk naar de rijschool en die bepalen zelf de prijs. Als de regel bestaat zal het dus geen regel van het cbr zijn. (Het examen voor je autorijbewijs kost nu "droog" bijvoorbeeld ook "maar"€90,80.)

Kortom: vraag bij je rijschool of zie misschien een aanbieding hebben dat jij korting krijgt voor je rijbewijs B als je je AM (brommerrijbewijs) ook bij hun haalt.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 13:33
khanie
khanie is offline
erg bedankt voor deze reactie, hier heb ik heel veel aan
ik zal nu maar gaan zoeken naar rijscholen die deze regel hanteren

gr. koen
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 15:28
brands
Avatar van brands
brands is offline
Waarom zou je voor je brommerrijbewijs gaan?? Heb trouwens geen idee wat jouw situatie verder is. Maar in een brommer gaat ook nog benzine die niet al te goedkoop is.

Je kunt toch nog 2 jaar sparen voor je autorijbewijs.

Heel veel is toch te bereiken op de fiets of lopend.

Groeten,

Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 19:05
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Hoezo 390 euro? Een brommerrijbewijs is alleen een theorie-examen, dit kost €32,45.

Citaat:
Praktijkexamen?
Op een later tijdstip moet voor het behalen van rijbewijs AM niet alleen een theorie- maar ook een praktijkexamen worden afgelegd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekijkt nog hoe het praktijkexamen eruit moet komen te zien en wanneer het examen wordt ingevoerd.
Bron: CBR
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 19:14
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@brands: bijna alle brommers/scooters gaan heel wat zuiniger om met de brandstof dan de meeste auto's. En een brommer is heel handig als je in de middle of nowhere woont..
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Hoezo 390 euro? Een brommerrijbewijs is alleen een theorie-examen, dit kost €32,45.
Per volgend jaar gaat het praktijkexamen in. Dan is het dus wel wat duurder dan die €32,45
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 20:42
Verwijderd
Citaat:
ik word na 1 januari 2010 16. ik zou graag mijn brommerrijbewijs willen halen maar 390 euro vinden ik en mijn ouder iets te duur. maar ik hoorde pas van een vriend dat als je het praktijkexamen voor je brommerrijbewijs hebt gehaald, de kosten daarvoor worden afgetrokken van je autorijbewijs. als dat zo is willen mijn ouders mijn brommerrijbewijs wel betalen. kunnen jullie mij helpen?
gr. koen
Het meeste geld gaat in het lessen zitten en niet in de aanschaf van je rijbewijs. Het is slechts een druppel op een gloeiende plaat. En als je 1 keer zakt dan ben je al veel meer kwijt dat die paar tientjes korting.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 07:18
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Per volgend jaar gaat het praktijkexamen in. Dan is het dus wel wat duurder dan die €32,45
Zoals je in mijn post kunt lezen heb ik er een quote van het CBR bijgezet. Die geeft zelf nog geen datum aan, behalve dan dat het in de toekomst gaat gebeuren. Is er (ergens anders) al een datum bekend?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 09:48
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Zoals je in mijn post kunt lezen heb ik er een quote van het CBR bijgezet. Die geeft zelf nog geen datum aan, behalve dan dat het in de toekomst gaat gebeuren. Is er (ergens anders) al een datum bekend?
Ik hoorde bij wegmisbruikers van Dhr Spee laatst dat het halverwege 2010 zou zijn dus niet begin 2010.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 11:25
Verwijderd
Citaat:
Zoals je in mijn post kunt lezen heb ik er een quote van het CBR bijgezet. Die geeft zelf nog geen datum aan, behalve dan dat het in de toekomst gaat gebeuren. Is er (ergens anders) al een datum bekend?
Per 1 januari 2010, het CBR loopt zoals wel vaker dus gewoon achter.
http://www.regering.nl/Actueel/Pers_...iets_ingevoerd
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:57
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Per 1 januari 2010, het CBR loopt zoals wel vaker dus gewoon achter.
http://www.regering.nl/Actueel/Pers_...iets_ingevoerd
Het praktijkexamen voor brom- en snorfietsers en brommobielen wordt naar verwachting op 1 januari 2010 ingevoerd.

Nog niet zeker dus

Verder:
Citaat:
De opleiding en het examen kosten voor bromfietsers naar verwachting 390 euro.

Hierbij zijn inbegrepen: het theoretisch examen (op dit moment 80 euro), het theorieboek, het examen en vier praktijklessen. Als er extra lessen nodig zijn, stijgen de kosten.
Waar halen ze die 80 euro vandaan? Een theorie examen is toch echt maar 32,45
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:00
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
[i]Waar halen ze die 80 euro vandaan? Een theorie examen is toch echt maar 32,45
misschien de prijs via de rijschool?

je kunt als particulier geen rijexamen aanvragen volgens mij, dus je hebt altijd te maken met de administratiekosten e.d. van een rijschool.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:05
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
misschien de prijs via de rijschool?

je kunt als particulier geen rijexamen aanvragen volgens mij, dus je hebt altijd te maken met de administratiekosten e.d. van een rijschool.
Maar het gaat om een theorie examen en er staat ook "op dit moment". Het artikel is van januari 2009. Als je naar het CBR gaat om een theorie examen te doen betaal je ter plaatse. En dit is 32,45 euro. Dus ik snap nog steeds niet waar ze die 80 vandaan halen

Het theorie examen bij je rijbewijs kun je op precies dezelfde manier halen. Dat is een kwestie van zelf aanvragen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:07
ganralph
ganralph is offline
klopt, ik ben in de war met het praktijkexamen dat je niet zelf kunt aanvragen...
my bad

[edit]misschien de gemiddelde prijs die een jongere kwijt is om het te halen ]/edit]
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:12
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik kan nergens artikelen vinden die nieuwer zijn dan januari 2009 over dit onderwerp. Terwijl het schijnbaar toch al over een paar maanden ingevoerd zou moeten worden.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:40
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Waar halen ze die 80 euro vandaan? Een theorie examen is toch echt maar 32,45
op de site van verkeer en waterstaat is het te lezen alsof die 80,- incl. theorieboek zijn (er staat geen komma voor "en") :
Citaat:
De opleidings- en examenkosten voor bromfietsers zullen naar verwachting € 390 bedragen: de kosten van € 80 voor het reeds bestaande theoretisch examen en het theorieboek, een drie kwartier durend examen en vier praktijklessen.
zou een boek dus meer dan 45,- kosten en daar zijn niet alle onlindeboekhandels het mee eens
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 14:41
shuraa
shuraa is offline
echt ziekelijk duur, want ik trouwens echt NIET vind kunnen : alle mensen die al een certificaat hebben moeten 40 euro betalen, anders is ie niet meer geldig S pure afpersing dit, echt pure afpersing van de overheid
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-09-2009, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Het praktijkexamen voor brom- en snorfietsers en brommobielen wordt naar verwachting op 1 januari 2010 ingevoerd.

Nog niet zeker dus

Verder:

Waar halen ze die 80 euro vandaan? Een theorie examen is toch echt maar 32,45
Min VenW zegt hetzelfde, dus ga er maar vanuit dat het praktijkexamen toch echt per 1 januari 2010 ingevoerd zal gaan worden. Hangt ook mooi samen met de uiterste datum waarop je nog kosteloos van de theorie die je nu hebt, rijbewijs AM kunt laten maken zonder het examen te hoeven doen.

En laten we hier niet gaan zeiken over waar die geldbedragen vandaan komen, daar heeft TS niks aan.
Citaat:
echt ziekelijk duur, want ik trouwens echt NIET vind kunnen : alle mensen die al een certificaat hebben moeten 40 euro betalen, anders is ie niet meer geldig S pure afpersing dit, echt pure afpersing van de overheid
Heeft niks te maken met afpersing, maar met de verkeersveiligheid. Hoe jonger je bent, hoe hoger de kans dat je een ongeluk veroorzaakt (reden waarom het voor jongeren duurder is om een scooter te verzekeren dan voor 30+ mensen). Het is gewoon een goede zaak dat dit praktijkexamen er komt en eigenlijk had het er al lang geleden moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 13:24
khanie
khanie is offline
vroeger of later ga je toch de weg op, dan kan je beter eerst ervaring opdoen op een scooter/brommer dan dat je meteen iemand van zn sokken rijdt met een auto
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 15:47
shuraa
shuraa is offline
ik heb mijn brommer certificaat toch allang? ( 3 jaar) IK heb er al voor betaald, ik ken de regels al en kan al brommer rijden. Maar nu moet ik toch NOG EEN KEER 40 euro betalen, dit heeft NIETS te maken met veiligheid dit is extra geld AFPERSEN.
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 16:31
Verwijderd
Citaat:
ik heb mijn brommer certificaat toch allang? ( 3 jaar) IK heb er al voor betaald, ik ken de regels al en kan al brommer rijden. Maar nu moet ik toch NOG EEN KEER 40 euro betalen, dit heeft NIETS te maken met veiligheid dit is extra geld AFPERSEN.
Je moet niks. Aangezien jij nu minstens 19 bent, kun je gewoon rijbewijs A of B halen, waarmee je automatisch ook met voertuigen waarvoor AM vereist is mag rijden.
Daarnaast is het een nieuw document en die zijn nou eenmaal niet goedkoop.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 16:58
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
ik heb mijn brommer certificaat toch allang? ( 3 jaar) IK heb er al voor betaald, ik ken de regels al en kan al brommer rijden. Maar nu moet ik toch NOG EEN KEER 40 euro betalen, dit heeft NIETS te maken met veiligheid dit is extra geld AFPERSEN.
een nieuw paspoort kost ook geld; een vergunning kost ook geld; doe je allemaal niets aan.

daarnaast: niemand dwingt jou om brommer te rijden en er zal ook geen geweld tegen je gebruikt worden als je het niet doet, dus van afpersen is sowieso geen sprake, zelfs niet als je het met hoofdletters schrijft
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:01
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ik heb mijn brommer certificaat toch allang? ( 3 jaar) IK heb er al voor betaald, ik ken de regels al en kan al brommer rijden. Maar nu moet ik toch NOG EEN KEER 40 euro betalen, dit heeft NIETS te maken met veiligheid dit is extra geld AFPERSEN.
volgens mij is er een hele tijd een regeling geweest dat je het kostenloos kon omwisselen...je bent dus gewoon best wel laat.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:14
khanie
khanie is offline
het spijt me maar we dwalen n beetje af van het onderwerp: of iemand weet hoe ik op de een of andere manier wat geld van die 390 euro af kan halen voor het halen van mijn AM.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2009, 19:20
Verwijderd
Citaat:
volgens mij is er een hele tijd een regeling geweest dat je het kostenloos kon omwisselen...je bent dus gewoon best wel laat.
Nee, het aanvragen van een rijbewijs (dat is wat jij bedoelt met een regeling waarbij je kosteloos kon omwisselen) kost altijd geld. circa 40 euro, dit is afhankelijk per gemeente.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:43
Verwijderd
Citaat:
het spijt me maar we dwalen n beetje af van het onderwerp: of iemand weet hoe ik op de een of andere manier wat geld van die 390 euro af kan halen voor het halen van mijn AM.
Je hebt helemaal gelijk

Zo te zien is het gewoon een bedrag dat ze vanuit de Rijksoverheid hebben vastgesteld, maar misschien dat je even rond kunt vragen bij wat verschillende rijscholen en eventueel kunt regelen dat je korting krijgt wanneer je ook voor je autorijbewijs bij hun lest (laat dit dan wel ff zwart op wit zetten!).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Vraagje
Verwijderd
5 02-04-2012 11:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Praktijkexamen voor brommerrijbewijs?
Boogie
15 10-03-2004 20:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap scooters, de regering moet nie zo zeiken
LinkinFre@k
317 29-10-2003 09:45
Lifestyle Wat zou jij graag nog willen hebben?
Mysterons
172 23-10-2003 12:22
De Kantine scooter
Verwijderd
143 21-04-2003 21:20
De Kantine Zijn scooters fout?
de
27 27-04-2002 19:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.