Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2007, 12:54
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-03-2007 @ 17:17 :
is studeren hier duurder als in belgië ? echt waar ? waarom ?
ik denk dat ik ong. 450 euro inschrijvingsgeld heb moeten betalen

aan cursussen kan je per vak tussen de 5 (een vak waarvan de cursustekst op internet wordt gezet of een kleinere cursus die via de cursusdienst wordt verspreid) en de 100 euro (vakken zoals strafrecht waarvoor je wetboeken en 'échte handboeken' moet hebben) kwijt zijn in mijn richting, in richtingen als tandheelkunde ben je natuurlijk meer kwijt, maar hoeveel zou ik niet kunnen zeggen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2007, 12:54
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 27-03-2007 @ 13:51 :
Ouders gaan pas echt met geld smijten als er een kleinkind onderweg is. Dat kind wordt pas verwend.
hoe bedoel je?


edit: bedoel je dat die ouders hun 'zwangere' kinderen verwennen met babybedjes en kleertjes enzo, of bedoel je dat die grootouders hun kersverse kleinkinderen verwennen met geld en speelgoed?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 15:10
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 27-03-2007 @ 13:54 :
ik denk dat ik ong. 450 euro inschrijvingsgeld heb moeten betalen
€525 normaal gezien, tenzij 'n tweede kind aan 'n verminderd tarief mag.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 15:13
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-03-2007 @ 17:16 :
wat een kut-systeem dan.
Nee hoor, ik vind 't wel best zo. Ik ben nooit iets tekort gekomen en ik denk dat als ik in 'n Nederlands systeem zou zitten, dat wel zo zou zijn... Dus tja.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 15:41
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 27-03-2007 @ 13:54 :
hoe bedoel je?


edit: bedoel je dat die ouders hun 'zwangere' kinderen verwennen met babybedjes en kleertjes enzo, of bedoel je dat die grootouders hun kersverse kleinkinderen verwennen met geld en speelgoed?
Allebei, is mijn ervaring. Hoewel er nog geen kleinkind is voor mijn ouders, hebben ze al wel een box gekocht en een paar andere dingen, voor mijn zwangere zus, die kleertjes en het speelgoed gaan ook absoluut komen. En er komt vast ook een spaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 27-03-2007 @ 16:41 :
Allebei, is mijn ervaring. Hoewel er nog geen kleinkind is voor mijn ouders, hebben ze al wel een box gekocht en een paar andere dingen, voor mijn zwangere zus, die kleertjes en het speelgoed gaan ook absoluut komen. En er komt vast ook een spaarrekening.
dat is financieel steunen en cadeautjes kopen 'een kind verwennen' is heel wat anders dat is je kleinkinderen elke keer ze op bezoek komen een knisperend briefje van 50 in hun handen stoppen


een wiegje en een autostoel kopen is toch niet verwennen? zo'n dingen heb je nu eenmaal nodig, en als je zo'n dingen cadeau krijgt is dat echt gewoon een hele hulp. En alles wat je zus nu krijgt, krijg jij op jouw beurt ook weer van hààr, als jij in verwachting bent. Ik weet uit ervaring dat babyspullen nu eenmaal ooit eens gekocht moeten worden, en dan zo'n vijftien jaar lang circuleren in de familie

en een spaarrekening... tja, dat bekijk ik als een vroege erfenis. m'n neefje heeft ook een spaarrekening met heel wat nullen, omdat dat zijn deel van de erfenis is van z'n grootvader, dat z'n grootmoeder een tijd terug al heeft verdeeld onder haar kleinkinderen...
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 16:46
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb ook een spaarrekening waarop mijn ouders en mijn opa en oma geld kunnen storten. Er staat een bedrag met aardig wat nulletjes op. Maar ja, mijn opa wil ons niet na zijn dood plots een sloot met geld geven, dus begint hij nu alvast. Ach, later zal ik eens wat met dat geld gaan doen. Auto voor mezelf of zoiets.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 17:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 27-03-2007 @ 13:54 :
ik denk dat ik ong. 450 euro inschrijvingsgeld heb moeten betalen
A 8 vakken per jaar zou dat op € 40-800 komen. Dan zit je met inschrijfgeld (€ 525) op € 1300. Ik betaal € 1500 voor collegeld, plus nog geld (honderden euro's) voor boeken, waarvan de meeste € 30-50 per stuk kosten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 18:14
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 27-03-2007 @ 18:02 :
A 8 vakken per jaar zou dat op € 40-800 komen.
ik denk dat gemiddeld €300 per jaar voor cursussen dichter in de buurt komt... €100 voor één vak is bij ons (criminologie) écht uitzonderlijk (maar het gebeurt, ongeveer één keer in de vier jaar ofzo )
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 12:40
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 20-01-2007 @ 01:17 :
75 euro per maand stelt niet zo heel veel voor als je 17 bent
Fucking hell, ik kreeg 50 GULDEN per maand en de rest moest ik maar aanvullen met m'n baantje.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 28-03-2007 @ 13:40 :
Fucking hell, ik kreeg 50 GULDEN per maand en de rest moest ik maar aanvullen met m'n baantje.
Tien jaar geleden kostten de pintjes nog veertig frank (twee gulden?). Nu ben je een euro tachtig kwijt.
sigaretten zijn op een paar jaar tijd van 95 frank (4,5 gulden?) naar 4,5 euro gegaan
en tien jaar geleden hadden de mensen nog geen gsm's, scheelt ook al een pak aan uitgaven.
CD's en singletjes zijn ook duurder geworden, heb ik de indruk (maar daarin kan ik me vergissen, want ik heb nooit veel singletjes en CD's gekocht 'in die goeie ouwe tijd').



en dat zijn wel zo'n beetje de dingen waar zeventienjarigen hun geld aan uitgeven, denk ik.

Laatst gewijzigd op 28-03-2007 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 02:25
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
@ hierboven:

Alles is gwn idioot duur geworden. Van de gulden staat me dat mooie rode briefje van 25 nog bij. Dat is omdat ik als kind er een keer helemaal stil van was dat ik 25 gulden had uitgegeven in het centrum (ik mocht voor het eerst in mn eentje) Zoveel had ik nog nooit in 1 keer uitgegeven, ik had gewoon 1 briefje meegenomen en dat lekker opgemaakt. Ik was 11 ofzo geloof ik. Of 12.

Terwijl nu.... Nja om het te illustreren: Een week geleden was ik gaan winkelen en had ik 50 euro gepind (en als dat dan op is ben ik klaar met winkelen) Wat een verschil. Alles is zo duur dat het niet leuk meer is. Hoe doet Belgie dat met die lage prijzen en hoge salarissen?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 07:42
Verwijderd
Citaat:
***ailá*** schreef op 29-03-2007 @ 03:25 :
Terwijl nu.... Nja om het te illustreren: Een week geleden was ik gaan winkelen en had ik 50 euro gepind (en als dat dan op is ben ik klaar met winkelen) Wat een verschil. Alles is zo duur dat het niet leuk meer is.
Ik ben het met je eens dat alles een stuk duurder is geworden, maar ik denk dat je als 12-jarige ook andere dingen kocht dan die je nu koopt en dat de dingen die je nu koopt sowieso duurder zijn dan de dingen die je als 12-jarige kocht.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 08:29
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-03-2007 @ 18:02 :
A 8 vakken per jaar zou dat op € 40-800 komen. Dan zit je met inschrijfgeld (€ 525) op € 1300. Ik betaal € 1500 voor collegeld, plus nog geld (honderden euro's) voor boeken, waarvan de meeste € 30-50 per stuk kosten.
Volgens mij is er wel een richtlijn dat het totaalbedrag voor boeken voor 1 vak niet boven de 65 euro uit mag komen ofzo. Althans dat vertelde een docent me een keer.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 14:38
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 28-03-2007 @ 13:52 :
CD's en singletjes zijn ook duurder geworden, heb ik de indruk (maar daarin kan ik me vergissen, want ik heb nooit veel singletjes en CD's gekocht 'in die goeie ouwe tijd').
Nieuwe cd's kostten altijd tegen de 45 gulden, dus reken maar uit.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 15:16
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 28-03-2007 @ 13:52 :
Tien jaar geleden kostten de pintjes nog veertig frank (twee gulden?). Nu ben je een euro tachtig kwijt.
75 euro = 165 gulden. Dat is 3,3x zo veel. En dingen als CDs zijn pure luxe, die heb je absoluut niet nodig.

Ik vind het sowieso sneu om iemand een rijkeluiskind te noemen, maar ik verbaas me wel een beetje over hoeveel zakgeld (ex kleedgeld!) sommige mensen krijgen.

Ik bedoel, 25 euro per week? Dan heb je toch geen enkel incentive meer om een baantje te nemen?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 29-03-2007 @ 09:29 :
Volgens mij is er wel een richtlijn dat het totaalbedrag voor boeken voor 1 vak niet boven de 65 euro uit mag komen ofzo. Althans dat vertelde een docent me een keer.
Maar ja, als je wat meer vakken per blok hebt en je steeds boeken van 50 euro moet kopen kom je dan ook een eind... Zelf ben ik over het algemeen 50 tot 100 euro per vak kwijt (en heb ik altijd twee vakken per blok).
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 17:35
bbyn
bbyn is offline
Citaat:
Chimera schreef op 29-03-2007 @ 16:16 :

Ik bedoel, 25 euro per week? Dan heb je toch geen enkel incentive meer om een baantje te nemen?
Ah jawel hoor.. zowat al het geld wat ik verdien zet ik op mijn spaarrekening voor mn vrijwilligerwerk-reis naar Oeganda deze zomer..

maar aan andere kant heb je wel gelijk hoor.. ik heb verschillende baantjes gehad maarja als ik het niet leuk genoeg vond nam ik ontslag.. nu ik echt moet sparen voor deze zomer werk ik wel wat meer en wordt over 2 weken 18 en dan gaan mn ouders veel minder betalen dus dat wordt meeeeer werken
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 29-03-2007 @ 16:16 :
Ik bedoel, 25 euro per week? Dan heb je toch geen enkel incentive meer om een baantje te nemen?
ja, so?


niemand in mijn vriendenkring heeft ooit een weekendbaantje gehad.
werken is voor volwassenen



ik ga mijn kinderen later niet expres weinig zakgeld geven 'omdat ze anders geen incentive meer hebben om een baantje te nemen': ze zullen sowieso tot hun 65 moeten werken, dus gun ik hen hun jeugd hoor. als je al vanaf je zestien een weekendbaantje moet nemen om af en toe een boek of CD te kunnen kopen, of zelfs maar een pintje te kunnen gaan drinken, wat is er dan de lol aan van jong te zijn?
als het ervan af kan (en aangezien zowel mijn vriend als ik universitairen zijn neem ik aan dat het er wel vanaf kan) krijgen ze gewoon zakgeld, en liever iets te veel dan iets te weinig.



@ krummeltje: dan zijn CD's ongeveer gelijk gebleven, dat valt me mee
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 19:35
Verwijderd
Om maar een cliché uit de kast te trekken: van werken is nog nooit iemand slechter geworden. Sterker nog, als je niet al jong leert dat sommige dingen gewoon moeten, dan wordt het lastig om als volwassene dat soort dingen wel gewoon te doen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:01
Verwijderd
ik wíst gewoon dat dat de eerste reactie ging zijn


als je een béétje hersenen in je hoofd hebt wéét je toch dat je ooit zal moeten gaan werken om je geld te verdienen?

en voor de volgende cliché reactie komt: "als je gaat werken leer je de waarde van geld tenminste" - ook codswallop
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:20
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-03-2007 @ 21:01 :
ik wíst gewoon dat dat de eerste reactie ging zijn


als je een béétje hersenen in je hoofd hebt wéét je toch dat je ooit zal moeten gaan werken om je geld te verdienen?

en voor de volgende cliché reactie komt: "als je gaat werken leer je de waarde van geld tenminste" - ook codswallop
Juist.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:21
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-03-2007 @ 21:01 :
ik wíst gewoon dat dat de eerste reactie ging zijn


als je een béétje hersenen in je hoofd hebt wéét je toch dat je ooit zal moeten gaan werken om je geld te verdienen?

en voor de volgende cliché reactie komt: "als je gaat werken leer je de waarde van geld tenminste" - ook codswallop
Ik heb ook nog amper gewerkt hoor. Eén vakantie drie weken bij een plaatselijk bakkertje, af en toe eens oppassen bij gezinnen in de buurt en soms in de vakantie een administratief klusje op m'n vaders werk.

En ik weet prima de waarde van m'n geld en hoe ik met geld om kan gaan. Alleen is het misschien lastig, dat ik zo'n kleine cv heb, en daardoor moeilijker aan een echt baantje kom. Maar vakkenvullen enzo zie ik niet zitten en m'n ouders hebben me nooit gepusht te doen wat mijn echt niet leuk lijkt. "Geniet maar van je jong zijn", zeggen ze altijd. Nou prima.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:36
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 29-03-2007 @ 09:29 :
Volgens mij is er wel een richtlijn dat het totaalbedrag voor boeken voor 1 vak niet boven de 65 euro uit mag komen ofzo. Althans dat vertelde een docent me een keer.
Dat is zeker niet waar. Ik heb twee vakken waar ik voor ongeveer 130 euro aan boeken moet hebben.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:38
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Een paar uur per week werken heeft nooit het genieten van mijn jong zijn in de weg gestaan hoor.
En daarnaast kan het nog handig zijn ook om een aantal bijbaantjes gehad te hebben. Toen ik op sollicitatiegesprek ging voor mijn huidige baan (fulltime werk) heeft de directeur een aantal keren gezegd dat hij het zo leuk vond dat ik ooit als bijbaantje wiskundeles aan brugklassers heb gegeven, aangezien hij zelf 'fan' van wiskunde was. Misschien niet de reden dat ik ben aangenomen, maar zoiets geeft je wel weer een streepje voor op anderen.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:43
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Breg schreef op 29-03-2007 @ 21:38 :
Een paar uur per week werken heeft nooit het genieten van mijn jong zijn in de weg gestaan hoor.
En daarnaast kan het nog handig zijn ook om een aantal bijbaantjes gehad te hebben. Toen ik op sollicitatiegesprek ging voor mijn huidige baan (fulltime werk) heeft de directeur een aantal keren gezegd dat hij het zo leuk vond dat ik ooit als bijbaantje wiskundeles aan brugklassers heb gegeven, aangezien hij zelf 'fan' van wiskunde was. Misschien niet de reden dat ik ben aangenomen, maar zoiets geeft je wel weer een streepje voor op anderen.
Maar als je bijvoorbeeld erg actief bent in de muziek, heb je weinig tijd over voor werken én vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 20:56
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2007 @ 21:43 :
Maar als je bijvoorbeeld erg actief bent in de muziek, heb je weinig tijd over voor werken én vrije tijd.
Juist, zo heb ik al vanaf mijn 9de jaar eigen paarden; Dan kwam ik thuis van school om 4 uur, moest ik naar stal om te voeren, terug naar huis om te eten, terug naar stal om te verzorgen & rijden en dan terug naar huis om te douchen, huiswerk te maken en mijn bed in te rollen... Over het algemeen was het dan een uur of half 12 in de avond. In het weekend ben je dan dolblij met wat vrije tijd, en hecht je heus niet zoveel waarde meer aan bijbaantjes of een goed gevulde CV. Mijn ouders vonden het hebben van een fijne jeugd dan ook veel belangrijker, dan mij dwingen tot het nemen van een folderwijkje.

Zelf heb ik dus nauwelijks gewerkt, en ik denk dat je geen grotere krent kunt treffen bijwijze van. De waarde van geld ken ik maar al te goed, en ik heb vooralsnog een redelijk gevulde CV, met dingen die ik her- en der bij elkaar heb geplukt. En weetje? Het volstaat prima
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 21:24
Verwijderd
Citaat:
HvJ schreef op 29-03-2007 @ 21:56 :
En weetje? Het volstaat prima
idd als ik over anderhalf jaar ga solliciteren als criminologe, ga ik écht geen streepje achter hebben op iemand met hetzelfde diploma omdat die ander koffiekoeken heeft staan verkopen op zondagochtend
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 21:29
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-03-2007 @ 22:24 :
idd als ik over anderhalf jaar ga solliciteren als criminologe, ga ik écht geen streepje achter hebben op iemand met hetzelfde diploma omdat die ander koffiekoeken heeft staan verkopen op zondagochtend
Maar het is wel makkelijker dan een goede bijbaan te krijgen als je al veel ervaring hebt
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 21:43
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 29-03-2007 @ 22:29 :
Maar het is wel makkelijker dan een goede bijbaan te krijgen als je al veel ervaring hebt
hoe bedoel je?
bij wijze van vakantiewerk?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 22:47
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
MB schreef op 29-03-2007 @ 22:29 :
Maar het is wel makkelijker dan een goede bijbaan te krijgen als je al veel ervaring hebt
True, maar de ervaring is er hier ook wel. Alleen heb ik het merendeel van mijn baantjes op vrijwillige basis uitgevoerd, en niet in ruil voor geld. De wijsheid over hoe ik om dien te gaan met geld ontbreekt mij nu dus schijnbaar, echter heb ik juist door het krijgen van zakgeld (met een bedrag dat elke maand verschillend was) en voldoende uitleg van mijn ouders de boel redelijk gecompenseert denk ik.
Ik denk dat 'de waarde van geld niet kennen' als je niet werkt gewoon een snert-argument is; De meeste mensen die ik ken die al van jongs af aan bijbaantjes hebben, weten nu absoluut niet te dealen met groter geld. Het lijkt mij overigens ook erg afhankelijk van de opvoeding die je mee hebt gekregen..

Maar net zoals *blue angel* zegt: Een persoon die elke zondag trouw koffiekoeken heeft staan verkopen heeft echt niet zozeer een streepje voor bij bedrijven. Als jij succesvol je papieren op zak hebt weten te krijgen, kom je ook heus wel aan de bak in de door jou gewenste functie.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 00:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MB schreef op 29-03-2007 @ 22:29 :
Maar het is wel makkelijker dan een goede bijbaan te krijgen als je al veel ervaring hebt
Alleen als het iets toe zou voegen uiteraard. Als jij bij een bakkerij solliciteerd waarvoor je 4 uur 's nachts al aanwezig moet zijn, dan is het een pré als je vorige baan ook afwijkende uren had.

Maar een bijbaan op je CV tegenover geen bijbaan geeft wel altijd het voordeel dat je gewerkt hebt en daarom toch bekend bent met bepaalde basisdingen die bij werk horen.

Toch verslaat ervaring papiertjes nog steeds niet als ik mag geloven wat ik om me heen zie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 14:56
CoolJessy
CoolJessy is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-03-2007 @ 19:09 :

ik ga mijn kinderen later niet expres weinig zakgeld geven 'omdat ze anders geen incentive meer hebben om een baantje te nemen': ze zullen sowieso tot hun 65 moeten werken, dus gun ik hen hun jeugd hoor. als je al vanaf je zestien een weekendbaantje moet nemen om af en toe een boek of CD te kunnen kopen, of zelfs maar een pintje te kunnen gaan drinken, wat is er dan de lol aan van jong te zijn?
Wil jij mijn sponsor zijn

Als ik het me goed herrinner moest ik het met 15 euro per maand doen, daarvan moest ik dan mijn danslessen betalen, cadeautjes voor verjaardagen en de rest was voor mezelf... Kleding en verzorging spullen (shampoo, douchegel, reinigingsmelk etc) werden wel betaald maar na een tijdje begon ik dat ook zelf te betalen omdat ik vaak erg veel uitgaf. Heb sinds mijn 16e gewerkt en nee ik ben er niet slechter op geworden.

Opzich denk ik niet dat het om het vakkenvullen gaat als je solliciteert maar ik denk wel dat het hebben van een bijbaantje een zekere toevoegende waarde heeft. Dat is natuurlijk ook zo voor vrijwilligerswerk en al het andere wat je maar op een CV kan zetten, maar iemand met een CV waarin alleen staat dat die iets gestudeerd heeft zal volgens mij echt de baan niet krijgen.

En tja... met 75 Euro per maand hoef je nog niet persee een rijkeluiskindje te zijn, het ligt er maar net aan hoe jij er mee om gaat, en of je je realiseert dat je het relatief gezien best goed hebt en niet gaat zeuren dat je nog meer wil ofzo. Ik heb bijvoorbeeld zelf niet extreem veel over per maand na de huur, studie en boodschappen, en dan kan ik best jaloers zijn op mensen voor wie de huur en studie door de ouders betaald wordt, naast de stufi die ze krijgen, maar ik studeer ook met (bijvoorbeeld) studenten uit Nigeria en Slowakije, dan realiseer ik me soms ook dat ik het relatief gezien niet slecht heb want zij hebben nog minder.
__________________
Tja...ik kan er ook niks aan doen!

Laatst gewijzigd op 30-03-2007 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 16:39
Mara
Mara is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-03-2007 @ 19:09 :
ja, so?


niemand in mijn vriendenkring heeft ooit een weekendbaantje gehad.
werken is voor volwassenen

Zomaar uit nieuwsgierigheid, behoren jouw ouders tot de 'rijkere' mensen? En de mensen in je vriendenkring ook (grotendeels)?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 18:50
Jones
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-03-2007 @ 22:24 :
idd als ik over anderhalf jaar ga solliciteren als criminologe, ga ik écht geen streepje achter hebben op iemand met hetzelfde diploma omdat die ander koffiekoeken heeft staan verkopen op zondagochtend
Euhm jawel. Het gaat niet om wat je doet maar het gaat erom dat je hebt laten zien dat je niet te beroerd bent om op zoek te gaan naar een baantje. Dat laat dus zien dat je enig initiatief toont en niet bang bent om af en toe dingen te doen die misschien wat minder leuk zijn zolang daar een beloning tegenover staat.

Als ik de situatie om zou draaien zou ik als werkgever echt wel even een wenkbrauw optrekken als ik een CV onder m'n neus krijg dat naast de studie helemaal blank is.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
CoolJessy schreef op 30-03-2007 @ 15:56 :
Wil jij mijn sponsor zijn
ik heb geen job en jij bent m'n kindje niet
Citaat:
MeelFriek schreef op 30-03-2007 @ 17:39 :
Zomaar uit nieuwsgierigheid, behoren jouw ouders tot de 'rijkere' mensen? En de mensen in je vriendenkring ook (grotendeels)?
mijn ouders gaan met twee werken en we hebben nooit iets tekort gehad... dus ja, in zekere zin behoren wij waarschijnlijk wel tot wat je noemt de 'rijkere' mensen.
mijn vrienden hebben het ook niet slecht getroffen op dat gebied (tweeverdieners en zelfstandigen).
Citaat:
Jones schreef op 30-03-2007 @ 19:50 :
Euhm jawel. Het gaat niet om wat je doet maar het gaat erom dat je hebt laten zien dat je niet te beroerd bent om op zoek te gaan naar een baantje. Dat laat dus zien dat je enig initiatief toont en niet bang bent om af en toe dingen te doen die misschien wat minder leuk zijn zolang daar een beloning tegenover staat.

Als ik de situatie om zou draaien zou ik als werkgever echt wel even een wenkbrauw optrekken als ik een CV onder m'n neus krijg dat naast de studie helemaal blank is.
als je kan uitleggen waaròm je nooit een weekendbaantje hebt gehad maken ze daar geen probleem van hoor
zoals HvJ al zegt: als je erg veel hobbies en verplichtingen hebt en er gewoon geen tijd is voor een baantje, is dat écht geen negatief punt op een sollicitatie. ik heb twee keer een maand op de personeelsdienst gewerkt, en de mensen op human resources hebben evenveel respect voor sollicitanten die een aantal uur per week artistiek bezigzijn (en sporten en paarden verzorgen en ...) als voor mensen die evenveel uur per week 'werken'.

(ik en de meesten van mijn vrienden hebben trouwens wel vaak vakantiewerk gedaan, maar hier ging het meer over weekend werk hé)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 19:57
Jones
Citaat:
*blue angel* schreef op 30-03-2007 @ 20:35 :

als je kan uitleggen waaròm je nooit een weekendbaantje hebt gehad maken ze daar geen probleem van hoor
zoals HvJ al zegt: als je erg veel hobbies en verplichtingen hebt en er gewoon geen tijd is voor een baantje, is dat écht geen negatief punt op een sollicitatie. ik heb twee keer een maand op de personeelsdienst gewerkt, en de mensen op human resources hebben evenveel respect voor sollicitanten die een aantal uur per week artistiek bezigzijn (en sporten en paarden verzorgen en ...) als voor mensen die evenveel uur per week 'werken'.

(ik en de meesten van mijn vrienden hebben trouwens wel vaak vakantiewerk gedaan, maar hier ging het meer over weekend werk hé)
Als je kan uitleggen waarom je inderdaad nooit een baantje hebt gehad is er niks aan de hand. Zolang de verklaring dan maar is dat je het te druk had met andere dingen en je niet aankomt met de reden: "mijn ouders betalen toch alles voor me, dus het was niet nodig"
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 06:45
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
Jones schreef op 30-03-2007 @ 20:57 :
Als je kan uitleggen waarom je inderdaad nooit een baantje hebt gehad is er niks aan de hand. Zolang de verklaring dan maar is dat je het te druk had met andere dingen en je niet aankomt met de reden: "mijn ouders betalen toch alles voor me, dus het was niet nodig"
Uiteraard

Bij mij word mijn paarden-hobby juist vaak als een groot plus-punt gezien (Het kunnen dragen van een grote verantwoordelijkheid, zelfstandig kunnen handelen enz.). Ik geloof gewoon niet dat je zonder bijbaantje per definitie kansloos bent op de arbeidsmarkt; Er zijn tal van anderen manieren om je goodwill en doorzettingsvermogen te laten zien. Zo krijg ik bijvoorbeeld al heel positieve reacties op het feit dat ik telkens 2 jaar school in 1 doe, best tof want daar heb ik zelf nooit bij stil gestaan. Vakken vullen draagt daar voor mij echt niets meer aan mij, behalve geld.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 20:09
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
Tiño schreef op 19-01-2007 @ 20:58 :
mwa ach, als je ermee te koop loopt, of verder arrogant ofzo.

Maare,opzich ben je 17 en zou je natuurlijk ook kunnen werken voor geld, dat moet later ook
Hier sluit ik me bij aan.
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 21:40
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Jones schreef op 30-03-2007 @ 20:57 :
Als je kan uitleggen waarom je inderdaad nooit een baantje hebt gehad is er niks aan de hand. Zolang de verklaring dan maar is dat je het te druk had met andere dingen en je niet aankomt met de reden: "mijn ouders betalen toch alles voor me, dus het was niet nodig"
'Het te druk hebben met andere dingen' vind ik niet echt een toffe verklaring. Zelf heb ik altijd veel gesport en mijn ouders hebben dat voor het grootste deel betaald, maar toen ik 16 was toch gezegd dat ik een baantje moest zoeken. Gewoon om de leuke dingen zelf te verdienen (en ze droegen toen ook echt nog wel een steentje bij, maar het ging om het idee). En dan zeggen er geen tijd voor te hebben vind ik een beetje bullshit. Er is altijd wel wat op aan te passen. Dat is naar mijn mening juist de gedachte erachter. Leren tijd te maken voor 'minder leuke dingen'.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 23:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 02-04-2007 @ 22:40 :
'Het te druk hebben met andere dingen' vind ik niet echt een toffe verklaring.
Er zijn 'andere dingen' en 'andere dingen..
Voor sommige mensen is bijvoorbeeld hun opleiding gewoon buffelen op een manier dat ze ernaast echt niet kunnen gaan werken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 08:23
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 02-04-2007 @ 22:40 :
Dat is naar mijn mening juist de gedachte erachter. Leren tijd te maken voor 'minder leuke dingen'.
wat werken is voor volwassenen, is naar school gaan voor jongeren: een noodzakelijk kwaad. mijn persoonlijke mening is dat je je kinderen bijgevolg niet met én school, én werken moet opzadelen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 10:34
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-04-2007 @ 00:20 :
Er zijn 'andere dingen' en 'andere dingen..
Voor sommige mensen is bijvoorbeeld hun opleiding gewoon buffelen op een manier dat ze ernaast echt niet kunnen gaan werken.
Dat ben ik ook absoluut met je eens, maar hierboven ging het om muziek en paarden.

@ blue angel: Als werken alleen voor volwassenen zou zijn, waar leg je dan de grens? Ik ben nu 22 en voorlopig nog niet uitgestudeerd. Moeten mijn ouders, in jouw optiek, dat betalen en ik niet werken?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 10:49
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 03-04-2007 @ 11:34 :
Dat ben ik ook absoluut met je eens, maar hierboven ging het om muziek en paarden.

@ blue angel: Als werken alleen voor volwassenen zou zijn, waar leg je dan de grens? Ik ben nu 22 en voorlopig nog niet uitgestudeerd. Moeten mijn ouders, in jouw optiek, dat betalen en ik niet werken?
Muziek is zwaar, als je er echt vaak voor oefent ben je gemakkelijk 'n uur of 10 kwijt per week aan repeteren, lessen en dergelijke meer. Voor paarden zorgen is een vrij grote verantwoordelijkheid en toont ook aan dat je je tijd kan organiseren. Is niets mis mee vind ik, om dat als "excuus" te gebruiken dat je nooit een baantje hebt gehad door de week.



In België is niet afgestudeerd zijn, gelijk aan nog niet moeten werken. Wij mogen hier als student maar een beperkt bedrag verdienen jaarlijks, anders verliezen onze ouders het kindergeld dat ze nog maandelijks krijgen tot we afgestudeerd zijn, of 25 geworden zijn.

Dus: het studeren en de kosten die erbij komen zijn inderdaad voor de ouders, de luxe-uitgaven zijn dan eerder voor de kinderen. Maar ik reken bijvoorbeeld €500 vakantiegeld, omdat je alleen op vakantie gaat en niet met je ouders, niet bij luxe.

Maar ik antwoord in plaats van mijn zus, dat mag niet.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 10:51
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 03-04-2007 @ 11:34 :
@ blue angel: Als werken alleen voor volwassenen zou zijn, waar leg je dan de grens? Ik ben nu 22 en voorlopig nog niet uitgestudeerd. Moeten mijn ouders, in jouw optiek, dat betalen en ik niet werken?
Dat moet van mij niet, maar mag zeker. En eerlijk gezegd zou ik daar persoonlijk ook gewoon van uit gaan.

Ik ben ook 22 en moet nog anderhalf jaar studeren. Mijn ouders betalen dat, en ik werk alleen tijdens de vakantie een maand - en dat geld gaat op m'n spaarrekening (of toch het deel dat ik niet uitgeef aan m'n vakantie)
Waarom zouden je ouders je studie niét voor je betalen, als ze de middelen hebben en er geen onoverkomelijke onenigheden zijn?

Dat je ouders je middelbare school betalen vindt iedereen logisch, waarom zou het dan ineens zo vreemd zijn dat je ouders ook voor je verdergezette opleiding betalen?? Je wilt toch het beste voor je kinderen??



En ik zeg het nog maar eens: in België zijn het echt de uitzonderingen die hun studie zelf moeten betalen en dus moeten gaan werken...
Ik denk maar: hetgeen ze nu betalen voor m'n studie krijg ik later gewoon minder aan erfenis 't is niet dat ze nu tegen de armoedegrens aan leven omdat ze twee studenten te onderhouden hebben hoor.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 11:49 :
Maar ik antwoord in plaats van mijn zus, dat mag niet.
idd

Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 10:58
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 03-04-2007 @ 11:55 :
idd

Ble ble ble.


Nu ja, onze mening is wel duidelijk verschillend van de Nederlandse mening.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 11:58 :
Nu ja, onze mening is wel duidelijk verschillend van de Nederlandse mening.
uhu


't zal maar zijn wat je gewoon bent hé
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 11:10
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 03-04-2007 @ 12:03 :
uhu


't zal maar zijn wat je gewoon bent hé
't Moet zijn, 't moet zijn.


Zou ook wel een paar andere cultuurverschillen verklaren.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 16:55
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 11:58 :
Ble ble ble.


Nu ja, onze mening is wel duidelijk verschillend van de Nederlandse mening.
Dat is het misschien wel gewoon dan. In mijn omgeving betalen ouders vaak een groot deel van de studie, maar de meeste van mijn vrienden werken toch minimaal 1 dag in de week.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine The Hitchhiker's Guide to the Galaxsaai #461
Verwijderd
500 15-12-2008 17:37
Lifestyle Snobs versus marginalen.
MisterImpossible
76 30-12-2002 23:02
Algemene schoolzaken Blijven zitten+nog paar vraagjes
Ilona1
19 05-07-2002 13:35
Films, TV & Radio Dharma and Greg of Will and Grace
rockyj
69 22-03-2002 16:29
Films, TV & Radio Johnny de Mol rules 4-ever!
San-de-Mol
15 10-12-2001 14:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.