Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2002, 02:42
kiwibram
kiwibram is offline
He Hallo

Ik spendeer nu een jaar in Nieuw Zeeland als exchangestudent. Omdat mijn 'gastmoeder' van oorsprong uit NL komt wil ze Nederlands leren en ik help haar daarbij.
Probleem: Zijn er regels om te bepalen of een woord de of het is? Ik herinner me van Duits lessen dat we een boekje hadden met wat regels erin. Niet echt vol gestructureerd maar toch een hulpje. Zijn er enige van die regels in het Nederlands?
Ik hoop dat iemand me kan helpen (cq doorverwijzen)
Bij voorbaat dank.

Bram Duivenvoorde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2002, 07:28
Verwijderd
het krijg je bij verkleinwoorden en onzijdige woorden. Bij mannelijke en vrouwelijke woorden krijg je de
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 09:27
Verwijderd
Hmm, ja, daar heb ik ook altijd wat problemen mee gehad, zoiets voel je gewoon aan, maar uitleggen... hmm...

Nou, als je kijkt naar het geslacht van een persoon is het natuurlijk:

De man met zijn hoed -> man = de = mannelijk (zijn)
De vrouw met haar hoed -> vrouw = de = vrouwelijk (haar)

Zo kan je vaak het geslacht wel bepalen, bij andere woorden zijn er ook veel Nederlanders die het niet weten.

Is het nu bijvoorbeeld:
- De directie verloor haar werknemers.
of:
- De directie verloor zijn werknemers.
Tja, het is de eerste. Maar als je dat niet weet, kan je er het beste een woordenboek bij pakken of het omzeilen door te schrijven:
- De directie verloor werknemers.

Maar ja, hoe je 'de' en 'het' precies bepaald... hmm... ik zal eens kijken in een boekje voor engelsen om NL te leren
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 09:39
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Zie Onze Taal:

Woordgeslacht?

Het team en zijn inspanningen?
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 12:04
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Er zijn geen echte regels wat betreft 'de' en 'het'. Daarom is het voor buitenlanders ook zo moeilijk onze taal te leren. Nederlandse kinderen leren dit in hun eerste levensjaren, daarna leren ze het nooit meer af. Hoe ze het leren, weet ik nog niet precies, daar ben ik nu mee bezig op de universiteit. Ik zal eens kijken of ik nog interessante informatie voor je heb.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 00:16
kiwibram
kiwibram is offline
he bedankt, daar kom ik in ieder geval al wat verder mee. Meer info is trouwens nog zeer welkom... thnx
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 07:47
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef:
Hoe ze het leren, weet ik nog niet precies, daar ben ik nu mee bezig op de universiteit.
Zo iets heb ik vorig jaar ook wel geleerd...dat is alleen weer heel ver weg gezonken eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:51
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Niet dat onze taal daar uniek in is natuurlijk, want hoe leer je le en la en die, der, das
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef:
Niet dat onze taal daar uniek in is natuurlijk, want hoe leer je le en la en die, der, das
Het Frans en, vooral, het Duits hebben daar hele duidelijke regels voor, het Nederlands geloof ik niet zo (zie ook Anne's reactie).
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 10:12
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef:
Niet dat onze taal daar uniek in is natuurlijk, want hoe leer je le en la en die, der, das
Hmm, daar waren regeltjes voor (overduidelijk mannelijk of overduidelijk vrouwelijk zoals 'de man' en 'de vrouw' - 'der Mann, die Frau' en 'l'homme, la femme') maar ook uitzonderingen... of zaken die hetzelfde waren als in het Nederlands (bij 'das' in het Duits bv, dat is vaak 'het' in het Nederlands, 'das Mädchen' - 'het meisje') Maar verder..
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 15:55
Verwijderd
het probleem is dat er geen regels zijn

zoals je kunt voorspellen zijn wel mannelijke man, de leraar, de kapper
en vrouwelijk: de vrouw, de lerares, de kapster

volgens de regel zijn ook verkleinwoorden onzijdig

ik keek ff in een woordenboek en zoals in het duits blijken woorden op -heid ook vrouwelijk
er zijn vast nog wel overeenkomsten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Wat hebben we toch een klote samenleving
trophus
64 04-09-2008 12:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Israël/Palestina IV
Verwijderd
500 30-07-2006 22:08
Verhalen & Gedichten [verhaal]schrijftstijl
T_ID
10 28-10-2005 21:52
Verhalen & Gedichten De Waakzaam
GI_Rutger
5 16-01-2005 20:17
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.