Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2002, 11:17
*Sneeuwmuts*
Avatar van *Sneeuwmuts*
*Sneeuwmuts* is offline
Hey allemaal..sommige gedichten zijn echt SUPER hierso..maar ik moet toch even 1 ding kwijt..ik vind het soms zo jammer als er mensen zijn die het gedicht van een ander aan alle kanten gaan verbeteren...het is iemand's eigen creatie en vaak iets behoorlijk persoonlijks..kvind gewoon niet dat je daar dan zo helemaal aan kan gaan sleutelen...okee, tis een ander verhaal als iemand er zelf om gevraagd is..maar vaak is dat niet zo en das gewoon jammer... en dat wilde ik even kwijt...overigens is het NIET mijn bedoeling om iemand te beledigen..dit is gwoon mijn mening....

heel veel suc6zz allemaal nog met al jullie gedichten!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2002, 11:24
John-17
John-17 is offline
ik denk ook niet dat je altijd het hele gedicht moet gaan veranderen, maar mensen proberen ook kritiek te geven opdat mensen er iets van leren. Ik ben hier om een aantal redenen, en één daarvan is om mijn gedichten in kwaliteit te verbeteren. Bovendien denk ik dat het goed is om in ieder geval spelfouten te verbeteren, spel- en grammaticafouten zijn echt zeer ongepast in dergelijke literaire vormen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 11:38
Secreet
Avatar van Secreet
Secreet is offline
iedereen mag zijn persoonlijke mening geven, of kritisch beoordelen. Als mensen dat liever niet willen, moeten ze het ook niet op een forum plaatsen.

trouwens, van kritiek leer je juist.
__________________
www.new-avalon.nl & http://forum.new-avalon.nl -> Schrijvers en dichters site
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 11:59
soulless
soulless is offline
Tja, ik heb laatst in iemands gedicht lopen knippen & plakken... Ik vond het rijmschema zo standaard... En nog wat woorden veranderd, vaak omdat het gewoon niet lekker loopt dan, ik bedoel, dat doe ik zelf ook, zit uren op een rottige zin te broeden, en als ik dan direkt iets zie wat beter zou lijken zeg ik dat toch gewoon? 'T is en blijft een forum hoor
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:07
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
is dit naar aanleiding van iets wat ~Dark Voice~ laatst deed in een topic?? Weet niet meer welke.. Dat werd volgens mij ook niet echt op prijs gesteld..

Ik vind dat je hier bent om te leren, en dat er toch aangegeven moet kunnen worden wat er zoals te verbeteren valt, ten aanzien van bv. rijm, ritme, woorden, etc. Dan ben ik het niet met je eens dat je een gedicht niet zou mogen overnemen om er wat dingetjes in te veranderen, omdat je het originele gedicht immers ongemoeid laat! Je laat alleen zien wat er in jou ogen aan veranderd zou kunnen worden, en soms wordt dat nu eenmaal duidelijker als je even overneemt.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 13:12
Doc
Avatar van Doc
Doc is offline
Lees deze post ook ff: http://forum.scholieren.com/Forum17/HTML/014008.html
__________________
Ik ontken met kracht dat ik erkenning geef aan mensen die onkennen te erkennen onkennend miskend te zijn...:p
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 14:02
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
euh... waarom post je anders hier? zodat iedereen zegt: 'goh, wat een mooi gedicht' en er geen kritiek verder wordt gegeven?
lijkt me een beetje raar.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 17:14
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
het is erg teleurstellend een negatieve reactie te krijgen.

dark voice geeft opbouwende kritiek, geen negatieve reacties

(het is nog teleurstellender helemaal geen reactie te krijgen)

het is teleurstellend slecht te blijven dichten.

gewoon even kort wat ik er zeer subjectief van vind
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:07
Soullar
Soullar is offline
Is een gedicht nog "je eigen" te noemen als iemand anders het loopt te verknippen en verplakken??? Ik vind het eigenlijk wel een belediging als je andermans werk hier loopt aan te passen...

Het is je eigen creatie en al siemand anders dan jou stuk gevoel loopt te verknippen en verplakken kan dat gewoon heel erg zeer deon omdat men noueenmaal in gedicten gevoel stopt... (ook niet altijd tuurlijk )

Ik ben er dan eigenlijk voor om alleen de spellingskontrole door de beugel te laten...

Dat andere van aanpassen van iemands werk?? Ik bedoel je gaat toch ook niet een smilie bij de "Nachtwacht" tekenen simpelweg omdat je het vond missen aan het geheel of je het niet gepast vond? Ik vind het ronduit belachelijk en zwaar beledigend.. Omdat ik weet dat er mensen zijn die dat gewoon zeer persoonlijk nemen... Waar ik één ervan ben... Ik zou het niet op prijs stellen als men mijn werk zou aanpassen... Dan kan ik het niet meer mijn werk noemen... Dan vind ik het gewoon verkrachting...

Ik vind ook niet dat je het er specifiek bij moet gaan zeggen dat je het niet veranderd wil hebben elke keer dat je iets hier post... Als degene wie het gedicht of stuk heeft geschreven er achteraf niet tevreden mee is dan verandert ie het toch zelf...

Kritiek is een andere zaak, maar ik val gewoon erg over het feit dat men hier zo simpel doet over creaturen van gevoelens van een ander... Welke gevoelens jij dus niet hebt ervaren!!

Das mijn mening...
__________________
'Ode aan Scatterheart' - 'Rotzooien deed je in 2000 op de achterste rij.'
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:20
dopehead
dopehead is offline
geen comentaar op
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:23
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
Kore schreef:
het is erg teleurstellend een negatieve reactie te krijgen.

dark voice geeft opbouwende kritiek, geen negatieve reacties

(het is nog teleurstellender helemaal geen reactie te krijgen)

het is teleurstellend slecht te blijven dichten.

gewoon even kort wat ik er zeer subjectief van vind

dichten is wat jij ervan maakt.. ik dicht voor mezelf en neit voor anderen.. tenzij ik daar specifiek voor kies... maar ik let niet op wat anderen vinden als ik dat schrijf... je mag toch zelf kiezen wat je uit de kritiek aan informatie haalt... daar is ieder vrij in.. je kan de ander niet opleggen bijv. zijn stijl te weizigen voor simpelweg jou eigenbelang zodat jij het mooier vindt?

je kan alleen posten vanuit je eigen standpunt of anders heel erg objectief vanuit je eigen mening reageren (wat ook onmogelijk is)

en een teleurstelling is maar aan hoeveel eisen jij jezlef stelt en niet welke eisen de anderen aan je stellen.
__________________
'Ode aan Scatterheart' - 'Rotzooien deed je in 2000 op de achterste rij.'
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:25
John-17
John-17 is offline
ik vind het goed dat mensen apart reageren op het gedicht en op de gedachte erachter, die 2 moeten inderdaad niet met elkaar verwisseld worden. Dan spelfouten. Bij gedichten in het Engels, denk ik dat het erg goed is om deze standaard te verbeteren. Het is hier ook niet erg storend, omdat het simpel een kennishiaat van de schrijver aantoont dat nog aangevuld kan worden. Echter bij spelfouten bij gedichten in het Nederlands kan er gezegd worden dat deze vaak ernstige fouten (en daarom ook zeer hinderlijk) nooit meer goed komen. Wij praten allemaal immers al jaren in het Nederlands en als je eenmaal gewend bent fouten te maken zoals jouw ipv jouw of als ipv dan komt dit misschien niet meer goed. Maar dit doet niet af aan het feit dat het gewoon storend is voor mensen die het wel belangrijk vinden dat het gedicht er zo mooi mogelijk uitziet. Ik denk dat het wel goed is om mensen hierop te wijzen hoor!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:29
Verwijderd
Owja... ik wilde nog iets toevoegen. Respect voor andermans werk heb ik ALTIJD, alleen mijn mening kan iets verkeerd overkomen. Mij zul je nooit horen zeggen; Je MOET dit veranderen en dit [i]IS[/b] lelijk. Er komt altijd zoiets bij van "ik vind" of "naar mijn mening"

En als ik een ritme mis, wil dat neit zeggen dat het er niet zit, maar ik lees en interpreteer dingen gewoon anders dan anderen. Maar wat ik al zei: zo krijg je inlevingsvermogen en leer je misschien nieuwe stijlen te gebruiken. Ik denk men elkaar moet helpen met positieve en negatieve kritiek, maar dan wel goed onderbouwd.

Ik moet namelijk eerlijk zeggen dat ik liever heb dat iemand met "Ik vind het niet zo mooi en als ik jou was zou ik.... enz." komt dan met "jaaah! heel mooi!" terwijl die er nix van meent en het alleen maar zegt om mij niet te kwetsen. Ik denk daarbij dat het ook heel goed is voor mensen, want op deze manier leren ze "zakelijke" en "persoonlijke" dingen gescheiden te houden.

Ik noem een voorbeeld: Mijn oma is dood en ik maak daar een gedicht over. Op het moment boeit het me niet hoe het gedicht eruit komt te zien, als mijn gevoel maar opgeschreven staat. Iemand die het leest heeft niet precies mijn gevoel en die moet het gevoel op zien te vangen uit een gedicht. Misschien lukt dat wel goed maar de literaire kant van het gedicth is dan gewoon bagger. Op zo'n moment weet ik dat en kan ik er tegen. Ik vat dit niet fout op, en ik vat het ook niet op als "wat boeit mij het nou dat jouw oma dood is" . Maar gewoon als "ik vind het gedicht niet mooi" waar dan heel vaak ook nog zoiets achter staat als "ik snap je gevoel wel heel goed"
natuurlijk ben je wel bang om iemand te kwetsen maar liegen om iets als een gedicht vind ik niet normaal. Daar kun je gewoon eerlijk om zijn en zo lang je iemand niet persoonlijk of kwetsend aanvalt is het toch goed?
Mensen moeten het maar eens in de gaten gaan krijgen: (in ieder geval bij mij dan...)
het gaat puur om het gedicht.

Ok ik heb genoeg geluld
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:33
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
dopehead schreef:
what is it that we scared for?
sorry maar jij bent het proefkonijn ik ga wat wijzigen in je stijl:

jij schreef dit:

what is it that we scared for?

terwijl het in correct engels is:

What is it that we are scared for?

en het feit dat ik hierop reageer is dat ik mij aangesproken voel jou wat te leren en je ergens op aan te spreken en te tonen waar ik het niet mee eens ben..

Ten eerste is dat je taal gebruik, waar ik van ik mag verwachten dat het uit correcte gramatica bestaat, en zeker in het engels...

Ten tweede vind ik het niet gepast.. het loopt niet... dus ik ga er maar iets aan veranderen zodat je tekst in mijn ogen er perfect uit ziet...


dankje voor het vrijlaten van mijn reactie in deze uiting van banale kinderachtigheden, simpelweg om te tonen dat het nergens op slaat...

was dit nou opbouwende kritiek of simpele pesterijen? Is dit nou het wijzigen van anderen hun werk?
__________________
'Ode aan Scatterheart' - 'Rotzooien deed je in 2000 op de achterste rij.'
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 20:22
John-17
John-17 is offline
komop Soullar
het kan toch ook heel goed zijn dat als iemand een grammatica fout maakt, hij of zij gewoon niet beter weet?
bovendien streven wij allen (of moet ik voor mezelf spreken) naar een zo goed en mooi mogelijk gedicht. Voor mij is dit niet mogelijk zonder foutloosheid. Een gedicht met een grammatica of spelfout erin kan nog zo mooi zijn, kan nog zo'n mooi ritme bevatten, maar is dan nog niet zo dicht mogelijk tot perfectie genaderd, want er zit een fout in. Bovendien stoort het mij en zeer waarschijnlijk andere mensen tijdens het lezen. Het leidt dus af. Erg storend.
Voor psychologische reacties kun je naar een ander forum, het gaat hierom dansen op papier. Bij dansen gaat het om stijl, om grace eigenlijk, om schoonheid, om perfectie tot in te puntjes. Hieruit blijkt hoe goed deze naam gekozen is. Volgens mij zijn wij hier op het forum om te streven naar dansen op digitaal papier, een oogstrelende perfectie bestaande uit zwarte lettertjes en niet naar geestelijke hulp. Geen enkel gedicht is perfect. Perfectie bestaat immers niet. Toch moeten we streven naar iets dat hier zo dicht mogelijk bij ligt. Ik zelf als perfectionist zou natuurlijk wensen het genot van pure perfectie te proeven, maar als ik zou denken dat ik dat zou doen, zou ik niets anders doen dan mijzelf voor liegen. Wel kan ik proberen het genot te plukken uit iets dat er zo dicht mogelijk bijligt, en dit zeer dicht benaderd. Dit kan op allerlei manieren. Echter, vaak zal dit niet het geval zijn. Zeer vaak zal er aan een gedicht iets ontbreken, iets fout zijn, iets niet kloppen. De enige manier om dit de volgende keer te voorkomen is kritiek. En dan heb ik het niet over afkraken! Nee zeker niet. Ik heb het niet over reacties als: 'Ik vind em lelijk', 'het ritme is kut', 'der zit geen gevoel in', 'de woorden zijn slecht', 'der zitten wat spelfouten in', nee dan heb ik het over reacties als: 'door de geforceerde metafoor in regel 3 met de daarop volgende metonymia in regel 4, wordt het ritme ontregeld en wordt mij een zeer gedwongen gevoel toegedaan'
iets dergelijks
ik geloof dat iemand het woord verkrachten noemde in deze, ik denk niet dat dat gepast is. Positieve of negatieve kritiek op een goede manier verwoord is nooit negatief. Zij is altijd opbouwend. Ook aanwijzingen geven tot verandering van een gedicht is geen verkrachting. Verkrachting is een woord dat wordt gebruikt voor zaken die met geweld gedwongen worden, ongewilde zaken. Er wordt niet gedwongen, er is niets ongewild! Deze kritiek moet als opbouwend beschouwd worden. Als er één is die een gedicht verkracht, dan is het wel de dichter zelf. Hoe vaak
zien wij immers niet een rijmend woord dat het ritme verkracht, hoe vaak niet een stijlmiddel dat het gedicht uit zijn verband rukt, hoe vaak zien wij immers niet welke geforceerde zaak dan ook, immer toegepast door de dichter zelf! Is dit gewild? NEE! Natuurlijk niet! Moet de dichter hierop worden gewezen! In dit geval zeker! De dichter post zijn gedicht op 'Dansen Op Papier'. Het is hiermee zijn missie geworden een digitale dans te maken met letters, te streven naar perfectie, een zo mooi mogelijk gedicht af te leveren. Wie zouden wij, de lezers, dan wel niet zijn om hem of haar niet op fouten te wijzen, die die perfectie graad als het ware naar beneden halen! Het zou misdadig zijn! Schandalig! Verschrikkelijk! Iemand kan onmogelijk, als het o zo grote talent al niet van de geboorte af aan in hem of haar ligt (en bij wie is dat nu zo?), prachtige gedichten schrijven zonder opbouwende kritiek, of deze nu over gedwongen rijm, lelijke stijlfiguren, of achterlijke spelfouten gaat. Het is en blijft een vorm van opbouw. Hoe blij moeten wij immers niet zijn dat de lezer, die al de moeite heeft genomen het gedicht te lezen, de moeite neemt om te antwoorden, en de moeite neemt om kritiek te leveren! Positive Energy people!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 21:35
Verwijderd
Citaat:
John-17 schreef:
komop Soullar
het kan toch ook heel goed zijn dat als iemand een grammatica fout maakt, hij of zij gewoon niet beter weet?
bovendien streven wij allen (of moet ik voor mezelf spreken) naar een zo goed en mooi mogelijk gedicht. Voor mij is dit niet mogelijk zonder foutloosheid. Een gedicht met een grammatica of spelfout erin kan nog zo mooi zijn, kan nog zo'n mooi ritme bevatten, maar is dan nog niet zo dicht mogelijk tot perfectie genaderd, want er zit een fout in. Bovendien stoort het mij en zeer waarschijnlijk andere mensen tijdens het lezen. Het leidt dus af. Erg storend.
Nee en jah. Vooral nee. Ten eerste: Perfectie is relatief en zeer persoonlijk. Dichten is een vorm van kunst en net zoals schilderkunst is het onmogelijk om perfect te zijn. Perfect is als iedereen in de hele wereld het fantastisch vind.
ten tweede: we zitten hier met scholieren, niet met professionele dichters die alles volgens de regeltjes doen (en zelfs dan klinkt het soms voor geen meter).
ten derde: Dichten heeft alles met gevoel te maken en een gevoel is NOOIT perfect (al had ik niet zo heel lang geleden iets wat er bijna was... ) Als men dan het gedicht zodanig gaan aanpassen dat het "perfect" is, nemen we de uiting van het gevoel weg. Waar gevoel is zit geen perfectie en waar meningen zijn zit geen perfectie.
Echter moet ik je wel gelijk geven in de spel,- en grammatica-fouten. Dat is storend, maar je moet het zien zoals we dat ook in het Engels doen. Soms moet je de grammatica laten vallen, wil je het goed laten klinken. Om het voorbeeld [don't --> doesn't] maar eens te noemen. Hoe vaak heb je niet derde persoon ev en dat ze dan don't gebruiken? En toch klinkt het dan nog goed.
Owja... Ik streef nooit naar een buitengewoon perfect gedicht omdat ik dan mezelf voor de gek houd en dat lijkt me niet echt fijn. Als ik het goed vind, is het goed. Net zoals een mens, niemand is perfect, hoe veel je ook aan je uiterlijk verandert. Owja... klein detail: Waar jij je aan stoort, stoort niet iedereen zich aan

Citaat:
Voor psychologische reacties kun je naar een ander forum, het gaat hierom dansen op papier. Bij dansen gaat het om stijl, om grace eigenlijk, om schoonheid, om perfectie tot in te puntjes. Hieruit blijkt hoe goed deze naam gekozen is. Volgens mij zijn wij hier op het forum om te streven naar dansen op digitaal papier, een oogstrelende perfectie bestaande uit zwarte lettertjes en niet naar geestelijke hulp.
jawel, je kunt hier best om steun vragen want om eerlijk te zijn, ik zou het ook niet op Psychologie zetten. En als je je gevoel kunt uiten ok, dan moet je dat doen, waar het mij om ging was, dat je ook negatieve reacties kunt krijgen, net zoals op je kleren. Alleen die moet je niet persoonlijk opvatten want als iemand tegen mij zegt dat ik een afgrijselijke broek aan heb, wil dat niet zeggen dat ze mij niet mogen.

Citaat:
Geen enkel gedicht is perfect. Perfectie bestaat immers niet.
Zoals ik al zei

Citaat:
Toch moeten we streven naar iets dat hier zo dicht mogelijk bij ligt. Ik zelf als perfectionist zou natuurlijk wensen het genot van pure perfectie te proeven, maar als ik zou denken dat ik dat zou doen, zou ik niets anders doen dan mijzelf voor liegen. Wel kan ik proberen het genot te plukken uit iets dat er zo dicht mogelijk bijligt, en dit zeer dicht benaderd. Dit kan op allerlei manieren. Echter, vaak zal dit niet het geval zijn. Zeer vaak zal er aan een gedicht iets ontbreken, iets fout zijn, iets niet kloppen.

jah en weetje wat het leuke is. De ene perfectionist vind iets anders perfect dan de andere. Dus zelfs dat is geen maatstaaf.
Het gaat erom wat voor de schrijver zelf perfect is. Als de ander zijn mening geeft heeft de schrijver nog altijd zelf in de hand of ie zijn gedicht daar naar wil veranderen. Meningen zijn echter wel belangrijk. Zo krijgt een dichter een idee van wat voor mogelijkheden er zijn.
Stel het zo:
je hebt een blauwe broek aan.
Maar een vriendin stelt je voor iets anders te doen, wat volgens haar leuker is en ze houdt je een witte, een zwarte en een bruine broek voor. Kom jij erachter dat je wit inderdaad mooier vindt, dan kies je wit. maar blijf je je beter voelen bij blauw, dan moet je natuurlijk niet je kleding gaan veranderen voor een ander! Zo is dat ook met dichten, zie die broeken maar als meningen en die blauwe als je gedicht. je blijft bij hetgeen jezelf het meest aanspreekt.

Citaat:
De enige manier om dit de volgende keer te voorkomen is kritiek. En dan heb ik het niet over afkraken!
Maar weet dan wel over wat je het hebt. wat wil je voorkomen. Wil je voorkomen dat jij het gedicht van een ander niet mooi vindt. Of wil je er voor zorgen dat die ander zich verder ontwikkelt in zijn/haar dichtkunst? Ook al ligt die niet bij jouw perfectie in de buurt. Perfectie is bereikt voor mij, wanneer de schrijver tevreden is met zijn gedicht. Als jij hem op weg kunt helpen, is dat heel fijn. Dan liggen jullie perfectie-ideeën op dezelfde lijn. Maar als hij zijn gedicht niet aan jou aanpast, wil dat neit zeggen dat het niet perfect is. Turn it the other way around: dan ben jij niet perfect genoeg voor hem.

Citaat:
Nee zeker niet. Ik heb het niet over reacties als: 'Ik vind em lelijk', 'het ritme is kut', 'der zit geen gevoel in', 'de woorden zijn slecht', 'der zitten wat spelfouten in', nee dan heb ik het over reacties als: 'door de geforceerde metafoor in regel 3 met de daarop volgende metonymia in regel 4, wordt het ritme ontregeld en wordt mij een zeer gedwongen gevoel toegedaan'
iets dergelijks

Zoals ik al eerder zei, je zit hier op een forum met scholieren. En dat is van alle niveaus, en niet iedereen weet wat al die woorden betekenen. En trouwens, ik ben nooit voorstander geweest van stijlmiddelen, omdat alles wat er van verschild meteen als "fout" wordt bestempeld, terwijl juist heel vaak de werken van mensen die gewoon schrijven zoals ze het willen en zonder regeltjes veel mooier zijn dan die van de mensen die er een heel boek naast hebben liggen met alle poezie,- proza-regeltjes. Nee die zinnen niet. Je moet je mening niet vast gaan koppelen aan regeltjes. remember: die regeltjes zijn gemaakt door iemand die duidelijk ook een eigen mening had. Je hoeft je leven niet aan regeltjes te hangen. Dus een gedicht is niet minder perfect als het niet aan de regels voldoet.

Citaat:
ik geloof dat iemand het woord verkrachten noemde in deze, ik denk niet dat dat gepast is. Positieve of negatieve kritiek op een goede manier verwoord is nooit negatief. Zij is altijd opbouwend. Ook aanwijzingen geven tot verandering van een gedicht is geen verkrachting. Verkrachting is een woord dat wordt gebruikt voor zaken die met geweld gedwongen worden, ongewilde zaken. Er wordt niet gedwongen, er is niets ongewild! Deze kritiek moet als opbouwend beschouwd worden.

Er werd niet gezegd dat negatieve of positieve opbouwende kritiek als verkrachting werden gezien. er werd gezegd dat mensen die gedichten al naar hun eigen inzicht gaan veranderen aan het verkrachten zijn en dat is zo. Je kunt aanwijzingen geven maar das anders dan verkrachten. je kunt naar iemands mening over eigen gedicht vragen maar niet zoiets gaan zeggen als: Als je dat niet verandert dan....


Citaat:
Als er één is die een gedicht verkracht, dan is het wel de dichter zelf. Hoe vaak
zien wij immers niet een rijmend woord dat het ritme verkracht, hoe vaak niet een stijlmiddel dat het gedicht uit zijn verband rukt, hoe vaak zien wij immers niet welke geforceerde zaak dan ook, immer toegepast door de dichter zelf! Is dit gewild? NEE! Natuurlijk niet!

Hoe vaak is het niet dat de lezer over iets heenleest? hoe vaak is het niet dat de dichter het op een bepaalde manier heeft bedoeld maar de lezer het verkeerd interpreteerd en daarom het idee heeft dat het fout zit? Wist je nog dat jij begon over de rijm in mijn gedicht overspel? En dat het toch later wel goed bleek te zitten. En dat Genesis zei dat die laatste zin niet sterk was omdat er geen rijm in zat? Dat vond ik juist wel omdat het zo beter afmaakte. Dat Genesis dat zei was goed, want ik ging er over nadenken. Maar hij las wel over mijn idee van het gedicht heen en keek meteen vanuit zichzelf. dat is de fout die de lezer maakt, want meestal schrijft een dichter bewust. (afgezien van spel,- en grammatica fouten)

Citaat:
Moet de dichter hierop worden gewezen! In dit geval zeker! De dichter post zijn gedicht op 'Dansen Op Papier'. Het is hiermee zijn missie geworden een digitale dans te maken met letters, te streven naar perfectie, een zo mooi mogelijk gedicht af te leveren. Wie zouden wij, de lezers, dan wel niet zijn om hem of haar niet op fouten te wijzen, die die perfectie graad als het ware naar beneden halen!

Jeetje joh, niet zo opwinden. het is dat je hier nog niet zo lang komt, maar die naam is zeg maar gewoon bedacht omdat ze nix te doen hadden. eerst heette het Stukjes & Beetjes en daarna nog Poezie en Literatuur. En de naam van een forum zegt nix over wat er allemaal op wordt besproken. Nouja wel een beetje. Maar dansen op papier kun je ook zien als: uitnodiging voor iedereen om te laten zien wat ie kan, en daar kun je geen totale perfectie verwachten, anders zat jij nu alleen op het forum, omdat jij de enige bent die perfectie zo ziet als dat jij dat doet.

Citaat:
[b]Het zou misdadig zijn! Schandalig! Verschrikkelijk! Iemand kan onmogelijk, als het o zo grote talent al niet van de geboorte af aan in hem of haar ligt (en bij wie is dat nu zo?), prachtige gedichten schrijven zonder opbouwende kritiek, of deze nu over gedwongen rijm, lelijke stijlfiguren, of achterlijke spelfouten gaat. Het is en blijft een vorm van opbouw.
[b]

Prachtig, achterlijk, lelijk... Allemaal relatieve en zeer persoonlijke begrippen. Dit kun je niet zeggen! Het gaat om het feit dat jij je mening deelt en daar mee de ander helpt. Niet om het feit dat jij wil zien dat het hele forum zich aan jouw perfectie aanpast. Je moet dit doen zodat iedereen er van leert, ook jijzelf. Maar je moet geen kritiek geven in de hoop dat je je niet meer ergert aan een anders werk. Het is natuurlijk fijn als het helpt en iemand jouw ideeën deelt. En schandalig is het nit als iemand een ander niet op de fouten wijst. Zoiets kan ook respect heten. Ik zeg toch ook niet tegen iedereen die ik tegenkom: ik zou blauwe schoenen aan doen, ik zou mijn haren blind maken, ik zou die trui toch maar binnenstebuiten aan gaan doen... Ik bedoel. Je kunt ook wijs je mond houden en daar ik nix mis mee. Je reageert en je motiveert, of je reageert niet. Daar moeten mensen tussen gaan kiezen (vind ik) hoewel ik ook wel kan begrijpen dat je soms niet uit je woorden komt.

Citaat:
Hoe blij moeten wij immers niet zijn dat de lezer, die al de moeite heeft genomen het gedicht te lezen, de moeite neemt om te antwoorden, en de moeite neemt om kritiek te leveren! Positive Energy people!
Jah hier ben ik het wel mee eens. Op dit forum is het al een wonder als het uberhaupt gelezen wordt. Laat staan dat er kritiek komt, en als die er al komt, dat ie dan onderbouwd is. Maar daar kunnen we wel aan werken. Maar iedereen die nu al van plan is er een perfect forum van te maken, kan inpakken.

Boeiende reply. Je hebt er voor gezorgd dat ik even mijn tijd kon gaan gebruiken met dingen anders dan nadenken... nadenken... nadenken en me druk maken over mijn tentamens. Ik moet overigens wel toevoegen en dat zullen veel mensen met me eens zijn, dat jij nodig een keertje met Ruuth aka Ringmaster moet gaan praten wanneer hij weer thuis is. Hahaha, prachtig wordt dat. Twee van die naar perfectie zoekende figuren en dan in één topic. Och och och, ik zal Ruuth melden dat ie een rivaal heeft...


En nu heb ik zere vingers...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 21:44
Verwijderd
Owja... kleine toevoeging. Dat ik mijn mening enigzins heb veranderd hebben jullie te danken aan Soullar. Die heeft me met een discussie wel duidelijk gemaakt dat wat ik zei verkeerd kon vallen en dat het ook niet helemaal klopte. Ik was het met hem eens.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 21:49
misspretty
misspretty is offline
ik zal maar effe reageren al heb ik er niet echt zin in

in een zin

je leert er allen iets van
en als je kritiek krijgt is niet negatief
is is voor jou allen beter dan kun je je zelf verbeteren en beter gedichten
als je dit niet wilt oke
jammer
maar ik heb liever kritiek
leer ik iets van
en om soms te horen dat hij is mooi i sook fijn
want soms kun je toch alleen dat uitbrengen


pardon
dat was volgens mij niet een zin
ach ja


xxx
sylvana
__________________
Leef je leven per dag ,kijk niet achterom ,maar ook niet vooruit!! >>I'am dangerousley in love !>>>> mijn haringlover is doc
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-01-2002, 21:57
Verwijderd
Citaat:
misspretty schreef:
ik zal maar effe reageren al heb ik er niet echt zin in

in een zin

je leert er allen iets van
en als je kritiek krijgt is niet negatief
is is voor jou allen beter dan kun je je zelf verbeteren en beter gedichten
als je dit niet wilt oke
jammer
maar ik heb liever kritiek
leer ik iets van
en om soms te horen dat hij is mooi i sook fijn
want soms kun je toch alleen dat uitbrengen


pardon
dat was volgens mij niet een zin
ach ja


xxx
sylvana
Nee meis, het waren er 9
Maar dat maakt niet uit, je hebt het wel duidelijk gemaakt. Ik heb ook liever kritiek
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 22:03
Genesis
Avatar van Genesis
Genesis is offline
Citaat:
misspretty schreef:
ik zal maar effe reageren al heb ik er niet echt zin in

in een zin

je leert er allen iets van
en als je kritiek krijgt is niet negatief
is is voor jou allen beter dan kun je je zelf verbeteren en beter gedichten
als je dit niet wilt oke
jammer
maar ik heb liever kritiek
leer ik iets van
en om soms te horen dat hij is mooi i sook fijn
want soms kun je toch alleen dat uitbrengen


pardon
dat was volgens mij niet een zin
ach ja


xxx
sylvana
nou dat bedoel ik dus maar.. Dat waar ~Dark Voice~ 2 A4tjes voor nodig had, beschrijf jij dus in euhm.. 9 zinnen..

Ben het met je eens.. Ik heb liever kritiek, zodat er wellicht een zinnige discussie kan ontstaan over wat goed is en wat niet, daar leren we allemaal van, en daarvoor zitten we hier! TOCH?

Genesis
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 22:04
John-17
John-17 is offline
haha geweldig
je doet me nu echt aan mijn eigen mening twijfelen
ik was ook een beetje overdreven enthousiast hoor, ik had de brieven van Seneca nog in mijn hoofd!! (geweldig btw)
het is natuurlijk inderdaad een kwestie van welk doel je hebt als je post op dit forum! ik post hier vooral omdat hier mensen zitten die op mij lijken, maar ook omdat ik wil streven naar een zo mooi mogelijk gedicht. Ik wil graag gewaardeerd worden, maar als ik dat niet word, weet ik wat ik de volgende keer beter kan doen. Het probleem wat jij ook al terloops aangeeft in jouw reply is dat van het gevoel en het gedicht zelf. Je zei eerder al dat we gedichten op de kwaliteit zelf moesten beoordelen maar nu heb je het over 'een gevoel is nooit perfect'. Tuurlijk nee inderdaad, maar het gedicht is natuurlijk wel het gevoel in een bepaalde verpakking.
Trouwens ben ik ook de laatste tegenstander van een afro-amerikaans taalgebruik als 'she dont', 'he be doing', en 'fuck u dawg homie', maar ik vind dat toch wel dat een gedicht een zekere stijl uit moet stralen. Ja ja, ik weet wat je gaat zeggen, een gedicht moet niets! En je hebt gelijk, uhmbl, dat is slechts een mening. Als iemand een prachtig gedicht neerzet op die manier wil ik dat ook zeker wel waarderen, echter niet als de fouten onbedoeld zijn!
Over die steun hier en niet op psychologie, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik denk dat je niet een totale diepe psychologische analyse moet gaan verwachten. Dat is niet juist. Wat ik fijn vind, is als mensen mij zeggen wat er verkeerd is aan mijn blauwe broek, zodat ik kan zorgen dat ik die niet meer aan doe.

Je hebt gelijk als je zegt dat ik niet perfect genoeg ben voor de dichter. Wijze uitspraak, what else can I say.
Toch denk ik dat er wel een zekere objectieve perfectie bestaat, waar we naartoe kunnen werken! Een vloeiend ritme, mooie woorden, een opgeschoonde tekst (lees: geen spelfouten)

Over de stijlmiddelen. Ik ben op zich wel een voorstander van stijlmiddelen, maar niet als het gedwongen is. Je moet er geen boek naast hebben liggen. Dan is het immers nogal geforceerd. Als het uit jezelf komt, als je van te voren een prachtig idee hebt en dat kunt uitwerken, dan is dat een extra pluim waard, denk ik.

De verkrachting.
Citaat:
Er werd niet gezegd dat negatieve of positieve opbouwende kritiek als verkrachting werden gezien. er werd gezegd dat mensen die gedichten al naar hun eigen inzicht gaan veranderen aan het verkrachten zijn en dat is zo
ik zie het veranderen van een gedicht als een tijdrovende vorm van negatieve kritiek. Om een minder politiek correct voorbeeld te nemen, bijvoorbeeld wat jij deed met dat gedicht van HelpMePlease. Jij quotte het gedicht en had de spelfouten veranderd. In feite deed jij niets meer dan kritiek geven, als ik ook zou doen, en sommige anderen ook, echter dan zouden wij de woorden regel voor regel onder elkaar zetten. Eigenlijk spaarde jij tijd en moeite uit. Het is een kwestie van opvatting.
Hmm ja
what can I say. Misschien was het dans voorbeeld te overdreven? Misschien ook niet? Ach je kunt het met echt dansen vergelijken, maar dat is op zich ook op meningen berust. Ik denk wel dat een gedicht stijl moet hebben, grace, zo goed mogelijk verzorgd.
Persoonlijk word ik graag op fouten of iets dergelijks gewezen. Zonder die aanwijzingen blijf je ook maar doelloos en onwetend rondlopen.
Zoals ik al zei, de moeite nemen om kritiek te leveren wordt door mij iig gewaardeerd!

Een boeiende reply ook van jou! Je hebt er net voor gezorgd dat ik totaal ga mislukken morgen bij mijn tentamen scheikunde. Niet erg verder hoor, was mijn eigen keuze! En ik maakte hem volledig rationeel!
En ik praat graag een keer met Ruuth. Alhoewel mijn vriend Jelle ook leuke discussies kan leveren.

Mijn vingers doen geen zeer meer. Ze zijn gevoelloos.


[Dit bericht is aangepast door John-17 (17-01-2002).]

Laatst gewijzigd op 15-07-2013 om 09:55. Reden: naam verwijderd
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 22:50
John-17
John-17 is offline
pff ik ga verdomme net naar bed toe! nu moet ik dit weer lezen natuurlijk...kan der moeilijk omheen he!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 23:02
John-17
John-17 is offline
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:
eerste doel bereikt
interessant doel!!

Citaat:
gewaardeerd worden wordt je wel. Maar je moet je ook niet blindstaren op wat anderen perfectie vinden, anders kun je NIX meer zijn want iedereen denkt en vindt iets anders.


naja er is natuurlijk altijd wel iets dat iedereen wel mooi moet vinden...of bijna iedereen?

Citaat:
het gedicht is een gevoel in een bepaalde verpakking. Met uiterlijken is dat hetzelfde. Het gevoel met verpakking, maar geen enkele verpakking is perfectie, want iedereen vindt iets anders.
Jij gaat dus als iemand zegt dat jij een lelijke broek aanhebt meteen een nieuwe kopen? Ik bedoel, ik ga me toch zeker nit aanpassen aan iemand omdat zij dat willen. Ik moet het zelf ook willen en dat probeer ik dus steeds duidelijk te maken. Zij laten jou een mogelijkheid zien, een soort van kans, maar die hoef je niet te nemen.


hmm...eigenlijk, tsja, ik neem dergelijk advies zeer serieus, en ik zou dat ook niet altijd moeten doen, maar ja, ligt meer in mijn aard om dat wel te doen, je schat anderen hoger in dan jezelf...beetje, fout...

Citaat:
toenet zei je dat de enige die een gedicht kon verkrachten de dichter zelf was. Is dat niet ook zo bij de perfectie bereiken, de enige die dat kan, is de dichter zelf. het woord "perfect", en "niet genoeg" passen btw niet bij elkaar. Perfectie is genoeg.
Het ligt eraan welke eisen jij stelt. maar over het algemeen zijn wij nooit tevreden met wat wij zelf zijn en doen. En nog iets, leg mij geen woorden in de mond die ik niet heb gezegd... Please...
ohh je woorden in de mond leggen zou ik nooit doen!

Citaat:
Als jij hem op weg kunt helpen, is dat heel fijn. Dan liggen jullie perfectie-ideeën op dezelfde lijn. Maar als hij zijn gedicht niet aan jou aanpast, wil dat neit zeggen dat het niet perfect is. Turn it the other way around: dan ben jij niet perfect genoeg voor hem.


waarschijnlijk begreep je het verkeerd omdat ik 1 enkele zin uit de context had gerukt? sorry voor de verwarring!

Citaat:
Perfectie is ten alle tijde subjectief.


True as a motherfucker!

Citaat:

Hmm jah nou kijk. Ik kan wel mijn tijd gaan zitten verdoen, of die persoon in de waan laten dat alles (grammaticaal en spelling gericht) goed in elkaar steekt, maar daar wordt hij/zij toch ook niet beter van?

ut kwam der misschien een beetje verneukt uit maar ik was het met je eens hoor!

Citaat:

Maar denk er wel aan dat je wordt gewezen op dingen die "zij" als fouten beschouwen, en je moet niet je hele mening en je hele ik gaan lopen baseren op wat een ander zegt.

Als 10 mensen mij hetzelfde advies geven, kom ik toch wel op een objectievere zaak uit dan bij 1 persoon. Sommige mensen tellen voor 10.

Citaat:
Bij mij ook, mits op normale manier.


That is? Beargumenteerd bedoel je? Want dan ben ik het zeker met je eens!

Citaat:
ja moet je maar geen scheikunde kiezen he? Hahaha, ikke trouwens, ik heb er 3 morgen dus niet zeuren!

...maar ik moest 280 pagina's leren!

Citaat:
Weetjewel wat je zegt? Graag praten met Ruuth.. hahaa, hij komt November weer terug in Nederland, dan spreek ik je wel weer

Mij vingers... nee hele handen vallen er bijna af!

November! poe! dan studeer ik al hoor!! kweenie of ik dan nog tijd heb om te internetten!

tsja
als je handen er nu al vanaf vallen
hoe moet dat dan morgen als je het leerboek nog moet oppakken
en daarna de pen! ARGH!

...mijn hoofd valt er bijna af!...dont know if thats necessarily a bad thing tho'

[Dit bericht is aangepast door John-17 (18-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 11:28
*Sneeuwmuts*
Avatar van *Sneeuwmuts*
*Sneeuwmuts* is offline
owkee, iedereen zijn eigen mening...tgaat toch een beetje uit de hand lopen hier..haha, ach, what the heck ook...haha, eigenlijk best komisch...maargoed, blijkbaar houden sommigen duz heel erg van kritiek (best) maar sommigen ook juist niet en ik bedoelde meer (t allereerst beriggie) dat het voor DIE mensen misschien n beetje lullig was, snaps?? maar ok, daar hadden jullie t volgens mij allang niet meer zo erg over dacht ik (geen zin om al die lappen tekst te lezen)...nou, I should say...discusseer ze!!
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 11:53
misspretty
misspretty is offline
Citaat:
Genesis schreef:
nou dat bedoel ik dus maar.. Dat waar ~Dark Voice~ 2 A4tjes voor nodig had, beschrijf jij dus in euhm.. 9 zinnen..

Ben het met je eens.. Ik heb liever kritiek, zodat er wellicht een zinnige discussie kan ontstaan over wat goed is en wat niet, daar leren we allemaal van, en daarvoor zitten we hier! TOCH?

Genesis

precies

(in een woord)


__________________
Leef je leven per dag ,kijk niet achterom ,maar ook niet vooruit!! >>I'am dangerousley in love !>>>> mijn haringlover is doc
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2002, 11:56
misspretty
misspretty is offline
Citaat:
*Sneeuwmuts* schreef:
owkee, iedereen zijn eigen mening...tgaat toch een beetje uit de hand lopen hier..haha, ach, what the heck ook...haha, eigenlijk best komisch...maargoed, blijkbaar houden sommigen duz heel erg van kritiek (best) maar sommigen ook juist niet en ik bedoelde meer (t allereerst beriggie) dat het voor DIE mensen misschien n beetje lullig was, snaps?? maar ok, daar hadden jullie t volgens mij allang niet meer zo erg over dacht ik (geen zin om al die lappen tekst te lezen)...nou, I should say...discusseer ze!!
ja dat krijg je ervan met mij en jonhn en genesis in een forum
je moet blij zijn dat ringmaster het niet leest
pfffffffffffff
dat wordt het wel een erge hete discussie
__________________
Leef je leven per dag ,kijk niet achterom ,maar ook niet vooruit!! >>I'am dangerousley in love !>>>> mijn haringlover is doc

Laatst gewijzigd op 16-07-2013 om 07:24. Reden: naam verwijderd
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 12:02
John-17
John-17 is offline
haha
ik overdrijf ook expres een beetje om de discussie op te laaien hoor
bij mij loopt niets uit de hand
het zou pas uit de hand lopen als ik hier achter mijn computer zou zitten en serieus boos zou zijn om wat er gezegd wordt...en dat is niet zo! ik moest gisteren nogal lachen zelfs
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 14:17
*Sneeuwmuts*
Avatar van *Sneeuwmuts*
*Sneeuwmuts* is offline
nou, haha, beterz toch????

Dit is trouwes een gedicht dat ik laatst vond op een site van een vriendin van een vriendin (ze heet iig nienke..haha) wat vinden jullie hier dan van!?? (KRITIEK MAG ;-)!!!)

flowing, falling, drowning
in the air of the night
I see your eyes shining
feel every move you make

walking on the wind
my body twisting down
you're walking next to me
pretending me to fall

mistaken and unexpected
I step next to the wind
My body's going lower
I hear you scream my name

falling in the darkness
getting closer to the ground
screaming with my thoughts
closing my eyes
to pretend that I fall
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek T begin hebbik hier wel es neergezet
Eend
48 18-05-2002 18:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.