Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 19:15
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
De Tweede Kamer wil een praktijkexamen invoeren om een brommerrijbewijs te kunnen bemachtigen. Nu wordt alleen de theorie getoetst. Hiermee wil de Kamer het grote aantal (dodelijke) ongelukken voorkomen.

Praktijkexamen voor de brommer dus. Hoe willen ze dat gaan uitvoeren? En zou dat helpen?

edit: Bron: NOS Journaal 8 maart 2004
__________________
Maar dat geheel ter zijde.

Laatst gewijzigd op 08-03-2004 om 19:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 19:26
borrel
Avatar van borrel
borrel is offline
Ik denk niet dat het effect heeft. Die lui die ongelukken veroorzaken zullen er niet voorzichtiger op worden.
Mocht het wel ingevoerd worden hoop ik dat de overheid er financieel haar voordeel mee weet te behalen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:30
professor2
professor2 is offline
denk het niet de ongelukken worden meer veroorzaakt omdat die mensen patsertjes zijn perse hard willen rijden en onvoorizchtig zijn om stoer te doen niet omdat ze niet kunnen rijden

edit
nare man denk dat jij er het meeste van weet
als er zon nieuw examen word ingevoerd vervallen oude certificaten dan ook ? of mag dat niet
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 19:45
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Wilden ze een tijdje geleden ook al, en toen hebben ze het ook indefinitely uitgesteld omdat het toch niet zo'n sterk plan was. Persoonlijk lijkt het me ineffectief, echt zo'n "leuk geprobeerd" plan van de overheid.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 20:26
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-03-2004 @ 20:30:

als er zon nieuw examen word ingevoerd vervallen oude certificaten dan ook ? of mag dat niet
Dat lijkt me niet. Indertijd mocht iedereen die voor een bepaalde datum 16 was geworden, nog zonder een certificaat brommerrijden. Het was niet zo dat iedereen dan opeens een theorie-examen moest gaan doen. Zelfde geldt voor het puntenrijbewijs voor de auto.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 10:27
Verwijderd
vind ik dat een beter idee voor brommers, een puntenrijbewijs...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:01
Verwijderd
Ik denk dat het meer zin heeft om die scooters gewoon in beslag te nemen als een bepaalde jongere herhaaldelijk gevaarlijk weggedrag vertoont of verkeersovertredingen begaat. Een puntensysteem ligt voor de hand. Een overtreding is een waarschuwing, de tweede een flinke boete, de derde je scooter volledig kwijt, natuurlijk met de mogelijkheid om de inbeslagname naar voren te schuiven als het gaat om zeer ernstige gedragingen.

Een praktijkexamen zal niet zoveel zin hebben. Je ziet bijvoorbeeld bij jeugdige automobilisten ook dat ze zich tijdens het afrijden voorbeeldig gedragen, maar zodra de examinator de auto uitstapt scheuren ze met 130 door de bebouwde kom naar huis. Een praktijktoets is wel een garantie voor kundigheid, maar niet voor gedrag. Iemand die de rijvaardigheid onder de knie heeft kan nog best asociaal gedrag vertonen.

Ik zie de meeste heil in het inbeslagnemen van die dingen. Vooral wanneer jongeren zonder certificaat op een scooter/brommer rijden, moet dat ding meteen in beslag genomen worden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 11:39
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik denk dat een praktijkexamen het roekeloos rijden niet tegengaat. Uit ervaring weet ik dat er een gashendel op de scooter zit om vol open te draaien. Die instelling zal na een praktijkexamen niet verandert zijn.

Wel denk ik dat er ongelukken voorkomen kunnen worden, aangericht door jongeren die net beginnen met rijden en nog geen volledige controle over hun brommer/scooter hebben. Dit heeft vooral te maken met eenzijdige ongelukken, zoals onderuit glijden in een gladde bocht.

De vraag is echter of we per se alles zo veilig mogelijk moeten willen. Natuurlijk is een bepaalde mate van verkeersveiligheid een vereiste, maar we moeten van mensen geen doetjes maken. Zelf is er ook een bepaalde verantwoordelijkheid voor de veiligheid. Het is niet wenselijk dat alle verantwoorelijkheid door de overheid wordt overgenomen. Op die manier gaan we teveel toe naar een allesbeheersende staat.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 13:14
Verwijderd
Maar daar gaat het in casu ook helemaal niet om. De bescherming van het eigen welzijn is iets waar wat minder zwaar aan getild wordt dan aan de bescherming van de andere weggebruikers. Iemand die zonder gordel of zonder helm rijdt pleegt een strafbaar feit, maar is niet zo gortig bezig als iemand die met alcohol op achter het stuur kruipt.

Je voorkomt wellicht enkele ongelukken die ontstaan door pure onmacht het voertuig te besturen. Maar waar het in de praktijk om gaat (en wat ook veel schadelijker is dan een eenzijdig ongeluk) zijn de ongevallen die ontstaan doordat jongeren op scooters asociaal rijden. Dat kun je naar mijn mening het beste aanpakken door ze gewoon hun scooter af te pakken. Punt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 15:55
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Volgens mij gaat het best wel helpen. Inderdaad, brommerrijders kunnen een hoop ongelukken veroorzaken. Als ze een praktijk examen moeten afleggen leren ze misschien dat ze wat minder associaal moeten doen in het verkeer. Kan een hoop aggressie bij automibilisten wegnemen.
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:08
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Een brommer is bijna net zo makkelijk te berijden als een fiets. Als je maar weet hoe hij werkt.

Ik vind het autorijbewijs ook een beetje onzin op de manier zoals het nu gedaan wordt. Meer mensen zakken door de zenuwen dan echt doordat ze niet kunnen rijden.

Wat krijgen we hierna? Fietsrijbewijs?

Stelletje afpersers.

Puntenrijbewijs voor brommers ben ik trouwens ook altijd voorgeweest, maar wel een schone lei na 1 jaar.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:33
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Ik heb ook ergens gehoord dat ze de leeftijd van 16 naar 17 willen verhogen. Wat heeft het dan voor nut? kan je beter een jaartje wachten voor een auto
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:36
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-03-2004 @ 19:33:
Ik heb ook ergens gehoord dat ze de leeftijd van 16 naar 17 willen verhogen. Wat heeft het dan voor nut? kan je beter een jaartje wachten voor een auto
nee de kamer is tegen dus dat gebeurt zowieso niet
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 18:57
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Denk dat het overbodige moeite is, die jongens gaan er toch wel asosociaal op rijden, denk dat ook door de kosten het aantal bekeuringen voor jonge brommer rijders zonder rijbewijs behoorlijk zal stijgen en nu hebben ze nog een beetje theorie.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 18:10
jeas
jeas is offline
Ik heb zelf altijd een 70cc scooter gereden (100 kmpu).

Heb 3X een ongeluk gehad waarvan 2X absoluut niet mijn schuld (verzekering betaalde ook gewoon).

1X een ongeluk met een 120cc scooter op Kreta met een paar biertjes op en 120kmpu rijden en toen bovenop mijn rem en gevallen (geen schade en geen verwondingen overginds) erg stom dus.

Heb mijn certificaat met een goede gok en een beetje geluk in 2X gehaald. (niet geleerd en precies 5 fout)

Vind het achteraf eigenlijk allemaal nogal flauwekul.

Ben wel van mening dat een brommer/scooter een snelheid van 70 kmpu zou moeten hebben en alleen maar op de weg zou mogen of 55 kmpu en dan alleen op het fietspad.

Puntensysteem zou een goede oplossing zijn en daarnaast een verplicht (licht) examen.

Brommer en/of scooter rijden is nogal gevaarlijk omdat je geel kwetsbaar bent 1% van het verkeer zijn scooter rijders en deze veroorzaken 10% van de ongelukken dus.....

Het fietspad op weg af en weg af fietpad op zoals het nu is werkt al hellemaal niet.

45 kmpu voor een auto rijden levert irritaties op en steeds op onverwachte plekken afslaan ook niet.

16 is overginds een prima leeftijd
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:01
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
RazendeRoeland schreef op 09-03-2004 @ 19:57:
Denk dat het overbodige moeite is, die jongens gaan er toch wel asosociaal op rijden, denk dat ook door de kosten het aantal bekeuringen voor jonge brommer rijders zonder rijbewijs behoorlijk zal stijgen en nu hebben ze nog een beetje theorie.
Dat is het inderdaad! Het is meer het asociale rijgedrag dan de rijvaardigheid en daar kun je met een praktijkrijbewijs niets aan doen...

Ik kan je vertellen, ben net bezig met rijlessen in de auto en ik ben veel te onzeker om asociaal te rijden. Daarnaast zijn de handelingen ook veel gecompliceerder dan die van een brommer/scooter. Wel zou ik voor de wat zwaardere brommers toch graag een klein praktijkexamentje zien... Het opvoeren en stoere rijgedrag is het probleem, niet de rijvaardigheid!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer brommer school
justine1997
11 08-11-2011 21:19
Werk, Geld & Recht Brommerrijbewijs
khanie
26 28-09-2009 18:43
Verkeer & Vervoer Zou je vandaag geslaagd zijn? #2
Daboman
500 04-02-2009 18:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.