Oud 21-06-2019, 23:17
Thomml
Thomml is offline
Ik hoop hier antwoorden te krijgen over wat verwarring verwante het staatsexamen:

Wat is de minimum leeftijd? Ik neem aan 18 toch?

Dit is misschien vanzelfsprekend, maar ik neem aan dat om bijv. het VWO examen te mogen doen dat je eerst een HAVO diploma moet hebben, toch? Of mag je het dan gewoon alsnog doen? Geven soms alleen scholen zelf erom dat je eerst het niveau ervoor hebt gedaan, en maakt het de overheid niets uit? Stel nu dat ik ontzettend zelfverzekerd ben in mijn vaardigheden, en ik zou graag proberen een niveau over te slaan, is dat dan mogelijk via het staatsexamen?

Alle sites over het staatsexamen verwijzen je iedere keer door naar duo.nl maar daar staat vreemd genoeg niets vermeld over hoe & wanneer je in aanmerking komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2019, 23:24
Verwijderd
De voorwaarde voor het staatsexamen is dat je geen gewoon examen kan afleggen. Omdat je bijvoorbeeld niet meer op de middelbare school terecht kan.

Je mag niet zomaar examens doen, je moet een bijbehorende opleiding gevolgd hebben, zoals VAVO: https://duo.nl/particulier/vakkenpak...aatsexamen.jsp
Met citaat reageren
Oud 21-06-2019, 23:25
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
De voorwaarde voor het staatsexamen is dat je geen gewoon examen kan afleggen. Omdat je bijvoorbeeld niet meer op de middelbare school terecht kan.

Je mag niet zomaar examens doen, je moet een bijbehorende opleiding gevolgd hebben, zoals VAVO: https://duo.nl/particulier/vakkenpak...aatsexamen.jsp
Of je doet speciaal onderwijs en daarnaast is er geen minimumleeftijd.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2019, 23:30
Verwijderd
Dat zei ik ook niet, dat er een minimumleeftijd was. Maar in de praktijk is het vaak wel 18+ geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2019, 19:47
Euritmie
Euritmie is offline
Citaat:

Je mag niet zomaar examens doen, je moet een bijbehorende opleiding gevolgd hebben, zoals VAVO: https://duo.nl/particulier/vakkenpak...aatsexamen.jsp
Ik ben toen ik 19 was van de middelbare school gegaan en heb me toen zelf voorbereid het staatsexamen. Ik kon me toen gewoon aanmelden zonder dat er iets gevraagd werd. Ze bieden gewoon puur het examen aan en voor de rest ben je volgens zelf verantwoordelijk. Maar wellicht is het veranderd.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2019, 19:53
Verwijderd
Het staat op die link
Met citaat reageren
Oud 23-06-2019, 20:19
Euritmie
Euritmie is offline
Citaat:
Het staat op die link
Ik zie het niet
Zie alleen het vakkenpakket...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2019, 20:27
Verwijderd
Ja, en daar staat een minimum aantal te volgen uren in een schema bij....
Met citaat reageren
Oud 23-06-2019, 20:35
Euritmie
Euritmie is offline
Citaat:
Ja, en daar staat een minimum aantal te volgen uren in een schema bij....
Dat zijn studielasturen en geen lesuren. Het is het aantal uur dat je in principe aan het vak zal besteden, maar daar hoef je geen verantwoording voor af te leggen. Het is om de zwaarte van het vak aan te geven. Toen ik staatsexamen deed waren die uren er ook al en er werd alleen aangeven dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn voorbereiding.

Op de site van DUO staat:
Het staatsexamen verschilt van het gewone centraal examen, omdat:

u zelf verantwoordelijk bent voor de voorbereiding op het examen;
u examen doet in de vakken die u zelf kiest;
u bepaalt hoe lang u over het halen van een diploma doet: de certificaten voor afzonderlijke vakken zijn 10 jaar geldig;
u college-examens heeft in plaats van schoolexamens.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...ezet-onderwijs

Laatst gewijzigd op 23-06-2019 om 20:40. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 23-06-2019, 20:42
Verwijderd
Okay, fair
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Centraal eindexamen [VWO] Staatsexamen 2017
LoveLace
2 06-06-2017 09:18
Centraal eindexamen [HAVO] Profiel werkstuk biologie voor het staatsexamen
Taft
4 16-03-2017 19:41
Eindexamens 2014 [HAVO] vavo met staatsexamen mogelijk?
dolunay
1 28-06-2014 11:00
Studeren Profiel NG : Staatsexamen in wiskunde C ?? , terwijl je wiskunde A hebt!
staatsexamen112
0 23-01-2011 10:20
Algemene schoolzaken staatsexamen VWO/HAVO
Verwijderd
2 30-10-2003 10:58
Eindexamens 2003 Staatsexamen?
Miess
15 31-05-2003 14:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.