Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 17:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Amnesty vreest dat Turkse voortgang stilvalt

Uitgegeven: 13 juni 2004 18:10

BRUSSEL - In de periode dat Turkije zich warmloopt voor de Europese Unie, zijn de mensenrechten er flink verbeterd. De voortgang kan echter stilvallen, zodra Turkije zeker is van toetreding. Hetzelfde gebeurde namelijk in Roemenië en Bulgarije, aldus directeur Dick Oosting van Amnesty International Europa in Brussel.

Die waarschuwing van Oosting komt kort voor de Turkse premier Erdogan woensdag op bezoek gaat bij premier Balkenende. De EU beslist in december, onder voorzitterschap van Nederland, of Turkije dusdanig is hervormd dat onderhandelingen over toetreding tot de EU kunnen beginnen.

Volgens Oosting zijn de mensenrechtenschendingen in Turkije geen incidenten, maar behoorlijk serieus. "Turkije heeft wel de beste bedoelingen'', benadrukt hij. "Maar de weg is nog lang. Je verandert in een paar weken niet wat decennia normaal was.'' Turkije past de doodstraf niet meer toe. Maar de politie martelt nog wel verdachten, rechtszaken verlopen niet geheel eerlijk, mensen worden gediscrimineerd, de vrijheid van meningsuiting en vergadering is te beperkt.

Aparte categorie

De grove systematische schendingen plaatsen Turkije in een 'aparte categorie' voor Amnesty. De situatie is er slechter dan in Kroatië en Roemenië, die ook in de wachtkamer zitten voor de Europese Unie. Oosting noemt Turkije in een rijtje met onder meer Congo, China en Rusland.

Amnesty wil zich niet uitspreken voor of tegen toetreding van Turkije. Dat is geen taak voor de mensenrechtenorganisatie, vindt Oosting. Als de EU in december besluit over toetreding van Turkije, wordt niet alleen gekeken naar de mensenrechten, maar ook naar de economische en politieke effecten van toetreding. Turkije heeft een bloeiende economie met zeventig miljoen inwoners en vormt een politieke brug naar het oosten.

"Een moeilijke afweging'', erkent Oosting. De Franse president Chirac wil Turkije nog even op afstand houden, onder meer wegens de discriminatie van de Koerdische minderheid. Anderen vrezen dat een langdurig uitstel de hervormingen in Turkije teniet zal doen.

Drukmiddel

Toch ziet Amnesty een blijvend drukmiddel voor betere mensenrechten in Turkije, ook na toetreding. Oosting kijkt daarvoor naar het verdrag van de Europese Unie. "Lees artikel zeven, dat in 2000 is ingevoegd: bij dreigende schendingen van de waarden van de mens, kan een land tijdelijk zijn stemrecht kwijtraken'', aldus Oosting. Dat artikel zou meer politieke aandacht kunnen krijgen. "Echt toepassen van dat artikel zal niet snel gebeuren, maar het kan een prima drukmiddel zijn. Niet alleen voor Turkije, maar voor alle Europese landen''.

Want ook in de huidige lidstaten gaat nog te veel fout, vindt Oosting. Het Amnesty-jaarverslag meldt schendingen in 21 van de 25 EU-landen, Nederland bleef daarbuiten. In januari meldde de organisatie nog politieoptreden in Duitsland, waarbij doden vielen. Spanje kreeg ook ernstige kritiek. ,,Europa moet zelf het goede voorbeeld geven als ze anderen geloofwaardig willen aanspreken op mensenrechten''.
http://nu.nl/news.jsp?n=339403&c=21
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 17:34
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het lijkt me logisch dat de EU bepaalde eisen stelt aan de mensenrechten en democratie. Net zoals een ander land kan Turkije dan op z'n vingers worden getikt. Maar er is nog een lange weg voordat Turkije toetreedt tot de EU (of het überhaupt gebeurt), in die tijd is veel te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 17:35
professor2
professor2 is offline
gewoon nog een flinke tijd laten wachten dat turkije is dat de conclusie ?

wel slecht trouwens dat de eu zelf niets kan doen om dat te verbeteren
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 17:38
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-06-2004 @ 18:35 :
gewoon nog een flinke tijd laten wachten dat turkije is dat de conclusie ?

wel slecht trouwens dat de eu zelf niets kan doen om dat te verbeteren
Dat is niet mijn conclusie, alleen ik constateer dat er nog veel weerstand is tegen de toetreding van Turkije tot de EU. Vervolgens denk ik dat het met die mensenrechten wel goed zal komen tegen de tijd dat Turkije tot de EU is toegetreden, dat zal volgens mij nog wel even duren.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 18:43
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
professor2 schreef op 13-06-2004 @ 18:35 :
wel slecht trouwens dat de eu zelf niets kan doen om dat te verbeteren
Er worden toch regels gesteld voor toetreding tot de EU? Turkije wil er graag bij, dan zullen ze aan de regels moeten voldoen. Heel simpel.
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 18:52
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
ik vind niet dat ze zouden moeten toetreden, niet om turkije tot laste te zijn, juist niet...
ze moeten daar hun seculairiteit opgeven om toe te mogen treden.
ze zijn bv discriminerend jegens gelovigen, wat ik geweldig vind (sorry voor de gelovigen hier, maar ik vind het beangstigend dat gelovigen ooit macht zouden kunnen krijgen, zoals bv nu hier of in de VS )...
die wetten daartegen moeten ze laten vallen, willen ze toetreden. dat vind ik een schande.

verder vind ik het wel gezeik dat ze niet zouden mogen toetreden. zoals ze al zelf hebben gezegt zou toetreding pas rond 2015 zijn, dan zijn er weer ruim 10 jaar voorbij en zal het nog weer beter zijn daar. het gaat niet om toetreding, het gaat om onderhandelingen tot toetreding.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 18:59
Sjied No Clue
Avatar van Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 13-06-2004 @ 19:52 :
(sorry voor de gelovigen hier, maar ik vind het beangstigend dat gelovigen ooit macht zouden kunnen krijgen, zoals bv nu hier of in de VS )...
Je zegt het zelf: gelovigen zijn dus aan de macht, leef je al in angst?


[edit] Aangezien deze heer de tweede in dit topic is kan ik het niet nalaten u juist te informeren: gezegd is met een d van deur. [/edit]
__________________
inaction is a weapon of mass destruction - faithless
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:08
Verwijderd
Als Turkije eenmaal lid is staat het land wat betreft de mensenrechtensituatie natuurlijk wel onder permanent toezicht van de hoge Europese organen. Als de mensenrechtensituatie daar dan slecht blijft of zelfs weer achteruit gaat, kan Turkije flinke Europese boetes of andere sancties tegemoet zien.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-06-2004 @ 21:08 :
Als Turkije eenmaal lid is staat het land wat betreft de mensenrechtensituatie natuurlijk wel onder permanent toezicht van de hoge Europese organen. Als de mensenrechtensituatie daar dan slecht blijft of zelfs weer achteruit gaat, kan Turkije flinke Europese boetes of andere sancties tegemoet zien.
Gebeurt dat met andere Europese landen zoals Spanje en Duitsland ook?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-06-2004 @ 21:17 :
Gebeurt dat met andere Europese landen zoals Spanje en Duitsland ook?
Soms.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 06:37
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 13-06-2004 @ 19:52 :
ik vind niet dat ze zouden moeten toetreden, niet om turkije tot laste te zijn, juist niet...
ze moeten daar hun seculairiteit opgeven om toe te mogen treden.
ze zijn bv discriminerend jegens gelovigen, wat ik geweldig vind (sorry voor de gelovigen hier, maar ik vind het beangstigend dat gelovigen ooit macht zouden kunnen krijgen, zoals bv nu hier of in de VS )...
die wetten daartegen moeten ze laten vallen, willen ze toetreden. dat vind ik een schande.

verder vind ik het wel gezeik dat ze niet zouden mogen toetreden. zoals ze al zelf hebben gezegt zou toetreding pas rond 2015 zijn, dan zijn er weer ruim 10 jaar voorbij en zal het nog weer beter zijn daar. het gaat niet om toetreding, het gaat om onderhandelingen tot toetreding.

in turkije worden gelovigen(meer dan 90%) gediscrimineerd door ZOGENAAMDE kamalisten. die "kemalisten" doen alles wat Ataturk niet zou doen, ze gebruiken hem. Ik wil niet dat Turkije EU binnengaat. ik wil liever dat alle Islamitische landen samenwerken. maar daar ben je bang voor he? En als je bang bent wil je dat de leger weer ingrijpt. En dan gaat Turkije weer 50 jaar terug en zijn jullie weer 50 jaar af van Turkije . Ooit zal er iets gedaan worden hieraan.
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 09:32
Verwijderd
Pfah, de dag dat alle islamitische landen in staat zijn om samen te werken is met Sint-Juttemis.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:44
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
tosyali schreef op 14-06-2004 @ 07:37 :
in turkije worden gelovigen(meer dan 90%) gediscrimineerd door ZOGENAAMDE kamalisten. die "kemalisten" doen alles wat Ataturk niet zou doen, ze gebruiken hem. Ik wil niet dat Turkije EU binnengaat. ik wil liever dat alle Islamitische landen samenwerken. maar daar ben je bang voor he? En als je bang bent wil je dat de leger weer ingrijpt. En dan gaat Turkije weer 50 jaar terug en zijn jullie weer 50 jaar af van Turkije . Ooit zal er iets gedaan worden hieraan.
Het is trouwens niet DE leger maar HET leger. EU hoort ook het lidwoord 'de' bij zich te dragen trouwens.

En ja, alle Islamitische landen samen ben ik bang voor.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:51
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
sorry, mijn grammatica is niet zo goed .

mag ik je vragen voor wat je bang bent? ze gaan je heus niet opeten(denken sommige mensen).
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:59
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het zou onetisch zijn Turkije neit toe te laten. NIet dat ze ervoor klaar zijn, maar op den duur gaat het toch wel gebeuren...terecht in mijn optiek.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 19:33
Muzzle
Avatar van Muzzle
Muzzle is offline
Citaat:
tosyali schreef op 14-06-2004 @ 17:51 :
sorry, mijn grammatica is niet zo goed .

mag ik je vragen voor wat je bang bent? ze gaan je heus niet opeten(denken sommige mensen).
Als ik heel eerlijk ben, vind ik Moslims best enge mensen. Over het algemeen genomen dan natuurlijk. Ik ken ook prima Moslims. Maar ik heb altijd het idee dat 80% ervan staat te juichen als er een westerling sterft.

Ik besef dat ik mij veel laat leiden door de media, dat geef ik ook direct toe, ik ben niet te dom om dat in te zien. Maar als ik zo rondkijk op mijn eigen school enz. zijn vooral die Moslim jongens behoorlijk fanatiek in hun geloof en ze behandelen westerlingen echt als minderwaardige mensen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:01
professor2
professor2 is offline
Citaat:
MarKel schreef op 14-06-2004 @ 17:59 :
Het zou onetisch zijn Turkije neit toe te laten. NIet dat ze ervoor klaar zijn, maar op den duur gaat het toch wel gebeuren...terecht in mijn optiek.

wat is dan de reden dat he on etheisch zou zijn ze niet toe te laten dat kan ik echt niet volgen

en dat het opden duur waarschijlijk gebeurt is geen argument om het dn nu maar te doen
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 20:56
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
Citaat:
Muzzle schreef op 14-06-2004 @ 20:33 :
Als ik heel eerlijk ben, vind ik Moslims best enge mensen. Over het algemeen genomen dan natuurlijk. Ik ken ook prima Moslims. Maar ik heb altijd het idee dat 80% ervan staat te juichen als er een westerling sterft.

Ik besef dat ik mij veel laat leiden door de media, dat geef ik ook direct toe, ik ben niet te dom om dat in te zien. Maar als ik zo rondkijk op mijn eigen school enz. zijn vooral die Moslim jongens behoorlijk fanatiek in hun geloof en ze behandelen westerlingen echt als minderwaardige mensen.
de media heeft er enorme invloed op, helaas . maar 80% is te veel. er zullen wel mensen zijn die juichen. ik zal niet juichen als een onschuldig men dood gaat. maar als ze bush of sharon door hun kop schieten zal ik wel een kleine(van binnen) feest vieren . trouwens, ik zie mensen zoals bin laden, saddam, khomeini enz. niet als moslims. mensen die in naam van God zichzelf opblazen zullen zelf moeten weten dat ze zo NOOIT de hemel binnengaan. Ik raad je aan meer over de Islam te lezen. Enge mensen kom je overal tegen . Bij mij op school heb ik nog nooit eigenlijk een fanatieke moslim jongen gezien, ik denk zelf dat ik de enige daarop(meer dan de helft is allochtoon) ben die mijn geloof en cultuur bestudeer .
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2004, 20:59
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 14-06-2004 @ 17:51 :
sorry, mijn grammatica is niet zo goed .

mag ik je vragen voor wat je bang bent? ze gaan je heus niet opeten(denken sommige mensen).
Het probleem zijn ook niet Turkije en de Turkse inwoners ervan die bij de EU komen, maar de fanatieke (en krankzinnige) extremistische moslims die een EU-lidmaatschap van Turkije zien als verraad jegens de islam, en vervolgens flink wat stennis gaan schoppen aan de nieuwe grenzen in het oosten.

Zelfs op dit forum heb ik al geluiden in die richting gehoord, het lijkt me geenszins denkbeeldig.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 22:35
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
ik ben geen extremist en zelf ben ik ook tegen Turkije in EU. ik wil liever Islam vereniging(wat zo te zien niet makkelijk zal komen )
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 22:42
Verwijderd
Kun je even kort uitleggen wat voor nut het zou hebben als er een soort Islamitische Unie zou komen van alle Islamitische landen?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 23:04
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
professor2 schreef op 14-06-2004 @ 21:01 :

wat is dan de reden dat he on etheisch zou zijn ze niet toe te laten dat kan ik echt niet volgen

en dat het opden duur waarschijlijk gebeurt is geen argument om het dn nu maar te doen
Als je decennia lang een land voorhoudt (uiteindelijk) lid te mogen worden, zeer nauwe samenwerking aangaat, steun verleent enz. enz. dan kun je het niet maken opeens te zeggen:"Ah, nee...doe toch maar niet."

Nee dat het gaat gebeuren -ooit- is zeker geen argument om het nu maar te doen: integendeel, juist een reden het extra zorgvuldig te doen. Hou er alleen rekening mee dát het gaat gebeuren. Volgende week, over 1 jaar, heck! misschien wel over 50 jaar. Maar het staat vast.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 05:51
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-06-2004 @ 23:42 :
Kun je even kort uitleggen wat voor nut het zou hebben als er een soort Islamitische Unie zou komen van alle Islamitische landen?
Amerika enz. zullen bang zijn. want als alle islamitische landen samen zijn zullen ze ook sterk zijn. daarom wilt niemand het, dus proberen ze van binnenuit het stuk te maken(pkk, bin laden, saddam enz.)
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 07:57
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
MarKel schreef op 14-06-2004 @ 17:59 :
Het zou onetisch zijn Turkije neit toe te laten. NIet dat ze ervoor klaar zijn, maar op den duur gaat het toch wel gebeuren...terecht in mijn optiek.
Wat is er precies onethisch aan Turkije niet toelaten?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 09:51
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 06:51 :
Amerika enz. zullen bang zijn. want als alle islamitische landen samen zijn zullen ze ook sterk zijn. daarom wilt niemand het, dus proberen ze van binnenuit het stuk te maken(pkk, bin laden, saddam enz.)
Eh, het grootste deel van de islamitische landen hadden een rothekel aan Saddam. En vice versa.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2004, 09:56
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 06:51 :
Amerika enz. zullen bang zijn. want als alle islamitische landen samen zijn zullen ze ook sterk zijn. daarom wilt niemand het, dus proberen ze van binnenuit het stuk te maken(pkk, bin laden, saddam enz.)
Ik vind 'Amerika enz. (wie zijn die enz.?) wordt bang' nou niet echt een goede basis om een verbond tussen staten te sluiten. Als de Arabische landen alleen bij elkaar gaan om Amerika bang te maken, zijn het inderdaad rare figuren.

Ik vind dit nogal klinken als 'ze zijn allemaal tegen ons dus moeten we samen gaan'. Beetje complot-doemdenk-theorie. Verder heeft het grootste gedeelte van de Arabische landen Amerika en Europa veel te hard nodig. Van alleen een goede moslim zijn kun je niet vreten, de handelsbetrekkingen met het westen zijn veel landen veel te waardevol.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 13:50
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
EU, Amerika, Israel, China. waarom mogen europese landen een verbond sluiten en islamitische niet???

ik zeg niet alleen arabische, want er zijn ook genoeg niet arabische(iran, indonesie, turkije, pakistan) moslim landen.

en als ze samenwerken zullen ze minder hulp van amerika nodig hebben.
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 14:31
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
Muzzle schreef op 14-06-2004 @ 20:33 :
Als ik heel eerlijk ben, vind ik Moslims best enge mensen. Over het algemeen genomen dan natuurlijk. Ik ken ook prima Moslims. Maar ik heb altijd het idee dat 80% ervan staat te juichen als er een westerling sterft.
ja...
"over het algemeen genomen natuurlijk "

... van mij mogen ze zulk soort mensen wel meteen opknopen
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 14:36
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
professor2 schreef op 14-06-2004 @ 21:01 :

wat is dan de reden dat he on etheisch zou zijn ze niet toe te laten dat kan ik echt niet volgen

en dat het opden duur waarschijlijk gebeurt is geen argument om het dn nu maar te doen
sjaak het gaat toch helemaal niet over toetreding NU...

het is zwaar onethisch om een land dat snelle vooruitgang boekt; van land vol gekken anno 1900 naar een land met nog enige achterstand op de westerlijke wereld enkel niet toe te laten omdat ze gedeeltelijk buiten de officiële grenzen van europa liggen en omdat ze islamitisch zijn.

FACE IT
er wonen miljoenen moslims in de EU, dus dat is geen reden om ze erbuiten te houden.
er is ook een volledig islamitisch land IN europa: albanië en in andere landen op bv de balkan maken ze groot deel uit van de bevolking (turken that is).
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 15:22
professor2
professor2 is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 15-06-2004 @ 15:36 :
sjaak het gaat toch helemaal niet over toetreding NU...

het is zwaar onethisch om een land dat snelle vooruitgang boekt; van land vol gekken anno 1900 naar een land met nog enige achterstand op de westerlijke wereld enkel niet toe te laten omdat ze gedeeltelijk buiten de officiële grenzen van europa liggen en omdat ze islamitisch zijn.

FACE IT
er wonen miljoenen moslims in de EU, dus dat is geen reden om ze erbuiten te houden.
er is ook een volledig islamitisch land IN europa: albanië en in andere landen op bv de balkan maken ze groot deel uit van de bevolking (turken that is).
dus china mag ook bijde eu omdat ze snel vooruitgang boeken

sorry hoor dat is totaal geen argument
ik zie neit in waarom het onethisch zounzijn ze buiten de eu te houden

edit ik heb het toch ook niet over moslims kerel
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 15:25
professor2
professor2 is offline
Citaat:
MarKel schreef op 15-06-2004 @ 00:04 :
Als je decennia lang een land voorhoudt (uiteindelijk) lid te mogen worden, zeer nauwe samenwerking aangaat, steun verleent enz. enz. dan kun je het niet maken opeens te zeggen:"Ah, nee...doe toch maar niet."

Nee dat het gaat gebeuren -ooit- is zeker geen argument om het nu maar te doen: integendeel, juist een reden het extra zorgvuldig te doen. Hou er alleen rekening mee dát het gaat gebeuren. Volgende week, over 1 jaar, heck! misschien wel over 50 jaar. Maar het staat vast.
je bloftes uiteindelijk niet nakomen is inderdaad niet netjes
maar er is ook weinig belooft nog
ik zelf ben tegen de toetreding van turkije in iedergeval voor de komende 10 /15 jaar
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 16:04
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 15-06-2004 @ 15:36 :
; van land vol gekken anno 1900
vertel eens
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:00
kutprinter
kutprinter is offline
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 06:51 :
Amerika enz. zullen bang zijn. want als alle islamitische landen samen zijn zullen ze ook sterk zijn. daarom wilt niemand het, dus proberen ze van binnenuit het stuk te maken(pkk, bin laden, saddam enz.)
Amerika zal hier zeker niet bang van worden, ze hebben liever een politieke eenheid voor zich die ze kunnen aanspreken, met een duidelijk leger waar goed tegen te vechten is,

dit hebben ze 10 keer liever dan meer verdeeltheid onrust en terrorisme in het midden oosten/andere islamitishe gebieden

tegen een leger wint de VS wel maar tegen terrorisme niet

een land of unie van landen kan amerika bedrijgen/sancties opleggen enz terroristen niet


Al zullen veel burgers denk ik misschien wel bang zijn voor een sterk islamitish samenwerkings verbond/unie
__________________
WAAROM moet je een half jaar lid zijn voor een naamwijzing????wdf its me... kutprinter
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:06
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 06:51 :
Amerika enz. zullen bang zijn. want als alle islamitische landen samen zijn zullen ze ook sterk zijn. daarom wilt niemand het, dus proberen ze van binnenuit het stuk te maken(pkk, bin laden, saddam enz.)
turkije vind het fijn om anaal genomen te worden door amerika...
net zoals dat ze het fijn vinden om anaal genomen te worden door israël...

turkije, de vs en israël zijn buddies...

so...
forgettahboutihh
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:16
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 15-06-2004 @ 18:06 :
turkije vind het fijn om anaal genomen te worden door amerika...
net zoals dat ze het fijn vinden om anaal genomen te worden door israël...

turkije, de vs en israël zijn buddies...

so...
forgettahboutihh
omfg
wat is jouw probleem?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 17:34
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 14:50 :
EU, Amerika, Israel, China. waarom mogen europese landen een verbond sluiten en islamitische niet???

ik zeg niet alleen arabische, want er zijn ook genoeg niet arabische(iran, indonesie, turkije, pakistan) moslim landen.

en als ze samenwerken zullen ze minder hulp van amerika nodig hebben.
Niemand zegt toch dat de moslimlanden geen verbond zouden mogen sluiten? Als ze dat willen doen, fine with me. Ik wijs er alleen op dat er onderling zoveel meningsverschillen bestaan dat het onwaarschijnlijk is dat ze ooit gaan samenwerken, dat zo'n samenwerking onmogelijk is omdat vrijwel alle moslimlanden bestuurskundig gezien nog in de middeleeuwen verblijven (geen moderne communicatie- en infrastructuur, bijvoorbeeld) en tenslotte dat zelfs de moslimlanden uiteindelijk liever eieren voor hun geld kiezen, als Amerika en het Westen dreigt de handelsbetrekkingen met dat moslimverbond op te zeggen als het van de grond zou komen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-06-2004, 20:40
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 15-06-2004 @ 18:06 :
turkije vind het fijn om anaal genomen te worden door amerika...
net zoals dat ze het fijn vinden om anaal genomen te worden door israël...

turkije, de vs en israël zijn buddies...

so...
forgettahboutihh
helaas heb je gelijk. ik had beter verw8 van erdogan maar hij stelt iedereen teleur .

Citaat:
Niemand zegt toch dat de moslimlanden geen verbond zouden mogen sluiten? Als ze dat willen doen, fine with me. Ik wijs er alleen op dat er onderling zoveel meningsverschillen bestaan dat het onwaarschijnlijk is dat ze ooit gaan samenwerken, dat zo'n samenwerking onmogelijk is omdat vrijwel alle moslimlanden bestuurskundig gezien nog in de middeleeuwen verblijven (geen moderne communicatie- en infrastructuur, bijvoorbeeld) en tenslotte dat zelfs de moslimlanden uiteindelijk liever eieren voor hun geld kiezen, als Amerika en het Westen dreigt de handelsbetrekkingen met dat moslimverbond op te zeggen als het van de grond zou komen.
ik weet ook dat het onmogelijk is zo`n verbond(helaas). omdat ze allemaal aan zichzelf denken(sjheiks zwemmen in olie)
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 20:55
professor2
professor2 is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 15-06-2004 @ 18:06 :
turkije vind het fijn om anaal genomen te worden door amerika...
net zoals dat ze het fijn vinden om anaal genomen te worden door israël...

turkije, de vs en israël zijn buddies...

so...
forgettahboutihh
volgens mij is zelfs bush nog een stuk minder simplitisch dan jij
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 21:52
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 21:40 :
[B]helaas heb je gelijk. ik had beter verw8 van erdogan maar hij stelt iedereen teleur .
jongen, dat heeft nix met erdogan te maken, hij is misschien nog wel degene die het minst in zijn kont genaait wil worden door israël en de vs...

sinds de koude oorlog zijn het allemaal bondgenoten...

wij ook trouwens...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 21:56
ConcordDawn
ConcordDawn is offline
zelfs de mossad, de turkse inlichtingendienst (rat dacht ik dat die heette zal ik wel fout hebben) en de cia zijn dikke vrienden...

edit:
de mossad is dus de israëlische inlichtendienst.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 22:38
Verwijderd
De CIA is een criminele organisatie.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 23:15
tosyali
Avatar van tosyali
tosyali is offline
Citaat:
ConcordDawn schreef op 15-06-2004 @ 22:56 :
zelfs de mossad, de turkse inlichtingendienst (rat dacht ik dat die heette zal ik wel fout hebben) en de cia zijn dikke vrienden...

edit:
de mossad is dus de israëlische inlichtendienst.
MIT(MILLI ISTIHBARAT TESKILATI)
maar dat geloof ik niet.
__________________
"God is enough for us, and He is the best disposer of affairs."
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 23:30
Verwijderd
Citaat:
tosyali schreef op 15-06-2004 @ 21:40 :
ik weet ook dat het onmogelijk is zo`n verbond(helaas). omdat ze allemaal aan zichzelf denken(sjheiks zwemmen in olie)
Ook van de bevolking moet je het niet hebben. Kijk maar naar de grote steden en al de mondaine badplaatsen in islamitische landen. Die gaan echt niet hun inkomsten uit toerisme op het spel zetten voor een sterk islamitisch verbond.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 11:43
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
professor2 schreef op 15-06-2004 @ 16:25 :
je bloftes uiteindelijk niet nakomen is inderdaad niet netjes
maar er is ook weinig belooft nog
Ahem: in de jaren zestig is verklaard dat Turkije "een Europees land" was (duh) en "zeker" lid mag worden. Als dat geen belofte is, dan weet ik het niet meer.
Valse hoop geven door uitstellen, hulp geven, maar toch niet toelaten is onacceptabel. En maar geen onderhandelingsgesprekken aangaan, das ronduit schandalig. Turkije werkt zich een beroerte om aan het Aquis Communitair te voldoen. Ze zijn niet klaar, zeker, maar als dat moment er komt, moet het mogen.
Overigens heeft het EU-lidmaatschap een voordeel: diverse organisaties kunnen 'monitoren' hoe het met Turkije gaat en aankloppen bij de Commissie als het fout gaat.
De macht van het leger is een probleem, er zijn diverse 'adviesorganen' die veel te veel invloed uitoefenen op de besluitvorming, niet onder democratische controle staan enz.
Het leger is een probleem.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.