Oud 19-08-2001, 14:35
metzondernix
metzondernix is offline
"Hee jochie, kom 'es hier, knulletje." Hendrik keek beledigd om. Een oude man achter een boekenkraam stond naar hem te zwaaien. "U had het toch niet tegen mij, hoop ik?"
"Jou bedoe ik, ventje."
"Ik heet Hendrik. Ik heb liever datu me ook zo noemt." zei Hendrik, nogal gepikeerd.
"Voor mijn part. Moet je 's kijken." Hendrik liep langzaam terug. "Wat is dat?" De man had een boek in zijn hand. Het leek of het sjofele geval een stenen kaft had. "Magie interesseert jou hè?"
"Magie? Hoe weet u dat?"
"Ik herken mensen die magisch zijn. Spreukenboek. Voor beginners." De man sloeg het boek open. het stond niet vol met rare tekens, gewoon Nederlands. Er stonden wel prachtige tekeningen bij. "Ik geloof u niet. Maar het is een mooi boek, hoor. Die tekeningen, geweldig. Moet ik er een toverstaf bij hebben?" De oude man knipoogde naar hem. "Jij hebt gezond verstand, Hendrik. Dat mag ik wel. Moet je 'm meenemen? Er hoort wel een soort van staffie bij, kijk, dit mes..." De man sloeg een paar bladzijden om. Middenin het boek, in een kuiltje midden tussen de bladzijden, lag een prachtig mes. Het leek wel vloeibare zwarte inkt. Het fonkelde in de zon. "Wauw..." Hendriks ogen werden groot als schoteltjes. "Waar hebt u dit boek vandaan?"
"Zelf geschreven. Dit is mijn boekie. Je mag 'm voor een tientje hebben." Hendrik gaf de man vijfentwintig gulden. "Laat het wisselgeld maar zitten." Hij danste haast van opwinding. Niemand had zo'n boek! Hendrik huppelde naar huis. Hij besloot dat hij het boek aan niemand zou laten zien, daar was het te bijzonder voor. Hendrik had een hutkoffer geërft van zijn opa, daar had hij alle andere spullen van opa ook in gedaan. Het Spreukenboek kon er nog makkelijk bij. Hendrik las de titel voor het eerst. In gouden, vlammende letters stond schuin over de stenen kaft:
INKT VOOR EEN SPREUK.
"Te gek!" Hendrik legde het boek voorzichtig tussen de satijnen gordijnen van zijn opa en bracht de boodschappen van de markt naar beneden. Toen hij die had opgeruimd ging hij aan zijn huiswerk voor vrijdag. Hij had niet erg veel te doen, dus begon hij ook maar vast voor maandag, zodat hij een groot deel van het weekend vrij zou hebben. Dat kon hij zaterdag eens rustig zijn Spreukenboek bekijken.

Die vrijdag, toen Hendrik uit school kwam, waren zijn ouders niet thuis. Hendrik zocht naar een briefje en vond dat naast de telefoon. 'Lieve Hendrik. Er liggen aardbeien in de koelkast. Papa en ik zijn de hele dag naar oma, dus je hebt het rijk alleen. Er liggen ook eieren in de koelkast. Maak er wat leuks van, zou ik zeggen. Zou je de was nog even willen ophangen? Alvast bedankt. Hier is nog vijfentwintig gulden, koop voor vanavond wat patat, nodig wat vrienden uit en huur een videootje. Veel plezier! We zijn rond drie uur vanacht weer terug.' Hendrik deed de bijfentwintig gulden in zijn zak. Zijn ouders lieten hem vaker alleen, heel prettig was dat. Hendrik maakte vlug het resterende huiswerk voor maandag af en haalde zijn Spreukenboek tevoorschijn. Hendrik begon te lezen, met groeiende verbazing.

'Beste lezer. Van dit boek is er maar eentje, dus wees er zuinig op. Ik heb jou speciaal uitgekozen om je dit te leren. Mijn naam is Heverding, de boekverkoper van de markt. Het mes geeft af, omdat het lemmet uit inkt bestaat. neem het vast bij het handvat. Er zitten zeven knoppen op, in zeven kleuren. Het mes is om mee te schrijven en dat is ook alles wat het kan. In verschillende kleuren inkt. De kleuren van de knoppen.'

Hendrik nam het mes voorzichtig bij het handvat uit het kuiltje. Zeven knoppen zaten onder elkaar op het handvat. Hij drukte voorzichtig op de bovenste knop. Het zwarte lemmet veranderde in een prachtige kleur rood. Het helderste rood wat je ooit hebt gezien. "Wauw!" Hendrik legde het mes op een vel wit papier, sloeg de bladzijden terug naar de eerste en las verder.

'Probeer het maar eens uit. Schrijf altijd op zwart papier. Dit is de eerste spreuk die je moet kennen. Gebruik heb drie keer om te oefenen, daarna alleen indien nodig! Schrijf op: Ik, (schrijf je voornaam), Spreek in rood. Benodigdheden: aardbeien.

Schrijf dit met rood. Op zwart papier. Je krijgt dan vijf aardbeien. Je kunt ook andere dingen naar je toe laten komen, rode dingen, maar je moet wel bedenken dat je geen enkele rode gedachte mag hebben als je dit opschrijft. De benodigdheden komen altijd ergens vandaan, dus wens geen onmogelijke dingen.'

Hendrik zocht het hele huis door, maar vond nergens zwart papier. Om de hoek zat een kantoorboekhandel. Hendrik legde zijn mes voorzichtig terug in het boek en spurtte met zijn vijfentwintig pieken naar buiten. "Dag... Dag Meneer Overhevelaar!" hijgde Hendrik.
"Dag Hendrik, jongen. Heb je gerend?"
"J... Ja Meneer."
"Harry Potter deel 5 is er nog niet, hoor."
"Kom ik niet voor... Meneer. Ik dacht, ik kom een keertje niet voor magie. Ehm... Heeft u ook zwart papier?"
"Jawel, heb je A4tjes nodig?"
"A... A4tjes... Eh ja... Dat lijkt me wel goed. Ja. Hoeveel kost zo'n pakket van honderd vellen?"
"Eén vijf-en-negentig."
hendrik gaf Meneer Overhevelaar zijn vijfentwintigje. Met het wisselgeld in zijn zak en het pakket onder zijn arm liep Hendrik terug naar huis.

(zijn jullie benieuwd naar deel 2 of is dit slecht? Reacties please...)
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2001, 00:36
OsoNke
Avatar van OsoNke
OsoNke is offline
ja leuk een magie verhaal... cool dat je harry potter erin hebt verwerkt...
ben benieuwd wat ie met dat mes kan doen enzo, ik w8 op deel 2...

xx yf
__________________
Tot mijn dood blijf ik geloven dat ik alles overleef.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2001, 11:40
metzondernix
metzondernix is offline
Hè gelukkig! Bedankt, Yf!
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2001, 15:12
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
ik ben heel benieuwd naar deel 2
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 20-08-2001, 16:42
metzondernix
metzondernix is offline
ha fijn! Nou die komt er dan!
__________________
OE MOEME NOEMOE!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2001, 22:26
OsoNke
Avatar van OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
metzondernix schreef:
ha fijn! Nou die komt er dan!

en die is cool!

X
__________________
Tot mijn dood blijf ik geloven dat ik alles overleef.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23.