Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2002, 11:47
Miss USA
Miss USA is offline
Hoi iedereen,

ik ben een soort van boek aan het schrijven. Hier een stukje uit het derde hoofdstuk van mijn boek. De hoofdpersoon is met twee neefjes en een zusje op de boot naar Schotland in de zomervakantie. Eerlijk zeggen wat jullie ervan vinden aub!

‘Hé, kijk dat nou!’ Giovanni wees ons op een televisie in de hal van de boot. Ik had dat soort televisies door de hele boot zien hangen. Vooral op de verschillende punten waar het het drukste was; bij de restaurants, de plaatsen waar de trappen en de liften bijeenkwamen, de winkels en de informatiebalie. Tot nu toe had ik alleen maar reclame gezien op de televisies.
‘Dat is tof!’ Roberto vond het zo te zien erg interessant wat er vertoond werd. Flora keek nieuwsgierig.
Ik besloot om ook maar te kijken. Op het scherm werd een rond mannetje in een soort vreemd pak vertoond. ‘Mr. Save’ stond er in grote letters aan het begin van het filmpje. Mr. Save bleek iemand te zijn die met allemaal toneelstukjes de passagiers liet zien wat ze moesten doen als er brand was, een overstroming of als er bijvoorbeeld iemand gewond was. De toneelstukjes waren zo dom dat ze grappig waren. Bij brand sliep Mr. Save gewoon door, maar toen het alarmsignaal klonk werd hij wakker. Hij telde op zijn vingers hoe vaak het signaal ging. Drie keer. Nu raakte Mr. Save helemaal in paniek, maar hij zei ‘Calm, calm, calm’ tegen zichzelf en werd weer rustig. Hij zag ineens de rook waar hij al die tijd mee omringd was. Hij ging op de grond liggen, daar waar de minste rook was. Ook pakte hij een brandblusapparaat en bluste. We keken alle Mr. Save filmpjes twee keer. De andere passagiers keken ons aan of we gek waren, niemand keek ook naar de televisie, maar wij vonden het zeer vermakelijk.
‘Calm, calm, calm!’ zei Flora, ‘Dit is te gek!’
Na de filmpjes, toen er weer reclame kwam, besloten Roberto en Giovanni om zich te gaan verdiepen in de spelletjes aan boord. Terwijl zij zich op de flipperkasten en andere onzin stortten, pakten Flora en ik onze handdoeken en toilettassen uit de miniscule hut en gingen naar de sauna.
We kwamen binnen en… er lagen kleren in de verkleedruimte! Er was dus nog iemand in de sauna. Flora deed de deur open en keek voorzichtig door het raampje. Maar ik hoorde het al. In de sauna zaten vier leden van een geheim, Amsterdams, nouveaux riche gezelschap. Het waren zonnebankgebruinde vrouwen, behangen met gouden sieraden. Zij waren een jaar of dertig en gingen met z’n vieren een ‘vriendinnenweekendje’ naar Newcastle. Ondertussen lieten zij zich verwennen tijdens deze ‘cruise’. Zij respecteerden zichzelf zeer, en hadden een baan als call-center agent, stewardess, of manageden ergens iets. Af en toe hadden zij een vriend, maar meestal waren zij ‘happy en single’. Meestal waren zij aardig, we konden er wel bij, dachten we.
Flora en ik kleedden ons uit en deden een handdoek om. Flora is slank en had een enorme badhanddoek, ik ben dik en had een klein handdoekje, mijn badhanddoek lag nog in de auto. Quasi-zelfverzekerd stapte ik de sauna binnen. De leden van het Amsterdamse gezelschap keken verstoord op, maar toen ze zagen dat de twee binnensluiperts twee onschuldige meisjes van een jaar of vijftien waren gingen zij weer verder met het voeren van een verhitte discussie over hoe slecht het wel niet was om met je haar in zo’n sauna te zitten, die hitte zou wel ontzettend slecht voor hun (geblondeerde, zij het niet gepermanente) haardos zijn.
Flora en ik zeiden niets. De sauna was wel heel warm. Ik zat daar maar met mijn handdoek om, ik vond het een beetje saai. De Amsterdammers verdwenen. Flora en ik begonnen een gesprek over het verschil tussen winterwortels en gewone wortels. Waarom wisten we niet. Na een tijdje had ik zo’n honger (het was al een uur of acht) en had ik het zo warm dat ik het niet meer uithield. Ik stapte resoluut uit de sauna en ging onder de douche staan. Een moment werd ik duizelig van de overgang tussen warm en koud, maar toen ik me gewassen had voelde ik me helemaal schoon, en deed schone kleren aan. Flora volgde mijn voorbeeld.
Toen we bijna klaar waren werd er op de deur geklopt. Verschrikt keken Flora en ik elkaar aan. Dit was een sauna voor vrouwen, een vrouwelijk persoon zou dus gewoon doorlopen. Ik liet Flora de deur openen. Het was onze vader. Flora en ik scholden hem de huid vol. Hij had het recht niet om hier te komen! Dit was voor vrouwen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2002, 17:18
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
ik vind het eerlijk gezegd een beetje eentonig geschreven

gaat het verhaal nog ergens heen of blijft het kleine gebeurtenissen op een boot??
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 07:30
Thutshui
Avatar van Thutshui
Thutshui is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
ik vind het eerlijk gezegd een beetje eentonig geschreven
Klopt. Ligt d'r aan dat alles in verleden tijd is. Opzich is d'r nix mis met verhalen in verleden tijd maar op de één of andere manier kan het niet boeien...
__________________
[ http://www.cu2.nl/Thutshui ] - [*Having A Major Crush On Hukkie*]
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 09:59
ducky
ducky is offline
Ik vind hetw el leuk geschreven, maar een ding wat mij een beetje in de war bracht, kan ook een vooroordeel zijn. De hoofdpersoon lijkt in het begin van het stukje de oppas van haar drie anderen. Maar ben wel benieuwd naar meer.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 14:30
epsie
epsie is offline
inderdaad, wat eentonig, te beschrijvend zou ik zeggen. Maar wel een leuke taalkeuze. Maar het net iets minder beszchrijvend en het wordt een best-seller!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 20:46
oeski
Avatar van oeski
oeski is offline
Hoi, ik vind het opzich wel goed geschrven, maar het is nie iets waarvan ik zou zeggen, dat wil ik verder lezen. Natuurlijk ken ik je hele verthaal niet, maar dat lokt lezers (iedergeval mij) niet echt. Je hebt alles in de vt maar deze zin :
'Flora is slank en had een enorme badhanddoek, ik ben dik en had een klein handdoekje, mijn badhanddoek lag nog in de auto.'
Hier vertel je opeens iets in de tt namelijk dat zij slank si en de hoofdpersoon dik. Ik denk dat je dat beter ook in de vt had kunnen zetten. Maar verder is het goed gescgreven.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 15:10
Miss USA
Miss USA is offline
Heyz, bedankt voor jullie reacties! Wat minder eentonig en beschrijvend dus, ik zal het proberen!

Citaat:
oeski schreef:
Je hebt alles in de vt maar deze zin :
'Flora is slank en had een enorme badhanddoek, ik ben dik en had een klein handdoekje, mijn badhanddoek lag nog in de auto.'
Hier vertel je opeens iets in de tt namelijk dat zij slank si en de hoofdpersoon dik. Ik denk dat je dat beter ook in de vt had kunnen zetten. Maar verder is het goed gescgreven.
Ik heb dat in de tt omdat Flora nog steeds slank is en de hoofdpersoon nog steeds dik is, als zij echt zouden zijn. Maar een enorme badhanddoek en een klein handdoekje hadden ze alleen op dat moment. Nou ja, beetje vaag, maar ik snap wel wat je ermee bedoelt als het een beetje vreemd is dat dat stuk in tt is en de rest in vt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.