Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2012, 07:15
Verwijderd
Van de week is er bij ons op school bekend gemaakt, in ieder geval aan leerlingen uit de bovenbouw, dat het gemiddelde van de schoolresultaten ver onder het landelijk gemiddelde liggen. Nou kwam dat er vorig jaar met de examens al uit, want er waren onwijs veel gezakten, maar de school begint zich toch wel zorgen te maken. Nu willen ze dit oplossen door 'het motivatiegehalte' te verhogen en dat betekent: meer lessen en de excursie(s), waarvan wij als leerling vinden dat het heel interessant én leerzaam is, schrappen. Naar ons idee is dit natuurlijk dé verkeerde manier om het motivatiegehalte omhoog brengen.

Hoe is het gemiddelde bij jullie? En wat doen ze eraan om 'het motivatiegehalte' hoog te houden? Ik ben wel benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2012, 09:57
Verwijderd
Ik heb als scholier (vijf jaar geleden tot elf jaar geleden) nooit echt iets gehad met motivatiegehalte. Als school waren we in principe niet verkeerd bezig, onze gemiddeldes lagen vrij hoog. Ik denk dat er vooral bij jullie school goed gewerkt moet worden met een beloningssysteem, dus excursie voor goede leerlingen? Iedereen laten lijden heeft denk ik weinig zin. Kans wordt i.m.o. groter dat de motivatie lager wordt.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 15:11
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik werk op dit moment op een van de betere scholen van Nederland. Ik denk dat de grote succesfactor van deze school helemaal niet ligt bij of je de leerlingen excursies or lessen voorschotelt. Wat ik zie bij mijn collega's is een aanstekelijk enthousiasme voor hun werk en de ambitie om zo goed mogelijk te presteren. Er is veel communicatie en uitwisseling tussen docenten en vanuit het management wordt er toegezien op een duidelijke didactische en pedagogische visie. Op school wordt er tijd en aandacht besteed aan het begeleiden van leerlingen die het lastig hebben en er bestaat een goed vangnet van leerlingen die in de problemen komen. Dat lost niet alles op, maar het is wél belangrijk. Als beginnend docent word ik van alle kanten ondersteunt en ik kan mij daardoor volledig richten op mijn lessen.

En dat vertaalt zich naar de leerlingen. Je kan leerlingen wel opsluiten in een hok, maar uiteindelijk schiet je daar niets mee op, tenzij deze leerlingen hier beter van worden. De motivatie van een leerlingen is bijna altijd primair afhankelijk van de docent. Als jij leuke, nuttige lessen geeft aan leerlingen, dan zullen deze leerlingen zich inzetten voor je vak en proberen goede cijfers te halen. Als jij maar een beetje aankloot, dan zullen je leerlingen ook niets doen.

Jouw school klinkt eerder alsof ze niet precies die visie hebben. Misschien is er conflict binnen het management, want zonder structuur kom je er niet. Deze oplossing klinkt niet als structuur, maar als een kunstgreep.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 15:36
Verwijderd
Ik wil even duidelijk maken dat het niet mijn bedoeling was om advies te krijgen hoor. Ben gewoon benieuwd hoe het bij anderen geregeld is en wat daar belangrijk is op school!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 15:51
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik wil even duidelijk maken dat het niet mijn bedoeling was om advies te krijgen hoor. Ben gewoon benieuwd hoe het bij anderen geregeld is en wat daar belangrijk is op school!
Ik was ook geen advies aan het geven. Dit is gewoon een 'analyse'
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 26-09-2012, 15:52
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Op de scholen waar ik werk zijn de gemiddelde cijfers voor het Centraal Examen over drie jaar als volgt:

School 1
VMBO T: 6,51 (boven gemiddeld)
Havo: 6,25 (gemiddeld)
VWO: 6,40 (boven gemiddeld)

School 2
Havo: 6,13 (gemiddeld)
VWO: 6,24 (gemiddeld)

Slagingspercentages vorig jaar:

School 1
VMBO T: 98%
Havo: 90%
VWO: 90%

School 2
Havo: 80%
VWO: 80%

Met name bij school 2 is dit erg teleurstellend. Sowieso is er een afname van bijna 100% geslaagden op het VWO tien jaar geleden naar dit.

Wat wordt er gedaan:
-Eerder beginnen met meer examentraining (met name oude examens oefenen) in het laatste jaar.
-Examensetting "nabootsen": leerlingen werken minimaal 2 uur in stilte aan een examen.
-Aandacht voor de "taligheid" van de examens in de exacte vakken: hoe ga je er mee om?

Wat doen we niet: snoeien in excursies of meer lesuren invoeren.

Wat zijn de oorzaken? Dat is erg lastig aan te tonen. Ik denk zelf sowieso een verlies door pensionering van veel (oudere) eerstegraads docenten met veel vakkennis.
Daarnaast, dat is wat zekerder, "te soepele" overgangsnormen: leerlingen krijgen vaker een kans op een hoger niveau. Je kunt dit ook als een voordeel zien natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 12:15
Verwijderd
Klinkt een beetje alsof ze het falen van de docenten willen projecteren op de leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 15:38
Verwijderd
Wij hadden afgelopen jaar 1 gezakte (van de 99 eindexamenkandidaten), en ons gemiddelde lag ver boven het landelijk gemiddelde.Nu je het zegt vraag ik me inderdaad wel af hoe dat komt... misschien komt het doordat mijn school een categoraal gymnasium is. Er heerst op school wel een zekere 'cijfercompetitie' en de leraren zijn enthousiast. Maar wat er nou precies gebeurt om ons gemotiveerd te houden... geen idee. (ikzelf zit momenteel in 6 gym en ga natuurlijk in 1x slagen, of dat is iig de bedoeling)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2012, 23:54
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Op onze school werd eerst gezegd dat met name de VWO-afdeling met de examens onder het landelijk gemiddelde presteerde. Dit is in de laatste jaar sterk verbeterd, en met sommige vakken wordt nu zelf een stuk boven het landelijk gemiddelde gescoord. Wat er nou precies gedaan is weet ik niet, maar volgens mij is het allemaal wat strenger geworden. In ieder geval niet gaan snijden in het aanbod van excursies.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2012, 19:48
Verwijderd
Volgens mij scoren wij redelijk gemiddeld. Ze zijn wel nu al aan het zeuren dat school je hoofdbaan is, geen bijbaantjes, geen sport, focus op school. Niet dat dat heel serieus genomen wordt.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2012, 20:55
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Bij ons scoorde de havo-afdeling twee jaar geleden onder de maat. De maatregelen die zijn genomen kwamen echter voornamelijk van de kant van de leraren, eerst waren er een aantal vergaderingen en hadden ze het over een andere lesaanpak, ze vroegen ook bij ons in de les waar wij dachten dat het aan zou kunnen liggen. Ik weet niet precies wat ze veranderd hebben, maar het enige waar de havoërs toen wat boos over werden is dat ze weer op huiswerk werden gecontroleerd, dus vreemdere maatregelen zijn er niet genomen. Dit jaar zijn ze weer boven het landelijk gemiddelde en in getal zelfs boven onze (vwo) percentages gekomen.

Wat voor verband ziet jouw bestuur nou tussen het aantal excursies en de schoolresutaten?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2012, 10:58
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline


Tip kwam van Twitter (jaja, Kikaa twittert namens Scholieren.com op het forum - twitter.com/scholieren)
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 01-10-2012, 16:27
Verwijderd
@ Simon: ik ga het vanavond eens even kijken.

Citaat:
Wat voor verband ziet jouw bestuur nou tussen het aantal excursies en de schoolresutaten?
Dat begrijp ik dus ook niet helemaal. Daarom vroeg ik me af hoe andere scholen het oplossen, want naar mijn idee werken excursies juíst motiverend. Wij gaan bijvoorbeeld altijd rond maart/april een dagje naar de rechtbank om bij zittingen te kijken. Van zoiets leer je veel meer dan dat je het uit je boek moet leren. Maar goed, dan mis je weer 5 andere lessen. Misschien hebben ze daar wel naar gekeken. Dit is trouwens ook echt de enige excursie die je in de 4e doet bijvoorbeeld.

Het punt is bij mij op school voornamelijk dat de meeste docenten niet meer gemotiveerd zijn. Het is duidelijk dat heel veel docenten het niet eens zijn met de huidige regels en met het feit dat deze regels steeds strenger en strenger worden. Sterker nog, een docent heeft pas in een klas lopen verkondigen dat hij het spuugzat is en waarschijnlijk ontslag gaat nemen. Lijkt me niet echt een gezonde situatie zo.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2012, 07:23
Verwijderd
Wellicht eens tijd om de meningen van scholieren én docenten te verenigen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Onderzoek naar gemiddeld zakgeld.
Kongolo
15 07-05-2014 18:21
Verhalen & Gedichten Naamloos verhaal: Fictie, drama
jjohan
1 12-12-2009 20:50
Algemene schoolzaken Is mijn school te streng? Of ligt het aan mij?
Thanatios
61 07-05-2008 11:50
Algemene schoolzaken School zuigt
Shadyboy-Ray
55 23-04-2006 20:26
Seksualiteit op school
wdekreij
100 15-12-2003 20:45
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:31.