Oud 12-06-2002, 10:36
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Ik heb een half-broertje (9 jaar) en twee half-zusjes (7 jaar en 5 jaar). Volgens mij hebben mijn broertje en het zusje van 5 iets tegen het andere zusje. Het kan ook gewoon aan de leeftijd liggen, maar ik vind t niet echt gezond...

voorbeelden:

Broertje wou de pen van zusje lenen. Zij was ermee bezig, dus dat mocht niet. Hij vond dat niet zo leuk, dus rukte hij 'm uit haar hand. Zij pakt de pen natuurlijk weer af. Hij werd boos op haar en pakte haar hand (met pen) en kraste er keihard mee in zijn eigen gezicht en gaf haar de schuld...

Op een verjaardag van zusje had ze o.a. een knuffel gekregen. Het jongere zusje pakte 'm stiekem af. Ze ging ermee naar de wc, en gaf 'm terug, nadat ze erop had geplast...
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2002, 13:36
Roosa
Avatar van Roosa
Roosa is offline
Ieuw dat is toch echt niet normaal.. Zeggen je ouders daar niets van dan?
K vind het echt erg raar, ik zou het niet eens durven.
Zijn ze misschien jalours ofzo op dat jongere zusje omdat ze maar aandacht krijgt of iets..? tis echt raar
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 13:40
seann
seann is offline
ik denk dat ze gewoon een plaatsje moeten veroveren. En in mijn ogen is ruzie maken juist goed. Want je leert er van, kinderen die veel ruzie maken kunnen namelijk veel hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 14:35
PiNoW
Avatar van PiNoW
PiNoW is offline
mm, zulk soort dingen had ik vroeger ook wel met mijn zus, alleen iets minder extreem denk ik..

vb
ze heeft wel eens haren uit mijn hoofd getrokken, toen ik dat tegen mijn moeder zei toen zei mijn zus 'nee ze zat hier aan tafel en heeft zelf haar haren uit haar hoofd getrokken..'
vb.
ik had ruzie met mijn zus en opeens schreeuwt ze keihard 'AUW!!' trerwijl ik niks deed, en toen zei ze tegen mijn moeder dat ik haar geslagen had, terwijl dat niet zo was

bij allebei de voorbeelden was ik ongeveer 6 of 7 en mijn zus 10 ofzow..

mijn moeder gelooft mijn zus eerder als mij, das wel stom, maar kdenk dat t gewoon aan de leeftijd ligt, gaat vanzelf wel over.
__________________
RIELEKST!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 09:37
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
Roosa schreef:
Ieuw dat is toch echt niet normaal.. Zeggen je ouders daar niets van dan?
K vind het echt erg raar, ik zou het niet eens durven.
Zijn ze misschien jalours ofzo op dat jongere zusje omdat ze maar aandacht krijgt of iets..? tis echt raar
Het jongste zusje is een verwend nest (vind ik dan). Zij krijgt vaak alle aandacht van haar moeder. Ik vind haar echt een oppervlakkig kind. Als je normaal tegen haar doet negeert ze je, maar als je haar een paar keer veel aandacht geeft, hangt ze één keer de hele tijd aan je nek en dan houdt het op...
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:


Het jongste zusje is een verwend nest (vind ik dan). Zij krijgt vaak alle aandacht van haar moeder. Ik vind haar echt een oppervlakkig kind. Als je normaal tegen haar doet negeert ze je, maar als je haar een paar keer veel aandacht geeft, hangt ze één keer de hele tijd aan je nek en dan houdt het op...
Ze is 5...hoe kun je dan al zeggen dat iemand oppervlakkig is...?
Jongste kinderen worden vaak verwend door hun ouders. Jonge kinderen zijn erg aanhankelijk en bovendien egocentrisch, wat inhoudt dat ze zich niet in een ander kunnen verplaatsen, ze kunnen dingne alleen vanuit zichzelf bekijken. En ik denk dat het hem daar gedeeltelijk in zit. Verder zal de strijd om een plekje te veroveren, om aandacht te krijgen en jaloezie idd ook een rol spelen. Maar het is wel iets om op te letten.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 09:59
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Ze is 5...hoe kun je dan al zeggen dat iemand oppervlakkig is...?
Jongste kinderen worden vaak verwend door hun ouders. Jonge kinderen zijn erg aanhankelijk en bovendien egocentrisch, wat inhoudt dat ze zich niet in een ander kunnen verplaatsen, ze kunnen dingne alleen vanuit zichzelf bekijken. En ik denk dat het hem daar gedeeltelijk in zit. Verder zal de strijd om een plekje te veroveren, om aandacht te krijgen en jaloezie idd ook een rol spelen. Maar het is wel iets om op te letten.
Ik ben t jongste kind van mijn moeder, maar mijn broer is het lievelingetje van mijn moeder...

Kun je dan t gedrag van mijn broertje verklaren?
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding

Laatst gewijzigd op 13-06-2002 om 10:02.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:

Ik ben t jongste kind van mijn moeder, maar mijn broer is het lievelingetje van mijn moeder...
Daarom zei ik ook 'vaak'.

Citaat:
Kun je dan t gedrag van mijn broertje verklaren?
Broertje van 9 bedoel je? Ik denk dat hij aandacht wil, je zegt immers zelf dat de jongste verwend wordt. Dat zal hij ook wel door hebben. Misschien dat die van 7 ook meer aandacht krijgt dan hij, misschien alleen voor zijn gevoel. Hij wil ook aandacht, is het niet positief, dan is het maar negatief (hij probeert positieve aandacht te krijgen en zijn zusje in negatief daglicht te stellen; zij heeft hem gekrabt). Naja, zo kun je eigenlijk alles terug draaien op dat ze alle drie aandacht willen en daar dus voor moeten vechten (denken zij).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:16
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Broertje van 9 bedoel je? Ik denk dat hij aandacht wil, je zegt immers zelf dat de jongste verwend wordt. Dat zal hij ook wel door hebben. Misschien dat die van 7 ook meer aandacht krijgt dan hij, misschien alleen voor zijn gevoel. Hij wil ook aandacht, is het niet positief, dan is het maar negatief (hij probeert positieve aandacht te krijgen en zijn zusje in negatief daglicht te stellen; zij heeft hem gekrabt). Naja, zo kun je eigenlijk alles terug draaien op dat ze alle drie aandacht willen en daar dus voor moeten vechten (denken zij).
Hij duwde haar ook een keer op haar buik en ging op haar rug springen tot ze moest kotsen...
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:
Hij duwde haar ook een keer op haar buik en ging op haar rug springen tot ze moest kotsen...
Lekker jochie... Maar ik denk toch dat hij (denkt dat hij?) aandacht te kort krijgt...dat gevoel zal hij hebben. En dat zijn zusjes meer aandacht krijgen. Dus is hij jaloers. Maar ik ben ook geen psycholoog ofzo...ik denk alleen dat het iets in die richting zou kunnen zijn. Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. Probeer er anders eens met je (stief-)vader/(stief-)moeder over te praten.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:32
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Lekker jochie... Maar ik denk toch dat hij (denkt dat hij?) aandacht te kort krijgt...dat gevoel zal hij hebben. En dat zijn zusjes meer aandacht krijgen. Dus is hij jaloers. Maar ik ben ook geen psycholoog ofzo...ik denk alleen dat het iets in die richting zou kunnen zijn. Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. Probeer er anders eens met je (stief-)vader/(stief-)moeder over te praten.
Maar zij is juist degene die de minste aandacht krijgt...
Vroeger konden ze niet uit elkaar gekregen worden. Als de een ergens heen ging, MOEST de ander mee. Anders gingen ze allebei niet...
Ik weet het niet zeker hoor, maar kan het ook zijn dat het komt doordat er een derde bij gekomen is?
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:
Maar zij is juist degene die de minste aandacht krijgt...
Vroeger konden ze niet uit elkaar gekregen worden. Als de een ergens heen ging, MOEST de ander mee. Anders gingen ze allebei niet...
Ik weet het niet zeker hoor, maar kan het ook zijn dat het komt doordat er een derde bij gekomen is?
Speelt vaak wel mee, die eist dan alle aandacht op die de andere twee eerst kregen, dit zorgt soms voor flinke jaloezie, zeker als kinderen nog jong zijn.

En zij kan wel de minste aandacht krijgen, maar weet dat broertje dat? Het gaat om wat hij voelt en het kan heel goed dat hij het anders voelt. Maar dat weet ik natuurlijk ook niet.

Misschien weten je/hun ouders er iets op. Die zijn er tenslotte dagelijks bij. Praat er eens met ze over.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:
Hij duwde haar ook een keer op haar buik en ging op haar rug springen tot ze moest kotsen...
Het zijn zeker tolerante ouders .. die hun kinderen kosten wat het kost uit principe nooit corrigeren?

Als ik zoiets bij mijn zusje had gedaan vroeger (ik zou het niet durven), kon ik ervan uitgaan dat mijn pa me zodanig ervan langs had gegeven dat ik minstens een week niet meer kon zitten

Waar zijn de ouders als zoiets gebeurt?

Tsja, wat betreft het aandachtstekort. Ik heb mijn twijfels erbij, de leeftijden liggen niet zover uitelkaar namelijk. Je hebt het wel vaak bij broers en zussen als het verschil groter is .. dus als een jongetje van 5 ineens een zusje erbij krijgt dat alle aandacht opeist. Bij een leeftijdsverschil van 2 jaar lijkt me dat sterk.

Wat betreft dit, trouwens een klein verhaaltje: 2 jaar geleden waren we op zoek naar een nieuwe hond en gingen we bij diverse fokkers langs. Bij 1 Witte-herder fokker, die de jonge diertjes thuis had, kon je direct bewonderen hoe een aandachtstekort werkt. De kleine puppies namen alle aandacht weg van hun zoontje, van een jaar of 6. Alles draaide om die diertjes en je kon direct zien hoe het kind steeds weer naar die welpen ging en ermee klooide, wanneer 'moeder' er even niet was. Hij trok aan hun staartjes tot ze krijsten en ging zelfs op eentje zitten .. daarmee was voor ons ook gelijk duidelijk dat we daar geen hond kopen; die honden zijn nl. later gestoord wat kleine kinderen betreft.

Ben wel benieuwd trouwens .. wanneer zal de moeder het inzien? Volgens mij is het namelijk een kwestie van tijd voordat junior iets gewelddadiger wordt .. en dan zal hij gecorrigeerd worden door de herder-teef

Oh, en dan zal het weer die 'valse' hond zijn geweest natuurlijk :/

Na ja, ik ga offtopic In ieder geval snap ik de nalatigheid van de ouders niet.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:50
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
******** schreef:

Waar zijn de ouders als zoiets gebeurt?
Ze waren op het werk... Ze hadden een oppas/au pair-achtig iets. Ze was er niet bij toen het gebeude, ze waren buiten aan t "spelen" en zij was binnen. Zij wist er ook niets van. Hij dreeg haar dat hij haar zou slaan als ze het vertelde aan een van de volwassenen...
Hij zit nu op judo....
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:53
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Tsja, wat betreft het aandachtstekort. Ik heb mijn twijfels erbij, de leeftijden liggen niet zover uitelkaar namelijk. Je hebt het wel vaak bij broers en zussen als het verschil groter is .. dus als een jongetje van 5 ineens een zusje erbij krijgt dat alle aandacht opeist. Bij een leeftijdsverschil van 2 jaar lijkt me dat sterk.
Ook bij 1 jaar leeftijdsverschil kan dat best. En dat jongentje was al 4 toen de jongste kwam, dat heeft ie dan heel goed door. En iemand van 2 ook. De aandacht gaat in eens naar de baby, bewust of onbewust, dat is niet tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ook bij 1 jaar leeftijdsverschil kan dat best. En dat jongentje was al 4 toen de jongste kwam, dat heeft ie dan heel goed door. En iemand van 2 ook. De aandacht gaat in eens naar de baby, bewust of onbewust, dat is niet tegen te gaan.
Mwah, het is wel zo dus de jongen van 9 en het zusje van 5, iets hebben tegen dat andere zusje van 7.

Dus in principe moeten we kijken naar het probleem tussen de jongen van 9 en het zusje van 7. Het andere zusje van 5 neemt waarschijnlijk alleen het gedrag van de 'sterkere' over, het loopt zo mee met die jongen door ook het zusje te treiteren, vermoed ik.

Des te minder begrijp ik echter van het feit dat de problemen er nu pas zijn, sinds de 3e erbij gekomen is :/
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:
Ze waren op het werk... Ze hadden een oppas/au pair-achtig iets. Ze was er niet bij toen het gebeude, ze waren buiten aan t "spelen" en zij was binnen. Zij wist er ook niets van. Hij dreeg haar dat hij haar zou slaan als ze het vertelde aan een van de volwassenen...
Hij zit nu op judo....
Dan nog, bepaalde dingen kun je toch niet verhinderen?

Ik had vroeger ook vaak ruzie met mijn zusje .. was namelijk best bezitterig wat mijn spullen aanging en reageerde daardoor soms wat te hard / geirriteerd. Direct gevolg: zusje huilt. Indirect gevolg: vader komt vroeg of laat opdagen en maakt duidelijk dat dit niet gewenst is Indirect-indirect gevolg: zusje moet ophouden met huilen, koste wat het kost.

Maar ja, bij mij uitte zich dat dan weer anders; meestal sloeg mijn gedrag dan helemaal om, in die zin dat ik ineens heel lief werd en haar troostte .. uit angst dat ik er weer van langs krijg

Soms was het echter niet te verhinderen en moest ik de gevolgen maar onder ogen zien.

En juist hier klopt het beeld van niet meer met dat van jou; die jongen speelt zelf de baas, er is geen autoritaire persoon in de buurt waar hij respect voor heeft en die hem duidelijk maakt dat hij verkeerd bezig is. Dus zal hij steeds vaker toeslaan en brutaler worden waarschijnlijk..
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:11
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
En juist hier klopt het beeld van niet meer met dat van jou; die jongen speelt zelf de baas, er is geen autoritaire persoon in de buurt waar hij respect voor heeft en die hem duidelijk maakt dat hij verkeerd bezig is. Dus zal hij steeds vaker toeslaan en brutaler worden waarschijnlijk..
Het maar de kop in drukken kan ook heel averechts werken (zei Leonie, die net haar tentamen psychologie waarschijnlijk niet gehaald heeft, maar goed...). Ik kan hier een heel lul verhaal op gaan schrijven wat ik van de week allemaal geleerd heb...maar dat wordt erg veel...en ik moet astronomie/natuuronderwijs nog leren... En d'r schieten nu allemaal dingen door m'n hoofd: gehechtheid (affectieve band tussen kind en primaire verzorger) is die goed?; modelleren (immitatie naar ouder persoon), heeft ie een 'model'? enz. enz. enz. Zo kan ik nog wel ff door zeiken, maar daar heeft niemand iets aan (behalve ik, misschien haal ik dan die eventuele herkansing ). Ik denk dat het 'gewoon' een concurrentie strijd is en dat Sinqi het er eens met zijn/haar ouders over moet hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-06-2002, 11:13
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
Ik had vroeger ook vaak ruzie met mijn zusje .. was namelijk best bezitterig wat mijn spullen aanging en reageerde daardoor soms wat te hard / geirriteerd. Direct gevolg: zusje huilt. Indirect gevolg: vader komt vroeg of laat opdagen en maakt duidelijk dat dit niet gewenst is Indirect-indirect gevolg: zusje moet ophouden met huilen, koste wat het kost.
lijkt op mijn zusje van 5, alles wat ze in handen krijgt claimt ze

Citaat:
Maar ja, bij mij uitte zich dat dan weer anders; meestal sloeg mijn gedrag dan helemaal om, in die zin dat ik ineens heel lief werd en haar troostte .. uit angst dat ik er weer van langs krijg
hij trekt zich er meestal niet echt veel aan

Citaat:
En juist hier klopt het beeld van niet meer met dat van jou; die jongen speelt zelf de baas, er is geen autoritaire persoon in de buurt waar hij respect voor heeft en die hem duidelijk maakt dat hij verkeerd bezig is. Dus zal hij steeds vaker toeslaan en brutaler worden waarschijnlijk..
in de tijd toen zusje van vijf baby/peuter was, was het het ergst...
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:

lijkt op mijn zusje van 5, alles wat ze in handen krijgt claimt ze
Overlevingsprincipe? Ze moet wel...die andere zijn ouder en dus sterker. Het schijnt dat de jongste vaak het beste van zich af kan bijten en voor zichzelf kan zorgen ed. Gevolg van dit soort dingen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:20
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Overlevingsprincipe? Ze moet wel...die andere zijn ouder en dus sterker. Het schijnt dat de jongste vaak het beste van zich af kan bijten en voor zichzelf kan zorgen ed. Gevolg van dit soort dingen, denk ik.
Ik denk t, ze is snel jaloers op mensen die dingen hebben die ze niet heeft. Dus gaat ze vaak "slijmen" bij haar moeder om het toch te krijgen...
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Het maar de kop in drukken kan ook heel averechts werken (zei Leonie, die net haar tentamen psychologie waarschijnlijk niet gehaald heeft, maar goed...).


Het werkte ook niet zo goed hoor .. ten eerste was mijn zusje zo slim om er gebruik van te maken ("oh ik krijg mijn zin niet, dan maar huilen" .. :/ ) .. ten tweede werd ik zelf steeds apathischer tegen mijn zusje, naarmate ze ouder werd. Oftewel: we spraken elkaar een hele tijd amper.

Citaat:
*van alles, speelt idd mee* ... Zo kan ik nog wel ff door zeiken, maar daar heeft niemand iets aan (behalve ik, misschien haal ik dan die eventuele herkansing ).
Nou, sterkte met je eventuele herkansing

Citaat:
Ik denk dat het 'gewoon' een concurrentie strijd is en dat Sinqi het er eens met zijn/haar ouders over moet hebben.
Het zou kunnen .. eigenlijk kun je zoiets pas zien als je die kinderen een tijd lang bestudeert. Voornamelijk wanneer een ruzie begint .. en dan zijn de vragen: waarover? wat is het persoonlijke belang van elk kind op dat moment? wanneer reageert het afwijkend? etc, etc, etc..

Maar goed, ga jij maar leren voor astronomie/natuuronderwijs en ik ga maar ff verder met het objectgeorienteerd programmeren in C++ .. waarvoor ik maandag alweer examen heb
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Sinqi schreef:
in de tijd toen zusje van vijf baby/peuter was, was het het ergst...
Hmm, hij reageerde het aandachtstekort (veroorzaakt door de baby) af op het andere zusje? :/

Zo lijkt het haast..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Is er iets mis met mij?
Suzie090
25 15-01-2013 13:38
Psychologie moeite met praten
bramxp
4 12-05-2009 14:01
Liefde & Relatie De Markt van Relatiehulp: wat is er mis met ons?
Southtown
18 31-05-2007 16:28
Psychologie wat is er mis met mij?
JaneDoe86
5 23-01-2005 18:24
Lichaam & Gezondheid Iets mis met mijn tepels?
anja
7 09-10-2002 22:40
Psychologie Obsessie met mooi zijn
Horror Kitty
9 17-06-2002 11:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.