Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2002, 14:18
Verwijderd
heeft jullie levensstijl invloed op je gezondheid?

hoe vaak ben je ziek, doe je aan sport en bereik je er iets mee, heb je er lichamelijke klachten door, etc.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 14:23
Snow White
Avatar van Snow White
Snow White is offline
Ikzelf ben vegetarisch (veganistisch gaat voor mij iets te ver) en ik heb eigenlijk geen klachten wat betreft mijn gezondheid. Ik voel me best wel fit, (geesteiljk is een ander verhaal, maar dat doet er niet zoveel toe, dat ging ook niet zo lekker toen ik nog vlees at ) Ik vind heel veel vegetarische producten lekker, maar sinds kort eet ik ook vis. Ik at al twee jaar geen vlees meer, toen ik daar mee begon, en ook daarvoor had ik geen klachten.
Mijn waarden in mijn bloed zijn ook ok, ik heb geen tekorten.
__________________
BE the *miracle* !
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 14:58
Bast
Bast is offline
ik ben veganist en zit nu net toevallig een weekje thuis met de griep (maar dat is dus wel mooi voor het eerst in 2 jaar dat ik ziek thuis zit...dus het valt best mee). M'n bloed is laatst nog getest em is prima in orde. Ik sport 2 keer in de week (powerpump) en dat gaat ook prima, ik ben echt niet 'zwakker' dat de rest van de groep ofzo.
Voor de rest geen klachten ofzo, voel me zelfs beter dan toen ik nog wel vlees at (inmiddels al weer 9 jaar geleden).

Oh en ik heb in het publiek gezeten bij de nationale gezondheidstest van BNN en heb toen een 8.9 gescoord Volgens mij ben ik dus niet ongezond bezig
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 15:10
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Ik eet geen vlees vegetarier dus..
En ik heb bloedarmoede.
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 15:15
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Ik eet geen vlees,lust t niet.
Als het erin zit, spuug ik het niet uit,
maar een biefstukje zie je mij
dus nooit eten..
Ben wel gezond, geen bloedproblemen oid.
(had 2 jaar geleden wel bloedarmoede,
maar dat was met tabletjes ook
weer over )
Ben wel snel moe,
maar dat komt niet doordat
ik geen vlees eet.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ben 100% vegetarisch.

M'n hele leven al.
Hele familie is dus ook vegetarisch...

En gezondheidsklachten heb ik niet.

Althans, niets wat gerelateerd is aan een tekort aan ijzer o.i.d...

Overigens drink ik ook geen melk, omdat ik er allergisch voor ben.

Kaas gaat wel.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 10:39
Yamyam
Yamyam is offline
Ikke ben al weer 2 jaar vegetarisch. Gaat prima, ik voel me er echt niet slechter door. Het is wel eens vervelend als mensen er vanuit gaan dat je vlees eet, maar dat is te voorkomen en vegetarisch zijn is best wel geaccepteerd nu.
Het kost ook minder geld, gna gna.
En mijn ijzergehalte schijnt zelfs hoger te zijn dan normaal, duz...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 12:25
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Effe een verduidelijking zodat we weten over wat we het hebben.
Tussen haakjes zelf ben ik niet vegetarisch of veganistisch.

- Of de mens van oorsprong vleeseter of planteneter is: vroeger bestonden er geen voedingssuplementen.
Dus:
Ofwel waren mensen vleeseters en kregen ze voldoende essentieële voedingstoffen binnen
Ofwel waren mensen geen vleeseters en kregen ze niet voldoende essentieë voedingsstoffen binnen
Ofwel waren ze geen vleeseters maar waren bepaalde voedingsstoffen toen niet vereist.

In ieder geval nu hebben we ze nu wel nodig.

- Veganisme is sowieso ongezond.
Vegetarisme kan gezond zijn als men daarbij voldoende van bepaalde essentieële voedingstoffen elders gaan binnennemen.
Sommige voedingstoffen vindt je nu eenmaal niet elders, dan zit er niets anders op om voedingssuplementen te nemen (vegansiten kunnen dit eventueel ook).

De vraag is dan met wat ben je bezig als je al niet meer op natuurlijke manier kan eten maar oplossingen moet gaan zoeken bij kunstmatige producten.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 17:45
Bast
Bast is offline
Citaat:
Cat schreef:
- Veganisme is sowieso ongezond.
erm??? argumenten graag. Ik heb zat onderzoeken van deskundigen om het tegenovergestelde te bewijzen dus ik zou graag willen weten waar jij deze wijsheid vandaan hebt. Het enige wat veganisten missen in hun voeding is B12, nou goed, dan slikken ze 1 supplement om dat aan te vullen, dat lijkt me nou niet zo verschrikkelijk of wel?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 17:51
Bast
Bast is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
De mens eet van nature vlees, we hebben niet voor nix hoektanden. Ik snap niet waarom sommige mensen vegetariër worden. Eet dan ook geen groente/planten ofzo, die leven ook.
sorry hoor maar planten hebben geen centraal zenuwstelsel en geen brein. Er is dus GEEN ENKELE reden om aan te nemen dat planten pijn kunnen voelen, dieren kunnen dat wel dus ga nu niet plant en dier over 1 kam scheren.

daarbij wil ik ook even zeggen dat de mens van nature ook een verstand mee heeft gekregen waarmee hij/zij beslissingen kan maken. Jij hoeft niet dezelfde beslissingen te maken als ik doe, jij hoeft niet te begrijpen waarom ik veganist benmaar noem me alsjeblieft geen hypocriet. Ik Ga jou ook niet zwart lopen maken opdat je wel vlees eet, heb dan ook respect voor mensen die ervoor kiezen om het niet te eten.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:13
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik ben zelf vegatarier en sinds deze week ook gestopt met melk en kaas
ik ben grotendeels veganistisch
ik slik ook nog wat vitaminepillen erbij om alles op pijl te houden
ik neem aan dat dat ook zo is
ik ben nu toevallig ziek
maar ik was vorig jaar toen ik nog wel alles at nog veel vaker ziek
dus...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:27
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bast schreef:
sorry hoor maar planten hebben geen centraal zenuwstelsel en geen brein. Er is dus GEEN ENKELE reden om aan te nemen dat planten pijn kunnen voelen, dieren kunnen dat wel dus ga nu niet plant en dier over 1 kam scheren.

daarbij wil ik ook even zeggen dat de mens van nature ook een verstand mee heeft gekregen waarmee hij/zij beslissingen kan maken. Jij hoeft niet dezelfde beslissingen te maken als ik doe, jij hoeft niet te begrijpen waarom ik veganist benmaar noem me alsjeblieft geen hypocriet. Ik Ga jou ook niet zwart lopen maken opdat je wel vlees eet, heb dan ook respect voor mensen die ervoor kiezen om het niet te eten.
Even een opmerking: er wordt door benchMarc alleen maar gezegd dat planten ook leven. Over de hypothese dat planten ook pijn zouden kunnen voelen wordt door hem met geen woord gerept, dus jouw opmerking dat er geen reden is om aan te nemen dat planten pijn kunnen voelen is niet relevant. Het is wel zo dat planten ook levende organismen zijn, ook al beschikken ze niet over een brein en een centraal zenuwstelsel, dus in die zin zijn ze wel over één kam te scheren, om jouw woordkeus maar even te gebruiken. Ik eet zelf overigens wel vlees, maar ik zal anderen die dat (om wat voor reden dan ook) niet doen er in ieder geval niet op aankijken, en jou dus ook niet. Je bent dus beslist niet hypocriet wat mij betreft. Je hebt een keuze gemaakt wat het wel of niet eten van vlees betreft, en ik ben volledig bereid om jouw keuze te respecteren.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:41
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Als mensen kiezen om geen vlees te eten moeten ze ook een goede reden kunnen geven vind ik.
Ik denk dat het omgekeerd werkt,
waarom eten we immers geen mensen?
Maar, goed,
ik wil hier alles behalve een discussie over vlees-eten,
bah,
maar,
voor mij is er zwart en wit,
op het zwarte vlak, zie ik geen goed en fout,
enkel te doen wat mijn genotslust mij ingeeft,
het vermoorden van wie mij maar uitkomt,
het eten van dieren hoort daar ook bij;
op het witte vlak zie ik mijzelf als iemand die liefde wil geven aan alles
dus ook aan dieren,
dieren zijn voor mij niet minder dan mensen;
mensen hebben hun brein niet gekregen om dieren per 1000 gekloond in een veld te zetten, hen vet te mesten, hen hokken in te trappen met zijn 1000en, hen daarna bruut af te maken en hen daarna op te eten om de smaak te bevredigen. Omdat ik voor het witte vlak heb gekozen,
wil ik mij daartegen afzetten,
tegen het economische en kwellende misbruik van gevoel en leven,
als ik kies mijn brein te gebruiken,
kies ik het te gebruiken zodat allen zich geliefd voelen,
ook dieren. Helaas laat de maatschappij ons dagelijks zien hoe (te)ver dierlijke 'bij'producten al ingeburgerd zijn. Zo doet iedereen boter op brood, geloof iedereen dat melk echt gezond is,
en eet iedereen eieren.
Interessant het ei.
Ik eet geen ei. Ik ga toch ook niet naar de vuilnisbak bij de abortuskliniek om daar een ongeboren vrucht vandaan te halen, hem op te bakken en hem op te eten?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:44
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ze reageren wel op een prikkel, maar ze voelen het niet als pijn. Dit is wetenschappelijk getest, en waarschijnlijk kan dat ook bij meer dieren zo zijn.
Ach,
kom nou toch zeg. Je wil toch niet geloven dat een dier - behalve als wanneer de economie zover zal zijn doorgedreven dat men dieren gevoelloos maakt -, een dier dat bestaat in deze maatschappij om geconsumeerd te worden, een varken, een koe bijvoorbeeld, dat zo een dier geen pijn zou voelen? Kermt dat beest soms niet als je het een schop onder de kont geeft? Kan dat beest soms geen liefde geven? Geen tederheid? Heeft het soms geen gevoel? En jij laat het afmaken en eet het op? Voor 3.98 euro per kilo???
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:46
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Een kippenei is geen ongeboren vrucht. Een kippenei is alleen bevrucht wanneer de haan met een kip heeft gepaard. Je slaat de plank dus volledig mis :/
Wat is dat geel dan?

Anyways,
het boeit me ook niet,
kippen worden - hetzij in kleine hokjes hetzij op een grotere boerderij zogenaamd biologisch verantwoord - gevangen gehouden en gebruikt om hun product.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:47
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ik heb nergens varkens en koeien genoemd.
Uiteraard niet,
maar wat heeft jouw verhaal voor een nut als het niet over 'consumptie'dieren gaat?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:52
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Mensen eten vlees sinds ze holbewoners zijn. Omdat je nu simpelweg niet op dieren mag jagen voor vlees heb ik geen andere keus dan het in de winkel te kopen. Volgens mij snap jij de dierenwereld niet.. het eten of gegeten worden. Is het zielig dat een cheetah een antilope opeteet? Ik vind van niet, hij leeft daarvan. Waarom zouden mensen dan geen dieren mogen eten?
Natuurlijk is dat niet zielig. Dat is helemaal geen probleem. Zo gaan wij allemaal ergens aan ten onder,
de antilope dus ook.
Echter; wij hebben een brein om het niet te doen. Het is voor mij geen zonde om een dier te eten,
maar wel om met onze intelligentie systemen te bedenken om dieren gevangen te houden, om dieren vet te mesten, dan te doden en op te eten. Of dood jij ze soms nog met je blote handen?
Kijk;
het was in vroeger tijden vast heel normaal,
bij de holbewoners,
dat als men een gehandicapt kind kreeg,
men het doodde omdat het niet nuttig was. Zo is het nu eenmaal.
Nu wil ik jouw holbewoner en het-is-heel-natuurlijk-om-zo-te-doen theorie niet graag doortrekken naar deze theorie,
maar ik zie mij gedwongen om dat te doen,
immers;
heb jij in deze tijd ook niet jouw brein gebruikt, om te zien dat je een gehandicapt kind ook heel goed kunt liefhebben, en het kind jou,
en dat je ook heel anders dan uitbuitend en agressief met dat kind kunt om gaan?

In de dierenwereld is het gevecht eerlijk,
dat heeft de natuur zo gemaakt,
een natuurlijke schommeling van dieren,
wij met onze intelligentie staan daar boven,
zou je soms willen dat als er een soort komt, intelligenter dan wij, dat die soort ons in hokken zou stoppen, zou vetmesten en zou opeten?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:54
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ik vind ook dat dat absurd is :/ Ik vind het ook niet normaal hoe ze tegenwoordig dieren houden. In kleine hokjes proppen enzo, zeer dieronvriendelijk. Ikzelf kan daar toch niets aan veranderen. Nu zul je zeker denken: Ja, als iedereen zo denkt gebeurt er nooit wat! Maar het is onmogelijk iedereen in die sleur mee te krijgen :/ Dat lukt gewoon niet.
Dat dacht ik ook vroeger,
maar jij bent er zelf ook nog,
je leeft voor jezelf
en niet voor de sleur
ik probeer zoveel mogelijk mensen mee te krijgen,
maar doe het vooral voor mezelf;

trouwens,
ik ben tegen ieder gevangenschap van dieren
ook tegen een hokje dat dan net iets groter is dan anders ofzo
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:55
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Een vis is toch ook een consumptie dier?
Een vis heeft ook een levensdrang,
een vis heeft ook een geheugen,
van 3 seconden,
maar toch wel een geheugen,
ook een bewustzijn,
een zeer laag bewustzijn,
maar vast wel een bewustzijn.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:00
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook tegen gevangenschap van dieren. Alleen om daarom geen dieren te eten vind ik persoonlijk te ver gaan. Jagen zou ik zelf ook veel liever doen, en dan met pijl en boog bijv. Ik vind het ook gewoon lame hoe het tegenwoordig gaat met dat fokken enzo :/

Maar ik heb geen tijd meer om op je andere dingen te reageren, ik kom er morgen nog op terug Ga zo uit.
Maar wat te denken van wat de economie allemaal met het vlees doet? Anti-biotica,
chemicaliën,
ethisch gezien niet juist denk ik,
om over je gezondheid nog maar niet te spreken

Offtopic:
Ok,
heb plezier
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:30
Bast
Bast is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Als mensen kiezen om geen vlees te eten moeten ze ook een goede reden kunnen geven vind ik. Je eet wel planten omdat die geen pijn kunnen voelen? Vissen voelen ook geen pijn. Ze reageren wel op een prikkel, maar ze voelen het niet als pijn. Dit is wetenschappelijk getest, en waarschijnlijk kan dat ook bij meer dieren zo zijn. Als je me niet gelooft kan ik misschien dat stukje nog wel terugzoeken, als je wilt.
Maar zijn planten daarom minder? Omdat ze geen brein hebben?
ik eet geen dieren en producten afkomstig van dieren omdat ik het niet nodig vind dat dieren sterven of lijden om mij van voedsel te voorzien terwijl ik zelf prima zonder dierlijke producten kan. Dat is mijn reden en die is voor mij goed genoeg..misschien dat anderen dit onzin vinden maar goed, iedereen heeft zo toch zijn eigen redenen voor het maken van bepaalde beslissingen?

naar het vraagstuk of vissen pijn lijden (dit geld ook voor slakken, mosselen etc.) doen ze al tijden onderzoek. Omdat vissen wel over een hersenschors en een thalamus beschikken is het aannemelijk dat ze wel iets als pijn voelen, maar dat is niet te vergelijken met de manier waarop mensen bijvoorbeeld pijn voelen, veel minder complex en genuanceerd bijvoorbeeld. Er is nog niet bewezen dat vissen helemaal geen pijn kunnen voelen.

Ik trek de grens bij de dieren, ik wil gewoon niets eten wat van dieren afkomstig is om bovenstaande reden. Een ander eet weer geen vlees maar wel vis, weer een ander eet alleen maar biologisch vlees, een ander eet alleen geen paardenvlees omdat hij/zij paarden leuk vindt...en weer andere mensen worden fruitarier Zo legt iedereen de grens van wat hij wel of niet wenst te eten weer anders om bepaalde redenen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:38
Shah of Blah
Avatar van Shah of Blah
Shah of Blah is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
De mens eet van nature vlees, we hebben niet voor nix hoektanden..
maar de volgende stap in de evolutie is de vegetarische mens.
want we weten nu genoeg over het menselijk lichaam om te overleven zonder vlees

nu is vlees eten dus eigenlijk nutteloos

it's not a matter of survival anymore, that's a fact you can't ignore

het wereldvoedselprobleem zou trouwens opgelost zijn als het graan niet naar de koeien zou gaan maar direct naar de mens
__________________
*8ballkrew* [TSBS] Her refrigerator-shaped body holds a heart of ice. [TSBS] *8ballkrew*
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:40
Bast
Bast is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ik vind ook dat dat absurd is :/ Ik vind het ook niet normaal hoe ze tegenwoordig dieren houden. In kleine hokjes proppen enzo, zeer dieronvriendelijk. Ikzelf kan daar toch niets aan veranderen. Nu zul je zeker denken: Ja, als iedereen zo denkt gebeurt er nooit wat! Maar het is onmogelijk iedereen in die sleur mee te krijgen :/ Dat lukt gewoon niet.
Nee goed, maar als je er zelf zo tegen bent dan blijf je toch niet gewoon passief dat bio-industrie vlees eten? dan kun je toch ook gewoon kiezen voor biologisch vlees bijvoorbeeld? En dan kun je er dus wel iets aan veranderen, want als de verkoop van biologisch vlees omhoog gaat en die van bio-industrie vlees omlaag, zullen meer boeren ervoor kiezen om over te stappen naar biologisch

Nou goed, je moet het zelf weten natuurlijk maar als je er echt tegen bent is er natuurlijk altijd wel iets wat je kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:45
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
Bast schreef:
erm??? argumenten graag. Ik heb zat onderzoeken van deskundigen om het tegenovergestelde te bewijzen dus ik zou graag willen weten waar jij deze wijsheid vandaan hebt. Het enige wat veganisten missen in hun voeding is B12, nou goed, dan slikken ze 1 supplement om dat aan te vullen, dat lijkt me nou niet zo verschrikkelijk of wel?
Wie suplementen wil slikken mij niet gelaten, dat is hun zaak.
Toch heb ik enkele bedenkingen:
Maar zijn er suplementen om het eiwittekort te dekken?
Hoeveel veganisten weten dat ze door hun eetgedrag een eiwittekort hebben? (zelf denk je dat ze enkel tekort hebben aan vit B12)

Zolang dat men de vereiste voedingsstoffen binnenkrijgt, Ok, maar vaak is dat niet het geval.

PS het is niet mijn bedoeling om het lijden van dieren in twijfel te trekken. Wel dat men weet waarmee men bezig is.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:53
Bast
Bast is offline
Citaat:
Cat schreef:
Maar zijn er suplementen om het eiwittekort te dekken?
Welk eiwittekort? Bij een goed gevarieerde voeding is het voor veganisten haast onmogelijk om een eiwittekort te krijgen. Mensen die wel vlees eten hebben juist een grotere kans om een teveel aan eiwitten binnen te krijgen. (niet dat ik zeg dat mensen die wel vlees eten allemaal ongezond bezig zijn: het gaat hier gewoon om een goed gevarieerde en gebalanceerde voeding die belangrijk is, met of zonder dierlijke dingen). Plantaardige bronnen van eiwitten zijn onder andere noten, zaden en peulvruchten, dus zolang je als veganist daar voldoende van eet is er niets aan de hand. Veganisme is dus niet slecht voor je. Het is alleen slecht als je niet goed let op wat je lichaam nodig heeft. Maar op dezelfde manier zou vleeseten dus ook slecht kunnen zijn...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:06
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Omdat veganisten geen dierlijke producten eten kunnen ze ook geen dierlijke eiwitten binnenkrijgen.
Het eten van plantaardige eiwitten gaat voor een deel helpen maar daarmee is het nog niet opgelost.
Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit aminozuren.
Plantaardige producten bevatten geen amionozuren van hoge kwaliteit die nodig zijn voor het lichaam. Die moeten de mens uit dierlijke producten halen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:14
Bast
Bast is offline
Citaat:
Cat schreef:
Omdat veganisten geen dierlijke producten eten kunnen ze ook geen dierlijke eiwitten binnenkrijgen.
Het eten van plantaardige eiwitten gaat voor een deel helpen maar daarmee is het nog niet opgelost.
Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit aminozuren.
Plantaardige producten bevatten geen amionozuren van hoge kwaliteit die nodig zijn voor het lichaam. Die moeten de mens uit dierlijke producten halen.
Het menselijk lichaam heeft 20 aminozuren nodig, waarvan er slechts 8 niet gemaakt kunnen worden door de mens zelf. (de essentiele aminozuren). Plantaardig voedsel bevat deze aminozuren wel, allen niet in de juiste verhoudingen. Omdat de mens ook een dier is ligt bij vlees die verhouding wel goed. Sojabonen komen qua verhouding van aminozuren aardig in de buurt van vlees en ook de aardappel komt in de buurt. Het is dan wel nodig om gevarieerd te eten, om alle aminozuren binnen te krijgen. Het lichaam kan die aminozuren dan zelf combineren om er eiwitten van te maken.

En dan van de andere kant gezien: Van dierlijke eiwitten is bewezen dat ze onder andere de opname van calcium bemoeilijken. In nederland eten we veel zuivel, en we drinken enorm veel melk. Het is dan ook geen toeval dat de ADH voor calcium in nederland veel hoger ligt dan in de meeste andere landen. Te veel dierlijke eiwitten is dus ook niet goed want er zijn maar weinig mensen die er an ook het nodige calcium tegenover zetten.

Dus het is inderdaad gewoon een kwestie van gezond en gevarieerd eten lijkt me. Veganisten moeten opletten dat ze hun eiwitten binnenkrijgen, vleeseters moeten opletten dat ze niet te veel dierlijke eiwitten eten....als ze dat niet doen kan het voor allebei de groepen ongezond zijn...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:27
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Het is inderdaad een kwestie van varieren. Maar ik wil je er toch op wijzen dat essentiële aminozuren niet kunnen samengesteld worden door het lichaam, (daarom heten ze ook essentëële aminozuren). Het kan misschien wel zijn dat die aardappelen wel dicht in de buurt komen maar het zijn nog steeds niet diewelke die het lichaam nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:34
Bast
Bast is offline
Citaat:
Cat schreef:
Het is inderdaad een kwestie van varieren. Maar ik wil je er toch op wijzen dat essentiële aminozuren niet kunnen samengesteld worden door het lichaam, (daarom heten ze ook essentëële aminozuren). Het kan misschien wel zijn dat die aardappelen wel dicht in de buurt komen maar het zijn nog steeds niet diewelke die het lichaam nodig heeft.
ja dat heb ik zelf boven ook al aangeven, dat er 8 aminozuren zijn die niet gemaakt kunnen worden door de mens zelf (aminozuren worden niet samengesteld, die worden gemaakt. Van aminozuren kan het lichaam wel weer eiwitten samenstellen, dat bedoel je neem ik aan?). In aardappels en soja, maar ook in note, peulvruchten ed. zitten WEL alle essentiele aminozuren die je lichaam nodig heeft, alleen in iets andere verhoudingen. Het gaat erom dat je lichaam wel al die aminozuren gewoon binnenkrijgt, het stelt dan zelf uit die aminozuren eiwitten samen. Er zijn dus geen aminozuren die je bijv. 'mist' omdat je veganistisch eet, je moet alleen iets meer moeite doen om ze allemaal binnen te krijgen zodat je lichaam er eiwitten van kan maken...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 21:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Cat schreef:
Effe een verduidelijking zodat we weten over wat we het hebben.
Tussen haakjes zelf ben ik niet vegetarisch of veganistisch.

- Of de mens van oorsprong vleeseter of planteneter is: vroeger bestonden er geen voedingssuplementen.
Dus:
Ofwel waren mensen vleeseters en kregen ze voldoende essentieële voedingstoffen binnen
Ofwel waren mensen geen vleeseters en kregen ze niet voldoende essentieë voedingsstoffen binnen
Ofwel waren ze geen vleeseters maar waren bepaalde voedingsstoffen toen niet vereist.


In ieder geval nu hebben we ze nu wel nodig.

- Veganisme is sowieso ongezond.
Vegetarisme kan gezond zijn als men daarbij voldoende van bepaalde essentieële voedingstoffen elders gaan binnennemen.
Sommige voedingstoffen vindt je nu eenmaal niet elders, dan zit er niets anders op om voedingssuplementen te nemen (vegansiten kunnen dit eventueel ook).

De vraag is dan met wat ben je bezig als je al niet meer op natuurlijke manier kan eten maar oplossingen moet gaan zoeken bij kunstmatige producten.
Vegetarisch zonder voedingssupplementen en helemaal gezond.
Hoe verklaar je dat?

Wel ziek overigens... maar dat heeft niets met vegetarisch zijn te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:05
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Vegetarisch zonder voedingssupplementen en helemaal gezond.
Hoe verklaar je dat?

Wel ziek overigens... maar dat heeft niets met vegetarisch zijn te maken.
Omdat men wel dierlijke producten eet zoals bijvoorbeeld eieren.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:26
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
Bast schreef:
ja dat heb ik zelf boven ook al aangeven, dat er 8 aminozuren zijn die niet gemaakt kunnen worden door de mens zelf (aminozuren worden niet samengesteld, die worden gemaakt. Van aminozuren kan het lichaam wel weer eiwitten samenstellen, dat bedoel je neem ik aan?). In aardappels en soja, maar ook in note, peulvruchten ed. zitten WEL alle essentiele aminozuren die je lichaam nodig heeft, alleen in iets andere verhoudingen. Het gaat erom dat je lichaam wel al die aminozuren gewoon binnenkrijgt, het stelt dan zelf uit die aminozuren eiwitten samen. Er zijn dus geen aminozuren die je bijv. 'mist' omdat je veganistisch eet, je moet alleen iets meer moeite doen om ze allemaal binnen te krijgen zodat je lichaam er eiwitten van kan maken...
Het lichaam splitst eiwitten in aminozuren, niet andersom.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 08:59
Bast
Bast is offline
Citaat:
Cat schreef:
Het lichaam splitst eiwitten in aminozuren, niet andersom.
eiwitten zijn opgebouwd uit een ketting van verschillende aminozuren, aminozuren zijn opgebouwd uit koolstof, stikstof, zuurstof en soms ook zwavelmoleculen. Aminozuren zijn dus de bouwstenen van eiwitten, is tenminste wat ik altijd geleerd heb

Maar goed of het nou de ene of de andere kant op werkt, punt is dat een veganist geen essentiele aminozuren mist omdat al deze aminozuren ook gewoon in dingen als peulvruchten, noten, zaden etc zitten. Wie dus een goed gebalanceerd voedselpatroon heeft hoeft dus niets te missen en dus is veganisme niet ongezond. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hier niet goed rekening mee houden en dus wat ongezonder leven, maar dat is geen reden om te beweren dat veganisme per definitie ongezond is!

Als iemand 7x per week naar de mac gaat voor een Bigmac of 2 dan kan ik daaruit toch ook niet concluderen dat vleeseten per definitie ongezond is?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:02
Bast
Bast is offline
Citaat:
Cat schreef:
Omdat men wel dierlijke producten eet zoals bijvoorbeeld eieren.
je kan wel blijven hameren op die dierlijke producten maar ik heb je nou nog niet zien reageren op het feit dat in plantaardige producten ook alle essentiele aminozuren zitten en dat een veganist dus helemaal niets hoeft te missen.

waarom is veganisme dan zo ongezond volgens jou?

bovendien ken ik zat vegans die al jaaaaaren zo leven en nergens last van hebben. Moeten die in jouw ogen niet allang dood zijn dan?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 21:32
Brigitte
Brigitte is offline
Ik eet nu ongeveer vier jaar geen vlees en vis en ik ben nooit echt ziek geweest.
Ik ben uberhaupt nooit vaak ziek geweest.
Iedereen heeft weles een keertje koorts maar ik geloof niet dat dat komt omdat ik geen vlees en vis eet.
Ik ken mensen die wel vlees en vis eten en vaker ziek zijn.
__________________
Je veux juste une dernière danse, avant l'ombre et l'indifférence} P.E.R.V.S
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 19:32
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bast schreef:
eiwitten zijn opgebouwd uit een ketting van verschillende aminozuren. Aminozuren zijn dus de bouwstenen van eiwitten, is tenminste wat ik altijd geleerd heb
Dat klopt, en dus zal hydrolyse van een eiwit in het lichaam altijd resulteren in een splitsing van het eiwit in de afzonderlijke bouwstenen (de aminozuren) waaruit het eiwit is opgebouwd. Omgekeerd zullen aminozuren door middel van een polymerisatiereactie, waarbij waterafsplitsing plaatsvindt, een eiwit vormen, waarbij de aminozuren in het eiwit onderling gekoppeld zijn door middel van een peptidebinding. Zo'n peptidebinding ontstaat door waterafsplitsing tussen een COOH-groep van het ene aminozuur en de NH2-groep van het andere. Het punt is echter dat zo'n polymerisatiereactie niet in het lichaam plaatsvindt, zoals Cat al opmerkte, maar dat in plaats daarvan alleen de omgekeerde reactie (hydrolyse van een eiwit) plaatsvindt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 29-10-2002 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 20:03
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat klopt, en dus zal hydrolyse van een eiwit in het lichaam altijd resulteren in een splitsing van het eiwit in de afzonderlijke bouwstenen (de aminozuren) waaruit het eiwit is opgebouwd. Omgekeerd zullen aminozuren door middel van een polymerisatiereactie, waarbij waterafsplitsing plaatsvindt, een eiwit vormen, waarbij de aminozuren in het eiwit onderling gekoppeld zijn door middel van een peptidebinding. Zo'n peptidebinding ontstaat door waterafsplitsing tussen een COOH-groep van het ene aminozuur en de NH2-groep van het andere. Het punt is echter dat zo'n polymerisatiereactie niet in het lichaam plaatsvindt, zoals Cat al opmerkte, maar dat in plaats daarvan alleen de omgekeerde reactie (hydrolyse van een eiwit) plaatsvindt
Kun je ook vertellen of veganisme daadwerkelijk gezond kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 20:24
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Evito schreef:
Kun je ook vertellen of veganisme daadwerkelijk gezond kan zijn?
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, aangezien ik daar zelf geen ervaring mee heb. Mogelijk dat een van de veganisten in dit topic je wel een antwoord kan geven waar je hopelijk iets aan hebt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 20:57
skatefamke
skatefamke is offline
ik ben 5 jaar vegetarier en de laatste 2 jaar eet/drink ik geen melk, toetjes, gelatine en gebruik ik geen leer en producten die op dieren getest zijn etc.

gister heb ik besloten dat ik eindelijk de stap moet nemen om veganist te worden... mijn gedachtes nu consequent door te voeren in mijn leefpatroon.

ik heb in mijn leven al veel gelezen en geleerd over voeding en eiwitten en tekorten en veganisme... ik denk net als BAST (geloof ik) dat je als veganist alleen vitamine B12 tekort kan komen.

ik heb gister even geinformeerd bij de Tuinen over vitamine B12 pillen. ik wil nl niet dat de vit B12 in de pil eerst uit melk oid is gehaald. op het potje stond dat de pillen geen gesynthetiseerde stoffen bevatten... en de verkoopster beweerde dat die pillen geschikt waren voor veganisten. ik ben er redelijk diep op ingegaan, want ik wou weten waar die vitamine B12 dan vandaan kwam, als het NIET gesynthetiseerd, uit zuivel, uit ei of uit vlees is. dat kon ze me niet vertellen..... maar volgens mij klopt er dus niks van

vegans hier, slikken jullie B12 (ik wil dat wel doen)? en waar kopen jullie het?
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 21:38
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
heeft jullie levensstijl invloed op je gezondheid?

hoe vaak ben je ziek, doe je aan sport en bereik je er iets mee, heb je er lichamelijke klachten door, etc.
voor zo ver ik weet niet of nauwelijks, ben nog altijd praktisch nooit ziek, doe nog steeds aan sport, merk eigenlijk weinig verschil.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 21:49
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
vlees is lekker
en ik begrijp vegetariers niet
de leven van de koeien dient om ons te dienen
en wat wou je doen als koeien niet meer door boeren beheerd worden? ze loslaten in de natuur?
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 06:42
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
vlees is lekker
en ik begrijp vegetariers niet
de leven van de koeien dient om ons te dienen
en wat wou je doen als koeien niet meer door boeren beheerd worden? ze loslaten in de natuur?
het gaat MIJ niet eens om de dieren.. maar meer omdat ik het gewoon niet lust.
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 10:43
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
vlees is lekker
en ik begrijp vegetariers niet
de leven van de koeien dient om ons te dienen
en wat wou je doen als koeien niet meer door boeren beheerd worden? ze loslaten in de natuur?
vleesconsumptie blijft een kwestie van vraag en aanbod. die koeien die er zijn worden speciaal gefokt voor onze melk- en vleesconsumptie, dus als niemand dat meer wenst te consumeren, dan zullen die koeien er gewoonweg niet zijn.
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 16:44
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
skatefamke schreef:
ik ben 5 jaar vegetarier en de laatste 2 jaar eet/drink ik geen melk, toetjes, gelatine en gebruik ik geen leer en producten die op dieren getest zijn etc.

gister heb ik besloten dat ik eindelijk de stap moet nemen om veganist te worden... mijn gedachtes nu consequent door te voeren in mijn leefpatroon.

ik heb in mijn leven al veel gelezen en geleerd over voeding en eiwitten en tekorten en veganisme... ik denk net als BAST (geloof ik) dat je als veganist alleen vitamine B12 tekort kan komen.

ik heb gister even geinformeerd bij de Tuinen over vitamine B12 pillen. ik wil nl niet dat de vit B12 in de pil eerst uit melk oid is gehaald. op het potje stond dat de pillen geen gesynthetiseerde stoffen bevatten... en de verkoopster beweerde dat die pillen geschikt waren voor veganisten. ik ben er redelijk diep op ingegaan, want ik wou weten waar die vitamine B12 dan vandaan kwam, als het NIET gesynthetiseerd, uit zuivel, uit ei of uit vlees is. dat kon ze me niet vertellen..... maar volgens mij klopt er dus niks van

vegans hier, slikken jullie B12 (ik wil dat wel doen)? en waar kopen jullie het?
Vitamine B12 wordt wel degelijk gesynthetiseerd uit dierlijke producten omdat het daar in voor komt. Het is dus wel degelijk van belang om dierlijke producten te eten ook al is het geen vlees.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 17:34
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Cat schreef:
Vitamine B12 wordt wel degelijk gesynthetiseerd uit dierlijke producten omdat het daar in voor komt. Het is dus wel degelijk van belang om dierlijke producten te eten ook al is het geen vlees.
Dus als ik vitaminen eet zonder dierlijke gelatine - wil je zeggen-;eet ik nog steeds vitaminen die uit dierlijk materiaal zijn gehaald? Altijd?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 18:18
Verwijderd
ik ben vegetarier. ik kom geen tekorten dacht ik. mijn bloeddruk is prima en alles. ik kan niet zeggen dat ik nauwelijks ziek ben, maar dat heeft een andere oorzaak (psychisch).
ik slik wel supplementen (totaal30 en extra vitB complex). ik eet voldoende vervanging en vind het ook erg lekker, eerlijk gezegd mis ik niks (er zijn zoveel mensen die vlees o zo lekker vinden en daardoor écht niet zouden kunnen stoppen met vlees eten). ik ben nu.... kgeloof 2, kan ook 3 jaar zijn, vegetarier.
op het moment fiets ik alleen nog naar school en verder doe ik 1 keer per week gym bij de therapie.

[oftopic] ik kan me doodergeren aan mensen die het verschil tussen vegetarier en vegetarisch niet weten. voor de duidelijkheid:
-vegetarier is iemand die geen vlees eet
-vegetarisch is het voedsel zonder vlees
[/offtopic]
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 18:51
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
Cat schreef:
Vitamine B12 wordt wel degelijk gesynthetiseerd uit dierlijke producten omdat het daar in voor komt. Het is dus wel degelijk van belang om dierlijke producten te eten ook al is het geen vlees.
synthetiseren wil zeggen dat de stof (in dit geval vit B12) gewoon chemisch in elkaar gezet is (dus uit het niets is gemaakt en dus niet uit iets dierlijks gehaald is). ik studeer scheikunde en twijfel daardoor niet aan deze definitie.

ik weet dat B12 in dierlijke producten voorkomt en weinig in plantaardige en dat is dus mijn punt. ik zoek vitaminepillen met B12 waarvan ik zeker ben dat de vitamine niet uit dierlijke producten is gehaald. mijn vraag aan andere veganisten was daarom: waar halen jullie je vitamine B12 vandaan?
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 18:53
skatefamke
skatefamke is offline
Citaat:
Evito schreef:
Dus als ik vitaminen eet zonder dierlijke gelatine - wil je zeggen-;eet ik nog steeds vitaminen die uit dierlijk materiaal zijn gehaald? Altijd?
nee, alle vitaminen in supplementen kunnen uit planten gehaald worden, of chemisch gesynthetiseerd worden. maar B12 zit niet in planten en komt dus OF uit dierlijke zooi OF uit een laboratorium.... en dan wil ik die laatste! maar waar is die te koop?
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Ik zoek vegetariërs/veganisten om te interviewen!!!
Uva_socioloog
5 22-05-2012 11:24
Eten & Drinken Vegetarisme -> veganisme?
Ellesje
66 24-03-2006 14:57
Flora & Fauna STOP de bio-industrie
Lottiej
499 22-06-2005 18:43
Eten & Drinken Veganist?
aaronmirck
86 03-03-2005 23:14
Lifestyle Vegetarier worden --> pubertijd
Verwijderd
300 17-07-2003 15:22
Lichaam & Gezondheid Vegetarisch eten.......
Lady Ann White
62 14-10-2001 19:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.