Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2007, 09:38
Knots
Knots is offline
Hebben er meer mensen last van dat het erg lang duurt voor er brieven van de IB komen? Volgens internet krijg ik nog 4 brieven, gedateerd tussen 20 en 25 juli, maar ik heb nog niks ontvangen .
Ben al ruim een maand bezig mn overbrugging uitwonend te krijgen, en ik word t wel een beetje zat nu...
Advertentie
Oud 06-08-2007, 22:27
Verwijderd
wanneer krijg je je ov?
Oud 06-08-2007, 22:40
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
QP schreef op 06-08-2007 @ 23:27 :
wanneer krijg je je ov?
Heb je al een afhaalbericht gehad? Daar staat op wanneer je m af kunt halen.


Ook lekker, ik wil een anderhalfjarige master gaan doen maar die staat bij de IBG bekend als een éénjarige master, waardoor ik dus minder lang stufi zou krijgen
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 08-08-2007, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 06-08-2007 @ 23:40 :
Heb je al een afhaalbericht gehad? Daar staat op wanneer je m af kunt halen.


nee. Moet je dan ook een foto meenemen trouwens? en dan zo'n foto van voor zonder lachen ed?
Oud 08-08-2007, 20:12
Verwijderd
Citaat:
QP schreef op 08-08-2007 @ 21:04 :
nee. Moet je dan ook een foto meenemen trouwens? en dan zo'n foto van voor zonder lachen ed?
Staat als het goed is allemaal op het afhaalbericht.

Je moet een foto inleveren (vaak twee ivm de OV-chipkaart die er aan gaat komen). Volgens mij hoeft het geen officiële te zijn...ik heb er iig een 'schoolfoto' (van mijn stage van vorig jaar) opzitten.
Oud 08-08-2007, 20:15
Verwijderd
Citaat:
QP schreef op 08-08-2007 @ 21:04 :
nee. Moet je dan ook een foto meenemen trouwens? en dan zo'n foto van voor zonder lachen ed?
Ik geloof dat ze iedere pasfoto accepteren, ik had die van mijn zelf gemaakt (want dan kan ik het net zo vaak doen tot ik tevreden ben ) en dat was geen probleem. Hoewel ik wel vaak zie staan bij 't postkantoor dat het een recente foto moet zijn, dus je moet er wel op lijken, maar ook daar letten ze volgens mij niet echt op, zolang je maar geen 3 bent op de foto
Oud 09-08-2007, 17:43
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik las net in een mooi foldertje van de IBG:

Hebt u uw opleiding nog niet beeindigd, maar is al wel uw recht op studiefinanciering vervallen? U moet dan aan ons doorgeven dat uw studie nog niet is beeindigd.

Wanneer vervalt je recht op stufi? Is dat na 7 jaar, als je ook niet meer mag lenen en geen recht meer hebt op OV, of al na 4 jaar (in de meeste gevallen), wanneer je recht op basisbeurs en aanvullende beurs vervalt?
Oud 09-08-2007, 18:28
Verwijderd
als je in februari stopt met je opleiding en je in september weer iets anders gaat doen krijg je toch gewoon een ov? want op de ibg site staat bij mij "Geen recht vanaf februari tot december"
Oud 09-08-2007, 18:35
rusch
rusch is offline
ik heb een vraagje.

ik begin in september (laat ik de introductie even buiten beschouwing) aan een nieuwe opleiding. ik heb in januari mijn vorige opleiding afgerond met een diploma, en heb toen mijn ov ingeleverd.
echter heb ik nogsteeds geen afhaalbericht ontvangen, weet iemand wanneer ik die kan ontvangen? of had ik die al moeten hebben?

bedank alvast!
Oud 09-08-2007, 22:26
PV
PV is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 09-08-2007 @ 18:43 :
Ik las net in een mooi foldertje van de IBG:

Hebt u uw opleiding nog niet beeindigd, maar is al wel uw recht op studiefinanciering vervallen? U moet dan aan ons doorgeven dat uw studie nog niet is beeindigd.

Wanneer vervalt je recht op stufi? Is dat na 7 jaar, als je ook niet meer mag lenen en geen recht meer hebt op OV, of al na 4 jaar (in de meeste gevallen), wanneer je recht op basisbeurs en aanvullende beurs vervalt?
iig niet na 4 jaar, ik studeer nu 6 jaar en heb behalve voor het 1e jaar niets door hoeven geven aan IBG.
Oud 11-08-2007, 12:19
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik weet niet of de vraag al heel vaak is gesteld, dus als dat zo is, sorry.

Ik wordt op 26 augustus uitgeschreven bij mijn opleiding, heb ik dan nog gewoon recht op de betaling van 24 augustus?

Ik dacht van wel,
maar mijn ouders van niet.
Dus toen begon ik zelf ook te twijfelen.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 11-08-2007, 12:32
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Droomvlucht schreef op 11-08-2007 @ 13:19 :
Ik weet niet of de vraag al heel vaak is gesteld, dus als dat zo is, sorry.

Ik wordt op 26 augustus uitgeschreven bij mijn opleiding, heb ik dan nog gewoon recht op de betaling van 24 augustus?

Ik dacht van wel,
maar mijn ouders van niet.
Dus toen begon ik zelf ook te twijfelen.
Vraag
Mijn onderwijsinstelling gaat me uitschrijven. Wanneer stopt mijn studiefinanciering?


Antwoord
Vraag bij je onderwijsinstelling na wanneer je wordt uitgeschreven en geef deze datum via Mijn IB-Groep aan ons door. Wij zullen dan je studiefinanciering per die datum stopzetten.

Ga je niet verder studeren? Let op: Je moet je OV-studentenkaart inleveren uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je kunt de kaart inleveren op het postkantoor en op ieder servicekantoor van de IB-Groep.


Volgens mij kijken ze naar wat op het eerste van de maand het geval is. En als je dit bericht hierboven zo leest zetten ze de stufi ook pas stop op de dag dat je uitgeschreven wordt....
Oud 11-08-2007, 20:35
Verwijderd
Ik heb een half jaar studievertraging opgelopen door een niet gehaalde stage.
Komend half jaar woon ik zeker thuis. Het half jaar daarna kan het zijn dat ik op kamers moet gaan wonen en ik zou dán liever (uitwonende)stufi ontvangen dan nu thuiswonende stufi.

Is het mogelijk om stufi voor komend half jaar stop te zetten, omdat ik het half jaar erna waarschijnlijk het geld méér nodig heb? En is dit slim? Zo ja, hoe kan ik het dan doen?
Oud 11-08-2007, 22:17
PV
PV is offline
Citaat:
kattenkop schreef op 11-08-2007 @ 21:35 :
Ik heb een half jaar studievertraging opgelopen door een niet gehaalde stage.
Komend half jaar woon ik zeker thuis. Het half jaar daarna kan het zijn dat ik op kamers moet gaan wonen en ik zou dán liever (uitwonende)stufi ontvangen dan nu thuiswonende stufi.

Is het mogelijk om stufi voor komend half jaar stop te zetten, omdat ik het half jaar erna waarschijnlijk het geld méér nodig heb? En is dit slim? Zo ja, hoe kan ik het dan doen?
Ja dat kan. Je kunt via mijn IB groep online je studiefinanciering stopzetten.
Het weer aanvragen had ik op zo'n kantoor gedaan, misschien kan het ook wel via internet of via de post maar ik kon het niet makkelijk vinden en via een kantoor weet je ook zeker dat het goed gaat. Maar stopzetten is mij al 2 keer prima gelukt via internet
En of het slim is kun je zelf het beste bepalen natuurlijk. Als jij het komende half jaar kunt overbruggen zonder stufi, dan zou ik het zeker doen. Op die manier kun je aan het eind van je stufi weer een half jaar extra stufi krijgen.
Oud 16-08-2007, 22:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 08-08-2007 @ 21:15 :
Ik geloof dat ze iedere pasfoto accepteren, ik had die van mijn zelf gemaakt (want dan kan ik het net zo vaak doen tot ik tevreden ben ) en dat was geen probleem. Hoewel ik wel vaak zie staan bij 't postkantoor dat het een recente foto moet zijn, dus je moet er wel op lijken, maar ook daar letten ze volgens mij niet echt op, zolang je maar geen 3 bent op de foto
Ik heb tot vorig jaar een foto van rond m'n 12e gehad op m'n OV. In m'n paspoort heb ik die zelfs tot vorig jaar gehad

@Briseïs: dat doen ze bij ons ook bij de masters. Ze zijn praktisch onhaalbaar in 1 jaar, maar staan toch te boek als 1 jarige master. Omdat ze anders niet genoeg subsidie krijgen..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-08-2007, 02:18
Verwijderd
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 04-08-2007 @ 01:25 :
Ik ben op 't moment bezig om met een Colloquium Doctum binnen te komen op de Universiteit. Ik heb me wel aangemeld bij de IB, maar nog niet voor de studie zelf, omdat dat pas kan als ik de uitslag van m'n examens heb (eind augustus). Met de studiecoordinator heb ik al afgesproken dat ik me tot 1 oktober mag inschrijven, maarrr hoe zit het dan met m'n stufi/OV?
Ik nl nog niks gehoord over een OV kaart, kan je die pas aanvragen als je officieel bij de opleiding staat ingeschreven?
Ik weet wel dat m'n ouders al zo'n brief hebben binnen gehad waarin hun ouderlijke bijdrage is berekend, dus die informatie heeft de IB.
Krijg ik dan gewoon m'n stufi vanaf het moment dat ik sta ingeschreven, of moet ik nog meer regelen?
Ik quote dit even zodat het ook op deze pagina staat, omdat je nog geen antwoord hebt gehad

Ik denk overigens dat je pas recht hebt op stufi/OV wanneer je daadwerkelijk studeert, dus dat zal wel vanaf oktober zijn. Maar voor zo ver ik weet hoef je die niet apart aan te vragen, althans, het aanvragen van stufi heb je als het goed is al gedaan toen je je aanmeldde bij de IBG en OV hoort daar dan ook bij.

Je kan het voor de zekerheid nog even aankaarten bij de IBG, kan gewoon via e-mail. Die staat ergens bij de FAQ. Ik kreeg in elk geval wel binnen een paar dagen een duidelijk antwoord, dus ik ben er wel over te spreken
Oud 17-08-2007, 07:31
Crimson
Crimson is offline
Heeft iedereen al een OV brief thuis gehad? Want een vriendin van me die thuis woont heeft hem al, maar ik heb hier niks, maar ik woon hier al ruim een maand en heb mijn nieuwe adres doorgegeven en een bevestiging gehad.
En aan mijn ouders kan ik het niet vragen, want die zijn op vakantie.
Ik hoop dat dat stomme IBG een keer meewerkt, anders moet ik dus helemaal naar mn oude woonplaats om mijn OV op te halen..
Oud 17-08-2007, 08:00
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 17-08-2007 @ 08:31 :
Heeft iedereen al een OV brief thuis gehad? Want een vriendin van me die thuis woont heeft hem al, maar ik heb hier niks, maar ik woon hier al ruim een maand en heb mijn nieuwe adres doorgegeven en een bevestiging gehad.
En aan mijn ouders kan ik het niet vragen, want die zijn op vakantie.
Ik hoop dat dat stomme IBG een keer meewerkt, anders moet ik dus helemaal naar mn oude woonplaats om mijn OV op te halen..
ik heb geen brief maar op mijnibgroep staat alles volgens mij...
Oud 17-08-2007, 10:52
Knots
Knots is offline
Ik heb brief gehad .
Brief kwam op mijn 'postadres', ophalen moet in de buurt van mijn 'woonadres'.
Oud 17-08-2007, 20:07
Verwijderd
Ik heb geen brief maar het staat op mijnIBGroep inderdaad. Internet <3

Klopt het trouwens dat je OV geldig is van september tot december? Bij mij staat nu dus het volgende, bij bijzonderheden: 'Geen recht vanaf januari tot augustus'. Het lijkt me dat het dus gaat over dat je in 2008 een nieuwe OV-kaart moet krijgen, en niet over dat ik geen recht heb op een OV na december?

Oja, en ik vind het stom dat hij pas vanaf september geldig is terwijl de introductieweek eind augustus begint. Maar goed, de introductieweken zullen vast niet gelijk lopen en die zijn ook niet verplicht dus mja. Toch jammer.
Oud 17-08-2007, 20:29
Verwijderd
Ja gewoon dat hij dus pas vanaf september dit jaar geldt en niet nu al vanaf augustus, en in januari 2008 haal je gewoon een nieuwe.
Oud 17-08-2007, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 17-08-2007 @ 21:07 :
Ik heb geen brief maar het staat op mijnIBGroep inderdaad. Internet <3

Klopt het trouwens dat je OV geldig is van september tot december? Bij mij staat nu dus het volgende, bij bijzonderheden: 'Geen recht vanaf januari tot augustus'. Het lijkt me dat het dus gaat over dat je in 2008 een nieuwe OV-kaart moet krijgen, en niet over dat ik geen recht heb op een OV na december?

Oja, en ik vind het stom dat hij pas vanaf september geldig is terwijl de introductieweek eind augustus begint. Maar goed, de introductieweken zullen vast niet gelijk lopen en die zijn ook niet verplicht dus mja. Toch jammer.
dat geen recht slaat op januari/augustus dit jaar...
Oud 17-08-2007, 21:30
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 17-08-2007 @ 22:10 :
dat geen recht slaat op januari/augustus dit jaar...
Ahh, wacht, natuurlijk. Ok, dankjewel
Oud 18-08-2007, 04:18
Crimson
Crimson is offline
hmm hoe log je in op mijn ibgroep? want heb alleen een correspondentie nummer enzo..
Oud 18-08-2007, 07:55
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Crimson schreef op 18-08-2007 @ 05:18 :
hmm hoe log je in op mijn ibgroep? want heb alleen een correspondentie nummer enzo..
Met een DigiD.
Oud 18-08-2007, 09:39
Verwijderd
wanneer hebben jullie die brief gehad dan? want ik heb nog nix gehad namelijk
Oud 18-08-2007, 10:49
Verwijderd
Citaat:
QP schreef op 18-08-2007 @ 10:39 :
wanneer hebben jullie die brief gehad dan? want ik heb nog nix gehad namelijk
Niet iedereen krijgt die brief tegelijk he, is ook afhankelijk van wanneer je je hebt aangemeld enzo. Volgens mij heeft een groot deel het eind deze week gehad, dus dan zal de rest in de loop van volgende week wel binnen komen. Als je je er druk over maakt kan je op Mijn IB groep kijken, daar staat bij bijna iedereen al wanneer je hem kan ophalen.
Oud 18-08-2007, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 18-08-2007 @ 05:18 :
hmm hoe log je in op mijn ibgroep? want heb alleen een correspondentie nummer enzo..
Daar moet je inderdaad een DigID voor hebben. Die kun je gewoon aanvragen via de IBG en dan krijg je een per brief zooi codes toegestuurd waarmee je je account bevestigt ofzo.

En daarna kan je dus bij allemaal overheidsinstanties inloggen en daar shit over jezelf doorgeven of wijzigen of lezen. Bij de IBG is dat heel handig, want dan hoef je niet te klooien met formulieren aanvragen of uitprinten en invullen en opsturen en hopen dat 't allemaal aankomt, in plaats daarvan druk je daar gewoon op wat knopjes en klaar. Maar je kan je daarmee ook in- en uitschrijven bij gemeentes als je verhuist, bijvoorbeeld.
Oud 18-08-2007, 16:38
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 18-08-2007 @ 17:35 :
Daar moet je inderdaad een DigID voor hebben. Die kun je gewoon aanvragen via de IBG en dan krijg je een per brief zooi codes toegestuurd waarmee je je account bevestigt ofzo.

En daarna kan je dus bij allemaal overheidsinstanties inloggen en daar shit over jezelf doorgeven of wijzigen of lezen. Bij de IBG is dat heel handig, want dan hoef je niet te klooien met formulieren aanvragen of uitprinten en invullen en opsturen en hopen dat 't allemaal aankomt, in plaats daarvan druk je daar gewoon op wat knopjes en klaar. Maar je kan je daarmee ook in- en uitschrijven bij gemeentes als je verhuist, bijvoorbeeld.
Nee, als je op die knopjes drukt is het nog niet klaar De IBG is ontzettend bang dat je je nog bedenkt en dus kun je nog tot vrijdagavond wijzigingen aanbrengen in je wijziging. Na het weekend is het pas echt verwerkt.
Oud 18-08-2007, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 18-08-2007 @ 17:38 :
Nee, als je op die knopjes drukt is het nog niet klaar De IBG is ontzettend bang dat je je nog bedenkt en dus kun je nog tot vrijdagavond wijzigingen aanbrengen in je wijziging. Na het weekend is het pas echt verwerkt.
Ok, maar als je zeker bent van je wijziging dan is het na 't indrukken van de knopjes wel klaar, qua moeite die je er in stopt. Ik vind dat echt toffer dan een formulier aanvragen/opzoeken(/eventueel uitprinten), invullen, correspondentienummers etc opzoeken voor het invullen, op de post doen en dan wachten tot je een keer een bevestiging krijgt van dat je wijziging is doorgekomen.
Oud 19-08-2007, 21:18
Verwijderd
brief gelukkig binnen.
Oud 20-08-2007, 01:46
thabug
thabug is offline
Ik heb een vraag over aanvullende beurs.

Ik ben nu uitwonend bij een maat van me die ik gewoon pay om te kunnen verblijven ... en nu ga ik met een vriend samen wonen maar ik moet aanvullende beurs krijgen en die heeft me moeder aangevraagd aleen ik heb geen contact meer met me vader en ik laat me uitschrijven bij een vriend van der.

Klopt het als hij een koop huis heeft en ik laat me uitschrijven bij hem ni de zelfde gemeent en ik ga met diegene naar stadsdeel kantoor om het te laten tekenen.

Dat ik dan me aanvullende beurs krijg ?


Zodat ik dan geld kan sparen voor me kamer.
Oud 20-08-2007, 06:29
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 02:46 :
Ik heb een vraag over aanvullende beurs.

Ik ben nu uitwonend bij een maat van me die ik gewoon pay om te kunnen verblijven ... en nu ga ik met een vriend samen wonen maar ik moet aanvullende beurs krijgen en die heeft me moeder aangevraagd aleen ik heb geen contact meer met me vader en ik laat me uitschrijven bij een vriend van der.

Klopt het als hij een koop huis heeft en ik laat me uitschrijven bij hem ni de zelfde gemeent en ik ga met diegene naar stadsdeel kantoor om het te laten tekenen.

Dat ik dan me aanvullende beurs krijg ?


Zodat ik dan geld kan sparen voor me kamer.
euh ik snap eerlijk gezegt geen snars van je post. Kan je iets duidelijker zijn over je situatie ????
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 20-08-2007, 08:35
Verwijderd
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 02:46 :
Ik heb een vraag over aanvullende beurs.

Ik ben nu uitwonend bij een maat van me die ik gewoon pay om te kunnen verblijven ... en nu ga ik met een vriend samen wonen maar ik moet aanvullende beurs krijgen en die heeft me moeder aangevraagd aleen ik heb geen contact meer met me vader en ik laat me uitschrijven bij een vriend van der.

Klopt het als hij een koop huis heeft en ik laat me uitschrijven bij hem ni de zelfde gemeent en ik ga met diegene naar stadsdeel kantoor om het te laten tekenen.

Dat ik dan me aanvullende beurs krijg ?


Zodat ik dan geld kan sparen voor me kamer.
Aanvullende beurs heeft niets te maken met het wel of niet hebben van een koophuis en uitschrijven enzo. Het heeft te maken met het inkomen van je ouders. Dus je hebt niets te zoeken in het stadsdeel kantoor lijkt me.
Oud 20-08-2007, 09:06
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 02:46 :
Ik heb een vraag over aanvullende beurs.

Ik ben nu uitwonend bij een maat van me die ik gewoon pay om te kunnen verblijven ... en nu ga ik met een vriend samen wonen maar ik moet aanvullende beurs krijgen en die heeft me moeder aangevraagd aleen ik heb geen contact meer met me vader en ik laat me uitschrijven bij een vriend van der.

Klopt het als hij een koop huis heeft en ik laat me uitschrijven bij hem ni de zelfde gemeent en ik ga met diegene naar stadsdeel kantoor om het te laten tekenen.

Dat ik dan me aanvullende beurs krijg ?


Zodat ik dan geld kan sparen voor me kamer.
De hoogte van de aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Als je geen contact meer hebt met een van je ouders kan je de IBG vragen het inkomen van die ouder buiten beschouwing te laten. Je moet dan alleen wel HEEL goede bewijzen hebben dat je al een aantal jaren geen contact meer hebt.

De hoogte van de aanvullende beurs heeft ook helemaal niets te maken met of je uitwonend bent of niet. Het verschil zit 'm dan in of je basisbeurs inwonend of basisbeurs uitwonend krijgt. Die aanvullende beurs blijft gewoon hetzelfde, of je nou in- of uitwonend bent.

Je hebt in ieder geval wel recht op studiefinanciering voor uitwonenden, want het enige wat ze dan controleren is of je nog op hetzelfde adres ingeschreven staat als je ouders. Dat is bij jou dus niet het geval.

De IBG kan het niet schelen waar je je contract tekent, als je er maar een hebt om te bewijzen dat je uitwonend bent. Het stadsdeelkantoor geeft niet aan ze door dat jij uitwonend bent, als je dat bedoelt. Dat moet je zelf even aan ze doorgeven. Op bepaalde momenten houden ze dan steekproeven bij mensen met een uitwonendenbeurs en kan het zijn dat je moet bewijzen dat je uitwonend bent. Dan heb je dat contract wel nodig.
Oud 20-08-2007, 10:44
thabug
thabug is offline
Dus als ik nu bij een kennis zouw in trekken betekend het dat ik wel uitwonened ben ookal betaal ik diegene geen huur of what ever ?.
Oud 20-08-2007, 11:39
Verwijderd
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 11:44 :
Dus als ik nu bij een kennis zouw in trekken betekend het dat ik wel uitwonened ben ookal betaal ik diegene geen huur of what ever ?.
Ja, je moet alleen op een ander adres dan dat van je moeder/vader ingeschreven staan bij de gemeente.
Oud 20-08-2007, 11:42
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-08-2007 @ 12:39 :
Ja, je moet alleen op een ander adres dan dat van je moeder/vader ingeschreven staan bij de gemeente.
Dat is de voorwaarde voor uitwonend zijn ja. Alleen als hij geen huur betaalt, kan hij niet BEWIJZEN dat ie uitwonend is, dus als de IBG dat gaat controleren heeft ie een probleem.
Oud 20-08-2007, 21:36
thabug
thabug is offline
Eh beste peeps

Die persoon zegt tegen mij dat ik niet bij hem uitgeschreven kan staan omdat hij dan in een andere belasting groep valt ... hij had het over 52 ipv 32.

Dus ik kan daar dan niet blijven tenzei het bullshit is wat hij lulled.

Wat ik wil weten is of het kan dat je zomaar bij een willekeurige kan gaan intrekken en dan hem op een of andere manier huur betaalt en dat hij daar niet gekort op word.

Want hij had het over dat mijn studie financiering een inkomen voor hem dan is
Oud 20-08-2007, 22:04
Verwijderd
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 22:36 :
Eh beste peeps

Die persoon zegt tegen mij dat ik niet bij hem uitgeschreven kan staan omdat hij dan in een andere belasting groep valt ... hij had het over 52 ipv 32.

Dus ik kan daar dan niet blijven tenzei het bullshit is wat hij lulled.

Wat ik wil weten is of het kan dat je zomaar bij een willekeurige kan gaan intrekken en dan hem op een of andere manier huur betaalt en dat hij daar niet gekort op word.

Want hij had het over dat mijn studie financiering een inkomen voor hem dan is
Stufi is geen inkomen, maar samenwonen (wat je dan in feite doet) kan wel fiscale gevolgen hebben. Als hij het niet wil dat jij je inschrijft bij hem, heb jij pech.
Oud 20-08-2007, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 20-08-2007 @ 12:42 :
Dat is de voorwaarde voor uitwonend zijn ja. Alleen als hij geen huur betaalt, kan hij niet BEWIJZEN dat ie uitwonend is, dus als de IBG dat gaat controleren heeft ie een probleem.
Je hoeft geen huur te betalen om uitwonend te zijn voor de IBG, als je bij je oma inwoont op haar zolderkamertje, gratis en voor niets, dan is dat uitwonend óók voor de IBG. Je hoeft dus niet te bewijzen dat je huur betaalt of een huurcontract hebt. Je adres bij de gemeente moet enkel overeenkomen met dat van de IBG, dan is het goed. Verder heb ik geen idee hoe ze het controleren, misschien kijken ze nog of je wel echt op dat adres woont, maar ik heb geen idee hoe ze dat zouden kunnen doen. Huur betalen is géén vereiste voor uitwonende stufi.
Oud 20-08-2007, 22:06
thabug
thabug is offline
Joh slimbo maar waar kan ik die fiscale gevolgen vinden want ik ken wel iemand maar die zit niet bij de gemeente waar ik nu zit.
Oud 20-08-2007, 22:07
Verwijderd
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 23:06 :
Joh slimbo maar waar kan ik die fiscale gevolgen vinden want ik ken wel iemand maar die zit niet bij de gemeente waar ik nu zit.
Die fiscale gevolgen zijn compleet afhankelijk van inkomen etc, dat is niet zo maar te vinden. Misschien kan je eens een aangifte programma'tje invullen, zonder het daadwerkelijk op te sturen natuurlijk, dan zie je de gevolgen.

En gemeentebelastingen stijgen aanzienlijk als je met z'n tweeën op één adres woont. Alleenstaanden betalen 1 eenheid voor rioolrecht bijvoorbeeld, maar met z'n tweeën betaal je 3 eenheden. Dat is flink wat meer. Dat moet je even opzoeken op de site van de gemeente. Het betreft in ieder geval het rioolrecht, maar vast ook de afvalheffingen (of hoe dat ook mag heten).
Oud 20-08-2007, 22:24
thabug
thabug is offline
Mmmm

Maar wrom kunnen andere kiddow's dan wel zo makkelijk bij een ander ingeschreven staan zonder dat daar belasting bij komt kijken of een andere regel.

En dat stuffi ze gewoon volle bedrag geeft ?

Wat ik wil weten is hoe kan je dit doen op welke manier kan je dus stuffi vol krijgen zonder dat je op de plaats woont
Oud 20-08-2007, 22:29
Verwijderd
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 23:24 :
Mmmm

Maar wrom kunnen andere kiddow's dan wel zo makkelijk bij een ander ingeschreven staan zonder dat daar belasting bij komt kijken of een andere regel.

En dat stuffi ze gewoon volle bedrag geeft ?

Wat ik wil weten is hoe kan je dit doen op welke manier kan je dus stuffi vol krijgen zonder dat je op de plaats woont
Bedenk je wel dat je geen recht hebt op het bedrag, aangezien je niet van plan bent daadwerkelijk uitwonend te gaan zijn...
Oud 20-08-2007, 22:54
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
thabug schreef op 20-08-2007 @ 23:24 :
Mmmm

Maar wrom kunnen andere kiddow's dan wel zo makkelijk bij een ander ingeschreven staan zonder dat daar belasting bij komt kijken of een andere regel.

En dat stuffi ze gewoon volle bedrag geeft ?

Wat ik wil weten is hoe kan je dit doen op welke manier kan je dus stuffi vol krijgen zonder dat je op de plaats woont
Die 'kiddow's' kunnen dat ook niet zo makkelijk hoor, die schrijven zich gewoon in op een bepaald adres van een bekende, maar die liegen dan ook de belasting gewoon voor. Ik geloof nooit een keer dat ze ook echt aan de gemeente doorgegeven hebben dat ze daar ook daadwerkelijk wonen, anders krijgen die 'kiddow's' óók geheid gezeik met de belastingdienst en de gemeente.

Ik adviseer je ook om maar gewoon eerlijk te zijn, want ze komen er toch wel achter als je de boel voorliegt, en dan mag je alles netjes terug gaan betalen.
Oud 20-08-2007, 22:55
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-08-2007 @ 23:06 :
Je hoeft geen huur te betalen om uitwonend te zijn voor de IBG, als je bij je oma inwoont op haar zolderkamertje, gratis en voor niets, dan is dat uitwonend óók voor de IBG. Je hoeft dus niet te bewijzen dat je huur betaalt of een huurcontract hebt. Je adres bij de gemeente moet enkel overeenkomen met dat van de IBG, dan is het goed. Verder heb ik geen idee hoe ze het controleren, misschien kijken ze nog of je wel echt op dat adres woont, maar ik heb geen idee hoe ze dat zouden kunnen doen. Huur betalen is géén vereiste voor uitwonende stufi.
Hmm, ik dacht dat dat wel moest, aangezien ze er in principe vanuit gaan dat je met dat geld dan de huur voor je kamertje moet betalen....
Oud 20-08-2007, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Nonaj schreef op 20-08-2007 @ 23:55 :
Hmm, ik dacht dat dat wel moest, aangezien ze er in principe vanuit gaan dat je met dat geld dan de huur voor je kamertje moet betalen....
Je mag met dat geld doen wat je wil, je hoeft er geen huur van te betalen.

Hier staat hoe ze het controleren (dat doen ze alleen wanneer het adres dat jij op hebt gegeven niet overeenkomt met het adres bij de gemeente): Klik!
Dan zijn er dus drie dingen die je kan laten zien als bewijs, contract, bewijs van betaling of het bewijs dat je ouders niet woonden op 't adres waar jij woonde.

Maar als je je gewoon bij de gemeente inschrijft bij een adres anders dan die van je ouders, en het adres dat je aan de IBG doorgeeft is hetzelfde, dan krijg je gewoon uitwonende stufi en zal er niemand over piepen (ze controleren ook bij de belastingdienst en verzekeringsbank op te kijken of je daar ook hetzelfde adres hebt doorgegeven).
Oud 21-08-2007, 08:00
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-08-2007 @ 00:03 :
Je mag met dat geld doen wat je wil, je hoeft er geen huur van te betalen.

Hier staat hoe ze het controleren (dat doen ze alleen wanneer het adres dat jij op hebt gegeven niet overeenkomt met het adres bij de gemeente): Klik!
Dan zijn er dus drie dingen die je kan laten zien als bewijs, contract, bewijs van betaling of het bewijs dat je ouders niet woonden op 't adres waar jij woonde.

Maar als je je gewoon bij de gemeente inschrijft bij een adres anders dan die van je ouders, en het adres dat je aan de IBG doorgeeft is hetzelfde, dan krijg je gewoon uitwonende stufi en zal er niemand over piepen (ze controleren ook bij de belastingdienst en verzekeringsbank op te kijken of je daar ook hetzelfde adres hebt doorgegeven).
De gemeente geeft het toch door aan de belastingdienst e.d.? (ik heb het zelf niet doorgegeven maar de bel. dienst weet mijn nieuwe adres wel)
Oud 21-08-2007, 08:44
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Idd. ik was gister nog bij het gemeentehuis en die zeiden dat ze het doorgaven aan de belasting. de Ib- krijgt het dan te horen via de belasting geloof ik, of de gemeente. Either way
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #3
Adore
500 14-12-2008 19:26
Studeren HELP!- Stoppen met de opleiding??
Ici-Paris_#
8 11-01-2008 13:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.