Oud 10-10-2011, 19:58
Verwijderd
Ik heb een vraagje. Als je je auto zonder betalen ergens parkeert waar je wel moet betalen, en je krijgt een boete, en je verplaatst je auto niet en laat het papiertje onder de ruitenwisser zitten. Kan je dan diezelfde dag of bijvoorbeeld de volgende dag diezelfde boete nóg een keer krijgen?
Dit naar aanleiding van een bepaalde parkeerplaats in Utrecht waar ik bij nader inzien toch maar niet geparkeerd heb.
Advertentie
Oud 10-10-2011, 23:40
Verwijderd
Don, zou jij misschien in dit topic een reactie willen geven ?

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1844570
Oud 11-10-2011, 21:12
Verwijderd
Mag de politie scholieren opwachten op een bepaalde plek om scholieren te controleren op verlichting?
en wanneer moet je nu echt je fietsverlichting aanhebben?
Oud 12-10-2011, 01:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mag de politie scholieren opwachten op een bepaalde plek om scholieren te controleren op verlichting?
Hangt er van af. Natuurlijk mogen ze een plek kiezen waarbij ze vooral scholieren pakken. Zelfs pal buiten de poort mag.

Wat echter niet mag, maar helaas wel gebeurd, is leeftijdsdiscriminatie. Alleen scholieren zonder licht worden bekeurd, de rest mag doorrijden.

Ik heb er destijds bezwaar tegen gemaakt met discriminatie als een van de gronden (omdat moeders met kinderen en bejaarden, allen zonder licht, zo door mochten rijden, zelfs als agenten niet bezig waren. Alleen scholieren werden gestopt), en de bekeuring werd verscheurd, waarbij de rechter aangaf dat de discriminatie inderdaad niet kon.

Wel moet ik aantekenen dat ik meer bezwaargronden had, zoals dat het al licht was toen ik bekeurd werd (inclusief bewijs in de vorm van krant van die weg en e-mail van KNMI met de tijd dat het licht was die dag), de tijd op de bekeuring niet klopte, en de straatverlichting al een kwartier geleden uit was gegaan (inclusief bewijs in e-mail van gemeente). Die zijn wellicht steekhoudender, dus misschien dat je bezwaar op alleen grond van discriminatie zou verliezen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 12-10-2011 om 01:30.
Oud 13-10-2011, 07:03
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een vraagje. Als je je auto zonder betalen ergens parkeert waar je wel moet betalen, en je krijgt een boete, en je verplaatst je auto niet en laat het papiertje onder de ruitenwisser zitten. Kan je dan diezelfde dag of bijvoorbeeld de volgende dag diezelfde boete nóg een keer krijgen?
Dit naar aanleiding van een bepaalde parkeerplaats in Utrecht waar ik bij nader inzien toch maar niet geparkeerd heb.
Ja is zeker mogelijk.
Vooral in het centrum van Amsterdam waar ze boetes uitdelen door de kentekens te scannen. I've seen it.
Misschien dat als er al een bin op zit, een agent het geen tweede keer doet, maar het mag wel.
Oud 18-10-2011, 00:07
protector
protector is offline
mijn vraagje is , hoe kan het dat een studente van hoge school zuyd sittard die zwartwerkt en aantal keren door diverse mensen aangegeven is nog steeds de studie rechten kan doen ??? hoeveel leerlingen krijgen amper een studiebeurs terwijl zo iemand het gewoonweg keer op keer krijgt .
Oud 18-10-2011, 08:43
Verwijderd
wat heeft de opleiding er mee te maken dat ze zwart werkt?
Oud 18-10-2011, 10:50
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Don, zou je eens naar deze topic willen kijken: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1845035
alvast bedankt!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 18-10-2011, 17:12
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Het kan zijn dat Don even op vakantie is. Normaliter reageert hij sneller. Ik zal hem even mailen.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 18-10-2011, 17:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mijn vraagje is , hoe kan het dat een studente van hoge school zuyd sittard die zwartwerkt en aantal keren door diverse mensen aangegeven is nog steeds de studie rechten kan doen ??? hoeveel leerlingen krijgen amper een studiebeurs terwijl zo iemand het gewoonweg keer op keer krijgt .
De school kan iemand niet afrekenen op zijn handelen. Echter, als je bent veroordeeld, dan kun je geen verklaring omtrent gedrag krijgen voor bepaalde beroepen.

En voor beroepen die met rechten te maken hebben is alles, of bijna alles, relevant. Ze krijgt er, mits ze is veroordeeld voor een strafbaar feit, pas mee te maken na afstuderen, als ze gaat solliciteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 20-10-2011, 17:16
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Don is inderdaad even op vakantie. Zodra hij de hangmat heeft verlaten en z'n uniform weer aan heeft, zal hij alle nog niet beantwoordde vragen spoedig beantwoorden. Bedankt voor jullie begrip.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 21-10-2011, 12:11
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Dat geeft nog geen duidelijkheid op de vraag.
Als je goed leest wel.
De meest linker dus de derde fietser krijgt een bekeuring.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:14
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ja, dat is prima, maar mijn brommer was van 2005 en had dat dus niet. Wat als ik daarmee aangehouden zou worden?
Dan zou je dus geen bekeuring krijgen voor het niet aanwezig hebben van een goede snelheids meter. Blijft staan dat je je wel aan de maxumum snelheid moet houden. Maargoed als je dat ook niet kan zien is dat wel lastig voor je. Maar dat zou wel jouw probleem zijn om te zorgen dat je je aan de snelheid houdt.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:19
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik heb een vraagje. Als je je auto zonder betalen ergens parkeert waar je wel moet betalen, en je krijgt een boete, en je verplaatst je auto niet en laat het papiertje onder de ruitenwisser zitten. Kan je dan diezelfde dag of bijvoorbeeld de volgende dag diezelfde boete nóg een keer krijgen?
Dit naar aanleiding van een bepaalde parkeerplaats in Utrecht waar ik bij nader inzien toch maar niet geparkeerd heb.
Voor betaald parkeervragen dien je bij de gemeente te zijn. Ik heb even de gemeente Delft gebeld en die geven aan dat je gewoon weer een bekeuring kan krijgen.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:36
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Don, zou jij misschien in dit topic een reactie willen geven ?

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1844570
heb ik gedaan
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:45
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Mag de politie scholieren opwachten op een bepaalde plek om scholieren te controleren op verlichting?
en wanneer moet je nu echt je fietsverlichting aanhebben?
De politie houdt verlichtingscontroles op voor hun strategische plaatsen. dat dit vaak bij scholen is, is voor jou misschien vervelend maar kijk naar het hogere doel. En nee dat gaat niet om geld maar om verkeersveiligheid van scholieren.

Dat het overkomt als opwachten kan ik mij voorstellen maar zo ziet de politie dat niet. We kijken wel waar we de grootste pakkans hebben daar ben ik eerlijk in. Als ze in een weiland gaan staan waar 1 fietser per kwartier rijdt heeft dat niet zoveel nut dan wanneer je op een drukke fietsroute gaat staan.

Je fietsverlichting moet je aandoen bij slecht zicht. ik hou zelf de zonsopgang en ondergang in de gaten. Kijk maar naar de straatverlichting als die aan is kan je wel aannemen dat je je lamp aan moet doen.

feittekst
Bij nacht of bij dag, indien het zicht wordt belemmerd geen voor- en achterlicht voeren:
- als fietser

ik zou zeggen ga naar de blokker of hema of whatever en koop voor hoogstens 3 euro twee lampjes.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:46
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hangt er van af. Natuurlijk mogen ze een plek kiezen waarbij ze vooral scholieren pakken. Zelfs pal buiten de poort mag.

Wat echter niet mag, maar helaas wel gebeurd, is leeftijdsdiscriminatie. Alleen scholieren zonder licht worden bekeurd, de rest mag doorrijden.

Ik heb er destijds bezwaar tegen gemaakt met discriminatie als een van de gronden (omdat moeders met kinderen en bejaarden, allen zonder licht, zo door mochten rijden, zelfs als agenten niet bezig waren. Alleen scholieren werden gestopt), en de bekeuring werd verscheurd, waarbij de rechter aangaf dat de discriminatie inderdaad niet kon.

Wel moet ik aantekenen dat ik meer bezwaargronden had, zoals dat het al licht was toen ik bekeurd werd (inclusief bewijs in de vorm van krant van die weg en e-mail van KNMI met de tijd dat het licht was die dag), de tijd op de bekeuring niet klopte, en de straatverlichting al een kwartier geleden uit was gegaan (inclusief bewijs in e-mail van gemeente). Die zijn wellicht steekhoudender, dus misschien dat je bezwaar op alleen grond van discriminatie zou verliezen.
goed bezig man.
kan je mijn bezwaarschriften ook gelijk even maken.;-)
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:49
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
mijn vraagje is , hoe kan het dat een studente van hoge school zuyd sittard die zwartwerkt en aantal keren door diverse mensen aangegeven is nog steeds de studie rechten kan doen ??? hoeveel leerlingen krijgen amper een studiebeurs terwijl zo iemand het gewoonweg keer op keer krijgt .

zou ik niet weten. Maar misschien is Meldmisdaad Anoniem iets voor een tip.
0800-7000

http://www.meldmisdaad.nl/
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 12:50
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Het kan zijn dat Don even op vakantie is. Normaliter reageert hij sneller. Ik zal hem even mailen.
ja sorry was even vrij en daarvoor erg druk met ME oefeningen enz enz. Maar ga het nu weer bijhouden. Bedankt voor je mail.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 21-10-2011, 13:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Voor betaald parkeervragen dien je bij de gemeente te zijn. Ik heb even de gemeente Delft gebeld en die geven aan dat je gewoon weer een bekeuring kan krijgen.
Ik ben dan wel benieuwd hoe dit dan werkt.
Ik heb altijd geleerd dat je voor 1 vergrijp maar 1x gestraft kan worden. Dus niet twee boetes als je bij hectometerpaaltje 18.0 én 18.5 te hard reed.

Nu zou je dat parkeren ook als 1 vergrijp kunnen zien: je zet hem een week lang (non-stop) op een plek waar je niet mag te staan.

Ik kan me best voorstellen dat de politie aangeeft dat een week niet meer 1 vergrijp is, net als dat je niet kan zeggen dat je al een week onderweg bent met je auto. Maar hoe maken ze daar bij het parkeren dan een beleid op. Gaat dat per 24 uur, of naar goeddunken van de betreffende agent?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-10-2011, 13:35
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik ben dan wel benieuwd hoe dit dan werkt.
Ik heb altijd geleerd dat je voor 1 vergrijp maar 1x gestraft kan worden. Dus niet twee boetes als je bij hectometerpaaltje 18.0 én 18.5 te hard reed.

Nu zou je dat parkeren ook als 1 vergrijp kunnen zien: je zet hem een week lang (non-stop) op een plek waar je niet mag te staan.

Ik kan me best voorstellen dat de politie aangeeft dat een week niet meer 1 vergrijp is, net als dat je niet kan zeggen dat je al een week onderweg bent met je auto. Maar hoe maken ze daar bij het parkeren dan een beleid op. Gaat dat per 24 uur, of naar goeddunken van de betreffende agent?
Dit is best een lastige vraag ik heb het al aan meerdere collega's gevraagd. Uiteindelijk zelfs aan de verkeerspolitie. Binnenkort zal ik je een hopelijk bevredigend antwoord kunnen geven.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 28-10-2011, 14:54
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Ik ben dan wel benieuwd hoe dit dan werkt.
Ik heb altijd geleerd dat je voor 1 vergrijp maar 1x gestraft kan worden. Dus niet twee boetes als je bij hectometerpaaltje 18.0 én 18.5 te hard reed.

Nu zou je dat parkeren ook als 1 vergrijp kunnen zien: je zet hem een week lang (non-stop) op een plek waar je niet mag te staan.

Ik kan me best voorstellen dat de politie aangeeft dat een week niet meer 1 vergrijp is, net als dat je niet kan zeggen dat je al een week onderweg bent met je auto. Maar hoe maken ze daar bij het parkeren dan een beleid op. Gaat dat per 24 uur, of naar goeddunken van de betreffende agent?
Voor zover ik weet draait het om het “wilsbesluit”. Als ik de auto parkeer in een betaald parkerenzone, zonder kaartje, kunnen ze inderdaad iedere dag een bon erop gooien.

Als degene deze auto heeft geparkeerd en daarna (aantoonbaar) niet meer bij zijn auto is geweest, heeft hij 1 keer die beslissing genomen.

Hij kan dan in bezwaar gaan tegen de andere bekeuringen. Alleen de 1e telt dan

Hetzelfde geldt eigenlijk voor snelheid. Doordat er tussen verschillende flitspalen binnen de gemeente kruisingen etc. liggen, neem je dus bij iedere keer optrekken de beslissing om harder te rijden.

1 wilsbesluit gaat dan niet op. Het enige wat wel zou kunnen is dat bij een rustig verkeersbeeld op een langere doorgaande weg je 2x geflitst wordt. Je kan dan aanvoeren dat er geen

beslissingmomenten zijn geweest en je eenmalig het besluit had genomen harder te rijden.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 28-10-2011, 16:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Tof dat je dit hebt nagevraagd
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 08-11-2011, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Ik ben dan wel benieuwd hoe dit dan werkt.
Ik heb altijd geleerd dat je voor 1 vergrijp maar 1x gestraft kan worden. Dus niet twee boetes als je bij hectometerpaaltje 18.0 én 18.5 te hard reed.

Nu zou je dat parkeren ook als 1 vergrijp kunnen zien: je zet hem een week lang (non-stop) op een plek waar je niet mag te staan.

Ik kan me best voorstellen dat de politie aangeeft dat een week niet meer 1 vergrijp is, net als dat je niet kan zeggen dat je al een week onderweg bent met je auto. Maar hoe maken ze daar bij het parkeren dan een beleid op. Gaat dat per 24 uur, of naar goeddunken van de betreffende agent?
Een parkeerboete van de gemeente is geen bekeuring, maar een administratieve naheffing voor belasting. En wel op grond van de gemeentelijke belastingen. Hoe die precies heten moet ik je even schuldig blijven, maar omdat het dus een administratieve naheffing is, kun je gewoon meerdere malen "beboet" worden voor hetzelfde feit.
Oud 08-11-2011, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Een parkeerboete van de gemeente is geen bekeuring, maar een administratieve naheffing voor belasting. En wel op grond van de gemeentelijke belastingen. Hoe die precies heten moet ik je even schuldig blijven, maar omdat het dus een administratieve naheffing is, kun je gewoon meerdere malen "beboet" worden voor hetzelfde feit.
Eentje die trouwens bij wet officieel verboden is maar dat terzijde.
Oud 09-11-2011, 10:40
Verwijderd
Kan en mag de politie bij de telefoon provider nagaan wie ik allemaal heb gebeld? En hoe doen ze dat?

GR
Oud 10-11-2011, 18:05
15Cm
15Cm is offline
Citaat:
Ik zal regelmatig het forum checken en waar mogelijk vragen direct beantwoorden. Verder zijn veel antwoorden ook te vinden op de site www.vraaghetdepolitie.nl

Groeten
Don
Hallo ik heb een vraag of jullie ook kinderen die in overloon gewoon op straad alcohol drinken of jullie daar iets aan doen ?

gr 15CM
Oud 14-11-2011, 18:52
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Kan en mag de politie bij de telefoon provider nagaan wie ik allemaal heb gebeld? En hoe doen ze dat?

GR
De politie/recherche mag dat niet zomaar. Wij kunnen ze wel bellen maar krijgen helemaal niks als we het vragen. Maar in bepaalde gevallen en in zaken waar sprake is van een strafbaar feit doen wij een verzoek aan de officier van justitie welke een officiële vordering doet aan de provider om ons (politie) de historische gegevens te leveren. Wij nemen het als het ware in beslag voor onderzoek. Afluisteren gebeurd ook via de providers maar dan moeten wij het via de officier van justitie aan een rechter commissaris vragen. En daar gaat veel papierwerk aan vooraf. Zomaar en voor niks gaat tegenwoordig alleen de zon op. De gegevens worden overigens digitaal aangeleverd.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 14-11-2011, 18:56
Don Heins
Avatar van Don Heins
Don Heins is offline
Citaat:
Hallo ik heb een vraag of jullie ook kinderen die in overloon gewoon op straad alcohol drinken of jullie daar iets aan doen ?

gr 15CM
Kinderen en alcohol is zowieso een slechte combinatie. Maar in aangewezen gebieden is alcohol op straat verboden. Als je er last van hebt zou ik de politie bellen als ik jou was en een melding laten maken. 0900-8844. Anders een keer je wijkagent aanspreken of langs gaan aan het bureau.
__________________
Je kan me volgen op twitter: @SchoolagDelft
Kijk voor 101 vragen en antwoorden over veiligheid op www.vraaghetdepolitie.nl
Oud 14-11-2011, 19:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb een vraag voor de verkeerspolitie: als je een fietspad hebt, dan een doorgaande weg voor auto's en dan weer een fietspad.. ben je dan verplicht op het rechter fietspad te fietsen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 15-11-2011, 18:22
mollerator
Avatar van mollerator
mollerator is offline
Ja dat moet, tenzij expliciet toegestaan. Art 3 van RVV stelt dat alle bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden.
__________________
Ik wil graag weten wie er op mijn kop heeft gepoept!
Oud 22-11-2011, 09:45
Verwijderd
Citaat:
De politie/recherche mag dat niet zomaar. Wij kunnen ze wel bellen maar krijgen helemaal niks als we het vragen. Maar in bepaalde gevallen en in zaken waar sprake is van een strafbaar feit doen wij een verzoek aan de officier van justitie welke een officiële vordering doet aan de provider om ons (politie) de historische gegevens te leveren. Wij nemen het als het ware in beslag voor onderzoek. Afluisteren gebeurd ook via de providers maar dan moeten wij het via de officier van justitie aan een rechter commissaris vragen. En daar gaat veel papierwerk aan vooraf. Zomaar en voor niks gaat tegenwoordig alleen de zon op. De gegevens worden overigens digitaal aangeleverd.
Ik dacht al dat dit hier voorbij was gekomen. Onlangs besprak Arnoud Engelfriet iets soortgelijks en daar kwam ik dit tegen:
Citaat:
[In] Nederland mag elke agent, zonder zelfs maar een officier van justitie te hoeven bellen, naam en adresgegevens (plus IP-adres en dergelijke) opvragen van gebruikers van een dienst (art. 126nc en 126na Strafvordering, plus 13.4 Telecomwet). Pas als er gespit gaat worden in mailboxen of meegelezen wordt met chats, is er een officier van Justitie nodig (art. 126nd en 126ne Strafvordering, bij niet heel ernstige misdrijven is de rechter-commissaris nodig).
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Oud 23-11-2011, 18:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ja dat moet, tenzij expliciet toegestaan. Art 3 van RVV stelt dat alle bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden.
Zijn streepjes op het midden van het fietspad voldoende om als 'expliciet vermeld dat het is toegestaan' te gelden?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 28-11-2011, 01:40
ThibaultVaes
ThibaultVaes is offline
Politie 1 vraag wat doe de politie als er een kind ni naarschool gaat zonder da de ouders weten en de directeur van de school wat doet de politie dan?
Oud 29-11-2011, 18:08
kim berge
Avatar van kim berge
kim berge is offline
Hoe gaat het er aan toe met aangifte doen ik moet donderdag aan gifte gaan doen omdat ik op straat ben aangevallen en het hele gebeuren is gefilmd er is wel al een melding gemaakt via de telefoon dus wat kan ik verwachten
__________________
ik ben niet anders ik denk anders en ik pas leestekens niet erg goed toe omdat ik het zelf niet zie in een tekst
Oud 29-11-2011, 18:38
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
Beste meneer Heins,

Ik zou het leuk vinden als u een reactie kunt geven in het topic met de stelling
Openbaar bedreigen van leraren op 't internet moet hard worden afgestraft door school.

Wilt u dat doen?
Oud 30-11-2011, 14:36
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Toen een groepje jongens vorige week voor een schoolopdracht een zelfmoord naspeelde (filmde), belde een omstander 112 en kwamen er 7 politie-auto's en ambulances aangescheurd. Terwijl er dus helemaal niets aan de hand was De jongens hadden in eerste instantie niet eens door dat het vanwege hun actie was.

De politie dreigde de jongens een boete te geven wegens verstoring van de openbare orde, maar hebben uiteindelijk alleen een fikse waarschuwing gehad.

Hier het nieuwsbericht: http://www.scholieren.com/artikel/18...kv-filmproject

Hoe groot zou de kans geweest zijn dat de jongens wél een boete hadden gekregen? Zijn ze echt door het oog van de naald gekropen, of lopen dit soort oeps-situaties meestal wel met een sisser af?
Oud 30-11-2011, 14:48
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Mijn moeder is gisteren aangevallen door drie honden. Ze belde ergens aan en ineens kwamen er drie grote honden om de hoek rennen met een duivelse blik in hun ogen. Ze is stokstijf blijven staan en één hond heeft haar in haar arm gebeten. Gelukkig niet doorgebeten en heeft ze geen verwondingen. De eigenaar van de honden heeft opengedaan, de honden bevolen los te laten en in huis te gaan. Ze is nog compleet in shock nu, maar mijn broertje en ik zitten haar te pushen om aangifte te doen. Honden horen niet zomaar mensen te bijten of duivels te zijn. Straks gebeurt het nog een keer. Elke keer als ze haar ogen sluit, ziet ze weer aanvallende honden voor zich en is ze bang. Als ze aangifte doet, wat gaat de politie dan doen en is er ook een soort van slachtofferhulp in dit soort gevallen?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 01-12-2011, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Mijn moeder is gisteren aangevallen door drie honden. Ze belde ergens aan en ineens kwamen er drie grote honden om de hoek rennen met een duivelse blik in hun ogen. Ze is stokstijf blijven staan en één hond heeft haar in haar arm gebeten. Gelukkig niet doorgebeten en heeft ze geen verwondingen. De eigenaar van de honden heeft opengedaan, de honden bevolen los te laten en in huis te gaan. Ze is nog compleet in shock nu, maar mijn broertje en ik zitten haar te pushen om aangifte te doen. Honden horen niet zomaar mensen te bijten of duivels te zijn. Straks gebeurt het nog een keer. Elke keer als ze haar ogen sluit, ziet ze weer aanvallende honden voor zich en is ze bang. Als ze aangifte doet, wat gaat de politie dan doen en is er ook een soort van slachtofferhulp in dit soort gevallen?
Gewoon doen en je krijgt dan inderdaad slachtofferhulp.
Oud 04-12-2011, 15:23
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Don, kun je eens een kijkje nemen in dit topic: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1848262
Ik wil namelijk suggereren dat de dame in kwestie aangifte doet maar ik weet niet of dat werkt of niet.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 04-12-2011, 15:25
Kevin Markies
Kevin Markies is offline
haha toevallig, om die reden bezocht ik dit topic ook
Oud 16-12-2011, 14:17
Ginjirou17
Ginjirou17 is offline
Hoi don,
Misschien dat jij als politie agent mij meer info kunt geven.

Ik had de 13e via internet bankieren 200 euro overgemaakt naar iemand waar ik tegen zijn bumper op reed. Hij had het geld niet ontvangen volgens hem en eiste dat ik het contant zou geven met het belofte dat hij het geld zodra hij die krijgt via internet bankieren het gelijk terug over zou maken. Nu heb ik het betaald en (natuurlijk) heeft hij volgens hem het geld nogsteeds niet gehad dus kan hij niks overmaken.

Tis nu de 3e dag en ik geloof niet dat hij het geld nogsteeds niet heeft. Hij houd me misschien wel voor de gek en is hij 200 euro rijker. Mijn vraag is. Kan ik het geld via zijn bank terug eisen? (ik heb genoeg smsjes waarin hij akkoord gaat dat hij het geld terug wilt storten meteen) of Heb ik geen ander keus dan hem aan te geven?? Ik weet echt niet wat ik nu moet doen...
Oud 16-12-2011, 14:33
Maup
Avatar van Maup
Maup is offline
Ik betrapte de dief van mijn fiets.
Die liet ik natuurlijk niet zomaar zijn gang gaan!
Hij wilde toch mijn fiets meenemen en zo doende ontstond er een vechtpartij.
Gelukkig kon ik hem "de"baas" blijven maar hij ging maar door en dóór en d........
Uiteindelijk stopte hij pas nadat ik hem ECHT GOED in elkaar geschopt had. (hij belandde in het ziekenhuis)
Maar hoe zit dat; wie is er nou strafbaar?
want ik heb alleen maarm mijn fiets en mezelf verdedigd.
Oud 16-12-2011, 16:00
Verwijderd
Ten eerste, je wilde hem aanhouden..wat je betrapte hem van diefstal op heterdaad. Niks mis mee. Dat mag gelukkig.
Toen jij hem wilde aanhouden, ging hij met je vechten. Jij had een wettelijke basis, hij slaat als eerste dus jij verdedigde disproportioneel(noodweer exces).

Conclusie van jouw verhaal, geen strafbaar feit, zolang de rechter ook noodweer exces erkent.(kanniet inde rechter zijn hoofd kijken) en OVJ gaat je denk ik niet eens vervolgen.
Oud 16-12-2011, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Ten eerste, je wilde hem aanhouden..wat je betrapte hem van diefstal op heterdaad. Niks mis mee. Dat mag gelukkig.
Toen jij hem wilde aanhouden, ging hij met je vechten. Jij had een wettelijke basis, hij slaat als eerste dus jij verdedigde disproportioneel(noodweer exces).

Conclusie van jouw verhaal, geen strafbaar feit, zolang de rechter ook noodweer exces erkent.(kanniet inde rechter zijn hoofd kijken) en OVJ gaat je denk ik niet eens vervolgen.
Gast, weet dan waar je het over hebt. Noodweer exces betekent nu juist, zoals exces ook al wel aanduidt, dat je te ver gegaan bent met je noodweer.
Daarnaast betekent het woord "disproportioneel" wederom het tegenovergestelde van wat je bedoelt te zeggen. Disproportioneel in jouw zin betekent dat Maup overdreven reageerde.

Goed, nu we zover zijn, de vraag van Maup:
Citaat:
Ik betrapte de dief van mijn fiets.
Die liet ik natuurlijk niet zomaar zijn gang gaan!
Hij wilde toch mijn fiets meenemen en zo doende ontstond er een vechtpartij.
Gelukkig kon ik hem "de"baas" blijven maar hij ging maar door en dóór en d........
Uiteindelijk stopte hij pas nadat ik hem ECHT GOED in elkaar geschopt had. (hij belandde in het ziekenhuis)
Maar hoe zit dat; wie is er nou strafbaar?
Zoals al is uitgelegd is er een wettelijke basis waarop je je kunt baseren en dat is die van noodweer. Noodweer exces, dat Boerkaboy aanhaalde, wil zeggen dat je buitensporig veel geweld hebt gebruikt, waar de situatie niet om vroeg om op een normale wijze afgehandeld te worden.
Óf jij strafbaar hebt gehandeld valt dus zo niet te zeggen, dat zal moeten blijken uit nader onderzoek door de politie en eventueel uit het oordeel van een rechter, mocht het Openbaar Ministerie besluiten je te vervolgen.
Oud 16-12-2011, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Gast, weet dan waar je het over hebt. Noodweer exces betekent nu juist, zoals exces ook al wel aanduidt, dat je te ver gegaan bent met je noodweer.
Daarnaast betekent het woord "disproportioneel" wederom het tegenovergestelde van wat je bedoelt te zeggen. Disproportioneel in jouw zin betekent dat Maup overdreven reageerde.

Goed, nu we zover zijn, de vraag van Maup:


.
Dus jij wilt zeggen dat iemand aanhouden, iemand duwt en jij schopt hem in het ziekenhuis. Jij vindt dat niet disproportioneel? Lees maar de rechtspraak en met logisch redeneren kom je ook op dat antwoord.

Hoezo denk je dan? hij zegt " Uiteindelijk stopte hij pas nadat ik hem ECHT GOED in elkaar geschopt had" dus het zal niet een verdedigende "schop" zijn die per ongeluk verkeerd kwam. Ik denk hier de persoon een beetje is doorgeslagen. Zo vat ik het op althans. Dus noodweer exces is heel goed mogelijk.

Laatst gewijzigd op 16-12-2011 om 21:02.
Oud 17-12-2011, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Dus jij wilt zeggen dat iemand aanhouden, iemand duwt en jij schopt hem in het ziekenhuis. Jij vindt dat niet disproportioneel? Lees maar de rechtspraak en met logisch redeneren kom je ook op dat antwoord.

Hoezo denk je dan? hij zegt " Uiteindelijk stopte hij pas nadat ik hem ECHT GOED in elkaar geschopt had" dus het zal niet een verdedigende "schop" zijn die per ongeluk verkeerd kwam. Ik denk hier de persoon een beetje is doorgeslagen. Zo vat ik het op althans. Dus noodweer exces is heel goed mogelijk.
Het gaat erom dat je het compleet verkeerd verwoord, waardoor het echt als een tang op varken sloeg wat je zei.
Zoals ik al eerder zei, we kennen de feiten van de situatie niet voldoende, dus of iemand strafbaar heeft gehandeld of niet kun je ook niet zo stellig zeggen. Dat is puur afhankelijk van de uitkomst van een eventueel strafrechtelijk onderzoek, en mocht het zo ver komen, de uitspraak van een rechter.
Oud 17-12-2011, 20:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik betrapte de dief van mijn fiets.
Die liet ik natuurlijk niet zomaar zijn gang gaan!
Hij wilde toch mijn fiets meenemen en zo doende ontstond er een vechtpartij.
Gelukkig kon ik hem "de"baas" blijven maar hij ging maar door en dóór en d........
Uiteindelijk stopte hij pas nadat ik hem ECHT GOED in elkaar geschopt had. (hij belandde in het ziekenhuis)
Maar hoe zit dat; wie is er nou strafbaar?
want ik heb alleen maarm mijn fiets en mezelf verdedigd.
Dat hangt sterk af van hoe de zaak zich ontwikkelde. Als jij riep "Mijn fiets!" om er daarna direct op te slaan, heb je waarschijnlijk een probleem.
Als je hem vasthield en vanaf daar werd hij agressief, dan is het niet excessief.

Wat ook vaak excessief is, is gebruik van 'zware' technieken zonder dat er echt aanleiding voor is. Denk aan verwurgingen, gebruik van gelegenheidswapens, etc. Daarvoor moet er echt een fastsoenlijk gevecht aan de gang zijn.

Hangt er ook van af wie de dief was natuurlijk. Als dat een stevige sterke kerel was is jou te lijf gaan van een ander dreigingsniveau dan een uitgemergelde junkie of een rotkind van 16-17 die een fiets probeert te jatten.

Wat vrijwel altijd excessief is, is doorvechten nadat iemand heeft opgegeven of niet meer in staat is door te gaan. Stel dat je iemand een klap op zijn kaak geeft, die gaat neer en je trapt hem nog twee drie keer op de grond, dat is excessief.

Maar met een marge van redelijkheid natuurlijk. Als die fietsendief en jij meerdere klappen uitwisselen, hij geeft op en krijgt een seconde later nog eentje mee, dan zal dat geen ramp zijn.

Je leeftijd zal ook wel een rol spelen als die bij je profiel klopt. Een 16-jarige wordt minder snel vervolgd dan een volwassene als het een twijfelgeval is.

Maar volledige duidelijkheid is niet te geven natuurlijk, het is de beslissing van het OM. Hebben ze je bij het aangifte doen nog iets verteld over hoe het eruit zag qua kansen op excessieve noodweer?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 19-12-2011, 13:06
Verwijderd
Ik zou iemand eindigen als hij mijn fiets probeert te stelen. Of het excessief is zien we later dan wel weer.
Oud 23-12-2011, 15:29
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Zoals jullie gemerkt hebben is Don de laatste weken minder goed bereikbaar (door drukte). Daarom is er een tweede schoolwijkagent gevonden om vragen te beantwoorden. Dat is Kristian:

"In navolging van collega schoolwijkagent Don zal ook ik op het forum van www.scholieren.com als expert aanschuiven. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in.
Momenteel werk ik als schoolwijkagent bij de politie Haaglanden, bureau Segbroek. Ik werk nu al meer dan 10 jaar in een proces dat de politie de "politiële jeugdtaak" noemt. Dure woorden allemaal maar het betekent niets anders dan dat ik als agent veel af weet van jeugd en strafrecht en dus het dus ook extra leuk vind om met de jeugd te werken.In mijn werk als schoolwijkagent maak ik veel gebruik van social media om op die manier zo laagdrempelig mogelijk bereikbaar te zijn. Onze aanwezigheid op jullie forum juich ik dus ook alleen maar toe. Hopelijk kan ik wat voor jullie betekenen. In mijn dagelijkse werk werk ik op een 5-tal middelbare scholen in het stadsdeel Segbroek van de stad Den Haag."

We heten Kristian van harte welkom op ons forum. Hij zal spoedig starten met het beantwoorden van jullie vragen.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 01:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ayaan Hirsi Ali begint met zomeroffensief?
Mujahideen
200 21-09-2004 10:04
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 17:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 13:14
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20
Drugs & Alcohol Legalisering Drugs.
Isa
28 31-12-2001 12:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.