Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2008, 09:52
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
Goedemorgen,

Ik wil een nieuwe PC aanschaffen speciaal bedoeld voor video-editing (HD) en games. Het belangrijkste is het kunnen monteren van DVCPRO HD materiaal, wat volgens mij vooral te maken heeft met meerdere schijven in RAID. Onderstaand systeem is wat ik voor ogen heb. Budget ~ 1800,-, dit systeem ligt er net iets onder:

Behuizing: SilverStone TJ05T
Case-fan: Tacens Aura (3x)
Voeding: Thermaltake Toughpower CM 850 Watt
Moederbord: Asus P5N-D
Processor: Intel® Core 2 Quad Q9450
Geheugen: OCZ 4 GB DDR2-800 Kit
Grafische kaart (PCIe): XFX GF8800GT XXX "Alpha Dog Edition" (2x)
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Gamer
Harddisks (SATA): Samsung SpinPoint F1 750 Gb (2x voor RAID)
Harddisks (SATA): Samsung SpinPoint F1 1 Tb
RAID Configuratie: Raid 0 Configuratie
SATA-Controller: Adaptec 1210SA
Floppy: NEC Floppydrive
Toetsenbord: Logitech Wave
Muis: Logitech Cordless Optical MX1000 laser
DVD-Brander: Plextor PX-810SA


Mijn vraag: Is dit systeem goed/snel zat om alle nieuwe adobe applicaties te draaien, full hd te monteren, en nieuwste games te draaien, of zie ik iets over het hoofd?
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2008, 10:22
Verwijderd
In principe wel. Vergeet echter niet dat je wel een 64bits OS moet hebben om die 4GB ram aan te kunnen spreken en die zie ik niet op je lijstje staan.
Verder zou ik je aanraden om even te kijken of een Raid 5 configuratie geen plan is. Raid 0 betekent namelijk wel meer snelheid, maar zodra 1 schijf kapot gaat ben je alle data op beide schijven kwijt. Met Raid 5 is dit niet zo, dan kan 1 schijf kapot gaan en die kun je dan gewoon vervangen zonder dataverlies. Je hebt hier wel een schijf meer voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 10:33
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
Ohja, OS blijft gewoon windows XP. Dat van die 4GB weet ik, maar op Vista overstappen zit ik nog niet op te wachten. In XP is het dan zo'n 3,nogwat GB wat je daadwerkelijk kunt gebruiken toch?

Verschillende RAID configs heb ik ook bekeken, maar volgens mij de goedkoopste en snelste is raid 0, met inderdaad het risico om alle data te verliezen bij crash van 1 schijf. Dit neem ik dan maar voor lief, en ga gewoon regelmatig backupen.
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 11:13
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Hangt een beetje af van je systeem hoeveel RAM je precies kunt gebruiken, maar over het algemeen is het iets in die richting ja. Vista is inmiddels overigens wel goed te doen hoor, de grootste kinderziektes zijn er wel zo'n beetje uit.

Ik zou overigens kiezen voor een systeem met één goede videokaart i.p.v. twee midrange kaarten (want dat is de 8800GT inmiddels) en dan ook meteen een moederbord met een Intel chipset i.p.v. een nVidia chipset. Werkt gewoon net iets lekkerder. Een 850W voeding is enorme overkill en aan een aparte SATA-controller heb je ook niet zoveel (tenzij die misschien hardware RAID doet, maar de moderne CPU's zijn toch snel zat).

En RAID0, tja. Video-editing is eigenlijk een van de weinige situaties waarin RAID0 nuttig kan zijn (omdat je met hele grote bestanden werkt), maar het is inderdaad wel een "accident waiting to happen" dus zorg voor regelmatige backups.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 11:23
Verwijderd
Overigens is er ook een XP 64bits versie, misschien is dat een optie?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 11:36
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat schijnt nogal een ramp te zijn qua drivers en support, vraag me af of het überhaupt nog verkocht wordt.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 11:47
Verwijderd
Ja hoor, dat is nog prima te krijgen. Zelf zou ik gewoon Vista x64 erop zetten maar dat wil TS niet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 12:04
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
Bedankt voor de reacties tot zover, ik heb het systeem een beetje aangepast. De prijs is daarbij ook nog eens een stuk gunstiger geworden, ongeveer 250 euro minder.

Denk dat ik het wel voorlopig op XP hou, en eventueel later naar Vista overstap.

Updates:
Behuizing
Voeding
Moederbord
Processor koeler
Grafische kaart
Geluidskaart
géén sata controller.


Systeem:

Behuizing: Antec Performance One P182
Voeding: Thermaltake Toughpower CM 750 Watt
Moederbord: GigaByte EP45-DS3R
Processor: Intel® Core 2 Quad Q9450
Processor koeler: Asus Silent Knight AL
Geheugen: OCZ 4 GB DDR2-800 Kit
Grafische kaart (PCIe): Nvidia Geforce XFX GTX260 (896MB)
Geluidskaart: Creative Sound Blaster Audigy SE 24bit
Harddisks (SATA): Samsung SpinPoint F1 750 Gb (2x voor RAID)
Harddisks (SATA): Samsung SpinPoint F1 1 Tb
RAID Configuratie: Raid 0 Configuratie
Floppy: Teac Floppydrive + 7in1 cardreader
Toetsenbord: Logitech Wave
Muis: Logitech Cordless Optical MX1000 laser
DVD-Brander: Plextor PX-800A
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 12:09
Verwijderd
Waarom heb je nu ineens wel voor een aparte cpu koeler gekozen? Als je dat doet, neem dan de ultieme luchtkoeler, de Ultra-120 (evt. Extreme) van ThermalRight. Daar koop je vervolgens zelf een fan (120mm) naar keuze bij en je cpu blijft vele malen koeler dan die Asus ooit zal kunnen bereiken.
Tenzij je wilt gaan overclocken is het kopen van een aparte cpu koeler eigenlijk geldverspilling. De standaardkoeler van Intel die bij de Boxed versies zit, is goed genoeg voor dagelijks gebruik.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 12:23
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
Overclocken is niet de bedoeling nee, maar het schijnt een erg stille koeler te zijn wat ook wel zo fijn is. Ik weet niet hoe stil die ultra is? Maar je wilt zeggen dat het eigelijk helemaal niet nodig is dan?
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 12:24
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Idd. De boxed cooler koelt prima en tegenwoordig regelt het moederbord ook de snelheid van de fan, afhankelijk van de temperatuur, dus voor het lawaai hoef je het ook niet te doen eigenlijk.

Die voeding is overigens alsnog behoorlijk veel méér dan je nodig hebt. Ik zou eerder iets kopen van rond de 450W-500W (en van een degelijk merk, Corsair/Seasonic/Zalman oid), zit je ook prima en scheelt toch al gauw weer 50 euro.
Wat betreft je videokaart: de Radeon HD 4870 is goedkoper dan de Geforce GTX 260 en sneller, dus die zou ik zeker overwegen als ik jou was.
En dan als laatste, je brander: de tijd dat Plextor geweldige branders maakte en de rest crap was is toch alweer zeker 10 jaar terug. Voor minder geld heb je bijv. een Samsung die het ook prima doet. Verder is het een IDE brander, tegenwoordig hebben we ook Serial ATA branders. Maakt verder niet zoveel uit behalve het kleinere kabeltje, staat netter en zit niet zo in de weg in je kast.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Overclocken is niet de bedoeling nee, maar het schijnt een erg stille koeler te zijn wat ook wel zo fijn is. Ik weet niet hoe stil die ultra is? Maar je wilt zeggen dat het eigelijk helemaal niet nodig is dan?
Die Ultra kan in theorie je processor stil koelen (zonder fan dus, het ding komt ook zonder fan, die moet je er zelf bij kopen). Zoek maar eens op reviews voor dat ding, het ding moet niet voor niets met schroeven en een backplate bevestigd worden en het past ook niet in alle kasten.
Verder wat Marco zegt, het was me nog niet opgevallen, maar je hebt idd geen sata brander en dat is toch wel zo fijn om te hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 12:54
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
Bedankt voor de tips

Klopt, die SATA brander zat er in eerste instantie wel in, maar IDE is helft van de prijs en leek me eigelijk ook wel goed...

Qua videokaart, de tests hebben me overtuigd, en het wordt de HD 4870.

Voeding is ook geswitcht naar een Zalman 500watt.

Is het moederbord verder okay? heb daar niet zo'n verstand van
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 13:15
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
http://www.azerty.nl/8-595-80745/sh-s223f.html

Moederbord is prima ja. P45 is de nieuwste chipset van Intel, Gigabyte is ook een prima merk verder.

Oh ja, wat betreft die geluidskaart. Zo'n Audigy SE stelt verder niet zoveel voor, dan is die kaart die je eerst had (Xtreme Gamer) een betere keuze. De Audigy SE is nogal verouderd en doet bij mijn weten niet aan hardwareacceleratie, terwijl dat toch juist is waar je zo'n ding voor koopt bij het gamen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 14:07
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
Ahh das een mooie brander ja in mandje geplaatst.

Die extreme gamer, heeft die een microfoon-ingang? die kan ik namelijk niet vinden
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 14:08
Idiotique
Avatar van Idiotique
Idiotique is offline
hmm zie niks over mic-in, maar bepaalde reacties zeggen dat de opnames allemaal ruis bevatten, zelfs met goede mics. Heb hier ook een ministudiotje, en dan is het wel handig om redelijke opnames te hebben.
__________________
www.livingwith2.com
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 18:40
rens..
Avatar van rens..
rens.. is offline
is een geluidskaart wel nodig? meestal komt er al prachtig geluid uit je mobo
Met citaat reageren
Oud 19-07-2008, 01:54
Verwijderd
Citaat:
Dat schijnt nogal een ramp te zijn qua drivers en support, vraag me af of het überhaupt nog verkocht wordt.
Ik heb Win XP 64-bit omdat ik niet wilde overstappen op Vista en dat werkt tot zo ver prima, hoor. Het enige 'nadeel' is dat ik Crysis niet kan spelen omdat Direct X 10.0 (en hoger) alleen op Vista kan, maar nou en.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-07-2008, 21:37
Isnogood
Isnogood is offline
Grafische kaart (PCIe): XFX GF8800GT XXX "Alpha Dog Edition" (2x) wat kost dit? geloof dat deze te duur zijn voor wat het waard is

Muis: Logitech Cordless Optical MX1000 laser beter pak je de MX518 nog altijd de beste muis
Met citaat reageren
Oud 20-07-2008, 20:25
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
ziet er netjes uit, ik zou echter wel voor een andere videokaart kiezen, de 4870 van Ati is 50 euro goedkoper en ook nog net wat sneller, daarnaast ondersteunt je moederbord crossfire, wat betekent dat je er later nog een tweede bij kunt zetten.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 20:26
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Bedankt voor de tips

Klopt, die SATA brander zat er in eerste instantie wel in, maar IDE is helft van de prijs en leek me eigelijk ook wel goed...

Qua videokaart, de tests hebben me overtuigd, en het wordt de HD 4870.

Voeding is ook geswitcht naar een Zalman 500watt.

Is het moederbord verder okay? heb daar niet zo'n verstand van
Citaat:
ziet er netjes uit, ik zou echter wel voor een andere videokaart kiezen, de 4870 van Ati is 50 euro goedkoper en ook nog net wat sneller, daarnaast ondersteunt je moederbord crossfire, wat betekent dat je er later nog een tweede bij kunt zetten.
Lees jij posts van andere mensen? ik had het ook gezegd.. daar niet van..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 12:13
Nocturnal
Avatar van Nocturnal
Nocturnal is offline
Citaat:
Lees jij posts van andere mensen? ik had het ook gezegd.. daar niet van..
meestal wel, maar dit keer ging ik uit van het laatste lijstje van onderdelen dat gepost was.
__________________
𝑱𝑬 𝑴𝑶𝑬𝑫𝑬𝑹
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 17:19
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
okee.. check..
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 12:22
BlackWolf
Avatar van BlackWolf
BlackWolf is offline
Als geluidskaart kun je misschien een Asus Xonar D2 overwegen.

Review: http://www.hardware.info/nl-NL/artic...Xonar_D2_test/
__________________
Dawn's Moonlight
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 03:27
airbag
Avatar van airbag
airbag is offline
Mogelijk wat laat, maar over de losse CPU koeler..

Over het algemeen ben ik het er mee eens dat de stock voldoende is, tot nu toe altijd zo geweest voor m'n PCs, maar die bij de Q9450 zit houdt te wensen over. Met 't weer de laatste tijd zit m'n kamertemperatuur soms tussen de 30-35 graden en moet ik de CPU naar 2GHz downclocken in een al open staande kast, omdat de cores anders boven de 60 graden komen..

Ik zal zelf, wanneer ik weer geld over heb, een aparte koeler kopen voor dat ding, ook al clock ik niet over
(en ja, Arctic Silver zit er op, koeler goed bevestigd, etc..)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2008, 22:30
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
ach.. voor zo'n 15 euro heb je er al wel een AC freezer 7 op zitten
voor evt. reviews.. http://tweakers.net/pricewatch/12905...cket-775).html
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.