Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2004, 21:31
clantestino
clantestino is offline
Almachtige Zeus, bent U werkelijk waar zo dichtbij?

Zilverzacht en omringt door vervlochten rozen is uw hart
vol van toenadering zwalm ik langs Uw innige armen.
Gij bent als Rome zo schoon, en zelfs prille annemoon
zal verbleken naast Uw fonteinengloed.

Almachtige Zeus, bent U werkelijk waar zo dichtbij?
Kan ik U werkelijk aanraken en koesteren, is dat dan weggelegd voor mij?

Uw Goddelijke aroma’s tasten ooit nog mijn fluwelen gewaad aan
maar dat zal niet baten om het feit dat U me weer vasthouden zal
Gij bent als Rome zo schoon, en zelfs de Heilige Zoon
zal overvelugelt worden door Uw moed.


Zij zeiden dat alle wegen naar Rome leiden.
Enkel ben ik als rondweg gedoemd haar te mijden.


Al was ik zo dichtbij.
__________________
tja
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2004, 21:59
Verwijderd
Ik ben nog steeds gek op Grieks en ik ga binnekort naar Griekenland en ik vind dit gaaf. Al moet ik voor nuchtere commentaren wachten tot morgen. Nu is whisky belangrijk .
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 21:43
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Uw Goddelijke aroma’s tasten ooit nog mijn fluwelen gewaad aan

Het spijt me, hier schoot ik in de lach door 'Uw Goddelijk aroma's'. Dat vond ik net wat over te top; zonde want omfg wat een dichtkunst. Absoluut één van de betere dingen die ik hier de afgelopen tijd heb gelezen, om daar maar eens mee te beginnen. Het hoogdravende taalgebruik spreekt me erg aan, de 'Heilige Zoon' had ik er alleen buiten gelaten; imo is deze ietwat verder verwijdert van dit gedicht, als je snapt wat ik bedoel.

Nog een puntje aan bovengenoemde zin; 'ooit nog mijn fluwelen gewaad', ik denk dat je hier bedoeld: 'mijn ooit nog fluwelen gewaad'. De zinsvolgorde was wat krom geloof ik, hehe.

Zij zeiden dat alle wegen naar Rome leiden.
Enkel ben ik als rondweg gedoemd haar te mijden.


Al was ik zo dichtbij.


Verder is dit een vondst waarvan ik denk 'Had ik daar maar op gekomen'. Echt briljant, ik sta er gewoon van te kijken. Het beste van het hele gedicht vind ik, want het geeft aan hoe je als ik-persoon om een bepaald aanbeden punt heen cirkelt maar dat je er niet dichterbij kunt komen. Echt, dat idee met die rondweg zodat die niet naar Rome kan leiden en dan zo'n 'droge constatering', ik ben helemaal onder de indruk. Griekse mythologie er goed inverwerkt, het geeft mooi aan hoe aanbeden het middelpunt is. Of het verste punt, het is maar net hoe je het bekijkt.
__________________
eight days a week
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 10:34
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
in de eerste plaats, het is: overvleugeld (gelieve met een d)
ten tweede, ik vind zult in de 4e strofe, mooier dan zal. Xineof heeft gelijk over die aroma's. Dat is jammer, want je kunt het gedicht bijna niet meer serieus nemen. De stijl... het komt dicht in de buurt, maar het is het net niet, snap je? wat niet weg neemt dat ik het alsnog wel vermakelijk vind om te lezen hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 21:39
clantestino
clantestino is offline
Och, schaam schaam. Ik maak zo vaak dat soort fouten, en mijn computer wil me ook niet helpen omdat de spellingscontrole het niet doet. Nu weet ik dat een echte dichter dat zelf zou moeten kunnen, maargoed, het zij zo. Bedankt allemaal voor de reacties. Ikzelf dacht op een gegeven moment ook "ga ik nu niet overdrijven" ( wat betreft "goddelijke aroma's" bijv.) maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat hartstocht dicht bij ironie ligt, voor mij in ieder geval. Vandaar dat ik het maar zo dramatisch heb gelaten. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor sommigen een lach-reactie naar boven roept. Toch wel jammer, had graag gehoord dat dit ook serieus over kwam ( al was het dan deels.)

Maar hartstikke bedankt
__________________
tja
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 21:49
Hoffhuurvreter
Hoffhuurvreter is offline
interessant gedicht, met een originele climax. hoewel het gedicht qua vorm niet echt om naar huis te schrijven is, wint de humor het bij mij alsnog toch sjeweettoch.

Nee, conclusie, ondanks de kleine slordigheden een onvoldroten niet bespoten 7. You rock!
__________________
Toeval bestaat niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.