Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2013, 08:23
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en ik denk dat één van jullie mij hier vast bij kan helpen.

Ik zou graag volgend jaar mijn MBO gaan volgen in Rotterdam en het plan is dat ik daar dan ook ga wonen omdat ik anders 4 uur per dag in de trein zit. Mijn vraag aan jullie is wat een normale prijs is die je betaalt aan huur voor een kamer. Voordat jullie natuurlijk enigzins een prijs kunnen vaststellen zullen jullie natuurlijk wel mijn eisen moeten weten. Mijn eisen zijn: Geen kamer in een studentenhuis, geen kleine kamer en geen gedeelde ruimtes zoals de badkamer.

Alvast bedankt voor je reactie.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2013, 08:43
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als je geen ruimtes wil delen heb je dus eigenlijk een zelfstandige studio/appartement nodig. Die zijn, zeker in een grote studentenstad als rotterdam, duur. Je bent zo 500 euro kale huur per maand kwijt, en dan zet ik eigenlijk nog laag in.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 08:47
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Als je geen ruimtes wil delen heb je dus eigenlijk een zelfstandige studio/appartement nodig. Die zijn, zeker in een grote studentenstad als rotterdam, duur. Je bent zo 500 euro kale huur per maand kwijt, en dan zet ik eigenlijk nog laag in.
Dus je zou tussen de €500 en €750 kale huur betalen? Best een enorm bedrag. Er valt niets van de huur af te trekken ofwel?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 09:15
Verwijderd
Wellicht huursubsidie. Maar hoe kun je dit nou een enorm bedrag vinden? Je eisen zijn misschien niet heel reëel, je hebt het namelijk helemaal niet over een kamer maar gewoon over een eigen woning, aangezien je geen ruimtes wilt delen. En dat kost nu eenmaal een stuk meer dan als je wel ruimtes deelt, dat is toch logisch? De meeste mensen die vanwege opleiding bij hun ouders weggaan, beginnen niet voor niets in een kamertje waarbij ze van alles moeten delen. Dat doen ze niet omdat ze dat gezellig vinden maar omdat het goedkoper is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 09:50
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Wellicht huursubsidie. Maar hoe kun je dit nou een enorm bedrag vinden? Je eisen zijn misschien niet heel reëel, je hebt het namelijk helemaal niet over een kamer maar gewoon over een eigen woning, aangezien je geen ruimtes wilt delen. En dat kost nu eenmaal een stuk meer dan als je wel ruimtes deelt, dat is toch logisch? De meeste mensen die vanwege opleiding bij hun ouders weggaan, beginnen niet voor niets in een kamertje waarbij ze van alles moeten delen. Dat doen ze niet omdat ze dat gezellig vinden maar omdat het goedkoper is.
Het is gewoon een enorm bedrag in de maand, maar als ik voor dat geld normaal kan wonen in een fatsoenlijke buurt dan heb ik dat er best voor over. Hoeveel goedkoper is een kamer dan waarbij je van alles moet delen?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 09:58
Verwijderd
Ongeveer de helft.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 10:17
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Ongeveer de helft.
Dat valt dan ook nog wel mee. Ik betaal liever iets meer in de maand voor een fatsoenlijke woonruimte zonder dat er een paar mafkezen in mijn nek lopen te hijgen.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 10:26
Verwijderd
Als je dat geld hebt, gewoon doen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 19:22
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Precies. Overigens is in een goede buurt wonen natuurlijk ook nog weer duurder. Maar kijk gewoon eens rond op websites als kamernet enzo, dan zie je vanzelf wat voor prijzen er langskomen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 29-06-2013, 19:35
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Het scheelt ook een hoop bij wie je huurt. Bij de woningbouwvereniging betaal je doorgaans minder dan bij een particuliere verhuurder. Bij eerstgenoemde zijn er echter wachtlijsten en worden woning toegewezen op inschrijfduur.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 18:37
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Precies. Overigens is in een goede buurt wonen natuurlijk ook nog weer duurder. Maar kijk gewoon eens rond op websites als kamernet enzo, dan zie je vanzelf wat voor prijzen er langskomen.
Rond de €600,00 euro.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 18:38
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Het scheelt ook een hoop bij wie je huurt. Bij de woningbouwvereniging betaal je doorgaans minder dan bij een particuliere verhuurder. Bij eerstgenoemde zijn er echter wachtlijsten en worden woning toegewezen op inschrijfduur.
Is het te vroeg om mij nu al in te schrijven of is het juist het goede moment?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 19:23
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
als je met volgend jaar komend september bedoelt is het zeker niet te vroeg.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 13:08
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Heeeeeeel goed zoeken. Soms kan je net geluk hebben en kan je ergens een klein appartementje krijgen. Met de nodige huursubsidies hoeft dat niet heel duur te zijn. Je kan ook nog overwegen om anti-kraak te gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 16:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Is het te vroeg om mij nu al in te schrijven of is het juist het goede moment?
Wanneer wil je een huis vinden? Ik kreeg mijn sociale woningbouwappartement toen ik drie en een half jaar ingeschreven stond en heeeeeel veel geluk had want normaal zijn de wachttijden daarvoor veel langer.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 18:48
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Wanneer wil je een huis vinden? Ik kreeg mijn sociale woningbouwappartement toen ik drie en een half jaar ingeschreven stond en heeeeeel veel geluk had want normaal zijn de wachttijden daarvoor veel langer.
Volgend jaar augustus wil ik een appartement hebben in Rotterdam.
Maar zodadelijk komen ze aanzetten met een appartement volgende maand terwijl ik er dan nog niet in hoef, wat dan?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 19:32
Verwijderd
Inschrijving betekent alleen dat je tijd opbouwt, je moet ook nog een keer interesse tonen in woningen om echt een woning te krijgen. Schrijf je dus vooral in, maar als je dat nu doet heb je dus over een jaar of vier die woning via sociale huur. Drie jaar later dan gepland. Je alternatief is particulier te huren, of gewoon wat minder spastisch verwend te doen. Je hebt dus de keuze, met veel geluk 600 euro per maand betalen, of gewoon volwassen worden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 20:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dus in een ruim jaar een appartement in Rotterdam, als je gaat studeren en geen vaste inkomsten hebt. Dat wordt bijzonder lastig.
Hoe oud ben je? Jonger dan 18 krijg je geen huurtoeslag. Dan zul je de volledige huur zelf moeten betalen.
Ben je tussen de 18 en 23, dan gelden aparte, lagere huurbedragen. Je huur moet minimaal €222,18 zijn en maximaal €374,44. Het is erg lastig om een appartement in Rotterdam te vinden dat aan deze huurprijzen voldoet.

Voor een kamer krijg je overigens praktisch nooit huurtoeslag, maar op kamers wonen is veel goedkoper. Als je een appartement hebt, moet je naast de kale huur ook gas, water, licht, tv/internetabonnement, verzekeringen enz. betalen. Deze kosten kun je niet met huisgenoten delen. Daarom kiezen veel studenten voor wonen op kamers, in plaats van een appartement huren.

Als laatste: particulieren en de woningbouw zijn niet zo happig op studenten, omdat ze meestal geen vast inkomen hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-07-2013, 20:44
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Dus in een ruim jaar een appartement in Rotterdam, als je gaat studeren en geen vaste inkomsten hebt. Dat wordt bijzonder lastig.
Hoe oud ben je? Jonger dan 18 krijg je geen huurtoeslag. Dan zul je de volledige huur zelf moeten betalen.
Ben je tussen de 18 en 23, dan gelden aparte, lagere huurbedragen. Je huur moet minimaal €222,18 zijn en maximaal €374,44. Het is erg lastig om een appartement in Rotterdam te vinden dat aan deze huurprijzen voldoet.

Voor een kamer krijg je overigens praktisch nooit huurtoeslag, maar op kamers wonen is veel goedkoper. Als je een appartement hebt, moet je naast de kale huur ook gas, water, licht, tv/internetabonnement, verzekeringen enz. betalen. Deze kosten kun je niet met huisgenoten delen. Daarom kiezen veel studenten voor wonen op kamers, in plaats van een appartement huren.

Als laatste: particulieren en de woningbouw zijn niet zo happig op studenten, omdat ze meestal geen vast inkomen hebben.
Huurtoeslag valt dan in mijn situatie af. Op het moment dat ik naar Rotterdam ga ben ik net een aantal maanden 17. Ik denk dat ik toch maar eens moet gaan kijken in een aantal studentenkamers en appartementen en dan eens kijken of misschien een studentenkamer toch aan mijn eisen kan voldoen. Het is niet dat ik bepaalde ruimtes niet wil delen maar als ik thuis ben wil ik gewoon dingen voor mijzelf kunnen doen zonder dat iemand mij daarin stoort en daarom wil ik ook graag in een appartement verblijven zodat niemand met mij kan bemoeien en ik rust heb zonder dat er ik weet niet hoeveel studenten in mijn nek lopen te hijgen.

Over inkomen hoef ik mij minder zorgen te maken dan een normale student. Het is niet zo dat ik overspoelt wordt door geld maar ik krijg voldoende en ik ga daarnaast ook nog veel werken.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 10:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je 17 bent, mag je trouwens nog geen huurcontract tekenen zelfstandig omdat dat niet rechtsgeldig is. Je ouders moeten dat dan ook mede ondertekenen. Ik denk ook niet dat particuliere huurders en woningbouwcorporaties happig zijn op minderjarigen en ik had overigens ook een werkgeversverklaring nodig voor het huren van mijn huis dus een vast inkomen is wel een vereiste. Overigens biedt de woningbouw jouw geen huis aan maar moet je zelf reageren op woningen, als je niet reageert krijg je dus ook geen woning maar kan je wel al inschrijftijd sparen. Er zijn ook lotingwoningen maar daar reageren natuurlijk heel veel mensen op dus de kans dat je zoiets krijgt is klein.

Als je een kamer huurt in een studentenhuis, heb je ook gewoon een eigen kamer met een deur die dicht en in veel gevallen ook op slot kan, dan heb je toch geen last van huisgenoten?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 10:50
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Woonbron in Rotterdam is gratis inschrijven en lotingmodel. Ik had in mijn stad binnen een maand een toewijzing, maar ik ken meer mensen die dik een jaar aan het wachten waren. In mijn woonplaats vind ik de woningen van Woonbron wel vrij crappy, ik weet niet hoe dat in Rotterdam is.

Bedenk dat het niet voor niets is dat studenten een kamer huren, met redenen die in dit topic al zijn vermeld, want anders hadden er wel meer meteen een appartement gehuurd. Ook niet heel onbelangrijk: Rotterdam heeft een woningtekort.

Er bestaan ook studentenhuizen waar je niet iedere dag samen eet en vanalles samen onderneemt. Ik heb ook een tijd in een studentenhuis gewoond terwijl ik al fulltime werkte en dus veel weg was.
Zolang de sfeer goed is, je wel benaderbaar bent en afspraken nakomt (denk aan: geen overlast veroorzaken, je troep opruimen en je aan het schoonmaakrooster houden), dan hoeven je huisgenoten echt niet in je nek te hijgen en kun je je best terugtrekken op je kamer.

Dat je niet naakt door het huis kunt lopen na het douchen.. moet te doen zijn, toch?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 18:44
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Als je 17 bent, mag je trouwens nog geen huurcontract tekenen zelfstandig omdat dat niet rechtsgeldig is. Je ouders moeten dat dan ook mede ondertekenen. Ik denk ook niet dat particuliere huurders en woningbouwcorporaties happig zijn op minderjarigen en ik had overigens ook een werkgeversverklaring nodig voor het huren van mijn huis dus een vast inkomen is wel een vereiste. Overigens biedt de woningbouw jouw geen huis aan maar moet je zelf reageren op woningen, als je niet reageert krijg je dus ook geen woning maar kan je wel al inschrijftijd sparen. Er zijn ook lotingwoningen maar daar reageren natuurlijk heel veel mensen op dus de kans dat je zoiets krijgt is klein.

Als je een kamer huurt in een studentenhuis, heb je ook gewoon een eigen kamer met een deur die dicht en in veel gevallen ook op slot kan, dan heb je toch geen last van huisgenoten?
Dat mijn ouders moeten meetekenen voor een huurcontract is geen enkel probleem.
Maar stel dat mijn ouders, ik noem maar wat, €1.500,00 per maand zouden storten op mijn rekening en als de betreffende woningbouwcorporatie een bankgarantie opvraagt van mijn ouders bankrekening dan kan je dat maandelijkse bedrag toch ook als vast inkomen zien?

Het beste is dus dat ik mijzelf nu al inschrijf zodat ik meer inschrijftijd heb zodra ik ga kijken voor een woning?
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 18:46
VolvoFH750
Avatar van VolvoFH750
VolvoFH750 is offline
Citaat:
Woonbron in Rotterdam is gratis inschrijven en lotingmodel. Ik had in mijn stad binnen een maand een toewijzing, maar ik ken meer mensen die dik een jaar aan het wachten waren. In mijn woonplaats vind ik de woningen van Woonbron wel vrij crappy, ik weet niet hoe dat in Rotterdam is.

Bedenk dat het niet voor niets is dat studenten een kamer huren, met redenen die in dit topic al zijn vermeld, want anders hadden er wel meer meteen een appartement gehuurd. Ook niet heel onbelangrijk: Rotterdam heeft een woningtekort.

Er bestaan ook studentenhuizen waar je niet iedere dag samen eet en vanalles samen onderneemt. Ik heb ook een tijd in een studentenhuis gewoond terwijl ik al fulltime werkte en dus veel weg was.
Zolang de sfeer goed is, je wel benaderbaar bent en afspraken nakomt (denk aan: geen overlast veroorzaken, je troep opruimen en je aan het schoonmaakrooster houden), dan hoeven je huisgenoten echt niet in je nek te hijgen en kun je je best terugtrekken op je kamer.

Dat je niet naakt door het huis kunt lopen na het douchen.. moet te doen zijn, toch?
Ik zal eens gaan kijken bij verschillende studentenhuizen.
__________________
Zonder transport staat alles stil.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 19:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dat mijn ouders moeten meetekenen voor een huurcontract is geen enkel probleem.
Maar stel dat mijn ouders, ik noem maar wat, €1.500,00 per maand zouden storten op mijn rekening en als de betreffende woningbouwcorporatie een bankgarantie opvraagt van mijn ouders bankrekening dan kan je dat maandelijkse bedrag toch ook als vast inkomen zien?

Het beste is dus dat ik mijzelf nu al inschrijf zodat ik meer inschrijftijd heb zodra ik ga kijken voor een woning?
Woonbron werkt in Rotterdam ook gewoon via Woonnet Rijnmond en dus ook met de regels daarvan. Overigens kan je je pas inschrijven bij Woonnet Rijnmond vanaf 18 jaar zie ik net.

Hoe een woningcorporatie omgaat met een maandelijkse bijdrage van je ouders weet ik niet maar ik verwacht dat ze het niet zien als inkomen. Overigens willen ze ook vaak inkomen als werk (en dus een werkgeversverklaring) om wijken een beetje op te knappen en te voorkomen dat er hele wijken komen met uitkeringsgerechtigden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 20:01
Verwijderd
JOngens, dit doet er toch allemaal niet toe? Hij kan zich dus niet inschrijven en als hij zich inschrijft moet hij nog járen wachten voordat hij aan de beurt is, dus het is geen optie. En verder moet je pas alles overleggen qua inkomen als je zover bent dat je een woning aanneemt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Mag niet op kamers
NinaS18
19 23-09-2009 14:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.