Oud 09-11-2003, 15:22
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ongeveer een maand geleden heb ik 2 cavias gekocht, twee vrouwtjes wel te verstaan.
Nou was er eentje wel heel erg schuw, maar ik heb daar niet zo'n aandacht aan besteed, aan die schuwheid.

Tja, en vandaag, ben ik erachter gekomen waarom ze zo schuw was, er huppelt namelijk een babycaviatje door mijn kooi heen!
Blijkbaar was ze dus zwanger toen ik haar kreeg!

Nu is mijn vraag: Moet ik nu iets "speciaals" doen.. ander voer, extra vitaminen, het andere vrouwtje (want het zijn echt 2 vrouwtjes) apart houden?


Owjah.. en dan nog iets... het is er maar 1tje.. worden dat er nog meer? Ik bedoel dus of er nog meer geboren gaan worden of dat het bij eentje blijft

Love,

Laura
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers

Laatst gewijzigd op 09-11-2003 om 15:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2003, 15:29
Freestyler*
Freestyler* is offline
is de baby soms een mannetje..
dan kun je er nog een paar verwachten
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 15:31
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Als ze niet gaan vechten, kunnen ze makkelijk bij elkaar blijven zitten. Het moedertje zal wel wat schuw zijn tegenover de ander, maar dat is iedere moeder tegenover haar kind

Als je ziet dat het niet gaat, gelijk uit elkaar halen.
Ook kan het jong heel zwak zijn, omdat de moeder nog jong is. Normaal mogen cavia's pas na 9 maanden jongen geloof ik.
Zorg wel dat je het hok eerst even goed schoonmaakt. Dat bloed en zo is niet goed voor ze verder.
Misschien kun je ook nog zorgen voor een hutje waar ze onder kunnen zitten ter bescherming.

Verder is het het beste als je ze gewoon hun natuurlijke gang laat gaan. Niet te veel oppakken en vooral met rust laten, zodat het moedertje haar eigen manier kan vinden om voor het kleintje te zorgen.
De moedercavia moet je ook tijdelijk geen groen geven, omdat het kleintje het nog niet mag de eerste weken. Daarom is het verstandig om de moeder bij te voeren met zo'n knabbelstengel of vitamines druppels in het water.

Zorg verder voor voldoende stro (niet hooi, want dat vreten ze op) zodat de moeder een soort van 'nestje'kan maken.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 15:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet zelf niet veel af van bevallingen bij cavia's maar misschien is het goed om in de bibliotheek of in de boekhandel op zoek te gaan naar een boekje over cavia's. vaak staat daar wel wat in over wat je moet doen bij jongen. Ik heb zelf een boekje over muizen en ratten en daar staat bijvoorbeeld ook een heel stuk in.

Het is wel heel belangrijk dat je zorgt dat de moeder genoeg (kalkrijk) voedsel krijgt omdat ze borstvoeding geeft en dus niet alleen voedsel voor zichzelf nodig heeft. Je kan ook altijd informatie vragen bij het asiel, de dierenarts of de dierenwinkel (al weet ik niet of ze er daar zo veel van af weten). Misschien ken je wel iemand die al langer cavia's heeft en er veel van af weet.

Succes iig!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 14:29
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Je hoeft niets speciaals te doen, alleen de moeder zeker de 1e week niet op tillen. Het bekken is uitergerekt en moet weer terug naar ooorspronkelijke staat.

Verder is een jonkie heel normaal als het het eerste nest is van de cavia. Na een paar nesten gehad te hebben kan het zelfs oplopen tot acht.

En je moet inderdaad tijdig het jong, als het een mannetje is, weghalen bij de moeder. Ze beginnen al met elkaar te dekken wanneer het maar kan.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:39
faan
Avatar van faan
faan is offline
Vitamine C moet je bij het voer geven.. vraag dierenwinkel. Met 4 weken zou ik de kleine van de moeder scheiden, die heeft genoeg melk gehad. En ook rond na die 4 weken kan dat kleintje voorplanten.. als het een vrouwtje zou zijn (vraag dierenwinkel) dan kun je die gewoon bij de moeder houden tot int oneinde..
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:39
faan
Avatar van faan
faan is offline
Vitamine C moet je bij het voer geven -> altijd bij een cavia
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.