Oud 29-06-2010, 00:37
Indootje24
Indootje24 is offline
Hi,

Ik ben 16 jaar oud. Ik vul vakken en sta kassa bij de Kruidvat hier in de buurt. Nu werk ik daar al bijna een jaar, en mijn jaar contract is bijna over. Mijn manager wilt mijn contract wel verlengen maar ik heb nog geen idee of ik dat zelf wel wil. Want om eerlijk te zijn, heb ik nu echt geen zin om te werken naast / na schooltijd. Maar als ik stop verlies ik wel een inkomen. En anders krijg ik maar "wat" zakgeld per maand. Als ik mijn contract laat verlengen behoud ik mijn inkomen maar ga ik met tegenzin de week maar vooral de werkdag tegemoet. Ik moet aanstaande donderdag (PAS) werken, het is nu maandagavond, en ik zit er nu al over te zeuren, wat gewoon echt mijn week verpest. Ik vind het team op 3-5 personen na ook niet echt een groep waar ik me fijn bij voel, en ik word al helemaal pissig als ik weet dat ik met mijn manager moet werken (normaal juist met een assistent-manager of een leidinggevende drogist). Ik mag mijn manager helemaal niet.

De belangrijkste reden dat ik bij dit filiaal werk is de locatie, ik ben er binnen 1 minuut. Verder is ander werk moeilijk te vinden (in de buurt). De buurtsuper heeft op dit moment een gigantisch lange wachttijd voor sollicitanten die met name vakken willen vullen.
Dus de grootste dingen die tegenover elkaar staan zijn:
Geen fijne manager, geen zin om te werken (geen luiheid!! maar gewoon geen motivatie)
TEGEN
Inkomen.

Wat moet ik doen, ik heb advies nodig bij mijn keuze. Ik neig nu naar de beslissing om te gaan stoppen. Maar er zijn zoveel dingen waarvoor ik wil sparen (Telefoon abonnement, vakantie 2011). Maar aan de andere kant wil ik wel eens zien hoe dat uitpakt als ik daadwerkelijk wegga. Heb het er wel voor over.

Ik heb echt advies nodig, wanneer ik het me ouder vraag zeggen ze altijd:
Denk je dat wij werken leuk vinden?

Ik wil wel duidelijk maken dat ik het totaal NIET erg vind om te stoppen. Maar toch twijfel ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2010, 07:46
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Volgens mij als je daar 1 jaar werkt, krijg je dacht ik wel loonsverhoging, misschien brengt dat wat motivatie om te blijven
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 09:25
Krav Maga
Krav Maga is offline
Het is enerzijds wel goed als je gewoon blijft werken voor dat salaris, je kunt op latere leeftijd ook niet overal uitstappen en ik vind persoonlijk dat er veel te veel jongere zijn die maar op bijvoorbeeld hun studie financiering en geld van paps en/of mams leven. Soms moet je doorzetten en proberen er niet al te veel aan te denken, je kunt alvast sollicitaties gaan versturen naar andere bedrijven die je leuk lijken en zodra dat wat word en je bent aangenomen het bij de Kruidvat opzeggen. Het kan namelijk nog wel eens vies tegen vallen hoe moeilijk het word een bijbaantje te vinden wanneer er overal wachtlijsten staan.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 14:44
Verwijderd
Citaat:
je kunt alvast sollicitaties gaan versturen naar andere bedrijven die je leuk lijken en zodra dat wat word en je bent aangenomen het bij de Kruidvat opzeggen.
Niet als OP nog een tijdelijke arbeidsovereenkomst tekent, dan zit ze gewoon vast bij het Kruidvat totdat die periode verstreken is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 15:06
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Volgens mij kan je altijd tussendoor ontslag nemen hoor, alleen moet je je dan wel houden aan een opzegtermijn.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 16:42
Verwijderd
Misschien zie je er minder tegenop als je bv. vraagt of je minder uren per week mag werken?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 16:55
liquidRain
Avatar van liquidRain
liquidRain is offline
Ik vind werken ALTIJD kut maar eenmaal aan het werk schiet de tijd voorbij en is het eigenlijk wel leuk. Gewoon het beste er van maken en dan gewoon iets ermee doen!
__________________
Asian pride!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 17:41
Mara
Mara is offline
Als het inkomen het belangrijkst is, zou ik als ik jou was het contract tekenen en ondertussen naar iets anders zoeken. Je kan altijd tussendoor ontslag nemen (met opzegtermijn).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij kan je altijd tussendoor ontslag nemen hoor, alleen moet je je dan wel houden aan een opzegtermijn.
Dat heb je dan verkeerd gedacht.

Citaat:
Als het inkomen het belangrijkst is, zou ik als ik jou was het contract tekenen en ondertussen naar iets anders zoeken. Je kan altijd tussendoor ontslag nemen (met opzegtermijn).
Nee dus.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 21:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat heb je dan verkeerd gedacht.



Nee dus.
Als beide partijen het er mee eens zijn, kan de TS gewoon tussentijds stoppen. En welke filiaalmanager wil een 16-jarige aanhouden die totaal geen zin meer heeft in zijn werk? Zeker in een tijd waarin je meer dan genoeg mensen kan aannemen.


@TS: ik heb in een soortgelijke positie gezeten en ben toen lekker gestopt. Het was een waanzinnige opluchting en het was het mij wel waard om vervolgens een tijdje zonder extra inkomen te zitten. Als jij het niet erg vindt om dan wat minder te bellen en het risico te nemen dat je niet op vakantie gaat, dan zou ik gewoon stoppen.
Wel zou ik meteen verder kijken voor een ander baantje. Solliciteer overal op wat je leuk lijkt. Denk ook na over wat je dan zou willen.. Kijk niet teveel naar afstand, je hebt nu zelf gezien: het gaat er om dat je je baantje ook nog een beetje leuk vindt. Als je dan wat verder moet fietsen, dan moet dat maar.

Over de opmerking dat je ouders ook met tegenzin werken.. Werk zal nooit super leuk zijn, omdat het iets is wat moet en wat je beperkt in je vrijheid. Maar er zit een groot verschil tussen 'liever iets anders doen' en 'een paar dagen van te voren al op zien tegen je werk'. Dat laatste is écht niet nodig.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 21:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Over de opmerking dat je ouders ook met tegenzin werken.. Werk zal nooit super leuk zijn, omdat het iets is wat moet en wat je beperkt in je vrijheid. Maar er zit een groot verschil tussen 'liever iets anders doen' en 'een paar dagen van te voren al op zien tegen je werk'. Dat laatste is écht niet nodig.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind m'n werk echt leuk en ga ook niet met tegenzin naar m'n werk. Ik vind een vrije dag lekker maar na een paar dagen vrij verlang ik ook weer om aan het werk te gaan. Vrij zijn is ook alleen lekker na een tijd werken, als je al heel lang vrij bent is er ook niets meer aan omdat het dan 'gewoon' wordt. Ik vind andere dingen doen ook leuk maar mijn werk zeer zeker ook. Ik mag toch hopen dat ik daar niet de enige in ben.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 21:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind m'n werk echt leuk en ga ook niet met tegenzin naar m'n werk. Ik vind een vrije dag lekker maar na een paar dagen vrij verlang ik ook weer om aan het werk te gaan. Vrij zijn is ook alleen lekker na een tijd werken, als je al heel lang vrij bent is er ook niets meer aan omdat het dan 'gewoon' wordt. Ik vind andere dingen doen ook leuk maar mijn werk zeer zeker ook. Ik mag toch hopen dat ik daar niet de enige in ben.
Ik heb 2 banen en 1 daarvan is ook zoals jij omschrijft, dus het kan inderdaad ook erg leuk zijn. Maar veel mensen staan toch wel met een zekere weerzin op 's ochtends. Maar zolang dat slechts vanwege het vroege tijdstip is of omdat je stiekem wel naar het strand had gewild vandaag, is dat best acceptabel. Zodra het iets wordt waar je van te voren al sterk tegenop ziet, vind ik het een ander verhaal.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 22:08
Indootje24
Indootje24 is offline
Citaat:

@TS: ik heb in een soortgelijke positie gezeten en ben toen lekker gestopt. Het was een waanzinnige opluchting en het was het mij wel waard om vervolgens een tijdje zonder extra inkomen te zitten. Als jij het niet erg vindt om dan wat minder te bellen en het risico te nemen dat je niet op vakantie gaat, dan zou ik gewoon stoppen.
Wel zou ik meteen verder kijken voor een ander baantje. Solliciteer overal op wat je leuk lijkt. Denk ook na over wat je dan zou willen.. Kijk niet teveel naar afstand, je hebt nu zelf gezien: het gaat er om dat je je baantje ook nog een beetje leuk vindt. Als je dan wat verder moet fietsen, dan moet dat maar.
Dankje, hier heb ik wat aan! En mij maakt het ook niet zoveel uit dat ik mijn inkomen verlies, ik ben nu al aan het zoeken voor een baantje voor na de zomervakantie. Verder kijk ik ook niet meer naar afstand en dergelijke. Misschien ochtendkrant? Lekker VOOR schooltijd en heb verder me hele dag nog, en met een beetje geluk verdien ik ook nog aardig.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2010, 22:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
@ Balance

Dankje, hier heb ik wat aan! En mij maakt het ook niet zoveel uit dat ik mijn inkomen verlies, ik ben nu al aan het zoeken voor een baantje voor na de zomervakantie. Verder kijk ik ook niet meer naar afstand en dergelijke. Misschien ochtendkrant? Lekker VOOR schooltijd en heb verder me hele dag nog, en met een beetje geluk verdien ik ook nog aardig.
Als je een ochtendmens bent is dat een idee. Hou er wel rekening mee dat je een ochtendkrant ook moet lopen als het koud is of regent hè? In de zomer beslissen voor een ochtendkrant geeft misschien wel een verkeerd beeld
Als 16-jarige mag je officieel trouwens niet voor 6.00 uur werken. Dat betekent dat je maar een uurtje hebt op te bezorgen en dus niet een al te grote wijk aan kan nemen. Al weet ik niet of er ook iemand controleert hoe laat jij bezorgt.

Denk ook aan de horeca, je kan als afwasser aan het werk of in de bediening. Iets als een snackbar (achter de toonbank) of een pizzeria (bezorger) kan ook. Misschien is er bij jou in de buurt een vakantiepark waar ze iemand zoeken of woon je in de buurt van kassen waar je kan helpen. En als je opnieuw de detailhandel in gaat, bedenk je dan of het veel gaat lijken op het werk van bij het Kruidvat en of je dat ziet zitten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 00:17
Verwijderd
Citaat:
Als beide partijen het er mee eens zijn, kan de TS gewoon tussentijds stoppen. En welke filiaalmanager wil een 16-jarige aanhouden die totaal geen zin meer heeft in zijn werk? Zeker in een tijd waarin je meer dan genoeg mensen kan aannemen.
Natuurlijk kan TS stoppen als haar werkgever dat goed vindt. Maar rechtvaardigt dat de uitspraak dat je altijd op kan zeggen? Natuurlijk niet. TS zal maar net de verkeerde treffen en dan zit ze misschien nog anderhalf jaar aan haar baantje vast, door verkeerd advies op dit forum.

Ik snap dan ook niet dat je TS, als moderator van dit forum nota bene, voorspiegelt dat ze weliswaar geen recht heeft op tussentijds stoppen, maar dat dat toch wel goed zal komen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 11:30
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ehh, zij moddert hier niet, dat doe ik..

En waarom zou je niet de juridische aspecten afwegen tegen de feitelijke situatie? Natuurlijk kun je een hond tegenkomen, maar bij eerlijk overleg kun je altijd de gok wagen. Nu weet ze wat haar te wachten staat en welke gevolgen dat kan hebben. Proberen kan altijd.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2010, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Ehh, zij moddert hier niet, dat doe ik..
Oh, er staat forumbaas achter haar naam, ging er vanuit dat dat overal geldt.

Citaat:
En waarom zou je niet de juridische aspecten afwegen tegen de feitelijke situatie? Natuurlijk kun je een hond tegenkomen, maar bij eerlijk overleg kun je altijd de gok wagen. Nu weet ze wat haar te wachten staat en welke gevolgen dat kan hebben. Proberen kan altijd.
Allereerst: een werkgever die zijn werknemer aan een arbeidsovereenkomst houdt, is een hond? Huh? Is de werknemer die tegen zijn werkgever procedeert omdat die niet het afgesproken loon uitbetaalt ook een hond? Je draait de situatie om. Als de werkgever TS aan de door haar gesloten overeenkomst houdt is dat normaal, als hij hem/haar eerder laat gaan heeft TS geluk.

Maar goed; misschien is de kans wel groot dat TS eerder onder de arbeidsovereenkomst uit kan komen, maar de indruk werd gewekt dat dit 'altijd' het geval is. Dat is dus gewoon niet waar. Het zou nogal zuur zijn als TS op basis van die indruk besluit om het nog even aan te zien, om er dan een paar maanden later achter te komen dat ze er gewoon aan vastzit.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 07:17
Verwijderd
ik zou denk ik gewoon je cotnract verlengen en ondertussen blijven zoeken naar een ander baantje, als je die dan gevonden hebt kan je volgens mij gewoon ontslag nemen, zo verlies je geen inkomen maar zit je ook niet nog een jaar op een werkplek waar je t niet naar je zin hebt
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-07-2010, 10:18
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Oh, er staat forumbaas achter haar naam, ging er vanuit dat dat overal geldt.



Allereerst: een werkgever die zijn werknemer aan een arbeidsovereenkomst houdt, is een hond? Huh? Is de werknemer die tegen zijn werkgever procedeert omdat die niet het afgesproken loon uitbetaalt ook een hond? Je draait de situatie om. Als de werkgever TS aan de door haar gesloten overeenkomst houdt is dat normaal, als hij hem/haar eerder laat gaan heeft TS geluk.

Maar goed; misschien is de kans wel groot dat TS eerder onder de arbeidsovereenkomst uit kan komen, maar de indruk werd gewekt dat dit 'altijd' het geval is. Dat is dus gewoon niet waar. Het zou nogal zuur zijn als TS op basis van die indruk besluit om het nog even aan te zien, om er dan een paar maanden later achter te komen dat ze er gewoon aan vastzit.
Nee, achter ieder forum staat wie er FB van is.

Ik bedoelde het meer in de zin van: werkgevers kunnen het je heel moeilijk maken. Want als 'nee' gewoon goed meegedeeld wordt, heb je je aan je contract te houden en is je werkgever zeker geen hond. Maar mijn ervaring is dat ze zich er wel eens goed in kunnen bijten om het je lastig te maken. Andere kant, als hij je laat gaan heb je geluk en da's mooi meegenomen. Dus de situatie heeft absoluut twee kanten: je kunt moeten blijven en de arbeidsrelatie 'verpesten', of je krijgt je zin en kunt gaan. In dit geval staat TS niet op goede voet met haar manager, dus ik zou er zeker mee uitkijken, dat wel.

Dan weet TS bij deze dat ze niet zomaar onder een contract uit kan komen en vooral goed in overweging moet nemen wat ze wil doen. Uitkijken naar een nieuwe baan is nooit onverstandig, zeker nu ze nog vóór de verlenging zit. Haar manager wil het contract verlengen, waaruit je toch kunt opmaken dat ze niet ontevreden zijn over haar werk. Misschien kan ze zelfs de nieuwe einddatum van haar contract bespreken. Een half jaar is altijd weer korter dan een jaar (ook ongebruikelijker, maar toch).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 10:19
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ik zou denk ik gewoon je cotnract verlengen en ondertussen blijven zoeken naar een ander baantje, als je die dan gevonden hebt kan je volgens mij gewoon ontslag nemen, zo verlies je geen inkomen maar zit je ook niet nog een jaar op een werkplek waar je t niet naar je zin hebt
Dat kan dus niet zomaar ivm opzegtermijn / bij wet vastgelegd dat je een tijdelijk contract moet afmaken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2010, 23:03
Indootje24
Indootje24 is offline
Ik wil even zeggen dat ik toch heb besloten om te stoppen,
eerder zelfs omdat ik teveel heb vrij gevraagd in de vakantie.
Ik heb het vanmiddag met mijn manager gedeeld en hij deed totaal niet moeilijk, ik kon gelijk met hem een gesprek houden.
Morgen word besproken wanneer me laatste werkweek is, waarschijnlijk de eerste week van augustus.
Ik heb niet echt ervaringen met forums, ik weet niet of die nu gesloten word.
Maar ik wil wel iedereen bedanken voor advies! Het heeft me zeker geholpen met mijn keuze, en ik ben ondertussen al druk bezig met het vinden van een nieuwe baan.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 04:53
Verwijderd
Ik had eerst een nieuw baantje gevonden en dan pas opgezegd. maarja, dat moet je zelf weten...
Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Ik had eerst een nieuw baantje gevonden en dan pas opgezegd. maarja, dat moet je zelf weten...
Och, ze heeft nog een maand om een nieuw bijbaantje te vinden, dat moet lukken.

Succes ermee, Indootje24
Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 13:40
Indootje24
Indootje24 is offline
Citaat:
Ik had eerst een nieuw baantje gevonden en dan pas opgezegd. maarja, dat moet je zelf weten...
Ik heb toch gezegd dat ik het niet erg vind om te stoppen, dus ik vind het ook niet erg om een tijdje zonder inkomen te zitten. Ik vond het alleen jammer dat ik mijn inkomen verlies maar verder vind ik het niet erg.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2010, 14:35
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik wil even zeggen dat ik toch heb besloten om te stoppen,
eerder zelfs omdat ik teveel heb vrij gevraagd in de vakantie.
Ik heb het vanmiddag met mijn manager gedeeld en hij deed totaal niet moeilijk, ik kon gelijk met hem een gesprek houden.
Morgen word besproken wanneer me laatste werkweek is, waarschijnlijk de eerste week van augustus.
Ik heb niet echt ervaringen met forums, ik weet niet of die nu gesloten word.
Maar ik wil wel iedereen bedanken voor advies! Het heeft me zeker geholpen met mijn keuze, en ik ben ondertussen al druk bezig met het vinden van een nieuwe baan.
Topic hoeft niet gesloten te worden hoor, is goed zo.

Fijn, veel succes, en je vindt wel weer een andere leuke baan!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2010, 16:35
Verwijderd
nou, blij dat je het toch hebt geregeld!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 14:01
Psychologie Grote Niets
akumabito
9 04-09-2005 18:40
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 10:35
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 07:11
Levensbeschouwing & Filosofie EO-jongerendag
zus
110 01-07-2003 12:01
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.