Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2009, 11:05
anjali
anjali is offline
Ik heb een vraagje. Ik moet mijn verstandskiezen laten verwijderen, maar 3 van mijn verstandskiezen zijn niet doorgekomen en komen ook niet door. Ze zitten dus gewoon onder mijn tandvlees. Nu is mijn vraag hoe gaat dit dan verwijderd worden? En is dit pijnlijker dan wanneer de kiezen er al gedeeltelijk of helemaal zijn en worden verwijderd?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 11:11
kriss
kriss is offline
Hoezo moeten ze worden verwijderd als ze nog onder je tandvlees zitten en misschien wel helemaal niet komen?
Heb je er last van, of wat?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 11:19
Verwijderd
ja! die worden eruit gesneden
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 11:35
anjali
anjali is offline
Citaat:
Hoezo moeten ze worden verwijderd als ze nog onder je tandvlees zitten en misschien wel helemaal niet komen?
Heb je er last van, of wat?
die moeten er altijd uit als ze onder het tandvlees blijven, want je kan dodelijke infecties ervan krijgen. Alleen begrijp ik niet hoe dat dan gaat?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 13:25
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ze worden operatief onder plaatselijke verdoving verwijderd. Je voelt er in principe niets van maar je hebt de rest van de week een draadje achterin je hoek. Als je ze er allemaal uit laat halen moet je waarschijnlijk 2 keer omdat ze niet je hele mond gaan verdoven. Zo lang je er geen last van hebt hoef je ze trouwens ook niet weg te laten halen.

Bedenk alleen dat hoe langer je wacht hoe meer ze aan elkaar groeien en als ze er dan later uit moeten heb je daar meer last van. Ze moeten dan namelijk losgebroken worden en dat is geen pretje.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 13:53
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ze worden operatief onder plaatselijke verdoving verwijderd. Je voelt er in principe niets van maar je hebt de rest van de week een draadje achterin je hoek. Als je ze er allemaal uit laat halen moet je waarschijnlijk 2 keer omdat ze niet je hele mond gaan verdoven. Zo lang je er geen last van hebt hoef je ze trouwens ook niet weg te laten halen.

Bedenk alleen dat hoe langer je wacht hoe meer ze aan elkaar groeien en als ze er dan later uit moeten heb je daar meer last van. Ze moeten dan namelijk losgebroken worden en dat is geen pretje.
Bedankt. Ik heb er drie die al een aantal jaren onder mijn tandvlees zitten en niet door zullen komen, maar heb er eigenlijk TOTAAL geen last van tot nu toe. Het is alleen volgens mij zo dat verstandskiezen het beste op jonge leeftijd verwijderd worden. Dus ik zou die kiezen die onder mijn tandvlees zitten gewoon zo snel mogelijk preventief (ter voorkoming van ontstekingen) moeten laten verwijderen. Heb pas in juli een afspraak dus ik hoop dat het niet gaat ontsteken. Mijn vierde verstandskies is gedeeltelijk doorgekomen, maar ligt horizontaal en hier loop ik dus kans op een pijnlijke ontsteking (en ook deze kies heb ik al jaren).

Ik hoop maar dat er tot juli niets gaat ontsteken
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 14:40
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ging vorig jaar naar de tandarts voor de halfjaarlijkse controle en hij mompelde toen dat m'n verstandskies er 'n keertje uit moest. Dat ding zat bij mij ook nog volledig onder m'n tandvlees en ik wist überhaupt niet dat 't er zat , maar heb 't maar zo snel mogelijk eruit laten halen om ervan af te zijn. De tandarts (in mijn geval) of kaakchirurg maakt 'n sneetje in je tandvlees en ja.. dan halen ze die kies eruit, zeg maar. Daarbij kan 't nodig zijn dat ze 'm eerst verbrijzelen, maar bij mij kwam ie er gaaf uit (ik heb 'm nog steeds ). Je voelt er idd niets van, maar achteraf (als de verdoving uitgewerkt raakt) kan 't wel vervelend aan gaan voelen. Bij mij ontstond er 'n compleet gezwel aan m'n kaak, maar ik geloof dat ik daarmee 'n uitzondering was. Je krijgt in ieder geval mondspoelwater en sterke pijnstillers (Ibuprofen), dus je overleeft 't wel .

Sterkte alvast!
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 15:05
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ik ging vorig jaar naar de tandarts voor de halfjaarlijkse controle en hij mompelde toen dat m'n verstandskies er 'n keertje uit moest. Dat ding zat bij mij ook nog volledig onder m'n tandvlees en ik wist überhaupt niet dat 't er zat , maar heb 't maar zo snel mogelijk eruit laten halen om ervan af te zijn. De tandarts (in mijn geval) of kaakchirurg maakt 'n sneetje in je tandvlees en ja.. dan halen ze die kies eruit, zeg maar. Daarbij kan 't nodig zijn dat ze 'm eerst verbrijzelen, maar bij mij kwam ie er gaaf uit (ik heb 'm nog steeds ). Je voelt er idd niets van, maar achteraf (als de verdoving uitgewerkt raakt) kan 't wel vervelend aan gaan voelen. Bij mij ontstond er 'n compleet gezwel aan m'n kaak, maar ik geloof dat ik daarmee 'n uitzondering was. Je krijgt in ieder geval mondspoelwater en sterke pijnstillers (Ibuprofen), dus je overleeft 't wel .

Sterkte alvast!
Ergens vind ik het niet zo erg om ze te laten verwijderen, maar je hoort er ook echt vrij voor te hebben. Het liefst zou ik morgen gelijk naar de kaakchirurg willen, maar ik moet ook nog studeren. Ik ben bang dat als ik naar mijn oorspronkelijke afspraak (23 april) ga dat ik dan gewoon 1 of 2 weekjes helemaal niets meer kan doen. Vandaar dat ik die afspraak wil afzeggen en een afspraak begin juli wil maken.

Kan je eigenlijk helemaal niets meer doen? Is de napijn zo erg?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 15:18
Verwijderd
Het is van te voren niet te voorspellen hoe veel last je er van hebt. Ik heb ze alle vier onder narcose laten verwijderen (ze waren geen van vieren door) en heb niets qua mondspoeling of pijnstilling mee naar huis gekregen, ik heb gewoon normale paracetamol geslikt en heb er niet echt veel last van gehad. Ik ging de volgende dag weer naar school ('t was dat ik diezelfde dag geen les meer had, want dat had ook nog best gegaan). Anderen hebben er wel veel last van, maar dat is dus vooraf niet te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 15:27
anjali
anjali is offline
Citaat:
Het is van te voren niet te voorspellen hoe veel last je er van hebt. Ik heb ze alle vier onder narcose laten verwijderen (ze waren geen van vieren door) en heb niets qua mondspoeling of pijnstilling mee naar huis gekregen, ik heb gewoon normale paracetamol geslikt en heb er niet echt veel last van gehad. Ik ging de volgende dag weer naar school ('t was dat ik diezelfde dag geen les meer had, want dat had ook nog best gegaan). Anderen hebben er wel veel last van, maar dat is dus vooraf niet te zeggen.
Ik heb eigenlijk alle oude topics hierover wel gelezen en het is allemaal wel duidelijk, maar het probleem is eigenlijk moet ik nou op 23 april (volgende week donderdag) gaan OF kan ik uitstellen tot begin juli (2,5 maand). Het punt is het is in juli het beste, want dan heb ik vakantie en al heb ik dan 4 weken pijn dan is het niet erg het zal niet ten koste van mijn studie gaan. Als ik besluit volgende week te gaan donderdag dan ben ik daarna van vrijdag-zondag vrij, maar er bestaat geen 100% zekerheid dat de pijn in 3 dagen over is en er kunnen ook nog complicaties optreden: Ik zal dus niet goed verder kunnen studeren.

Nu is 2,5 maandjes wachten waarschijnlijk niet zo erg, maar ik ben bang dat ik pericorontitis krijg. Er is namelijk 1 verstandskies onderin gedeeltelijk doorgekomen en hij zit er al vrij lang. Dus er zullen vast na al die jaren heel veel etensresten tussen zitten ed. Weet iemand trouwens of de tandarts dit kan schoonmaken als je er nog geen last van heb? Dan maak ik morgen gelijk een afspraak en hoef ik me verder geen zorgen meer te maken en ga ik gewoon in juli. Want als een onsteking optreedt bij die half doorgekomen verstandskies ben ik ook 1 of 2 weken uit de running .
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 18:09
Verwijderd
Er zijn zoveel mensen die tijdens hun studie verstandskiezen laten trekken...in de meeste gevallen heb je een aantal dagen last en is het daarna (grotendeels) over. En met een beetje pijn kun je best studeren, toch? Natuurlijk kan er een ontsteking optreden...maar dat kan nu inderdaad ook. En mij lijkt dat het schoonmaken van zo'n kies ed bij een tandarts ook niet echt lekker en pijnloos is? Maar volgens mij helpt spoelen hierbij ook wel iets? Dat wordt iig op wikipedia genoemd.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 18:31
anjali
anjali is offline
Citaat:
Er zijn zoveel mensen die tijdens hun studie verstandskiezen laten trekken...in de meeste gevallen heb je een aantal dagen last en is het daarna (grotendeels) over. En met een beetje pijn kun je best studeren, toch? Natuurlijk kan er een ontsteking optreden...maar dat kan nu inderdaad ook. En mij lijkt dat het schoonmaken van zo'n kies ed bij een tandarts ook niet echt lekker en pijnloos is? Maar volgens mij helpt spoelen hierbij ook wel iets? Dat wordt iig op wikipedia genoemd.
Het probleem is dat ik geen tijd heb voor een aantal dagen last. En wie weet is de pijn wel heel ernstig?

Ik gebruik ondertussen wel al 2 maanden zelf listerine en dat heeft een heel goed effect op mijn tanden, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat het een ontsteking zal voorkomen. Ik lees dat ook nergens. Ik hoop in ieder geval dat het wel helpt. Mocht het me niet lukken om begin juli een afspraak te kunnen maken dan zal ik wel moeten op 23 april. Ik leef liever niet elke dag in onzekerheid over of er een ontsteking zal komen.
Ik ga ieder geval wel eerst naar de tandarts voordat ik mijn afspraak bij de kaakchirurg afzeg.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 09:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
die moeten er altijd uit als ze onder het tandvlees blijven, want je kan dodelijke infecties ervan krijgen. Alleen begrijp ik niet hoe dat dan gaat?
Dodelijke infecties?

Maar hoe kan zo'n tandarts dan weten dat je verstandskiezen hebt als ze onder je tandvlees zitten? Ze moeten er dus altijd uitgehaald worden als ze niet doorkomen? Ik weet niet eens of ik ze heb


En anjali, ik zou gewoon volgende week gaan hoor, het is toch niet zo erg als je een keer een weekje wat minder studeert, dat haal je daarna wel weer in?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 09:34
Verwijderd
mocht er een onsteking komen halen ze t ook wel weg en je ligt heus geen week plat, behalve als je net als mij al verkouden was en er ergens al een mini onsteking zat
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Het probleem is dat ik geen tijd heb voor een aantal dagen last.
Ik dacht dat je zei dat je na donderdag drie dagen vrij was?

Maar als je die tijd niet hebt terwijl je dat per se wilt of het risico niet wilt lopen, dan lijkt de keus me vrij simpel?

Citaat:
En wie weet is de pijn wel heel ernstig?
Tja, wie weet is de pijn van het schoon laten maken door de tandarts dat ook wel? (Ik heb geen idee hoe zo iets gaat en voelt ed.)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 10:22
Go
Avatar van Go
Go is offline
Als de kies schuin ligt zal de kaakchirurg eerst de kop driekwart inzagen, om deze vervolgens af te breken en ten slotte wordt de wortel eruit getrokken. Het geluid dat het afbreken van de verstandskies maakt en het gepor in je mond is nogal vervelend, maar het doet geen pijn. Je hebt er ongeveer een week last van. Dit is ook afhankelijk van de vraag hoe gemakkelijk de kies eruit ging, want een grote wond heeft simpelweg meer tijd nodig om te herstellen. Bedenk wel dat je eerst een behoorlijk gat in je mond hebt dan dicht moet trekken, dus dat voel je wel (ook met pijnstilling). Het is dan ook niet voor niets dat men je aanraadt om op jonge leeftijd de verstandskies te laten verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 21:18
Verwijderd
Ik heb afgelopen jaar ook mijn verstandskiezen eruit laten snijden en ik heb er eigenlijk weinig last van gehad. Het voelt op de dag zelf wel even vervelend, maar met goed spoelen en genoeg brufen moet je de dagen wel doorkomen. Ik heb iig gewoon prima verder kunnen studeren... 't ligt er soms ook een beetje aan hoe hoog je pijngrens en doorzettingsvermogen is .
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 22:41
anjali
anjali is offline
Citaat:
Dodelijke infecties?

Maar hoe kan zo'n tandarts dan weten dat je verstandskiezen hebt als ze onder je tandvlees zitten? Ze moeten er dus altijd uitgehaald worden als ze niet doorkomen? Ik weet niet eens of ik ze heb


En anjali, ik zou gewoon volgende week gaan hoor, het is toch niet zo erg als je een keer een weekje wat minder studeert, dat haal je daarna wel weer in?
je eerste vraag: foto. en het onder je tandvlees zitten van verstandskiezen kan op de langere duur (dus 10-20 jaar) tot ernstige tot dodelijke infecties lijden.

Over een weekje minder studeren: Je kan echt nooit weten wat er gebeurt. Wie weet maakt de kaakchirurg wel een fout of maak ik na de behandeling zelf een fout die tot een ontsteking leidt. Ik ga hem bijna zeker afzeggen. Eerst nog maar eens naar de tandarts (ik heb nu nog gelukkig geen last van die verstandskiezen) om te vragen hoe groot de kans is dat er binnen 2,5 een ontsteking optreedt.

Trouwens het beste is eigenlijk om het in de vakantie te doen (heb rond de 7/8 weken) dus alle tijd om dan 1 of 2 weken pijn te hebben en goed de plaatsen te verzorgen waar getrokken is.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 22:44
anjali
anjali is offline
Citaat:
mocht er een onsteking komen halen ze t ook wel weg en je ligt heus geen week plat, behalve als je net als mij al verkouden was en er ergens al een mini onsteking zat
ja maar wat nou als er een zenuw wordt beschadigd? ik hoor zelfs verhalen van mensen die gedeeltelijk door hun verstandskiezen te laten wegsnijden tijdelijk aan de helft van hun gezicht verlamd waren geraakt

Ik ben eigenlijk niet bang om naar de kaakchirurg te gaan en voor hetgeen hij gaat doen, maar ik ben bang dat er nadat ik bij de kaakchirurg ben geweest blijkt dat er een fout is gemaakt die ernstige gevolgen kan hebben
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 22:48
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ik dacht dat je zei dat je na donderdag drie dagen vrij was?

Maar als je die tijd niet hebt terwijl je dat per se wilt of het risico niet wilt lopen, dan lijkt de keus me vrij simpel?


Tja, wie weet is de pijn van het schoon laten maken door de tandarts dat ook wel? (Ik heb geen idee hoe zo iets gaat en voelt ed.)
ik ben idd drie dagen na volgende week donderdag vrij (geen werk of colleges) maar wou eigenlijk wel gewoon thuis studeren. maar ik zou idd wel kunnen zeggen dat ik gewoon drie dagen niets doe, maar wat nou als ik langer pijn heb?

Dat schoonmaken door de tandarts is gewoon hetzelfde als je bij de mondhygiënist je tandsteen laat verwijderen. Ze gaan met een klein slangetje soort van stofzuigen zodat vocht en voedselresten die bij mijn onderverstandkies (die half is doorgekomen) worden verwijderd. Lijkt me niet dat je daarna nog ergens last van gaat hebben. Maar ik spoel eigenlijk zo rond de 3 keer per dag met listerine dus wie weet dood dat de bacteriën die tot een ontsteking kunnen leiden ook wel goed genoeg.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 22:49
anjali
anjali is offline
Citaat:
Als de kies schuin ligt zal de kaakchirurg eerst de kop driekwart inzagen, om deze vervolgens af te breken en ten slotte wordt de wortel eruit getrokken. Het geluid dat het afbreken van de verstandskies maakt en het gepor in je mond is nogal vervelend, maar het doet geen pijn. Je hebt er ongeveer een week last van. Dit is ook afhankelijk van de vraag hoe gemakkelijk de kies eruit ging, want een grote wond heeft simpelweg meer tijd nodig om te herstellen. Bedenk wel dat je eerst een behoorlijk gat in je mond hebt dan dicht moet trekken, dus dat voel je wel (ook met pijnstilling). Het is dan ook niet voor niets dat men je aanraadt om op jonge leeftijd de verstandskies te laten verwijderen.
eentje ligt diagonaal (onderverstandkies) de rest is allemaal recht maar onder het tandvlees. ik ben zo bang dat tijdens het trekken van de wortel een zenuw beschadigd zal raken
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 22:54
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ik heb afgelopen jaar ook mijn verstandskiezen eruit laten snijden en ik heb er eigenlijk weinig last van gehad. Het voelt op de dag zelf wel even vervelend, maar met goed spoelen en genoeg brufen moet je de dagen wel doorkomen. Ik heb iig gewoon prima verder kunnen studeren... 't ligt er soms ook een beetje aan hoe hoog je pijngrens en doorzettingsvermogen is .
wat lees ik op dit forum toch allemaal positieve verhalen zeg . Ik heb nog niet 1 keer hier gelezen dat iemand verlamd is geraakt of een zenuw beschadigd is geraakt (deze verhalen lees ik op een heleboel andere forums wel )

Lisanne mag ik je vragen hoe oud je was toen je je verstandskiezen liet verwijderen?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 08:08
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
je eerste vraag: foto. en het onder je tandvlees zitten van verstandskiezen kan op de langere duur (dus 10-20 jaar) tot ernstige tot dodelijke infecties lijden.

Over een weekje minder studeren: Je kan echt nooit weten wat er gebeurt. Wie weet maakt de kaakchirurg wel een fout of maak ik na de behandeling zelf een fout die tot een ontsteking leidt. Ik ga hem bijna zeker afzeggen. Eerst nog maar eens naar de tandarts (ik heb nu nog gelukkig geen last van die verstandskiezen) om te vragen hoe groot de kans is dat er binnen 2,5 een ontsteking optreedt.

Trouwens het beste is eigenlijk om het in de vakantie te doen (heb rond de 7/8 weken) dus alle tijd om dan 1 of 2 weken pijn te hebben en goed de plaatsen te verzorgen waar getrokken is.
Hm, ik had dat echt nog nooit gehoord. Mijn tandarts heeft nooit wat gezegd over foto's en verstandskiezen en zo

Maar goed, als jij je al bij voorbaat zo ongerust maakt over je studie en wat er allemaal kan gebeuren, dan is het misschien beter om het te verzetten. Al denk ik niet dat het vaak voorkomt dat het echt fout gaat, horrorverhalen worden nu eenmaal vaker verteld dan succesverhalen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 08:47
Verwijderd
Citaat:
maar wat nou als ik langer pijn heb?
En wat nou als je korter pijn hebt?

Maar als je dat zo'n onprettig idee vindt, dan is het antwoord toch simpel? Dan verzet je de afspraak.

Ik zou wel proberen je niet al te druk te maken om alle dingen die mogelijk kunnen gebeuren...want dan heb je nog 2,5 rotmaanden. En waarschijnlijk allemaal voor niets, omdat die kiezen er gewoon uitgehaald worden en je gezicht daarna niet verlamd is, je niet allerlei enge ontstekingen krijgt, enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 09:58
anjali
anjali is offline
Citaat:
En wat nou als je korter pijn hebt?

Maar als je dat zo'n onprettig idee vindt, dan is het antwoord toch simpel? Dan verzet je de afspraak.

Ik zou wel proberen je niet al te druk te maken om alle dingen die mogelijk kunnen gebeuren...want dan heb je nog 2,5 rotmaanden. En waarschijnlijk allemaal voor niets, omdat die kiezen er gewoon uitgehaald worden en je gezicht daarna niet verlamd is, je niet allerlei enge ontstekingen krijgt, enzovoorts.
Ik heb hem verzet . Het gaf me trouwens wel te denken dat ik als eerste in dat ziekenhuis een afspraak in juli heb? Ik had echt verwacht dat het propvol zou zitten, maar blijkbaar was juli nog helemaal leeg. Moet ik dat als een aanwijzing zien dat het een slechte kaakchirurg is?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Moet ik dat als een aanwijzing zien dat het een slechte kaakchirurg is?
Waarom gelijk weer het meest negatieve denken?

Bovendien: waar vergelijk je het mee? Als je de wachttijden van andere kaakchirurgen niet kent, zegt zo iets toch helemaal niets? En zelfs dat zegt lang niet alles, het lijkt me ook nog van heel andere dingen afhangen.

Maar goed, als je enkel uitgaat van wanneer je een afspraak hebt: begin juli is nog ruim zes weken...dat lijkt me niet bijzonder snel oid? Zie bv. http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o2016n21996.html
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 15:11
anjali
anjali is offline
Citaat:
Waarom gelijk weer het meest negatieve denken?

Bovendien: waar vergelijk je het mee? Als je de wachttijden van andere kaakchirurgen niet kent, zegt zo iets toch helemaal niets? En zelfs dat zegt lang niet alles, het lijkt me ook nog van heel andere dingen afhangen.

Maar goed, als je enkel uitgaat van wanneer je een afspraak hebt: begin juli is nog ruim zes weken...dat lijkt me niet bijzonder snel oid? Zie bv. http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o2016n21996.html
Begin juli is toch nog ruim 10/11 weken??? Ik heb een afspraak gemaakt bij het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam. Volgens mij is deze ziekenhuis in Rotterdam heel bekend, maar hoe kan het dan zijn dat niemand (vooral het valt in de zomervakantie) tot nu toe daar een afspraak heeft in juli?

nb: Ik heb vanochtend mijn afspraak vaqn 23 april afgezegd, maar wel gelijk een afspraak bij de tandarts gemaakt in de hoop dat er in die 10/11 weken niets ernstigs verder zal gebeuren . Het punt is als er een ontsteking optreedt die vrij ernstig schijnt te zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pericoronitis

ben ik hetzelfde aantal dagen kwijt als wanneer ik naar de kaakchirurg was gegaan. Dan was het echt een domme beslissing om mijn afspraak af te zeggen. En het ellendige is dat ik idd een soort van licht drukkende pijn (weet niet zeker of dat aan de verstandskies ligt) begin te voelen.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 15:14
Verwijderd
mens ze halen alleen een paar tanden weg ze gaan niet je hele kaak breken.... stel je niet zo aan?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 15:15
Verwijderd
En je krijgt ook echt niet van de een op de andere dag een ontsteking die levensgevaarlijk is ofzo, mocht het gaan ontsteken, dan krijg je waarschijnlijk gewoon antibiotica (of waterstofperoxide om mee te spoelen) en zullen ze je kiezen trekken wanneer dat kan.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 16:05
anjali
anjali is offline
Citaat:
En je krijgt ook echt niet van de een op de andere dag een ontsteking die levensgevaarlijk is ofzo, mocht het gaan ontsteken, dan krijg je waarschijnlijk gewoon antibiotica (of waterstofperoxide om mee te spoelen) en zullen ze je kiezen trekken wanneer dat kan.
ja jullie hebben gelijk! ik maak me onnodig veels te druk. Maar ik zal jullie nog wel laten weten of het echt zo een nachtmerrie is geworden als ik denk als de kiezen zijn verwijderd.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 18:33
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. Je krijgt inderdaad van dat spoelspul en extra sterke pijnstillers. Die moet je een week gebruiken ofzo en daarna is er niets meer aan de hand.

Ik kreeg ook codeïne maar heb geen idee meer waar het goed voor was. Ik moet wel zeggen dat ik er niet heel rouwig om was dat ik dat kreeg. De bijverschijnselen waren best grappig.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 19:11
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen. Je krijgt inderdaad van dat spoelspul en extra sterke pijnstillers. Die moet je een week gebruiken ofzo en daarna is er niets meer aan de hand.

Ik kreeg ook codeïne maar heb geen idee meer waar het goed voor was. Ik moet wel zeggen dat ik er niet heel rouwig om was dat ik dat kreeg. De bijverschijnselen waren best grappig.
heb jij ze laten trekken/snijden of heb je gewoon een ontsteking gehad?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 22:16
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ik neem aan dat het per persoon kan verschillen hoe het verloopt. De een krijgt wel last van complicaties en de ander niet. Mocht je last krijgen van complicaties, dan krijg je medicijnen mee en dan moet het weer goedkomen. Maak je niet zo druk, want je kunt toch niet voorspellen hoe het gaat lopen. Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Begin juli is toch nog ruim 10/11 weken???
Nog langer dus.

Citaat:
maar hoe kan het dan zijn dat niemand (vooral het valt in de zomervakantie) tot nu toe daar een afspraak heeft in juli?
Omdat er misschien niet nu al zoveel mensen zijn die een afspraak nodig hebben? En omdat er misschien niet zo heel veel mensen zijn die per se in de zomervakantie een afspraak willen (misschien wel juist niet?)?

Citaat:
En het ellendige is dat ik idd een soort van licht drukkende pijn (weet niet zeker of dat aan de verstandskies ligt) begin te voelen.
Wie weet komt ie wel gewoon door? Of komt het omdat je er nu zoveel mee bezig bent...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 07:56
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

nb: Ik heb vanochtend mijn afspraak vaqn 23 april afgezegd, maar wel gelijk een afspraak bij de tandarts gemaakt in de hoop dat er in die 10/11 weken niets ernstigs verder zal gebeuren . Het punt is als er een ontsteking optreedt die vrij ernstig schijnt te zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pericoronitis

ben ik hetzelfde aantal dagen kwijt als wanneer ik naar de kaakchirurg was gegaan. Dan was het echt een domme beslissing om mijn afspraak af te zeggen. En het ellendige is dat ik idd een soort van licht drukkende pijn (weet niet zeker of dat aan de verstandskies ligt) begin te voelen.
Het zou wel heel toevallig zijn als het nu ineens zou gaan ontsteken, toch? En die pijn kan gewoon komen omdat je je zo druk maakt. Maar ja, wel lastig om je niet te druk te maken, natuurlijk...

Maar wat ik mij toch nog afvroeg, is het sowieso niet een beetje raar als ze gaan ontsteken terwijl ze onder je tandvlees zitten? Want dan is het toch gewoon net zoiets als een bot in je lijf, daar kan toch verder geen vuil komen,dus dan ontsteekt het toch niet?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)

Laatst gewijzigd op 16-04-2009 om 08:07.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 10:52
Mara
Mara is offline
Ik loop nu al 2 jaar met half doorgekomen verstandkiezen en voorlopig mankeer ik ook nog niks.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Ik loop nu al 2 jaar met half doorgekomen verstandkiezen en voorlopig mankeer ik ook nog niks.
Ik ook, m'n tandarts vindt 't ook geen probleem, zolang die dingen m'n andere kiezen niet wegduwen oid mogen ze gewoon blijven zitten.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 10:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik loop nu al 2 jaar met half doorgekomen verstandkiezen en voorlopig mankeer ik ook nog niks.
Idem, en ik ben maar wat blij dat ik een afspraak heb, omdat een verstandskies, precies zoals de tandarts voorspelde, naar voren aan het drukken is, en mijn tanden dus pijn doen als ik iets hards of taais eet.

Het zal vast geen ontspannende activiteit zijn, maar the right to eat shoarma shall not be infringed.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 18:01
anjali
anjali is offline
Citaat:
Nog langer dus.


Omdat er misschien niet nu al zoveel mensen zijn die een afspraak nodig hebben? En omdat er misschien niet zo heel veel mensen zijn die per se in de zomervakantie een afspraak willen (misschien wel juist niet?)?


Wie weet komt ie wel gewoon door? Of komt het omdat je er nu zoveel mee bezig bent...
Het drukkende gevoel komt idd doordat ik er zoveel mee bezig ben (vandaag bij de tandarts geweest er is niets aan de hand ) Wel adviseren ze bij de tandarts om gewoon alle vier preventief te laten verwijderen .
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 18:08
anjali
anjali is offline
Citaat:
Het zou wel heel toevallig zijn als het nu ineens zou gaan ontsteken, toch? En die pijn kan gewoon komen omdat je je zo druk maakt. Maar ja, wel lastig om je niet te druk te maken, natuurlijk...

Maar wat ik mij toch nog afvroeg, is het sowieso niet een beetje raar als ze gaan ontsteken terwijl ze onder je tandvlees zitten? Want dan is het toch gewoon net zoiets als een bot in je lijf, daar kan toch verder geen vuil komen,dus dan ontsteekt het toch niet?
Ik vind het ook raar dat ze kunnen ontsteken als de verstandskiezen onder je tandvlees blijven. Om heel eerlijk te zijn ik heb tot nu toe totaal geen last gehad van die verstandskiezen, maar toch adviseert de tandarts om ze te laten verwijderen:

Waarom moeten verstandskiezen verwijderd worden?
Er zijn verschillende redenen om te besluiten de verstandskiezen te verwijderen:

Er is in de kaak te weinig ruimte en de verstandskiezen blijven geheel of gedeeltelijk onder het tandvlees liggen. Onder dit tandvlees nestelen zich bacteriën, die tandvlees en kaakbot rondom de kroon van de kies doen ontsteken (zie figuur 1). De tandvlees ontsteking kan zich uitbreiden in de rest van de mond.

Als de kiezen maar half doorkomen, kan er een stukje tandvlees losjes overheen blijven zitten. Zo'n plekje vormt dan een bron van infecties, want er blijven gemakkelijk voedselrestjes onder hangen. Zo’n ontsteking kan zich ook verder uitbreiden in de kaak, met als gevolg een dik gezicht.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 18:09
anjali
anjali is offline
Citaat:
Ik ook, m'n tandarts vindt 't ook geen probleem, zolang die dingen m'n andere kiezen niet wegduwen oid mogen ze gewoon blijven zitten.
maar heb je dan niet een soort tandvlees bobbeltje achter dat half doorgekomen stukje?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 18:11
anjali
anjali is offline
Citaat:
Idem, en ik ben maar wat blij dat ik een afspraak heb, omdat een verstandskies, precies zoals de tandarts voorspelde, naar voren aan het drukken is, en mijn tanden dus pijn doen als ik iets hards of taais eet.

Het zal vast geen ontspannende activiteit zijn, maar the right to eat shoarma shall not be infringed.
Ik ben bang! Kaakchirurgen zijn mensen! Ik weet zeker dat ze vaak fouten maken. Zometeen beschadigen ze een zenuw met alle gevolgen van dien (maandenlang verdoofde tong, verdoofde onderlip en kin, of in het meest extreme geval aangezichtsverlamming )
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Het drukkende gevoel komt idd doordat ik er zoveel mee bezig ben (vandaag bij de tandarts geweest er is niets aan de hand ) Wel adviseren ze bij de tandarts om gewoon alle vier preventief te laten verwijderen .
Dat adviseren tandartsen heel vaak, maar dat betekent dus niet dat je ze meteen met spoed moet laten verwijderen, ze kunnen echt nog wel een paar weken blijven zitten hoor. Mocht je last krijgen, dan krijg je gewoon een spoeling tot je terecht kan bij de kaakchirurg.

En ik zou me echt geen zorgen maken over de ingreep zelf, daar schiet je namelijk helemaal niets mee op.

Citaat:
maar heb je dan niet een soort tandvlees bobbeltje achter dat half doorgekomen stukje?
Ja, en aangezien 't niet aan 't ontsteken is, is er niets aan de hand Ik poets goed, flos iedere dag en gebruik mondwater, op advies van de tandarts (maar niet vanwege die verstandskiezen, trouwens), heb nu al een paar jaar die half doorgekomen kiezen (één echt half, twee steken er alleen met een puntje door, en eentje zit nog helemaal onder 't tandvlees) en nog nooit last van ontsteking oid gehad, dus ik maak me er echt geen zorgen over.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 19:21
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ik heb dit ook bij een verstandskies gehad. Niks geen last van gehad.
Je krijgt een spuit daarna voel je niets meer. Spuit viel trouwens ook mee, daarna maken ze een snee en halen ze je tand eruit. Dat gaat best met wat geweld. Tenminste zo klinkt het wel. Ik had geen last. Heb nog wel wat ibroprufen geslikt voor zekerheid waarvoor ik een recept mee kreeg. Ik had wel sterk de neiging om met mijn tong er over heen te voelen. Volgende dag ben ik gewoon weer naar school gegaan.
Mijn kaak was alleen een beetje blauw, waardoor het net leek alsof ik een knal had gehad.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 20:14
Verwijderd
Ik heb het bij het VUMC laten doen. Daar zit een chirurg die heel veel beroepsmusici behandelt. Blazers dan met name. Alles ging goed.

4 dagen niet gespeeld, beetje spoelen en vervelend met eten ( op mijn dringende verzoek de beide verstandskiezen onder laten trekken ). En toen was het over. Wel veel bloedingen gehad, maar dat kwam omdat ik met mijn eigenwijze harses te vroeg weer ging spelen.

Kreeg alleen wel te horen dat ik mijn mond moest openhouden, omdat ik nogal hard op de man's hand zat te bijten
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 20:15
Mara
Mara is offline
Citaat:
Idem, en ik ben maar wat blij dat ik een afspraak heb, omdat een verstandskies, precies zoals de tandarts voorspelde, naar voren aan het drukken is, en mijn tanden dus pijn doen als ik iets hards of taais eet.

Het zal vast geen ontspannende activiteit zijn, maar the right to eat shoarma shall not be infringed.
Ach, ik moet binnenkort wel naar de tandarts om d'r even naar te laten kijken, maar ik zie gewoon geen noodzaak om d'r helemaal over te flippen. Gelukkig eet ik nooit shoarma, dat scheelt
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Verstandskiezen/Wijsheidstanden
Jeroentji
14 27-01-2013 08:54
Lichaam & Gezondheid Verstandskiezen
Kyuki
3 28-02-2010 19:55
Lichaam & Gezondheid Waar verstandskiezen trekken?
anjali
3 21-02-2009 00:40
Lichaam & Gezondheid Verstandskies eruit
JessieL
64 24-02-2004 18:13
Lichaam & Gezondheid Verstandskiezen...
Verwijderd
44 27-06-2003 16:37
Lichaam & Gezondheid Waar zijn je verstandskiezen goed voor?
Rhinus
31 05-08-2002 22:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.