Oud 20-12-2018, 15:58
Vinylearo
Vinylearo is offline
Hallo,

Zes jaar geleden kreeg ik op de leeftijd van 10 een buitenboordbeugel. Omdat ik deze 24/7 droeg, behalve tijdens eten en douchen, mocht deze er na een half jaar al uit. Daarna kreeg ik 1,5 jaar lang plaatjes die er op de leeftijd van 12 uit mochten. Ik ben mezelf helaas in plaats van mooier, zelfs lelijker gaan vinden en hier zit ik toch al jaren overin. Ik mis met name mijn overbeet. Alleen weet ik natuurlijk niet hoe ik er op mijn huidige leeftijd uit zou zien met dezelfde scheve tanden van toen. Ik ben vooral bang, omdat ook de vorm van mijn tanden een beetje was bijgeslepen. Ook nog lelijker gemaakt!

Als ik de draadjes die 4 jaar geleden achter mijn tanden zijn geplaatst verwijder, boven en onder, hoe groot is de kans dat mijn tanden weer scheef gaan staan? En is er ook een kans dat mijn bovenbeet een beetje terug kan komen? Zo niet, is er een andere optie om mijn bovenbeet terug te laten komen?

Alvast bedankt! Mvg, Nikki
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 16:14
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Waarom zou je weer scheve tanden willen?

Een overbeet wordt niet alleen weggehaald omdat het niet zo mooi staat, een overbeet kan ook voor complicaties zorgen, beschadiging van je tanden en kiezen bijvoorbeeld.

Hoe je jezelf ziet heeft trouwens vaak meer te maken met je zelfvertrouwen en zelfliefde, dan met hoe je er daadwerkelijk uit ziet. Hoe komt het dat je niet lekker in je vel zit, denk je?

Hoe oud ben je trouwens?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 19:19
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Hoe oud ben je trouwens?
Ze is volgens mij 16. Ze zei namelijk 6 jaar geleden op 10 jarige leeftijd.
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 19:32
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Die draadjes houden je tanden recht. Als je ze weg laat halen worden je tanden scheef, maar je overbeet komt nooit meer terug. Die hangt namelijk af van de positie van je kaak en kiezen, en aan je kiezen zit geen draadje.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 20:19
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Het is ook een ontzettend kutgevoel als je tanden gaan wandelen. Er is eens een bolletje lijm van mijn spalkje los gebroken en dat heb ik binnen 24 uur laten fiksen, omdat mijn hele mond er zeer van deed. En omdat ik niet voor niets jaren met een (slotjes en buitenboord)beugel heb gelopen, maar dat lijkt jou niet zo te interesseren.

Overbeet krijg je niet terug door spalkjes weg te laten halen, en gezien de kosten van een orthodontist denk ik niet dat je ouders er heel blij van zullen worden als je dat wil doen. Daarnaast vraag ik me ernstig af of er ergens een tandarts/ortho is die dat voor je wil doen en het niet uitmaakt dat je je gebit vernaggelt.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 22:36
Protected22
Protected22 is offline
eigenlijk net zoals de anderen zeggen, Het is beetje een rare keuze.. Al helemaal omdat je pas na 6 jaar (!) hier iets tegen wil doen. Beetje zonde van het geld, tijd en moeite lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou je weer scheve tanden willen?

Een overbeet wordt niet alleen weggehaald omdat het niet zo mooi staat, een overbeet kan ook voor complicaties zorgen, beschadiging van je tanden en kiezen bijvoorbeeld.

Hoe je jezelf ziet heeft trouwens vaak meer te maken met je zelfvertrouwen en zelfliefde, dan met hoe je er daadwerkelijk uit ziet. Hoe komt het dat je niet lekker in je vel zit, denk je?

Hoe oud ben je trouwens?
Scheve tanden willen is helemaal niet zo raar, hoor. Je gezicht verandert bij een orthodontische correctie. Er zijn gevallen bekend dat iemand zich er niet mooier op voelde. Zeker als het in combinatie met chirurgie is gegaan.

Een overbeet per se veroorzaakt niet zo veel beschadigingen van tanden en kiezen. Waar haal je die info vandaan?

Soms beschadigt het tandvlees wel als het een overbeet is, mn met een diepe beet.

Laatst gewijzigd op 20-12-2018 om 22:50.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 22:49
Verwijderd
TS: als de draadjes verwijderd worden, is de kans groot dat je tanden weer scheef gaan staan. De stand van de tanden zijn als het ware wel een beetje "geprogrammeerd". De afwijking die jij had komt veel voor. Het gebit zal de positie op gaan zoeken waarin er weer stabiliteit ontstaat. Als deze niet gevonden wordt dan blijft dat lang duren en daardoor kun je wel functionele problemen krijgen. Het is de vraag of je er echt mooier op wordt. Verder ben je ook nog in de groei, dat stopt ongeveer op je 21e.

Het kan zijn dat jij iets anders in jouw gezicht niet mooi vindt, maar dat je denkt dat het door je tanden komt. Het is niet alleen je beet die verandert, je wangen en lippen veranderen ook. Je lipvulling verandert bij een orthodontische behandeling ook een beetje, daarnaast zit je nu in de groei/puberteit.

Als je er echt mee zit, zou ik het overleggen met je tandarts of orthodontist. Wij kunnen niet beoordelen hier wat er nu precies aan de hand is en of je bijvoorbeeld echt niet mooi afbehandeld bent, want dat kan ook.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2018, 23:30
Vinylearo
Vinylearo is offline
Heel erg bedankt voor alle reacties.

Toen ik deze beugels kreeg dacht ik er inderdaad als kindzijnde simpelweg niet bij na. Tanden zijn een beetje scheef, dat MOET recht. Overbeet, dat MOET weg werd altijd gezegd.

Door de plaatjesbeugel zijn mijn tanden niet alleen rechter geworden, maar ze zijn ook vooral naar binnen toe gekanteld. Dit heeft mijn lach totaal veranderd en durf al twee of drie jaar lang niet met tanden meer te lachen, omdat het er raar uitziet. Het zou inderdaad geldverspilling zijn om mijn draadje weg te halen, maar ik vind het ook jammer om altijd met onzekerheid rond te lopen. Ook het gevoel dat "ik" dit niet ben. Ik houd van het pure en onveranderde van een mens. Je zal me bijvoorbeeld nooit met make up rond zien lopen, want dan verander ik mezelf.

Ik ben bang dat omdat de vorm van mijn tanden ook een beetje was aangepast, ik nooit meer terug zou krijgen hoe het was. En ook omdat een overbeet blijkbaar niet terug kan komen.

Mijn lippen zijn trouwens heel veel dunner geworden sinds de beugels, maar ik weet niet of dit puur door de pubertijd kwam of dat de beugels er invloed op hadden. Ik hoop stiekem van niet, want dan worden mijn spijtgevoelens alleen nog erger haha
Met citaat reageren
Oud 21-12-2018, 05:19
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Hoe sta je er zelf tegenover om met dit verhaal terug te gaan naar je orthodontist of tandarts? Zelf voor dokter gaan spelen lijkt me enigszins risicovol, dan weet je helemaal niet of je een eindresultaat krijgt waar je wel blij mee bent. Ik zou zeker overleggen met een professional, wie weet kan er juist heel gecontroleerd wat gedaan worden aan het feit dat je tanden zo naar binnen staan.

Die onzekerheid die je nu ervaart is ook iets waar je je overheen kunt zetten. Als mens ben je ook vooral een verzameling van gebeurtenissen die jou hebben gemaakt tot wie je bent. Van littekens van die keer dat je van het klimrek viel,tot aan de keuzes die je ouders gemaakt hebben wat betreft jouw gebit. Als mens ben je eigenlijk nooit onveranderd, je ontwikkelt je continu, en als mens "moet" je met die veranderingen om kunnen gaan. Jouw littekens etc. vertellen (deels) jouw verhaal. Juist heel puur en echt dus. Dingen waar jij nu onzeker van wordt lijken misschien over een paar jaar helemaal niet zo relevant.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 21-12-2018, 10:05
Vinylearo
Vinylearo is offline
Met een professional overleggen is inderdaad belangrijk. En als ik over een tijd nog even erg over mijn tanden in zit ga ik vast ook erg overwegen on te doen.

Je hebt helemaal gelijk in dat niemand op die manier onveranderd blijft. Ik probeer zeker te accepteren hoe ik er op het moment uitzie, maar ik hoop ook dat verder opgroeien positieve gevolgen gaat hebben op mijn uiterlijk. Ik zit verder nergens over in en heb inmiddels veel zelfvertrouwen over alles waar ik eerst onzeker over voelde, maar de tanden blijven een probleem.

Omdat er nog de mogelijkheid is om mijn draadje weg te halen zit ik er nog over in. Stel dit is niet mogelijk, en die optie kan helemaal worden buitengesloten, dan wordt het veel makkelijker om het te accepteren omdat er geen uitweg meer is.

Nogmaals bedankt voor de reactie!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2018, 11:10
Verwijderd
Je loopt er nu al zo lang mee, waarom nu niet? Je bent 16, je hebt nog vijf jaar tijd groei te winnen. Tot je achttiende wordt een herbehandeling vergoed, vanaf je achttiende moet dat worden aangevraagd.

Dat je al jaren niet durft te lachen is een serieus probleem. Ook zeg je dat je ziet dat de tanden wat naar binnen gekanteld zijn en geslepen is... Het klinkt als een lastige casus en het kan zijn dat je niet goed (af)behandeld bent. Je bovenlip kan naar binnen krullen als je boven tanden (en misschien zijn je ondertanden ook wel naar binnen gekanteld) en daardoor laat je minder lippenrood zien en lijken je lippen smaller.

Zomaar de draadjes verwijderen zou ik niet doen; het kan daardoor heel erg gaan schuiven en dit kan ook leiden tot tandvleesproblemen of dat het schoonhouden van je tanden bemoeilijkt.

Ik zou jou laten verwijzen naar een goede orthodontist, dus niet een beugeltandarts of andere neppe louche figuren, maar iemand die er echt jaren voor gestudeerd heeft en dus ook een connectie heeft met een kaakchirurg. Ik weet niet precies of dat nodig is, maar soms moet er aanvullend aan de orthodontische behandeling ook orthognatische chirurgie gedaan worden wil je het goed krijgen. Hierdoor zien mensen alsnog af van behandeling.

Ik heb zelf juist problemen en schade gekregen ná orthodontische behandeling en nu heb ik een leeftijd (30+) dat het orthodontisch niet meer gecorrigeerd kan worden, maar wel chirurgisch.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid spalkje/draadje los na beugel...
Horselove
4 11-04-2011 22:43
Lichaam & Gezondheid beugel
Verwijderd
42 25-10-2006 21:02
Huiswerkvragen: Exacte vakken profielwerkstuk
wennie
4 19-07-2003 00:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.