![]() |
||
Omdat xineof jaren geleden ooit zei:
Citaat:
Heb je toevallig een Haiku gemaakt, heb je zin om Haiku's te lezen, of wil je meer informatie over Haiku's dan kan je in dit topic terecht. Om te beginnen: Wat is een Haiku? Volgens het alwetende, oeroude maar zeer handige 'alles over dichten'-topic: De haiku (vaak als haikoe geschreven) is soms ook de bovenstrofe van de tanka. Alleen gelden voor een goede haiku meer regels. De vorm van de haiku: 3 regels verdeeld in 5-7-5 lettergrepen. Het gaat altijd om een natuurobservatie waarbij moet worden meegegeven dat die observatie puur moet zijn, dus zonder dat de dichter zichzelf of zijn eigen waarden daarin mee geeft. Het gaat om de wereld. Niet om hoe de dichter die beleeft. Daarnaast bevat de haiku volgens de japanse regels altijd een kigo (een seizoenwoord). In japan zijn dat 5 seizoenen omdat daar nieuwjaar en nieuwjaarsochtend als aparte seizoenen word gezien. Seizoenwoorden kunnen bloesem zijn (voor lente), sneeuw (voor winter) enz. Feit is wel dat men rekening zal moeten houden met het land van herkomst vande haiku. Soms herkennen we een seizoenwoord niet omdat bij een bepaald dier zich alleen daar laat zien (in de lente bijvoorbeeld). De Nederlandse haiku wijkt regelmatig van al deze strakke regels. Als de vorm klopt en het gaat over de natuur is het al snel een haiku. Behalve Haiku's bestaan er ook Senryu's. Een senryu wordt wel als volgt beschreven: Senryu is de wat meer relativerende en vaak humoristische vorm van Haiku-schrijven. Net als bij Haiku is - het moment- wat de dichter(es) als belangrijk heeft ervaren, in een penseelstreek gevangen. Wil je nog meer weten over Haiku's kan je op o.a. deze sites kijken: http://home.tiscali.nl/~wr2777/Kwaad-Haiku.htm http://www.zenonderdedom.nl/pages/haiku.htm Ik ben benieuwd!
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Haiku's zijn moeilijk, niet echt m'n stijl maar ben curieus wat andere mensen hier gaan plaatsen. Ok en misschien als ik eens tijd teveel heb zal ik er ook eentje proberen te maken ![]()
||
Citaat:
![]() Maar ehm dat valt nog best tegen om te schrijven ![]()
||
Citaat:
Droge humor ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
In een haiku horen toch geen hoofdletters? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Ads door Google |
![]() |
||
Citaat:
this hicow has too many silly bulls ha ha ha ha ha ha summer
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik schreef ooit: bloed vloeit in de nacht de grond doordrenkt met diep zwart geen mens houdt zijn kracht groen goud binnenin ontknopt zijn vele wezens bloeit in zomers licht kleur der zonneschijn mengt zich op een mooi palet laat mij waardig zijn Nu vind ik alleen die laatste nog enigzins goed. Het probleem met haiku's is vaak dat het gebral is (vooral die tweede van mij is een giller). Nieuwe poging: leer haar dat ze leeft bloedend bloesem doden tot wittend levenslicht
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
@vidaaa: xineofalisme hihi ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Beloofd.
||
Citaat:
p.s. Kom op, dan is het geen haiku (geen seizoen en wél menselijke observatie), maar je moet niet zo pietje precies willen doen. Net als gedichten die het rijmschema niet helemaal serieus nemen vaak beter/leuker/interessanter zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Jee, en dat heb ik in 2 seconden onder de douche bedacht... |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics. Dingaantouwtje | 7 | 05-04-2010 00:26 | |
De Kantine |
Kwoots van forumers Miekje* | 34 | 19-07-2009 14:44 | |
Verhalen & Gedichten |
links, stijltypen, enz. kortom: alles over gedichten. (2) Verwijderd | 20 | 02-11-2004 19:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Het grote maak een Haiku topic Mazzie | 12 | 03-07-2004 00:16 | |
Verhalen & Gedichten |
links, stijltypen, enz. kortom: alles over gedichten. ekki | 18 | 26-06-2002 15:37 |