Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2002, 23:48
twiety
twiety is offline
Er zullen vast wel meer topics over roken zijn, maar ik vond deze toch wel heel bijzonder/extreem.

Bron: http://www.trouw.nl/artikelverdiepin...142327761.html

-------------------------
In november gaat bijna overal een rookverbod gelden
van onze verslaggever

2002-05-01

AMSTERDAM - De roker krijgt het zwaar. Met de invoering van de nieuwe tabakswet worden de plekken waar nog mag worden gerookt ingrijpend teruggedrongen.

Minister Borst wil onder meer het roken verbieden bij McDonald's, omdat daar overwegend jeugdigen komen. Uitgangspunt van de wet: bescherming van de niet-roker.

Tegelijk krijgt ook de tabaksindustrie forse tegenwind. Volgende week wordt de ingangsdatum van het algemene reclameverbod voor tabaksartikelen gepubliceerd in de Staatscourant: 7 november 2002.

Van die dag af mogen de fabrikanten nergens meer reclame maken voor hun producten, behalve in tabaksspeciaalzaken. Op deze datum wordt ook de sponsoring van (muziek-)evenementen door de industrie verboden.

De keuringsdienst van waren leidt intussen tientallen ambtenaren op, die de naleving van de tabakswet moeten gaan controleren. Volgens de nieuwe tabakswet kunnen zij straks ook hoge bestuurlijke boetes opleggen: tot zo'n 500000 euro tegen grove overtreders van het verbod op tabaksreclame.

Het ministerie van volksgezondheid heeft het volgende wetsvoorstel, waarmee de tabaksindustrie verder wordt gekneveld, ook al klaarliggen. Tabakswet 2 gaat over enkele weken naar de Tweede Kamer. Daarin wordt geregeld dat tabaksfabrikanten alle toevoegingen aan tabak, zoals kleur- en smaakstoffen, bekend moeten maken. Ook verbiedt deze wet misleidende termen als 'mild' en 'light' op tabaksverpakkingen.

Maar de noeste roker krijgt het het zwaarst te verduren. De opsomming van plaatsen waar hij straks nog mag opsteken is korter dan het overzicht van rookverboden.

Niet meer roken:
in bussen, trams, treinen, taxi's en metro's
in schouwburg en museum
in álle overheidsgebouwen
op álle werkplekken
in sportkantines
bij McDonald's
in patatzaken.
Wel roken:
buiten op straat
op het werk in aparte rookruimten
voorlopig nog in (overdekte) voetbalstadions
voorlopig nog in restaurants, café's en discotheken.


De rokende boer komt er het best af. Hij kan blijven paffen, mits hij geen knecht heeft wie rook hindert, want dan zal ook de veehouder met zijn bolknak de koeienstal moeten mijden.

Het ministerie van volksgezondheid sleutelt inmiddels aan diverse besluiten, waarin per sector de datum van invoering van rookbeperkingen worden geregeld. In de komende maanden zal Volksgezondheid overleggen met de belangrijkste marktpartijen. Vooral het overleg met de werkgevers over invoering van de rookvrije werkplek zal moeizaam zijn. Uit recent onderzoek bleek dat bijna de helft van de bedrijven nog geen rookbeleid heeft.

De Nederlandse Spoorwegen hebben al uit eigen beweging duidelijk gemaakt dat per 2003 het roken in de trein en op stations wordt verboden. Volksgezondheid is dolblij met die mededeling, want het ministerie rekende op moeizame onderhandelingen met de spoorwegen.
-------------------------
(zie voor 't laatste ook http://nu.nl/document?n=55835 en voor de rest bijv. http://nu.nl/document?n=55292)

En dan nu nog even wat ik hiervan denk met aanhaling van wat stukken uit deze tekst.

Eerst maar de algemene reactie op de tekst:
De trut. Da's 1 verrotte Borst die onmiddelijk geamputeerd moet worden. Sowieso belachelijk dat zulke maatschappelijke aardverschuivingen plaatsvinden in een demissionair kabinet.

En nou de inhoudelijke reactie op de tekst, voor zover die van mij op toepassing is, geschreven in een enigszins pissige bui (dat heb ik nou altijd als ik aan deze minister denk, ik krijg 't er nog 's aan m'n hart van. Da's pas ongezond!):

"Niet meer roken:
in bussen,"
Was al zo. Stadsbussen i.i.g., gold niet voor vakantiebussen o.i.d., die hebben (en binnekort dus hadden?) een goed gescheiden beleid.

"trams,"
Was volgens mij ook al zo, al hielden mensen zich er nogal eens niet aan.

"treinen,"
Kom ik later op terug.

"taxi's"
Dit heeft al helemaal niets te maken met roken op een publieke plaats, aangezien je met luchtverversing en onderlinge communicatie (niet roken als iemand dat niet wil, en vaak is het toch niet zo'n lang stukje -> als je medereizigers hebt steek je (ik i.i.g.) er toch geen op. En als je er wel wil roken, vraag je even aan de chauffeur hoe hij erover denkt in zijn taxi.
En het heeft nog minder te maken met een rookvrije werkplek, aangezien die taxichauffeur zelf rookt of zelf wel mag uitmaken of hij wil dat er in zijn taxi wordt gerookt. Wat is er mis met dit beleid, behalve dan die 'ontmoediging' van Borst, wat ik overigens volgens mij in dit stuk niet genoemd zie.

"en metro's"
Geen ervaring mee, kom ik zelden, volgens mij mag 't al niet, maar 't zal me worst wezen.

"in schouwburg en museum"
Was dat niet ook al, i.i.g. in 't museum (kom ik ook nooit, dus zie metro's). In een schouwburg tijdens de voorstelling mocht 't volgens mij toch al niet. En wat betreft die schouwburg: met carnaval, volgens mij 2 jaar geleden, werd dit verbod daar 's als grapje gebruikt. Wat uiteraard niet echt werkt en bij een echte invoering mensen (zoals ik i.i.g.) uit de schouwburg weghoudt, al is 't goed cabaret.

"in álle overheidsgebouwen"
Niets over te melden, behalve: zucht! ziek mens!

"op álle werkplekken"
Waarom? Wederom puur ontmoediging (en belachelijke betutteling), en ik moet nog 's zien dat dit gaat werken, of er zelfs maar doorheen komt. Wordt trouwens lastig voor coffeeshops, niet?

"in sportkantines"
Ik sport niet, zie metro's.

"bij McDonald's"
En bij de burger king niet? Mooi. ;-)

"in patatzaken."
Nou, dan maar laten brengen he?

"Wel roken:
buiten op straat"
Wat aardig van mevrouw borst.

"op het werk in aparte rookruimten"
wat is een aparte ruimte?

"voorlopig nog in (overdekte) voetbalstadions"
Zie metro's.

"voorlopig nog in restaurants,"
Ik denk dat m'n vriendin het niet leuk zal vinden dat Borst ervoor gaat zorgen dat ik niet zovaak meer mee uit eten zal gaan. Ook al rookt ze niet. Ik vraag me toch continu af of de poliek er is om te doen wat de burger wil of juist andersom!!!

"café's en discotheken."
Uhhuh. Welkom thuisfeesten, vaarwel horeca.

"De rokende boer komt er het best af. Hij kan blijven paffen, mits hij geen knecht heeft wie rook hindert, want dan zal ook de veehouder met zijn bolknak de koeienstal moeten mijden."
Zegt dit absurde voorbeeld niet al genoeg?

...............................

"De Nederlandse Spoorwegen hebben al uit eigen beweging duidelijk gemaakt dat per 2003 het roken in de trein en op stations wordt verboden. Volksgezondheid is dolblij met die mededeling, want het ministerie rekende op moeizame onderhandelingen met de spoorwegen."

En ik maar denken dat ze het gebruik van het openbaar vervoer wilden stimuleren en agressiviteit in de trein wilden tegengaan.
Verder vind ik het persoonlijk een beter idee om alleen maar complete rooktreinstellen in te voeren, ook beter voor niet-roken i.p.v. dat glazen wandje. En dan laat je evt. een rokende conducteur die er geen problemen mee heeft de (bijv.) voorste vier (rook)wagons van een trein controleren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2002, 01:04
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Eerst maar de algemene reactie op de tekst:
De trut. Da's 1 verrotte Borst die onmiddelijk geamputeerd moet worden.
Ze zit in het ministerie van volksgezondheid dus tzal haar taak wel zijn om de bevolking gezond te maken he .
Nu gaan er gemiddeld 80 mensen per dag dood aan roken en als door deze akties er een paar doden minder per dag zullen vallen dankzij roken dan is het al geslaagd.

Ook al vind ik niet roken in de patatzaak een beetje vreemd .
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:11
tacidvs
tacidvs is offline
Ik kan twiety maar op een punt bijvallen, het taxipunt welteverstaan. Mits de taxi eigendom is van de chauffeur, of een bedrijf dat roken in taxi's toestaat. Taxi's raken vervuild door al dat gerook, gaan stinken. Verder ben ik vooral in mijn nopjes met het verbod op roken in sportkantines. Als ik ergens een hekel aan heb...

@mitsj:
Mensen gaan dood. Ze zijn sterfelijk. Diverse organen functioneren als ze ouder worden minder goed, maar dat weerhoudt sommige mensen er niet van een zondebok te zoeken. Hart-en-vaatziekten manifesteren zich op hogere leeftijd, het hart wordt zwakker, dán kan je merken dat een persoon gerookt heeft. Maar haar hart was dan al een zwak punt, je kan niet alles aan het roken wijten. En het is ook niet nodig het risico van roken te bagatelliseren.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:17
twiety
twiety is offline
Citaat:
mitsj schreef:

Ze zit in het ministerie van volksgezondheid dus tzal haar taak wel zijn om de bevolking gezond te maken he .

Ze verkloot alles in de zorg. En wat betreft preventie moet de overheid zich bezig houden met voorlichting, en niets anders! Geen betutteling.

Nu gaan er gemiddeld 80 mensen per dag dood aan roken en als door deze akties er een paar doden minder per dag zullen vallen dankzij roken dan is het al geslaagd.
Schaf het verkeer ook maar af dan.

Ook al vind ik niet roken in de patatzaak een beetje vreemd .
Dat is nog zo ongeveer het enige dat ik nog een beetje snap ihkv van niet roken op de werkplek in een openbare ruimte. 't Gaat een beetje ver om hierbij rokers- en niet-rokerssnackbars te maken.
Alleen vind ik dat de overheid zich teveel bemoeit met hoe mensen hun zaak willen runnen. Laat ze dan een stikkertje op de deur plakken met de mededeling of ze 't wel of niet toestaan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:21
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
twiety schreef:
Ze verkloot alles in de zorg. En wat betreft preventie moet de overheid zich bezig houden met voorlichting, en niets anders! Geen betutteling.
Enig idee hoeveel geld 'de tabaksindustrie' aan reclame uitgeeft? Borst kan daar alleen haar overheidsbudgetje tegenoverstellen, wat niet echt heel eerlijk is.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 09:41
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:


Enig idee hoeveel geld 'de tabaksindustrie' aan reclame uitgeeft? Borst kan daar alleen haar overheidsbudgetje tegenoverstellen, wat niet echt heel eerlijk is.
Ach, dat verbod op reclame vind ik niet eens zo gek of erg, 't Gaat mij om de betutteling van de roker.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 10:02
tacidvs
tacidvs is offline
Borst betuttelt, maar de tabaksindustrie ook]! Alleen heet het dan reclame maken, lobbyen. Maar nu gaan ze verliezen, de gezondheidsmanie gaat doorslaan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 10:18
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Borst betuttelt, maar de tabaksindustrie ook]! Alleen heet het dan reclame maken, lobbyen. Maar nu gaan ze verliezen, de gezondheidsmanie gaat doorslaan.
Zoals je al zegt, manie. Lijkt me ook niet goed. Moet iedereen voor zichzelf weten of daaraan mee wordt gedaan. En ik vraag me af of 't verbod op reclame ook echt gaat zorgen voor een verlies van de industrie. Waarschijnlijk wel van een aantal merken t.o.v. andere merken.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 10:26
Verwijderd
Hehe eindelijk.
Het liefst zou ik iedereen die in het openbaar een sigaret opsteekt die sigaret uit zijn/haar mond rukken en uittrappen, maar dat vind ik niet lief dus doe ik het niet.

Puik plan. Zo worden mensen beschermd tegen rokers en rokers tegen zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 11:49
twiety
twiety is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Hehe eindelijk.
Het liefst zou ik iedereen die in het openbaar een sigaret opsteekt die sigaret uit zijn/haar mond rukken en uittrappen, maar dat vind ik niet lief dus doe ik het niet.

Puik plan. Zo worden mensen beschermd tegen rokers en rokers tegen zichzelf.
Integendeel. Ik betaal de boetes wel, dat moet ik dan maar over hebben voor vrijheid. Handhaving van regels valt toch altijd mee (of tegen, ligt er maar aan hoe je 't bekijkt) in dit land, dus ik zal vast niet iedere keer een boete krijgen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 12:56
Jozzy
Avatar van Jozzy
Jozzy is offline
Niet roken:
*bussen - logisch, aangezien je daar geen gescheiden ruimtes kunt maken.
*trams - idem (althans, het kán wel, maar is bijzonder onhandig voor vervoer op zulke kleine schaal)
*schouwburg en museum - kunnen ze daar geen rokershokjes maken ofzo?? voor de rest wel goed dat het in de "algemenere" plaatsen niet kan
*in álle overheidsgebouwen - idem
*op álle werkplekken - idem
*in sportkantines - onzin, het is toch een kantine?? (ja, dit klinkt wat dom, maar hoe moet ik het dan zeggen?)
*bij McDonald's - ook onzin, je zit daar toch al met ongezonde patat en mayo en die vette rotzooi. maak dan twee ruimtes ofzo...
*in patatzaken - alweer onzin, eigenlijk het zelfde

Wel roken:
*buiten op straat - ja logisch, hoe wilden ze dat gaan verbieden dan??
*op het werk in aparte rookruimten - dat zeg ik, die aparte ruimtes is een goed idee
*voorlopig nog in (overdekte) voetbalstadions - hmmm, misschien aparte rokersvakken ofzo??
*voorlopig nog in restaurants, café's en discotheken - in (sommige?) restaurants zijn geloof ik al aparte rokersruimten, houden zo. in een café en een discotheek is het eigenlijk niet weg te denken, in een discotheek is het sowieso al vergeven van de rook, dus mensen met astma o.i.d. gaan er tóch niet heen...

Maar ik rook niet!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 13:41
YoungSimba
Avatar van YoungSimba
YoungSimba is offline
Ook al heb ik een gloedhekel aan roken kan ik toch niets anders dan het eens zijn met twiety. Het is de taak van de overheid om te informeren en evt. adviseren. Niet om op te leggen.

Ik denk dat het grootste probleem is dat veel rokers er zich niet bewust van zijn hoe verdomd irritant het kan zijn voor een niet-roker als er in het bijzijn een sigaret opgestoken wordt (ik zelf vind het echt heel irritant). En zelfs al hebben ze dat wel door, een sigaret wordt vaak erg onbewust opgestoken, dus zijn ze ook niet bewust dat ze iemand lastig kunnen vallen. Ik denk dat daar wel een taak voor de overheid kan liggen; mensen ervan bewust maken waar ze mee bezig zijn en meer rekening laten houden met anderen.

Maar deze maatregelen? Nee, daar schiet niemand wat mee op.
__________________
Look into the eyes of a boy...and be lost forever
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 13:43
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ten eerste: prima regels. Al vind ik dat iedereen op het werk inderdaad de mogelijkheid moet hebben om in een bepaalde ruimte te kunnen roken.

Citaat:
twiety schreef:

"voorlopig nog in restaurants,"
Ik denk dat m'n vriendin het niet leuk zal vinden dat Borst ervoor gaat zorgen dat ik niet zovaak meer mee uit eten zal gaan.
*proest* Dus jij gaat niet vaak meer met je vriendin uit eten omdat jij twee uurtjes niet van je sigaretten kan afblijven? En je vriendin moet dan maar boos zijn op Borst? Ben benieuwd wat zij daarvan vindt.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 13:53
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Prima regels, hoewel restaurants ed best een aparte roken/nietrokenafdeling mogen hebben (zoals nu ook (vaak?) het geval is).
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 14:12
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
YoungSimba schreef:
Het is de taak van de overheid om te informeren en evt. adviseren. Niet om op te leggen.
We leven in een verzorgingsstaat, niet in een nachtwakersstaat. Als de burgers de overheid volledig vertrouwden, zou het kunnen, maar aangezien de tabaksfabrikanten een veel groter budget tot hun beschikking hebben, zit dat er niet in.

En wat ook al vaker gezegd is: Hoe verslaafd ben je nu helemaal? Moet je elk half uur een dosis gif tot je nemen? Je kan toch wel minstens een dagje zonder, voordat je ontwenningsverschijnselen krijgt, niet?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 14:24
twiety
twiety is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
...

*proest* Dus jij gaat niet vaak meer met je vriendin uit eten omdat jij twee uurtjes niet van je sigaretten kan afblijven?


Meer omdat het me irriteert dat het niet kan wanneer ik dat wil, dan 't feit dat ik er niet vanaf kan blijven. Ik voel me dan geen gast meer, maar ongewenst.

vriendin moet dan maar boos zijn op Borst? Ben benieuwd wat zij daarvan vindt.
Zij weet hoe ik er over denk, ook in 'n 'verre' stad gaan shoppen met de trein doe ik dan niet meer, of i.i.g. een stuk minder vaak. Ze snapt me wel. Al is ze er misschien niet zo blij mee dat ik me tegen de regels nogal af zet, is ze het met me eens dat dit rookbeleid de spuigaten uit loopt. En zal ze eerder pissig zijn over de regels dan over 't feit dat ik deze boycots uitvoer.

Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 16:00
Morse
Morse is offline
Citaat:
mitsj schreef:

.......

Ook al vind ik niet roken in de patatzaak een beetje vreemd .
Het kan nog veel "vreemder": In de VS komen er steeds
meer huurbazen die roken in je eigen flat/huis verbieden!!



groetjes
Morse
__________________
Morse-telegraphy - dot and dahs melody
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:17
tacidvs
tacidvs is offline
Ligt aan je huurcontract. De verhuurders zullen bang zijn dat ze gesued worden wegens rooklucht van een huis die longkanker veroorzaakte.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-05-2002, 14:20
Slither
Avatar van Slither
Slither is offline
Goede zaak, 'k werd 't meeroken meer dan zat
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:22
twiety
twiety is offline
Citaat:
Slither schreef:
Goede zaak, 'k werd 't meeroken meer dan zat
Weg met die auto's! Ik ben de benzinedampen meer dan zat.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:25
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Het is misschien wel wat ver doorgevoerd nou :/
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:28
Slither
Avatar van Slither
Slither is offline
Citaat:
twiety schreef:


Weg met die auto's! Ik ben de benzinedampen meer dan zat.
Ehm....

niet té erg overdrijven
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:39
Verwijderd
Te gek!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:43
Verwijderd
Ik begrijp de beweegredenen van Borst, ze wil niet dat niet-rokers ongevraagd rook binnenkrijgen. Ik ben zelf een niet-roker, maar ik vind deze maatregelen belachelijk. Voer in treinen de scheiding tussen rokers en niet-rokers verder door, dus niet twee schotjes aan weerszijden van de coupe, maar gewoon de ene helft van de trein voor rokers en de andere helft voor niet-rokers. Voer dan gewoon een beter scheiding tussen rokers en niet-rokers door, maar voer geen rookverbod in!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:43
Sciza
Avatar van Sciza
Sciza is offline
Whoeha!
Kan ik weer naar harte lust ademen

Superrrr!

Wie buiten niet kan roken, kan buiten gaan roken.

Onderbouw?
Mensen die roken afschuwelijk vinden, worden nu soms gedwongen mee te genieten van de rook van een roker voor je. Dat is oer- en oerslecht. Rokers moeten eens niet alleen aan hún verpeste longen denken, maar ook aan die van anderen.
Lekker buiten paffen dus.
__________________
- * - Deze sig is voor mijn allerliefste vriend - * -
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2002, 14:45
Sciza
Avatar van Sciza
Sciza is offline
Citaat:
Morse schreef:


Het kan nog veel "vreemder": In de VS komen er steeds
meer huurbazen die roken in je eigen flat/huis verbieden!!



groetjes
Morse
Je moest eens weten wat voor ademhalingsproblemen ik heb gekregen dankzij een rokende moeder.. Vanaf mijn eerste jaar begon ze, en daar heb ik dus 16 jaar ingezeten. Uitkomst? Longinfecties, versterking van chronische bronchitus... Afschuwelijk...
__________________
- * - Deze sig is voor mijn allerliefste vriend - * -
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:50
dystopia
dystopia is offline
Holy shit man! Niet mogen roken op het station en de trein dat is belachelijk! Compleet geschift. Hoeveel rookt een gemiddeld roker? Toch wel elk uur 1tje? Als ik naar Utrecht wil zit ik 2 uur in de trein. 2 uur zonder sigaret? Oh en als je overstapt en je komt bij een station dat niet overdekt is dus dat een luchtverversing is dan moet je eerst naar buiten lopen om daar een sigaret te roken met alle ik-mis-de-trein gevolgen en samenscholingsverboden van dien.

Krijg je nu naast de junks bij het station ook het groepje rokers

En dat McDonnalds apart wordt genoemd vind ik vreemd. Hoe zit het dan bij de pizzeria?

En niet op je werkplek kunnen roken is ook al zoiets. Wil je gaan eten in de kantine want het is pauze 4! uur geen sigaret. Mag je niet roken. Waarom dan niet? Moet je dan in dat half uurtje snel eten en roken? Moet je dan naar buiten gaan om te roken? Dat kan niet in elke werkomgeving hoor! Ja gezellig stel je werkt bij station Heerlen daar in het gebouw, ga je buiten gezellig tussen de spuitende junks je sigaret roken.

Ik vind het ietswat overdreven. Doe btw ook maar even wat aan junks dat vind ik veel lastiger...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 14:51
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Op deze datum wordt ook de sponsoring van (muziek-)evenementen door de industrie verboden
damn geen waterpop meer! dat werd groten deels gesponserd door samson kregen we van die bandjuhd
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 15:08
jensen
Avatar van jensen
jensen is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Holy shit man! Niet mogen roken op het station en de trein dat is belachelijk! Compleet geschift. Hoeveel rookt een gemiddeld roker? Toch wel elk uur 1tje? Als ik naar Utrecht wil zit ik 2 uur in de trein. 2 uur zonder sigaret? Oh en als je overstapt en je komt bij een station dat niet overdekt is dus dat een luchtverversing is dan moet je eerst naar buiten lopen om daar een sigaret te roken met alle ik-mis-de-trein gevolgen en samenscholingsverboden van dien.
Ik vind het niet zo vreemd dat roken in de trein wordt verboden, rokers kunnen zonder al te veel nadelen (behalve het niet roken dan) in niet-roken gaan zitten in de spits, terwijl de niet rokers niet zonder overlast in roken kunnen gaan zitten.

Waarom moeten niet-rokers altijd maar rekening houden met rokers, door te roken veroorzaak je overlast, door niet te roken doe je dit niet.
__________________
Joehoe?!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 15:27
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:


Weg met die auto's! Ik ben de benzinedampen meer dan zat.
Idd!
Is meteen het fileprobleem opgelost!

Ik vind die maatregelen wel goed. Ben ik eindelijk van dat irritante meeroken af!

Volgens mij was het roken in openbare gebouwen zowieso al verboden, behalve in de daarvoor bestemde ruimte(s).

En niet roken op de werkplek:
Wanneer je zo nodig wilt roken, doe je dat imo maar in de kantine of buiten, maar niet op de werkplek.

Niet roken in sportkantines:
Waarom sport je? Om je beter te voelen, om gezonder te worden... En dat zou je dan weer teniet doen met zo'n 'lekkere' sigaret.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 16:09
Verwijderd
ik ben het eens met dystopia.. dat er acties komen tegen roken, prima. maar nu lijkt het alsof ze het hele rokerswereldje willen uitdrijven.. en wat voor nut heeft het nou om roken in de trein te verbieden? om wiens gezondheid gaat het dan, als je sowieso alleen maar rookt in de rokerscoupe's en de mensen om je heen dus geen last van je hebben? ik zie niet hoe dat helpt..

argh
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 17:10
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
jensen schreef:


Ik vind het niet zo vreemd dat roken in de trein wordt verboden, rokers kunnen zonder al te veel nadelen (behalve het niet roken dan) in niet-roken gaan zitten in de spits, terwijl de niet rokers niet zonder overlast in roken kunnen gaan zitten.
Juist. Die overweging had ik ook genomen. De roker moet zich aanpassen aan de niet-roker. In de trein zorgt dat ook voor maximale bezetting van de coupes. Hoewel dan zeg ik: zorg voor volledige gelijkheid en schaf die 1ste en 2de klasse af. Dan heb je altijd een zo effectief mogelijke bezetting van de treincoupes.

De plaats waar je kunt roken in de IC is erg klein. Als ik in de IC zit is die plaats altijd vol bij de rokers coupe. Wat voor overlast is er dan voor de niet-roker? Die is er niet! Want de roker-coupes zijn bezet. Anders verander je het dat je in de spits niet mag roken. Dan ontmoedig je ook nog 'ns de drukte in de spits

Citaat:
Waarom moeten niet-rokers altijd maar rekening houden met rokers, door te roken veroorzaak je overlast, door niet te roken doe je dit niet.
Dat laatste betwijfel ik bij een roker die niet mag roken. Iemand die normaal gesproken rookt en dat niet kan, kan vervelend gaan doen. Ik word zelf hyperactief als ik lange tijd niet rook. Een ander word weer chagerijnig.

Een alcoholist die niet mag drinken. Een junk die niet mag spuiten. Die worden ook allemaal niet echt vrolijk als ze hun verslaving niet kunnen bewerkstelligen...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:42
DarkCat
DarkCat is offline
Ik ben net twee maanden gestopt met roken dus ik vind het nu handig.. maar verder vind ik het een beetje te ver doorgevoerd.. ik heb jaren gerookt dus kweet hoe kut het is wat ze nu invoeren.. tis klote als je nergens meer kan roken.. krijg je allemaal gefrustreerde en changrijnige mensen van.. beter is het om het op te splitsen..!
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 19:47
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Krijg je nu naast de junks bij het station ook het groepje rokers
Nee, wat de junks hebben hier tegenwoordig een gebruikersruimte
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2002, 22:59
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
> in bussen, trams, treinen, taxi's en metro's

Prima.

> in schouwburg en museum

Lijkt me logisch. Het is - als niet-roker - gewoon irritant om naast of achter iemand met sigaret / sigaar te zitten.

> in álle overheidsgebouwen

Lijkt me geen probleem...

> op álle werkplekken

Kan de baas dat niet zelf bepalen?

> in sportkantines

Lijkt me logisch.

> bij McDonald's
> in patatzaken.


Wat heeft de overheid daar over te zeggen?
Nou ja, niet dat het erg is... eten in een schone lucht is toch fijner.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 03:48
maar
Avatar van maar
maar is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Puik plan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2002, 08:17
Henkbeckham
Henkbeckham is offline
Hier ben ik echt blij mee
__________________
Werk hard voor je dromen en ze zullen uitkomen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 11:36
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Dat laatste betwijfel ik bij een roker die niet mag roken. Iemand die normaal gesproken rookt en dat niet kan, kan vervelend gaan doen. Ik word zelf hyperactief als ik lange tijd niet rook. Een ander word weer chagerijnig.

Mwah, die paar uur in de trein moet je wel zonder kunnen lijkt me...ander heb je nog altijd van die nicotinepleisters
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 13:13
humandoll
humandoll is offline
hellup, ik mag thuis niet roken!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.